Elke week een kleurtje, lijkt het. Alleen was dat ene kleurtje wel een aardig intensief karwij. Eerst even over het rood:
Citaat:
De 'Negus' livery van British Airways werd tussen 1974 en 1984 gebruikt. Toen British European Airways (BEA) en British Overseas Airways Corporation (BOAC) in 1974 fuseerden tot 'British Airways', werden door creatief bureau Negus & Negus de elementen van beide bedrijven samengevoegd tot één nieuwe livery. Het ontwerp werd in 1974 gezien als modern en fris en was gebaseerd op de Britse nationale kleuren rood, wit en blauw. Het bevatte zowel het gestroomlijnde 'Speedbird' symbool van BOAC als de dominante kleur rood van BEA, die als een van de weinige airlines ooit haar vleugels rood verfde en de Union Jack prominent op de romp had staan. Dit werd vertaald naar een in vieren gedeelde vlag, met een rode punt op de staartvin.
Het rood (BA Negus Red) werd gedefinieerd als FS11136 (RAL3002) en komt overeen met MIG-121 ‘blood red’ en mr Color (Hobby color) 327. Het blauw (De oorspronkelijke BOAC blue) werd gedefinieerd als FS15048 dat overeen komt met Humbrol 15 of Tamiya XF-3 Royal Blue (dat eigenlijk iets te licht is).
Overigens; ter markering van de privatisering van BA werd vanaf 1984 werd de ‘Landor’ livery onthuld, die voorzag in een Pearl Grey romp met een dominantie positie van de kleur blauw (een iets aangepaste tint 'Midnight Blue', lichter dan Humbrol 15), maar die wel de 1/4 Union Jack op de staart behield. In mijn ogen is dit de meest epic livery van BA ooit. Echter, de omkleuring werd pas in 1987 afgerond. British Airways Helicopters heeft daarom tot aan het einde van haar bestaan in 1986 gevlogen in de Negus livery.
Toevallig had ik Mig Jimenez-121 in huis. Een perfecte match, maar wel een lastige kleur. Het is bijna niet dekkend te krijgen en vergt een goede onderkleur om tot zijn recht te komen.
Dus heb ik de delen die rood moeten worden eerst geel gespoten, met bruine preshade om het geheel straks wat leven te geven. In tegenstelling tot de BA main line vloot, was de onderkant van de romp van de BV-234 niet blauw maar rood.
Uiteindelijk zijn er 8 (!) dunne laagjes rood nodig geweest om het dusdanig dekkend te krijgen dat de gloed van het geel bleef bestaan en de pre-shade voldoende naar de achtergrond was geduwd. Ik heb ook een proefstukje op een witte ondergrond gemaakt en dan blijft de kleur een paarse uitstraling houden, dus de gele basis is echt nodig om het goed te krijgen.
En toen ik toch bezig was met geel, heb ik meteen de markeringen op de rotorbladen aangebracht.
Ik ben geen kenner van helikopters, dus ik heb moeten opzoeken waar ze voor dienden (je ziet ze overigens vaker niet dan wel afgebeeld op de rotorbladen). De gele lijnen zijn voor de cradle-positie bij het optillen van het blad op- en van de Rotorhead. Echter, de persoon die dit uitlegde op een forum (voormalig RAF mechanic) gaf ook aan dat ze dit bijna nooit zo gebruikte, omdat bij het verwijderen of aanbrengen van de rotorbladen meestal gewoon getild werd door een ploeg van een paar man. Een Chinook glasvezel rotorblad weegt 357 pound (ongeveer 162 kg).
tot de volgende update
VJ