Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2021 0:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Ik dacht dat met het sluiten van de romp ik wel redelijk dicht bij het voltooien van dit project zou zijn. Maar ik heb me vergist in de details... Er zitten behoorlijk wat antennes op deze kist. Alleen al het uitzoeken van de juiste configuratie was een aardig klusje. En het afplakken ook, want de opengewerkte motor moet natuurlijk niet weer ondergekliederd worden. Maar alleen al het schuren van randen van de motorbevestiging was een hele klus. In elk geval is dat nu afgerond en staat ze in de primer.

photo 529776
De bevestiging van de HF antenne was iets anders dan in het oorspronkelijke model. De gaatjes zijn opnieuw geboord en de bevestiging van de antenne draad is losgesneden. De draad breng ik later aan. Het model gaat uit van één buizenconstructie zonder wiring. Ook heb ik de steps aangebracht. De uitsparingen in de romp waar men de voeten kan plaatsen als men naar de loopvlakken boven op de romp wil klimmen (voor onderhoud).

photo 529778

In de primer valt op waar nog wat gecorrigeerd moet worden. Hier en daar zijn gevulde gaatjes nog zichtbaar. Daar ga ik nog overheen met een beetje plamuur.

photo 529777

De plaats waar de schuine rode baan gaan komen heb ik gebruikt om met tape de ramp door in gesloten stand op zijn plaats te houden. In het uiteindelijke model komt deze open te staan, maar nu zit ik niet te wachten op spray tussen de kiertjes door. Met deze methode is de hele achterklep goed tegen de randen gedrukt.
Ik heb het model even op twee stokjes gezet om de antennes en cargo hook aan de onderkant niet te beschadigen. De volgende stap is het aanbrengen van preshade en een mooie laag wit. Ondertussen ben ik ook bezig met het voorbereiden van de rotorbladen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jan, 2021 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
TheFlyingDutchman schreef:
Blijft de deur nu beweegbaar?

Sorry, ik had je vraag helemaal over het hoofd gezien! Ja, zowel de entry door als de cargo ramp-door blijven volledig beweegbaar. De ramp-door heb ik nu in de gesloten stand vastgeplakt voor het spuiten, maar straks kan je van alle kanten het interieur zien.

photo 530016
Preshade (zo min mogelijk, maar wel een beetje om het witte vlak te breken) en daarover Inspire White en een laag gloss. De banen voor de Union Jack bij de achterrotor beginnen zichtbaar te worden. Die heb ik afgeplakt omdat deze hun eigen gele base coat en preshade krijgen. Rood is een uitdagende kleur om goed dekkend te krijgen. Maar dat komt volgende week weer.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2021 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Elke week een kleurtje, lijkt het. Alleen was dat ene kleurtje wel een aardig intensief karwij. Eerst even over het rood:

Citaat:
De 'Negus' livery van British Airways werd tussen 1974 en 1984 gebruikt. Toen British European Airways (BEA) en British Overseas Airways Corporation (BOAC) in 1974 fuseerden tot 'British Airways', werden door creatief bureau Negus & Negus de elementen van beide bedrijven samengevoegd tot één nieuwe livery. Het ontwerp werd in 1974 gezien als modern en fris en was gebaseerd op de Britse nationale kleuren rood, wit en blauw. Het bevatte zowel het gestroomlijnde 'Speedbird' symbool van BOAC als de dominante kleur rood van BEA, die als een van de weinige airlines ooit haar vleugels rood verfde en de Union Jack prominent op de romp had staan. Dit werd vertaald naar een in vieren gedeelde vlag, met een rode punt op de staartvin.


Het rood (BA Negus Red) werd gedefinieerd als FS11136 (RAL3002) en komt overeen met MIG-121 ‘blood red’ en mr Color (Hobby color) 327. Het blauw (De oorspronkelijke BOAC blue) werd gedefinieerd als FS15048 dat overeen komt met Humbrol 15 of Tamiya XF-3 Royal Blue (dat eigenlijk iets te licht is).
Overigens; ter markering van de privatisering van BA werd vanaf 1984 werd de ‘Landor’ livery onthuld, die voorzag in een Pearl Grey romp met een dominantie positie van de kleur blauw (een iets aangepaste tint 'Midnight Blue', lichter dan Humbrol 15), maar die wel de 1/4 Union Jack op de staart behield. In mijn ogen is dit de meest epic livery van BA ooit. Echter, de omkleuring werd pas in 1987 afgerond. British Airways Helicopters heeft daarom tot aan het einde van haar bestaan in 1986 gevlogen in de Negus livery.

Toevallig had ik Mig Jimenez-121 in huis. Een perfecte match, maar wel een lastige kleur. Het is bijna niet dekkend te krijgen en vergt een goede onderkleur om tot zijn recht te komen.

photo 530444
Dus heb ik de delen die rood moeten worden eerst geel gespoten, met bruine preshade om het geheel straks wat leven te geven. In tegenstelling tot de BA main line vloot, was de onderkant van de romp van de BV-234 niet blauw maar rood.

photo 530446
Uiteindelijk zijn er 8 (!) dunne laagjes rood nodig geweest om het dusdanig dekkend te krijgen dat de gloed van het geel bleef bestaan en de pre-shade voldoende naar de achtergrond was geduwd. Ik heb ook een proefstukje op een witte ondergrond gemaakt en dan blijft de kleur een paarse uitstraling houden, dus de gele basis is echt nodig om het goed te krijgen.

En toen ik toch bezig was met geel, heb ik meteen de markeringen op de rotorbladen aangebracht.

photo 530445
Ik ben geen kenner van helikopters, dus ik heb moeten opzoeken waar ze voor dienden (je ziet ze overigens vaker niet dan wel afgebeeld op de rotorbladen). De gele lijnen zijn voor de cradle-positie bij het optillen van het blad op- en van de Rotorhead. Echter, de persoon die dit uitlegde op een forum (voormalig RAF mechanic) gaf ook aan dat ze dit bijna nooit zo gebruikte, omdat bij het verwijderen of aanbrengen van de rotorbladen meestal gewoon getild werd door een ploeg van een paar man. Een Chinook glasvezel rotorblad weegt 357 pound (ongeveer 162 kg).

tot de volgende update
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2021 12:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Mooi spuitwerk VJ, leerzaam verslag weer!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2021 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Een soort van 'til hier' dus. Op zich wel handig.

Je rood zit er mooi op. Ik ben nu ook aan het stoeien met rood (bij de russische groepsbouw) met een KASKR-2. Ik had geen zin in geel onder rood. Het rood wordt er wat warmer door en ik wilde een wat hardere rood. Zit nu op meerdere dunne laagjes en ben nu een heel eind. Al ben ik nu een vergeten naadje aan het bijwerken :evil: :evil:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2021 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Oh, leuk René. Waar staat deze? Ik kan hem zo snel niet vinden. Bij BB 'Stalins vuist'?
Na het rood komt het blauw. Tegelijkertijd heb ik de rotor heads en radome zwart gespoten. Dat scheelde een rondje afplakken. Helaas ging het natuurlijk mis met de linker pitot tube bij het uitpakken :evil:

photo 531091

Knak! Twee keer gelijmd, maar steeds stoot ik er tegenaan. Tot nu toe ging het prima met alle antennes, maar deze wil echt niet. Dus heb ik hem er afgehaald en de bevestiging op de romp een stukje uitgeboord.

photo 531090
Daar zit nu een nieuwe in. Iets flexibeler styreen en nu goed vastgezet, dus hopelijk blijft deze zitten. Inmiddels heb ik ook de static stripes aangebracht. Dit zijn 1/144 opliggende regengootjes van de Authentic DC-10 detail set. Voor dat model heb ik de donkere gebruikt, dus bleven de witte over. Die kwamen nu goed van pas.

photo 531092
En zo staat ze er bij. Met Humbrol 15 blauw en inmiddels ook de walkways aangebracht. Hierna volgt een laagje gloss en verdere weathering.

tot de volgende,
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 7:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Wat ziet het er allemaal weer strak uit! Static stripes zijn een mooie toevoeging.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je Chinook ziet er ongelofelijk puik uit! Radome heb je netjes strak gespoten. Zonder die pitotbuizen lijkt het me al een uitdaging om het netjes recht af te plakken. Heb je hier een speciale methode voor? En hoe heb je die regenbogen bevestigd? Ik zie geen lijmresten dus dat is ook netjes gedaan.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie progressie hoor, strak afplakwerk en spuitwerk weer.

Voor het geval je die KASKR-2 nog niet hebt gevonden (inderdaad de Stalin groepsbouw): link

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 9:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ook ik ben wel geïnteresseerd hoe je die neuskegel zo strak en recht hebt afgeplakt. Met van die aflopende oppervlakken toch lastig om voor elkaar te krijgen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement