Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 sep, 2020 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Het volgende onderdeel is de aft ramp, tevens bagageruimte.

photo 517423
Speciaal voor de BV234 werden twee verwijderbare 1,5 m3 grote bagagebakken toegevoegd bij de achterklep (die tevens als instapdeur annex nooduitgang functioneerde). Hier konden oversized baggage in geplaatst worden, die niet in de B747 style overhead bins paste.

photo 517422

photo 517421

photo 517418

photo 517419

photo 517420

Alles zit hier nog los (en tijdelijk met plakband aan elkaar). Binnenkort ga ik ze spuiten en van overige details voorzien.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2020 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk detail zeg. Ga je de 'afdekbanden' er ook bij maken?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2020 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je maakt er een heus kunstwerk van VJ! Mooi om te zien dat je al de details kent en ook verwerkt in je model. Hoe ge je straks de zwarte strepen op het gele vlak van de klep aanbrengen? Met stift of plak je dat netjes af?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 sep, 2020 1:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Ongelooflijk... wat een details. Scratchbuilding 2.0 :shock: ! Dit wordt echt weer een juweeltje :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 0:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
FokkerFan schreef:
Hoe ge je straks de zwarte strepen op het gele vlak van de klep aanbrengen? Met stift of plak je dat netjes af?


photo 517959
Ik heb het afgeplakt, maar het moest hier en daar wel gecorrigeerd worden. Het is heel klein allemaal en je ziet op de foto het kleinste kwastje dat ik heb. Met het blote oog zie je de oneffenheden niet die je wel op de foto ziet ;-)


tsjopper bob schreef:
Leuk detail zeg. Ga je de 'afdekbanden' er ook bij maken?

Ja, samen met wat bagage. Ik weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken. Ik ga me nu even volledig op de flaps van de DC-10 richten.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Wauw, ik ben even uit de lucht geweest, wat een mooie vorderingen. Mooie details! He bje voor het landingsgestel weer Inspire gebruikt? Het is toch geen kaal metaal waar ik naar kijk?

Vintage Jet schreef:
Ik heb het afgeplakt

Was een decal maken niet handiger geweest? Even tekenen is wellicht minder werk dan alles afplakken? Of viel dat wel mee?

Keep it up!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Bas_ schreef:
He bje voor het landingsgestel weer Inspire gebruikt? Het is toch geen kaal metaal waar ik naar kijk?

Vintage Jet schreef:
Ik heb het afgeplakt

Was een decal maken niet handiger geweest? Even tekenen is wellicht minder werk dan alles afplakken? Of viel dat wel mee?


Hoi Bas, inderdaad is dat Inspire. Eerst heb ik de hele poot chrome gespoten en daarna diverse details rood (met een kwastje).
Wat betreft het decals maken: ik krijg steeds meer modelbrouwtechniek onder de knie, maar helaas is decals maken mij nog niet gelukt. Ik heb er wel eens mee geëxperimenteerd, maar dat werd geen succes. Mede door een matige printer en de grote luxe van vrienden die wél decals kunnen maken en mensen als Mika die ze schitterend kan printen. Dat is echter een tijdrovend en kostbaar klusje, dus was afplakken wel zo snel gedaan.

photo 519077
Terug naar de laadklep (ramp). Ik heb de hydraulische actuators gemaakt uit styreen buisjes met een metalen kern.

photo 519076
Hier zijn ze op hun plaats gebracht. Het was een behoorlijke uitdaging om ze zo dun te maken, dat de klep nog dicht kan. Daarvoor heb ik de zijwand voor 3/4 van de diameter doorboord, zodat alles precies binnen de toleranties past.

photo 519075
En met de bagagebakken nu verlijmt op hun plaats. Ergens in de komende weken zal ik gaan experimenteren met bagage en afdek netten. Nu eerst verder met andere onderdelen die ik afgerond wil hebben voor de romp gesloten kan worden.

photo 519078
Het volgende onderdeel is de 'airline type' instapdeur, die typerend is voor de BV-234. Hier de resin klep met PE treden...

photo 519074
... en hier is het geheel gereed. Boven de deur heb ik ook vast de airconditioning inlet aangebracht, ook weer een typerend onderdeel van de BV-234.

Op de voorgaande foto ligt vlak voor de cockpit het door Whirlybird meegeleverde overhead panel. Dat maakt het setje erg compleet (wat ook mag, gezien de prijs). Dit ga ik de komende dagen afronden, samen met de cargo hook onder de romp alsmede alle plafonds in de cabine. Daarna kan de romp dicht.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
"Dit ga ik de komende dagen afronden, samen met de cargo hook onder de romp alsmede alle plafonds in de cabine. Daarna kan de romp dicht." Schreef ik eind september. En daarna ging deze whirlybird aan de grond... De DC-10 en het tussendoorprojectje met de DC-3 van Jelle waren zo leuk dat ze de voorrang kregen. En zo zie je: ik hou mij niet aan mijn voornemen om maximaal twee projecten tegelijk te doen en direct valt een projectje stil. Eerlijk gezegd kwam dat ook omdat ik nog wat scratch bagage wilde maken voor de nodige detaillering. En het ontbrak mij aan de motivatie om dat klusje op te pakken.

Daarom:

photo 527976
Toch maar even aan de freubel gegaan!

photo 527978

photo 527977
En gemonteerd. Omdat de scharnieren van het luik in de bodem van de rompcontructie steken, kon de romp nog niet dicht. Maar met deze laatste stap afgerond kan alles in elkaar gezet worden.

photo 527979
En zo gaat ze het nieuwe jaar in. Als het luik dichtgeplakt is begint het schuurwerk. Hier en daar heb ik al plamuur aangebracht en alle overige openingen zijn inmiddels afgeplakt. In het nieuwe jaar ga ik verder met het aanbrengen van alle externe details en het spuitwerk!

Allemaal een BETER 2021!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Die bagage is een erg leuke toevoeging! De netten zijn ook overtuigend, ongeschilderd had ik even mijn twijfels maar roodgeverfd is het direct herkenbaar.
Zit alles al vast of kan je er nog bij? Ik denk dat je met die houten kisten namelijk nog wel iets meer kunt doen qua diepte en houteffect, en misschien een stenciltje erop. Puur als aanvulling hoor, het ziet er zo ook al heel tof uit.

Blijft de deur nu beweegbaar?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2021 12:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat gaaf zeg, met die netten. En dan heb je alles ingepakt, en dan komt nog het werk aan de buitenzijde. Maar gezien je andere werkjes, gaat je dit wel lukken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement