Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 12:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Voor mijn derde lopende project heb ik een oude doos uit de kast gehaald: de Authentic Airliners 1:144 Bombardier CRJ-900 in de kleuren van Lufthansa. Net als mijn KLM A330 destijds ben ik aan dit model járen geleden eens begonnen, maar nooit afgemaakt. Daar gaat nu verandering in komen!

CRJ staat voor Canadair Regional Jet (Canadair was de ontwikkelaar tot de overname door Bombardier). De CRJ-900 met plaats voor 90 passagiers is een verlengde versie van de CRJ-100/200 (samen met de kleinere CRJ-700 en grotere CRJ-1000). De CRJ-100/200 is opzichzelf weer een doorontwikkeling op de Challenger 600 series zakenjets. De eerste vlucht van de CRJ-100 was in 1991 en de eerste vlucht van de CRJ-900 was in 2003. De hele CRJ-serie is erg succesvol gebleken met rond de 1800 toestellen gebouwd. Sinds 1 juni 2020 wordt de CRJ overigens gebouwd door Mitsubishi Heavy Industries (MHI RJ Aviation Group), met nog 15 toestellen in backlog.

In de CRJ-900 heb ik zelf meerdere keren gevlogen, maar ik ben niet echt fan van dit toestel. De stoelen zijn erg krap en ik heb twee keer een incident meegemaakt. Toen ik met American Eagle vloog deed de APU het niet waardoor het 1) bloedheet was in het toestel en 2) de motoren niet gestart konden worden (ze moesten toen met blazers komen om ze handmatig te starten). De vlucht daarna was overigens wel één van de meest spectaculaire die ik heb meegemaakt (de piloten, twee jonge gasten, wilde snel naar huis, dus de gashendel ging maximaal aan. Daarnaast moesten ze vanwege de vertraging tussen allerlei vluchtroutes manoeuvreren. De stewardess was twee keer omgevallen doordat ze het toestel zo snel lieten draaien). Het tweede incident was met Lufthansa Cityline van München naar Lvov (waar mijn ex vandaan kwam). Hierbij moesten we halverwege omdraaien omdat er iets kapot was en ze daardoor niet meer konden opstijgen (geen issue met landen overigens). Omdat er geen technici van Lufthansa in Lvov waren kon het toestel daar niet gemaakt worden. Extra vervelend hieraan was dat mijn ex bang was om te vliegen (hemel en aarde moeten bewegen om haar in het vliegtuig te krijgen) en het laatste wat je dan wilt horen is dat er een "technical problem" is. Enfin, dit is me wel altijd bijgebleven, dus daarom dat ik die versie van Lufthansa ga maken.

photo 522405

Het model is van Authentic Airliners. Dit is een wat oudere versie, aangezien de fuselage hier nog uit drie delen bestaat. De status was dat ik deze al gelijmd had. Ook de motoren had ik al gelijmd, maar nog niet geschuurd.
photo 522412

photo 522413

De cockpit en raamdecals zijn van Authentic Airliner Decals
photo 522415

De rest van de Decals zijn van Two-Six. Overigens ben ik van plan de horizontale en verticale stabilo's gewoon te spuiten. Ik moet alleen even kijken hoe ik het ronde logo mooi ga krijgen, aangezien daar geen witte achtergrond op zit.
photo 522416

Enfin, let's get started (of beter: continue)!

Ik heb de fuselage opnieuw geplamuurd en afgeschuurd.
photo 522414

photo 522411

De winglets zijn gelijmd, geplamuurd en afgeschuurd.
photo 522409

photo 522410

Ook de motoren zijn inmiddels geschuurd.
photo 522406

En dan deels (opnieuw) in de primer!
photo 522408

Weinig bijzonderheden tot nu toe. Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op do 24 dec, 2020 14:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk project! Wat moet de diameter zijn van het staartlogo?

Ik heb zelf ook eens in een CRJ-900 meegevlogen van wijlen Estonian Air. Ik zat achterin en had zo een mooie inkijk in de motor, maar inderdaad, de cabine was zo smal dat het voelt alsof je je oogbal een pvc-buis in geduwd hebt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
TheFlyingDutchman schreef:
de cabine was zo smal dat het voelt alsof je je oogbal een pvc-buis in geduwd hebt.
Haha inderdaad! Helemaal als je hem vergelijkt met de An-10 die ik ook aan het bouwen ben.

TheFlyingDutchman schreef:
Wat moet de diameter zijn van het staartlogo?
Ik heb het nagemeten en het is 13 mm. De witte KD letters in de staart zijn trouwens 2 mm breed en 1 mm hoog. Vanwaar je vraag?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2020 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
malair schreef:
Vanwaar je vraag?


Omdat ik ongeveer 1 kg aan restdecals heb en ik zoiets dus wellicht wel heb liggen. Ik ga even kijken!

EDIT: sorry, ik was even vergeten hoe klein de CRJ staart is. De kleinste LH logo's die ik heb liggen zijn ruim 2 cm in doorsnee en dat gaat dus niet..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2020 13:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
En weer een prachtige kist!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2020 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Succes met dit vliegende PVC-buis project. Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die het een oncomfortabel toestel vind. Met 1,85 ben ik volgens mij voor Nederlandse maatstaven maar gemiddeld van lengte, maar rechtop staan gaat amper in dat ding. Gelukkig is het maar bij één keer gebleven (AMS-MUC), ook Lufthansa) op de terugweg een veel comfortabelere ERJ-190.

Ik zal even kijken voor je of ik wellicht wel een passende decal heb voor de staart.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2020 16:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Geef mij ook maar liever een ERJ-190! Een heerlijk comfortabel vliegtuig is dat. Overigens vind ik de CRJ-900 verder qua design wel mooi.

Ook zijn er wat vorderingen te melden.

De stabilo's zijn gelijmd, opgevuld en geschuurd. Deze zal straks apart van de romp gespoten worden (de fit is uitstekend en het scheelt een hoop afplakwerk).
photo 524160

photo 524159

Geen bijzonderheden meer bij de wingelets, dus de vleugels kunnen aan de fuselage.
photo 524155

Opvullen....
photo 524156

...en dan schuren.
photo 524158

Ook heb ik alvast de Ventral Fins gemonteerd. Deze zijn photo-etch (zit bij het model inbegrepen). Alleen heb ik ze verkeerd om gemonteerd. Dit moet ik eerst nog even corrigeren.
photo 524157

Daarna kan de boel nog een keer in de primer en dan kan het eerste airbrush werk gaan beginnen! Heel spannend zullen de romp en vleugels niet worden :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 12:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Probleem opgelost! Het blijk dat Authentic Airliner Decals inmiddels een Decal sheet van de de CRJ-900 Lufthansa Regional. Deze dus meteen besteld. Hier staan ook veel meer details op, dus het is sowieso een veel betere decal sheet.

photo 526950

Eerst even dit ongelukje herstellen. Ik liet één van de motoren uit mijn handen glippen met dit als gevolg:
photo 526942

Maar ach, dat is gelukkig zo opgelost.
photo 526944

De track fairings zijn nu ook gelijmd.
photo 526943

En dan kan het hele model in de witte lak. Eerst de onderkant, dan de bovenkant.
photo 526946

photo 526945

photo 526947

De verticale en horizontale stabilo's zijn ook gespoten in het bekende Lufthansa blauw.
photo 526948

En dan kunnen die ook gemonteerd worden. De leading edges en exhausts zijn ook gespoten, maar daar ben ik vergeten foto's van te maken.
photo 526949

Hij staat op zijn wielen (man, wat een gepriegel was deze landing gear)
photo 526951

Het decallen is ook al begonnen!
photo 526952

Rest alleen nog de rest van de decals, de antennes en de lichte verwering aan te brengen. Deze komt dit jaar dus nog wel af (de eerste van dit jaar pas :cry:).

Maar eerst nog even het ROZE kamertje verder afmaken :wink:. Die moet namelijk wel af zijn voor maart :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Gefeliciteerd en succes met het roze kamertje. :brouw:

Netjes afgewerkt al zeg. Prachtig toestel.
Krijg je nou geen verschil als je eerst de onderzijde en daarna de bovenzijde spuit?

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 14:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt Sander!
subbuster schreef:
Krijg je nou geen verschil als je eerst de onderzijde en daarna de bovenzijde spuit?
Nee, eigenlijk niet, mits je niet te dikke lagen spuit.

Dat gezegd hebbende is hij af! De foto's (sorry voor het vele aantal foto's voor een relatief simpel vliegtuig, maar ik wilde een beetje mijn nieuwe Forex ondergronden showen -> deze keer wel op de juiste schaal :brouw: )
photo 527433

photo 527434

photo 527432

photo 527431

photo 527426

photo 527425

photo 527424

photo 527423

photo 527422

photo 527421

photo 527420

photo 527419

photo 527418

photo 527417

photo 527416

photo 527415

photo 527414

photo 527413

photo 527412

photo 527411

photo 527410

Ik heb er verder weinig aan toe te voegen. Ik ben blij dat hij na al die jaren eindelijk af is.

De volgende die afgemaakt zal worden zal de 767 of de An-10 zijn. Maar misschien dat ik de kleine Lockheed L-14 er eerst nog tussendoor schiet.

Bedankt voor het kijken en graag tot de volgende keer!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement