Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 20:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 10:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
tsjopper bob schreef:
Voor het geval je die KASKR-2 nog niet hebt gevonden (inderdaad de Stalin groepsbouw): link

"Mooi rood is niet lelijk", schreef je al terecht. Wat een gave bouw die KASKR-2. Ik ga hem volgen!

René en Ingmar, het afplakken van de radome heb ik gedaan met de dunste versie van Tamiya tape for curves. Als je die onder een beetje trekkracht aanbrengt, dan sluit deze ook goed af op de aflopende rondingen. De dunste variant paste ook net onder de twee pitot tubes door. Ik heb dun gespoten, waardoor er niets onder het tape door is gelekt. De regengootjes, in dit model de static strips op de radome, zijn 3D decals. Op maat snijden, even in het water en daarna op de juiste plaats schuiven; klaar! Het aanbrengen wat je op de foto ziet was nog geen 10 minuten werk.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank

En dank voor je uitleg. Ik heb bij de bouw van een Zero ook de band zo afgeplakt. Ik heb curved tape van 2 en 3 mm en eerst 2 mm aangebracht. Maar ondanks dat ging de grootste ronding toch iets open staan met als gevolg verf onder de tape. Uiteindelijk is het wel gelukt, maar niet in 10 minuten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2021 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Echt prachtig, en strak spuitwerk VJ :brouw:!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2021 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
VJ, in één woord:

Wauw. :shock:

Ben nu al benieuwd naar de eindfoto's! :lol:

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2021 0:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Nog één laatste tussenstap voor de eindfoto's: de afwerking van de rotor.
De rotorbladen hangen in stilstand iets naar beneden onder het eigen gewicht. Het valt me op dat de bladen zelf helemaal niet zo doorbuigen, maar dat ze gewoonweg behoorlijk diep naar de grond hangen vanaf de bevestiging aan de rotorkop.

Citaat:
Flapping
De rotorkop bestaat uit een naaf die is verbonden met drie in spoed variërende assen door middel van drie horizontale scharnierpennen. Hierdoor kunnen de bladen tijdens het roteren op en neer bewegen (Flapping). Het komt er kortweg op neer dat het vooruit bewegende blad (dat meer lift opwekt door de vliegsnelheid) omhoog beweegt, waardoor een kleinere invalshoek ontstaat en de lift afneemt, terwijl het naar achteren bewegende blad (dat juist minder lift opwekt als gevolg van de vliegsnelheid) naar beneden beweegt, waardoor een grotere invalshoek ontstaat en de lift toeneemt (‘dissymmetry of lift’). Flapping vergroot de efficiëntie van het rotorsysteem en de aerodynamica van de vlucht.

Droop stop
Stops aan de boven- en onderkant bepalen de maximale bewegingsruimte van ongeveer 1.2 meter, vanaf de rotorblad-tip gemeten. Daarbij is de achterste rotor ook nog voorzien van een aanvullende centrifugale droop stop, waardoor de achterste bladen een fractie minder doorhangen.
Als rotorbladen steeds langzamer draaien tijdens het uitzetten van de motoren en de centrifugaal kracht het begint te verliezen van de zwaartekracht, zakken de bladen om de horizontale scharnierpen dieper naar beneden tot ze in de droop stop vallen. Als de droop stop niet aanwezig zou zijn, bestaat de kans dat de rotorbladen in contact komen met de bovenkant van de romp, met grote schade tot gevolg.
De tip-to-ground afstand van een draaiende voorste rotor is ongeveer 3 meter en is in stilstand ongeveer 2,3 meter maar kan onder omstandigheden (control input) teruglopen tot minder dan ongeveer de lengte van een volwassen mens.


Om het tegen de stop aanhangen van de rotorbladen te simuleren heb ik de bladen niet verder krom gebogen (de bladen van het model hebben al een kromming vanaf de mal), maar het bevestigingspunt iets verbogen.

photo 532679

Daarna heb ik de bladen verlijmt en de rotorkop gespoten.

photo 532680

photo 532681

Vanavond heb ik de laatste PE details aangebracht. Dit is de bliksemafleider. Of officieel 'Lighting protection jumper wire' en bieden een elektrisch pad tussen metaaldraad schermen (wire mesh) die zijn ingebed in de glasvezelhuid aan de rotor tip en ter hoogte van het trimvlak naar de rotorkop voor bliksembeveiliging.

photo 532678
aan de onderkant en...

photo 532677
...aan de bovenkant van de rotorkop. De bladen hebben ook de markering gekregen waarmee ze worden aangeduid ('green', 'yellow', 'red' blade).

photo 532683
De raampjes zijn gemaakt van KristalKlear

photo 532682
En de van gaas voorziene air inlet screens zijn geplaatst.

Inmiddels, het is bijna middernacht, zijn ook de laatste details aangebracht en morgen is het een zonnige dag. Kortom; hierna komen de eindfoto's!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2021 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
De eindfoto's

G-BISO (MJ-002) was het tweede BV-234 airframe (het eerste airframe MJ-001 is in 1997 verongelukt) en nam samen met het derde airframe MJ-003 deel aan het ontwikkelings- en certificatieprogramma. Op 18 juni 1981 werden FAA- en Civil Aviation Authority (CAA) certificeringen behaald. Het was de eerste helikopter die door de FAA werd toegelaten voor IFR-vluchten zowel overdag als ’s nachts.

Op 14 augustus 1981 werd het toestel overgedragen aan British Airways Helicopters en geregistreerd als G-BISO.
Afbeelding
copyright is vermeld in de afbeelding en de eigenaar is per mail akkoord met het gebruik van deze link.

photo 532750
De Whirlybird airconditioning inlet (net boven de trap) is te groot. Ik heb de conversie gebouwd 'as-is'.

photo 532748

photo 532749

photo 532747

photo 532746

photo 532745

photo 532744

photo 532742
odorf schreef:
Één kleine opmerking. Het stangetje dat de kap openhoudt lijkt mij enorm overscale (dik).
Mogelijk is hier iets dunners voor te vinden?

Odorf; bij dezen!

photo 532741
De Black Dog 'engine detail' conversie kit (A72005).

photo 532743

photo 532751
Bron: meerdere websites zoals key.aero en forums.airshows.co.uk

In dienst van BAH vloog het op 2 mei 1984 van het ‘Polycastle’ boorplatform met 44 passagiers en drie bemanningsleden terug naar Aberdeen. Kort na vertrek ontstonden problemen met de nummer 2 flight control hydraulische boost druk, wat resulteerde in het deels verliezen van collectieve controle. De crew vreesde de volledige controle kwijt te raken en besloot tot een landing (ditching) op volle zee. Een succesvolle waterlanding werd uitgevoerd. Omdat een Chinook ook kan drijven werd getracht als een soort boot het dichtstbijzijnde platform te bereiken (‘Cormorant Alpha’ lag 15 kilometer verderop). Er werd echter water gemaakt waarop de gezagvoerder besloot tot evacuatie. Nadat alle passagiers van boord waren gegaan hebben de vliegers de motoren uitgezet en als laatste het toestel verlaten. 85 minuten na de waterlanding en 2 minuten nadat de gezagvoerder van boord is gegaan is het gekapseisd en bleef het ondersteboven drijven tot het uiteindelijk 9 uur later uit zee werd geborgen.
De oorzaak bleek te liggen in een dubbele storing in het flight control systeem. Ook bleek de onderkant van de romp en de sponsons (die ontworpen zijn voor drijfvermogen en stabiliteit op het water) niet volledig waterdicht te zijn. Er waren geen aanvullende drijvers geïnstalleerd.

Het toestel had geen schade opgelopen bij het landen op het water. Ook hebben de rotorbladen het water alleen onbelast geraakt. Toch bleek de schade als gevolg van 9 uur zout water en het ophijsen middels kabels om de beide rotorkoppen zo groot dat werd besloten het toestel af te schrijven. Op 20 november 1984 werd de registratie G-BISO doorgehaald.
Een jaar later heeft Columbia Helicopters het wrak gekocht en op 23 november 1985 als N235CH ingeschreven. Er werd begonnen met herstelwerkzaamheden, maar voor dat deze werden afgerond besloot BAH, na de ramp met G-BWFC, de resterende BH-234’s aan CHI te verkopen. Met vier operationele toestellen beschikbaar werd airframe MJ-002 opgeslagen in de onderhoudswerkplaats van CHI, vlak bij de luchthaven Aurora State Airport.

Onderdelen van het toestel werden wel hergebruikt. Zo werden de rotorbladen refuribished en toegepast op andere BV-234’s. Een van die herstelde rotorbladen, blad ‘A-2-036’, was gemonteerd op de achterste rotor van BV-234 N241CH en in 2013 mogelijk de oorzaak van dermate zware trillingen dat de gehele achterste pylon in vlucht afbrak, waardoor het toestel verloren ging en de zeven inzittenden omkwamen. Dit was het derde en tot nu toe laatste ernstige ongeluk met een BV-234. Zo kreeg het incident met G-BISO jaren later nog een wrange bijsmaak.

MJ-002 na 34 jaar weer de lucht in
photo 532752
Bron: meerdere websites, maar deze komt van Reddit.

Het airframe van MJ-002 heeft meer dan 20 jaar in opslag gestaan en werd af en toe gebruikt voor het testen van motoren. Dat veranderde met het contract dat CHI aanging met het Air Mobility Command (AMC) voor ondersteunende operaties in Afghanistan. Voormalig militaire CH-67D’s mogen alleen civiel vliegen met tal van restricties, dus er was behoefte aan een ‘nieuwe’ BV-234, die bijvoorbeeld gebruikt zou kunnen worden voor personenvervoer. Airframe MJ-002 had slechts 4244 vlieguren ten tijde van het ongeluk en is daarmee, in uren, een jong toestel. Rond 2011 werd begonnen met de herbouw.

Op 23 mei 2018 werd MJ-002 voor het eerst weer operationeel ingezet. Na herbouw is het nu gecertificeerd als ‘Columbia 234UT’ en vloog het weer voor het eerst in 34 jaar. Bij de herbouw werd het toestel voorzien van tal van modificaties, zoals het LifePort Ballistic Protection Systems, waarbij cabine en cockpitvloer wordt voorzien van kogelwerende platen. Het toestel is momenteel gestationeerd in Afghanistan.

CHI is sinds 2011 als civiele aannemer betrokken bij het Air Mobility Command (AMC) om NAVO-strijdkrachten te ondersteunen bij het transport van troepen en vracht. Civiele contract operators (ook wel ‘white air’ genoemd) dienen om tal van logistieke taken uit te voeren voor militaire doeleinden, zodat de militairen zich kunnen focussen op hun combat taken.
Columbia Helicopters, Afghanistan opereert vanaf twee bases: Jalalabad en Bagram Airfield. Dat laatste veld bevindt zich in de hoge woestijn aan de voet van het Himalaya-gebergte op 1500 meter boven zeeniveau en staat bekend om harde wind en extreme weersomstandigheden tussen de seizoenen. De Chinook is bij uitstek geschikt voor dergelijke omstandigheden.

Dat was hem weer. Dank voor al het meedenken en jullie tips.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op ma 22 feb, 2021 13:05 pm, in totaal 8 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2021 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Tsjonge wat een verhaal, en wat een model, geweldig gedaan.... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2021 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi verhaal, mooi verslag, mooi model. Kortom, het was een genoegen om te volgen al heb ik weinig gereageerd.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2021 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Prachtig model geworden en informatief en leuk verslag om te volgen. Nu al het beste model van 2021 :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2021 21:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Prachtig VJ!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement