Voor mijn derde lopende project heb ik een oude doos uit de kast gehaald: de Authentic Airliners 1:144 Bombardier CRJ-900 in de kleuren van Lufthansa. Net als mijn KLM A330 destijds ben ik aan dit model járen geleden eens begonnen, maar nooit afgemaakt. Daar gaat nu verandering in komen!
CRJ staat voor Canadair Regional Jet (Canadair was de ontwikkelaar tot de overname door Bombardier). De CRJ-900 met plaats voor 90 passagiers is een verlengde versie van de CRJ-100/200 (samen met de kleinere CRJ-700 en grotere CRJ-1000). De CRJ-100/200 is opzichzelf weer een doorontwikkeling op de Challenger 600 series zakenjets. De eerste vlucht van de CRJ-100 was in 1991 en de eerste vlucht van de CRJ-900 was in 2003. De hele CRJ-serie is erg succesvol gebleken met rond de 1800 toestellen gebouwd. Sinds 1 juni 2020 wordt de CRJ overigens gebouwd door Mitsubishi Heavy Industries (MHI RJ Aviation Group), met nog 15 toestellen in backlog.
In de CRJ-900 heb ik zelf meerdere keren gevlogen, maar ik ben niet echt fan van dit toestel. De stoelen zijn erg krap en ik heb twee keer een incident meegemaakt. Toen ik met American Eagle vloog deed de APU het niet waardoor het 1) bloedheet was in het toestel en 2) de motoren niet gestart konden worden (ze moesten toen met blazers komen om ze handmatig te starten). De vlucht daarna was overigens wel één van de meest spectaculaire die ik heb meegemaakt (de piloten, twee jonge gasten, wilde snel naar huis, dus de gashendel ging maximaal aan. Daarnaast moesten ze vanwege de vertraging tussen allerlei vluchtroutes manoeuvreren. De stewardess was twee keer omgevallen doordat ze het toestel zo snel lieten draaien). Het tweede incident was met Lufthansa Cityline van München naar Lvov (waar mijn ex vandaan kwam). Hierbij moesten we halverwege omdraaien omdat er iets kapot was en ze daardoor niet meer konden opstijgen (geen issue met landen overigens). Omdat er geen technici van Lufthansa in Lvov waren kon het toestel daar niet gemaakt worden. Extra vervelend hieraan was dat mijn ex bang was om te vliegen (hemel en aarde moeten bewegen om haar in het vliegtuig te krijgen) en het laatste wat je dan wilt horen is dat er een "technical problem" is. Enfin, dit is me wel altijd bijgebleven, dus daarom dat ik die versie van Lufthansa ga maken.
Het model is van Authentic Airliners. Dit is een wat oudere versie, aangezien de fuselage hier nog uit drie delen bestaat. De status was dat ik deze al gelijmd had. Ook de motoren had ik al gelijmd, maar nog niet geschuurd.
De cockpit en raamdecals zijn van Authentic Airliner Decals
De rest van de Decals zijn van Two-Six. Overigens ben ik van plan de horizontale en verticale stabilo's gewoon te spuiten. Ik moet alleen even kijken hoe ik het ronde logo mooi ga krijgen, aangezien daar geen witte achtergrond op zit.
Enfin, let's get started (of beter: continue)!
Ik heb de fuselage opnieuw geplamuurd en afgeschuurd.
De winglets zijn gelijmd, geplamuurd en afgeschuurd.
Ook de motoren zijn inmiddels geschuurd.
En dan deels (opnieuw) in de primer!
Weinig bijzonderheden tot nu toe. Wordt vervolgd!