Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2020 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Toen de Fokker D.XVI Jupiter af was, was de vraag: wat nu? Ik kon wel een doos uit de stapel trekken, maar dan zat ik daar weer twee maanden aan vast. Terwijl er tal van fraaie kits op uitkomen staan (de Fokker S.13, Fokker T.IX, Fokker Super Universal). Dus was ik net begonnen met een Ford T tankauto als decor, toen de Luchtvaart Hobby Shop de Super Universal van Aeroporto Modelos 72 aankondigde. Daar had ik al wat van gezien, omdat de ontwerper me benaderd had met wat vragen. Kit besteld en gisteren opgehaald. Eerst maar wat geschiedenis.
De Super Universal, fabrieksnaam Model 8, was de opvolger van het Universal passagiersvliegtuig van de Amerikaanse Fokker fabriek. Hij had een iets grotere capaciteit van zes passagiers en een grotere motor, een 420 pk Pratt & Whitney Wasp en de cockpit voor piloot and co-piloot was gesloten. Het was de meest succesvolle Amerikaanse Fokker met 80 door Fokker gebouwde teostellen, 15 licentie kisten gebouwd door Canadian Vickers en 100 in Japan door Nakajima, sommige als een militaire versie, de Nakajima Ki-6. Mogelijk zijn er ook nog 40 gebouwd in Mantsjoerije. Dus totaal zijn meer dan 195 Super Universals gebouwd, als land vliegtuig, mat drijvers en op skis. En dat was een fors aantal, zeker gezien de economische toestand toen.
Het prototype van de Super Universal, oorspronkelijk Universal Special genoemd, vloog voor het eerst in oktober 1927 en in maart 1928 volgde de eerste serie machine met registratie NC 4453, die ingrijpend gewijzigd was t.o.v. het prototype. De klant was rear admiral Richard E. Byrd en het vliegtuig was bedoeld voor zijn expeditie naar de Zuidpool.

photo 522565

Het vliegtuig werd in Antarctica in januari 1929 geassembleerd en maakte z’n eerste verkenningsvlucht op 18 februari.

photo 522566

Op 15 maart, gedurende een tweede verkenningsvlucht, werd het door een storm van zijn ankers geblazen en onherstelbaar beschadigd. De bemanning werd op 19 maart gered door een ander vliegtuig van de expeditie.

photo 522562

Niet zo lang geleden zijn de resten van The Virginia, zoals het vliegtuig gedoopt was, weer gevonden en er lopen verschillende projecten om het te bergen en vervolgens tentoon te stellen.
Het vliegtuig was gebouwd volgens de traditionele Fokker constructie: een vrijdragende houten vleugel en de romp van staalbuis overtrokken met linnen. Ik ga de Byrd’s Super Universal bouwen, uitgerust met ski’s en met een extra brandstoftank in de cabine.
De kit van Aeroporto Modellos 72 zit in een stevige kartonnen doos. De 48 onderdelen van grijze resin en de acht van zwarte resin zijn in plastic verpakt en de fragiele helder resin delen van de canopy zijn apart verpakt. Met negen helder resin onderdelen zitten er totaal 56 onderdelen in de kit, die niet allemaal nodig zijn.

photo 522564

Er zit een decal sheet bij om The Virginia, Byrd’s aircraft, te bouwen of een vliegtuig van Standard Airli-nes, de NC-8011.

photo 522563

Het instructie vel is erg beperkt. Het geeft in feite alleen maar informatie waar de decals geplaatst moeten worden en geeft wat tips hoe met de helder resin onderdelen en de decals omgegaan moet worden. Het bevat wel uitgebreid art work van vele verschillende configuraties, zowel van de vroege als van de latere versies, en van vliegtuigen in Amerikaanse, Canadese en Japanse dienst.

photo 522567

Eigenschappen
Spanwijdte 15.44 m
Lengte 11.15 m
Hoogte 2.72 m
Motor Pratt & Whitney R-1340 Wasp; 420 pk
Bemanning 1-2
Pasangiers 6

Referenties
H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, pp. 67, 70, 135, 217, 223, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
H. Hooftman, Alles over de Fokker Friendship, Fokker Verkeersvliegtuigen van F.1 tot F.28, pp. 48, 57-58, L.J. Veen's Uitgeversmij N.V., Amsterdam, 1963
B. van der Klaauw, Fokker verkeersvliegtuigen 1920-1940, pp. 66, 78, Avia reeks Nr. 1, Uitgevers Wyt, Rotterdam, 1978
R. de Leeuw, Fokker Verkeersvliegtuigen, Van de F.I uit 1918 tot de Fokker 100 van nu, pp. 112-115, 189-190, ISBN 90 269 4074 2, 1989
P.F.A. van de Noort, Fokkers 'Roaring Twenties', De vliegtuigen van de Amerikaanse Fokker-fabrieken, pp. 33-34, 62, Rebo Producties, Sassenheim, 1988
Film van een Super Universal in de lucht http://www.dmairfield.org/airplanes/NC126M/index.htm
M. Dierikx, Fokker, A Transatlantic Biography, pp. 20, 86, Smithsonian Institution Press, Washington, 1997
H. Hooftman, Fokker, Bekende en onbekende vliegtuigtypes van A.H.G. Fokker, Neerlands grootste vliegtuig-bouwer, p. 57, ARTI beeld encyclopedie 36 , Alkmaar, 1959
J. van Huijstee, Vervlogen jaren van Fokker, p. 30, Van Soeren & Co, Amsterdam, 1997
T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, pp. 74, 79, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
F. Troost, S. van der Zee & W. van Zoetendaal, Salto Mortale - Fokker in bedrijf 1911-1996, pp. 124, 126, 146, ISBN 907557410X, 1998
W.C.J. Westerop, Fokker en de twintigste eeuw: een historische relatie, p. 21, ISBN 90-9011870-5, 1998
Fokker Bulletin, Fokker, Nederlandsche Vliegtuigenfabriek 1919-1929, Vol. V, Nos. 9, 10, 11 and 12, pp. 15, 79-80, 107, 114, 131, 135, NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek, Amsterdam, 1929
Film Byrd Super Universal in Antarctica https://footage.framepool.com/en/shot/214182300-fokker-fvii-byrd-antarctic-expedition-ross-ice-shelf-arctic-explorer

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2020 14:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Weer een mooi project, toevallig had ik er ook over gelezen, dat dit model uitkwam. Het werd tijd.... :D

Ik heb nog even mijn topic van 6 jaar geleden, alweer, opgezocht, hier het linkje : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=43676. Misschien wel handig voor wat referenties.

Ik zag, dat die lastige uitlaatconstructie redelijk goed is uitgevoerd, dat scheelt weer een hoop gepruts.

Maak er wat moois van, ik volg je bouw met grote interesse ! :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb ook maar nog eens gekeken, en er zijn wel wat dingen uit te halen. Jij hebt de latere versie gebouwd, maar ze hebben veel gemeen. Ik ben nu druk bezig met de resin onderdelen schoon te maken. De onderdelen zijn in het algemeen van prima kwaliteit (ik ben nog geen luchtbel tegen gekomen), maar de manier waarop ze aan de sprues zitten vraagt veel nabehandeling. Ik maak er nog wel eens een plaatje van.
Ik heb ook nog wat aardige filmpjes gevonden (dat krijg je als je zo'n "beroemde" kist kiest).
https://youtu.be/-rCS-gKo5BE
https://youtu.be/dhe6M52Ty5w
http://www.admiralbyrd.com/1st-byrd-antarctic-expedition-1928-29.html
https://byrd.osu.edu/events/history-aviation-antarctica-and-recovery-byrd%E2%80%99s-fokker-ice

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 23:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Wat me opviel, de driebladige propeller bij de Fokker van de poolexpeditie. Op de foto's van de model onderdelen zie ik alleen een twee- blader.
De ski's zijn anders dan de mijne, voor jouw wel wat makkelijker, slechts een stroomlijn vormstuk, dus geen losse buisconstructie, dat scheelt weer... :wink:

Als ik het allemaal zo zie, krijg ik ook weer zin om wat Fokker-achtigs te gaan bouwen. ... :lol:
Trouwens, het model zou al weer uitverkocht zijn.

Intussen alvast veel succes met de bouw,

Vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 9:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ John: Dat was mij nog niet opgevallen. Bij de foto van de kist op wielen en de foto van de assemblage in Arcantica heeft "The Virginia" een twee-bladige schroef, maar het wrak heeft een drie-bladige. Voor de tweede (en laatste) verkennings vlucht moet die dus vervangen zijn, ik zal kijken of ik daar nog wat van kan vinden. Ik was niet van plan om het wrak te modelleren :lol: , dus het wordt toch gewoon een twee-bladige propeller.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2020 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een paar dagen (best wat uurtjes) onderdelen loszagen, snijden, schuren, enz. had ik het volgende:

photo 522921

Dit zijn de onderdelen die ik ga gebruiken. De zwarte onderdelen van het landingsgestel zijn van een zeer hard en stijf plastic, vrijwel niet te snijden en alleen maar van de sprue los te krijgen mat een zaag. Dat geeft in ieder geval wat vertrouwen, dat het onderstel het gewincht van de zware, massieve vleugel kan dragen. Bij mijn eigen kits heb ik daar altijd een messing stangetje voor gebruikt. De ramen links onder zijn vrij dof. De handleiding zegt daarvan dat de resin gewoon geschuurd en gepolijst kan worden. Dat gaan we dus zien, voor mij de eerste keer dat ik me daaraan waag. In de cockpit ramen heb ik ook de eerste luchtbel gevonden. Dat is jammer en niet te verhelpen met polijsten. Verder valt het op dat het meubilair in de cockpit beperkt is tot twee stoelen en een op karton geprint instrumentenpaneel. Ik weet het, als de boel dicht zit zie je toch vrijwel niets van het interieur, maar toch, het is leuk te weten dat er wel iets in zit. Rechtsonder het meubilair van de cabine. Daar komen de extra tanks te staan en hangen, en dan is er nog maar plaats voor hooguit drie stoelen. De enige -slechte- schets van de inrichting helpt niet echt veel. Op internet heb ik niets gevonden. Ook ontberen de uitlatjes van de onderste twee cilinders, die niet op de ringvormige uitlaat zijn aangesloten.

photo 522922

In de kit zitten ook nog wat extra onderdelen.

photo 522920

Links als je de kist op wielen wil bouwen en met een nromaal interrieur van zes stoelen (al toont een foto vier stoelen en een bank). En sommige versie hebben een andere uitlaat. Rechts de "extra's": twee poppetjes in poolkleding en een slee met belading. De slee is het enige resin onderdeel dat vervormd is. Heet bad, dus. In het midden reserve onderdelen: een ski, een pilotenstoel en een set cabine ramen en alternatief cockpitdak. Waar de fraai gevormde deur voor dient, weet ik niet; heb hem niet kunnen plaatsen voor het model.
Dan heb ik nog wat foro's van het internet geplukt.

photo 522919

photo 522918

photo 522917

En tenslotte een maatschets.

photo 522916

Die is niet erg betrouwbaar. De V-stelling van de vleugel ziet er zeker niet zo uit (Fokker, ook de Amerikaanse Fokker) bouwde de vleugel altijd op zijn kop met vlakke bovenkant, dus automatische positieve V-stelling) en de afsteunstijl van het onderstel moet onder de achterste vleugelligger aan de romp onderkant vast zitten. Ook is de (gestippelde) verspanning van de vleugel juist bij de Super Universal afwezig. Maar iets is beter dan niets.
Voor de details zal ik goed gebruik maken van het model van John. Die heeft een beter fotografisch oog dan ik.
Op het decal velletje zitten een aantal kleine (tot zeer kleine en onleesbare) decals, waarvan het niet duidelijk is waar die thuis horen. De maker van de kit maar eens mailen.
Nu kan het bouwen beginnen. Of ga ik me eerst aan het polijsten van het glas wagen?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2020 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Dat extra glazen deurtje zit bij sommige types aan de rechterkant van de romp. Kijk maar eens op de tekeningen bij mijn model. Bij jouw model is er geen "nooduitgang ".

http://smm.solidmodelmemories.net/Galle ... play_media

Plaatjes van de cockpit, niet geweldig maar in ieder geval wat.

http://www.pioneerairmuseum.org/blog/no ... -universal

Ik zou geen moeite doen de ruitjes helder te polijsten, gewoon uit een doosje van een CD of DVD zagen. Doe ik altijd, minder werk en betere kwaliteit.

Nog even gekeken naar de uitlaten van de onderste twee cylinders. In ieder geval kloppen de twee uitlaatpijpen, de mijne heeft er standaard maar één. In de filmpjes leek het mij, dat er gewoon twee
pijpjes naar de grote uitlaatpijpen lopen. Lijkt me wel logisch ook.

Zie ook : http://www.explorenorth.com/library/avi ... s/aam3.htm

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 nov, 2020 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@John: T.a.v. het cockpit interieur: Uit jouw bouwverslag dacht ik te zien, dat jij alleen links een stuurknuppel hebt ingebouwd. In de tekening uit de link solidmodelmemories en op de foto in de link pioneerairmuseum zie ik wel een dubbel voetenstuur. Maar ik zie (inderdaad) maar een stuurknuppel.

photo 523026

Die zou dus gezamenlijk voor linker en rechter stoel moeten zijn. Is dat ook jouw mening?
Voor de uitlaat van de onderste cilinders heb je gelijk: Die loopt op een vreemde manier van de cilinders door de beplating naar de vette uitlaat. Op deze foto goed te zien.

photo 523027

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 nov, 2020 15:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Ik heb eerst vanmorgen de 7 delen van het restauratie- project in Canada bekeken. Wat een verhaal ! Wat er van de cockpit zichtbaar was, geen dubbele stuurwielen. Lijkt me ook wel logisch.
Er was meestal maar één vlieger, simpel, het gewicht...meer vracht/passagiers. Ik denk, dat er misschien zo'n swing- over stuurwiel werd toegepast, maar dat is zuiver speculatie van mijn kant.
Ik heb het helaas niet kunnen ontdekken.

Hou het dus maar op één stuurwiel.

Veel succes verder, het is en blijft een prachtige kist. :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 nov, 2020 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat hebben die kisten toch een mega-dikke vleugels zeg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement