Broodkruimeltjes strooien is een goed idee
Hierbij twee updates in één, want ondertussen heb ik ook de cockpit afgerond.
Als eerste is het tapijt aangebracht. Nogmaals dank aan René voor een briljant idee!
En met de stoelen erin ziet het er zo uit.
Ondertussen dus de cockpit. Hieronder een referentie foto van het echte toestel.
Let wel, dit is een foto van airframe MJ002, dus exact de kist die ik aan het brouwen ben, tijdens een operatie in Afghanistan.
De setup van de cockpit voor het opbouwen van de cabine. Opvallend is dat de aanwijzingen van Italeri een fout bevat: de 'collective' (die bij de Chinook overigens 'thrust rod' worden genoemd) staan op de bouwaanwijzing verkeerd om.
Recht voor de stoel van de piloot staat de 'cyclic control column' (vergelijkbaar met een stuurknuppel) en links naast de stoel staat de 'thrust rod'.
Citaat:
Met de cyclic regelt de vlieger de geprogrammeerde cyclische kanteling van rotorschijven.
Voorwaartse cyclische input vermindert de stuwkracht (collectieve spoed) in het voorste rotorsysteem en verhoogt de stuwkracht op het achterste rotorsysteem, waardoor de neus naar beneden kantelt en de luchtsnelheid verhoogt. Andersom, achterwaartse cyclische input verhoogt de stuwkracht op de voorste rotor en vermindert de stuwkracht op het achterste rotorsysteem, waardoor het toestel de neus omhoog beweegt en de luchtsnelheid verlaagt.
De zijdelingse besturing (links/rechts) wordt bereikt door de laterale kanteling van beide rotorschijven, waardoor de romp om zijn lengteas draait.
Met de 'thrust rod' regelt te vlieger de lift en de voortstuwingskracht.
Dan zijn er ook twee voetpedalen, waarmee de neus naar links en rechts kan bewegen.
Dit gebeurt door differentiële laterale kanteling van beide rotorschijven, waardoor het vliegtuig om zijn verticale as draait.
Bij de PE van de cockpit zijn twee bordjes met te tekst "FIRE EXT", waarmee de locatie van een brandblusser wordt aangeduid. Die moet er dan natuurlijk wel zijn...
En hier is het geheel samengebouwd. De eerste brandblusser is aangebracht tussen de stoelen van de vliegers, de andere zit bij de achterste uitgang.
De volgende stap is het aanbrengen van de glazen neus met overhead panel. Maar dat stel ik uit tot later, want inmiddels zijn de decals voor de 747 binnen, dus daar ga ik mij de komende weken weer mee bezig houden.
VJ