Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2020 14:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 07 nov, 2020 13:09 pm
Berichten: 2
(leeg)


Laatst bijgewerkt door Bismarck7734 op zo 15 aug, 2021 20:31 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2020 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Voordat je gaat verven, zorg ervoor dat alle naden mooi glad zijn. Mochten er naden zijn, opvullen met plamuur en vervolgens mooi glad schuren/polijsten. Dit zijn civiele kisten, dus die zijn eigenlijk niet vies. Na het verven, aflakken met glans-lak (het maakt dus niet uit of je verf mat af glans is, decals aanbrengen en weer aflakken met glans lak.

Ik zou nog wel even goed kijken naar de riemen op de stoelen. In 1:32 is dit uiteraard wat strakker te verven dan in 1:72 (mijn schaal). Je kunt ook overwegen om tape op aluminiumfolie te plakken en die als riemen aanbrengen. Dan heb je echte riemen, i.p.v. die platte meegegoten riemen.

En nog een tip, voordat je gaat pin-washen / dry-brushen etc. Ik zou me eerst focussen op het strak afwerken van het model. Al die andere technieken komen dan wel. Je schrijft dat dit je eerste model is, dan leg je wel de lat hoog door een 1:32 helikopter te gaan bouwen. Ik zou eerst eens wat eenvoudige andere kitjes proberen, hier je basis op oefenen en eventueel die andere technieken. Trust me, ik bouw al mooi wat jaren en leer nog elke keer bij. Maar ik moet ook zeggen, mijn eerste modellen waren ook niet zo strak. Er was toen alleen nog geen social media voor tips en tricks. Laat je daarom dan ook niet uit het veld slaan door kritiek, zie het meer als tips. Wanneer je die tips van ons (en wellicht van je vriend) aan wilt nemen, zul je zien dat je modellen veel strakker en mooier gaan worden. Maar vooruitgang zie je pas na een paar gebouwde modellen.

Even ter insipratie, mijn Medicopter 117, gebouwd eind jaren 90.

photo 281836

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 12:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 07 nov, 2020 13:09 pm
Berichten: 2
goedendag allen,

hier ben ik weer met een update/vraag voor mijn heli.

door het weinige aan tijd dat ik heb duurt het allemaal langer.
de heli is ondertussen mooi glad geworden en de grond en eigele laag verf zitten er op.

nu is het helaas wel zo dat er een sinaasappelhuidje is ontstaan na het airbrushen.
hoe kan ik dit zonder de verflaag er weer af te schuren verhelpen voor ik alles ga afplakken voor de mooie rode laag er op de zetten?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 1:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Bismarck,

Als ik kleine oneffenheden heb in het spuitwerk (of later een stukje met een kwastje heb bijgewerkt), behandel ik het oppervlak met Micromesh polijstdoekjes. Zelf heb ik de variant van Alclad (Polishing Cloth 301), maar ze zijn er ook van andere merken. Het mooiste is als je stap voor stap van de meest grove korrel (zoiets als grade 4000) toewerkt naar een behandeling met de meest fijne korrel (in genoemde voorbeeld is dat grade 12.000). Voor beschadigde transparante delen (raampjes) moet je nog een stap verder gaan: bijvoorbeeld de 'Super-Extra Fine Grit' for buffing (polijsten) sanding sticks van Squadron Products. En voor echt verbluffend resultaat moet je naar de badkamer. Een zachte doek met een beetje tandpasta en wrijven maar... Wel het model heel goed schoonmaken daarna ;-)

succes! :brouw:
VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je zou nog een extra laag lak kunnen spuiten om wat meer marge te hebben en dan zoals VJ schrijft met micromesh of fijne schuurpapier alles glad maken. Daarna nog polijsten. Ik heb het nog nooit met tandpasta geprobeerd, alleen met Tamiya compound, maar het effect zal hetzelfde zijn.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement