Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Fokker Super Universal 1/72 resin http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=53410 |
Pagina 2 van 6 |
Auteur: | markie [ ma 16 nov, 2020 11:13 am ] |
Berichttitel: | Re: Fokker Super Universal 1/72 resin |
Hoi Rob, jij bouwt al jaren samen met John de meest obscure modellen en veelal betreft dit dan ook Resin werk. Zou jij eens wat tips en trucs op papier kunnen zetten hoe je hier als nieuweling in de Resin wereld mee om zou kunnen gaan? Moet je dit bijvoorbeeld altijd nat zagen en schuren, altijd met een masker voor, doe je dit werk meestal buiten? Want ik heb nu wat modellen liggen waar de nodige mooi gegoten resin bij zit, ik durf er alleen niet mee te starten. |
Auteur: | robh [ ma 16 nov, 2020 12:31 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker Super Universal 1/72 resin |
@Markie: Er zijn meer mensen met jouw vragen, ook bij de "klanten" voor de Q.E.D. zitten er een aantal. Ik heb al wat gemaakt en kan het je toesturen. Rob |
Auteur: | robh [ ma 16 nov, 2020 16:28 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker Super Universal 1/72 resin |
Begonnen met de cockpit. Die heeft erg weinig detail, alleen maar twee rechthoekjes die het voetenstuur moeten voorstellen en vier gaatjes voor de stoelen van piloot en co-piloot. Dry fit van de stoelen laat zien, dat het een hele toer moet zijn geweest om met z'n tweeën in de cockpit te komen. Ik wil in ieder geval coetenstuur en stuurknuppel in de cockpit maken. Dat zag er in werkelijkheid zo uit. Een stuurknuppel in het midden en dubbel voetenstuur. Ik moet dan ook nog een brandblussertje maken. Te beginnen met het voetenstuur. Uit strip van 0,5 x 0,5 mm en 0,25 x 0,4 mm: Losgesneden en met een stuurknuppel uit 0,5 en 0,7 mm staf: Dan de uitlaat, of leiver de ontbrekende verbinding tussen de twee onderste cilinders en de grote uitlaat. Hiervoor was wat vertind kopredraad van 0,8 mm nuttig. Gelijmd met dikke secondelijm, laten drogen en kijken of het bleef zitten als ik de motor weghaalde. Yes, missie geslaagd. Wel is het duidelijk dat dit nooit is deze vorm gegoten had kunnen worden; die pootjes kunnen nooit goed lossend gemaakt worden. Rob |
Auteur: | robh [ do 19 nov, 2020 17:01 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker Super Universal 1/72 resin |
Na het nodige schilderwerk is de stand nu als volgt. Het plafond van de cabine heb ik lichtgrijs geschilderd, de tank donkergrijs. De tank bevatte extra brandstof om het vliegbereik te vergroten; de normale tanks zaten tussen de liggers in de vleugel naast de romp. In de cabine stond nog een extra tank, zoals op deze tekening uit de bouwhandleiding te zien is. De leiding tussen beide tanks ga ik weer van soldeertin maken. Over afwerking van de wanden van de cabine is geen enkele informatie te vinden. Gewoonlijk werden die afgewerkt met hout, vaak mahonie. Heb ik nu dus ook maar gedaan: eerst een laag Vallejo Model Color mahonie, daarna een niet dekkend laagje Vallejo Model Air mahonie. Dat geeft een aardig houtnerf effect. Het buizenframe heb ik lichtgrijs geverfd. De vloeren heb ik ook lichtgrijs gehouden. In de cockpit zijn de pedalen van het voetenstuur en de stuurknuppel gelijmd (de knop moet nog zwart worden). De wanden van de cockpit worden ook lichtgrijs. De stoelen in de cockpit bruin leer met een donkergrijs frame. De meegegoten stoelriemen op de rugleuning licht grijs met aluminium gespen, de riemen op de stoel PE uit mijn voorraad. Rob |
Auteur: | robh [ za 21 nov, 2020 20:05 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker Super Universal 1/72 resin |
De stoelen in cokpit en cabine gelijmd en de tank in de cabine. Natuurlijk eerst gechackt of dit zo de cabine in kon schuiven (eerste antwoord: nee, een klein duwtje en nieuwe lijm: antwoord ja). Ik heb de derde stoel weggelaten, als je die neerzet kan er niemand meer langs. Bovendien ontbreekt echt betrouwbare informatie over de inrichting van The Virginia, dus waar ligt de waarheid? De overgang tussen neus (mooie ronding) en romp (lekker hoekig) moest even gecorrigeerd worden. En bij nadere inspectie zat het ook bovenop de neus niet goed. Hier is het zwart ook al afgeplakt, want ter plaatse van de tape komt een paneel wat donkergrijs lijkt te zijn volgens het instructievel. Ook schijnt daar nog een uitlaatgat te zitten (niet van de motor maar van ????). Rob |
Auteur: | JohnH [ za 21 nov, 2020 23:47 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker Super Universal 1/72 resin |
Rob, Ja, vreemd dat soort van "uitlaatpijp ". Ik heb op wat foto's zitten turen, de pijp zit op de hoogte van de brandstoftank, die onder de cockpit vloer zit. Het gekke is, dat ik op een andere foto ook zo iets aan de rechterkant zie. Voor een ontluchtingspijp lijkt het me veel te groot, misschien iets te maken met de verwarming in de cabine, lijkt me ook niet logisch op die plek. Het blijft een raadsel. Net als ik heb gedaan, gewoon maar aanbrengen, het zit er, toch... Met vr.gr. JohnH |
Auteur: | robh [ zo 22 nov, 2020 16:48 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker Super Universal 1/72 resin |
@John: Ik heb je raad opgevolgd, het onbestemde gat zit er. verder heb ik de motor afgemaakt. Cylinders gin metal, behuizing klepstoterstangen zwart, behuizing kleppen en frontale afdekplaat aluminium. Ook de Hamilton Standard schroef alumminium. De uitlaat heb ik gun metal geschilderd. Op foto's ziet hij er niet erg "verbrand" uit. Rob |
Auteur: | robh [ ma 23 nov, 2020 18:19 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker Super Universal 1/72 resin |
Dry fit van de vleugel op romp met neus: Voordat dit goed paste moest er nog fors geschuurd en gevijld worden, omdat anders romp en neus te veel samen geknepen werden. Ook een gaatje geboord voor de luchtinlaat van de interne oliekoeler; aan de andere zijkant zit de uitlaat. Daarna een dry fit van de cockpitramen. Passing redelijk, hier en daar moet de neus nog wat geschuurd worden om de ramen netjes te laten passen. Daarna het dak er op. Is wat aan de grote kant, maar daar is schuren goed voor. Wel is het matglas karakter van de "heldere" resin goed te zien. De cockpitramen hebben al een polijstbeurt gehad (maar nog niet genoeg). Wat erger was, was het achteraanzicht. Het dak is te puntig en te hoog, het steekt ver boven de vleugel uit en staat gewoon open. Klopt ook niet echt met hoe het vliegtuig er op de foto uitziet. Hier is werk aan de winkel. Hierna heb ik het interieur in de romp gelijmd en de neus op de romp gezet. Weer moest hier noest geschuurd worden om het goed pas te krijgen. Een laatste blik op het interieur: Rob |
Auteur: | markie [ di 24 nov, 2020 16:42 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker Super Universal 1/72 resin |
Daar moet heel wat aan veranderd worden inderdaad, veel succes Rob. |
Auteur: | robh [ za 28 nov, 2020 16:51 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker Super Universal 1/72 resin |
Maar eens gekeken naar de stuurkabels. De kabels voor het hoogteroer en het richtingsroer komen vanaf de cockpitvloer omhoog langs de achterwand van de cockpit en lopen dan over drie rollen naar achteren. Daarna lopen ze onder de vleugel boven de ramen en de deur langs naar de staartvlakken. Volgens de tekening in de handleiding zo: En daar zie je onmiddellijk het probleem op het model. Bij de rode cirkel gaat alles prima: drie schuine gaatjes geboord waar de kabels vanuit de cockpit naar buiten komen. Daarna wordt het lastiger. Boven de ramen, en speciaal boven de deur is te weinig ruimte om drie kabelgeleiders naast elkaar te plaatsen. Ik wil de kabelgeleiders maken zoals voor de Fokker F.VIII: oogjes gedraaid van 0,25 mm metaaldraad, die hebben een doorsnede van 0,8-0,9 mm. Dus bij de bleuwe cirkel zullen die door een oogje moeten en ook bij de groene. Bij de gele cirkel splitsen ze zich weer. De bovenste en de middelste kabel gaan dan naar het hoogteroer, de onderste naar het richtingsroer. Ik moet nog even kijken of de middelste kabel misschien nog een extra oogje nodig heeft om het stabilo vrij te houden. Zoals op de foto te zien is, is de neus inmiddels zwart en donkergrijs geschilderd. Rob |
Pagina 2 van 6 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |