Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 7:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Inleiding
Hé, zou ik niet een brouwverslag opstarten in de groepsbuild? Ja klopt. Maar (net als bij mijn 737 een jaar terug) ben ik privé erg druk. We zijn net verhuisd en zitten nog midden in een vrij uitgebreide verbouwing. Toen kwam de Corona-crisis, kinderen permanent thuis, enfin het schiet allemaal niet op. Maar ik had behoefte om even iets simpels op te pakken en dat is dit model geworden.

Momenteel ben ik de serie 'Chernobyl' aan het volgen (een absolute aanrader) en daar zit dit bakbeest in. Omdat ik weinig weet van helikopters, en al helemaal niet van Sovjet materiaal heeft dat mijn interesse gewekt. Deze heli is de grootste helikopter ter wereld. Zoals wel vaker met Sovjet-materieel is hij foeilelijk, maar juist weer mooi omdat hij zo lelijk is. Even googelen leerde dat er een 1/72 (Zvezda) en 1/144 (Eastern Express) model van bestaat. Gezien de afmetingen leek het me wel leuk deze naast de 1/144 airliners te zetten dus ik ben voor deze schaal gegaan.

Het origineel
Zoals ik al zei weet ik weinig van helikopters, dus het volgende is een korte samenvatting van wat er op Internet te vinden is. Begin jaren '70 bestond er zowel bij het Russisch leger als bij Aeroflot de behoefte aan een verbeterde versie van de Mi-6 (maximale lading 12000 kg). Beiden wilde zware ladingen kunnen vervoeren naar afgelegen plaatsen binnen de Sovjet-Unie, waar geen (goede) vliegvelden beschikbaar waren. Tevens bestond het idee om onderdelen voor de Buran Spaceshuttle te vervoeren, maar hiervan is het nooit gekomen. De nieuwe helikopter zou 20 ton moeten kunnen vervoeren. Hieruit onstond uiteindelijk de Mi-26, die een maximale lading zou kunnen dragen van liefst 28.000 kg, wat min of meer overeenkomt het het ledig gewicht van het toestel. Tevens nam de Mi-26 het stokje over als grootste helikopter ter wereld van de Mi-6. Ter vergelijk: een C-130 Hercules kan 22.000 kg vervoeren.

Mil is de fabriek, Mi-26 het typenummer. De naam "Halo" wordt ook vaak genoemd, dit is de NAVO benaming voor deze van origine Warschaupact helikopter. Het toestel staat bekend als robuust en betrouwbaar. Bij uitval van één van de twee hoofdmotoren kan er worden doorgevlogen (of geland) op één van de motoren. Verder beschikt het toestel over eigen onderhoudsmiddelen en laad- en losmiddelen om op afgelegen plekken zonder faciliteiten te kunnen werken.

Met de eerste oplevering op 4 oktober 1980 is de Mi-26 dit jaar 30 jaar in productie. Het overgrote deel is in dienst bij Defensie van verschillende landen, maar er zijn ook een paar civiele operators. Van de 330 gebouwde exemplaren zijn er momenteel nog zo'n 100 in dienst. SkyTech België heeft er ook drie in dienst gehad voor vervoer van zware spullen op verzoek (een beetje zoals de AN-225 wordt ingezet). Ook wordt het type ingezet bij de bestrijding van bosbranden.

De Mi-26 bij Aeroflot lijkt begin jaren '90 met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie ook zijn Waterloo te hebben gevonden. Ik kon er weinig over vinden. Aeroflot staat hoe dan ook op de lijst van 'former operators'.

Afbeelding

Afbeelding

De militaire versie, dit plaatje zegt wat over de lading die deze gigant kan vervoeren.

Het model
Ik heb één eerder model van Eastern Express gebouwd; de MD-11. Hier had ik niet zo'n goed ervaring. Slechte passing, veel flare. Ik ben benieuwd hoe de passing van dit model gaat zijn, de flare is in ieder geval weer aanwezig. De romp is verder vrij simpel met weinig details, maar hier kan ik nog wel wat aan doen. 1/144 is niet een hele moeilijke schaal om extra detaillering (zoals ladders, handrails, pitotbuizen etc) toe te voegen. Misschien dat ik bij dit model maar eens glazen cockpitramen ga plaatsen, want de raamdecals zijn wel heel summier. Of anders zelf wat proberen te maken.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Karakteristiek aan de Mi-26 zijn (los van de opvallende cockpitramen) de acht-bladige rotor die in stilstand zwaar doorhangen. In de sprue zijn de bladen (min of meer) recht, dus daar wil ik ook wat aan proberen te doen. Verder zijn er weinig onderdelen. Op de origineel-foto's viel me nog op dat er nog een draadantenne aanwezig is. Dat is een leuk detail dat de zaak wat meer tot leven brengt.

Tot zover voor nu. Eerst ga ik even wat van mijn hobbyspullen proberen terug te vinden in de verhuisdozen en dan tussen alle bedrijven door aan de slag.

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 21:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Deze ga ik volgen! Bruut machien!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2020 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Hoor allemaal goede verhalen over die serie, moet ik me ook maar eens in verdiepen.

Leuk om zoiets straks in dezelfde schaal naast je liners te hebben, dan pas heb je echt het idee dat het een flinke heli is.

Kleine nuance, de Mi-26 is op dit moment de grootste helikopter die er rondvliegt. De eer voor de grootste gaat naar een andere Mil, de Mi-12 Homer (de NAVO codenamen voor Russische helikopters beginnen allemaal met een H van helicopter).
Afbeelding

Het doorhangen van de rotorbladen doe ik als volgt: Ken je het principe van het omkrullen van papierlint wat je vaak krijgt als je een bloemetje koopt voor je vrouw? Dat principe pas ik toe bij de rotorbladen. Denk er wel om dat het ene plastic zich er beter voor leent dan het andere. Er is plastic wat erg broos is en gemakkelijk breekt, daarvoor raad ik deze methode af.

Je neemt bijvoorbeeld een pen van hard plastic en legt daar het rotorblad op.
Met je duim druk je lichtjes op het rotorblad met je duim net naast de pen, zodat het rotorblad iets krom gaat staan.
Dan trek je het rotorblad aan en blijft druk uitoefenen met je duim.
Als je dit een paar keer doet, kom je er vanzelf achter of je meer of minder druk uit kunt oefenen.
Door deze handeling te herhalen, krijg je uiteindelijk een leuke kromming in je bladen.

Ik heb deze techniek toegepast bij een Chinook, ooit eens gebouwd tijdens de Desert Storm groepsbouw, ook hier zou alles recht zijn, maar is er al een flinke kromming te zien.
photo 65276

Het lijkt alsof de bladen elkaar raken, maar het is zo gesynchroniseerd dat de bladen elkaar niet raken.
photo 65302

photo 65293

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2020 22:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Schitterend René!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2020 9:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Trajanus schreef:
Schitterend René!

Daar sluit ik mij geheel bij aan! Erg indrukwekkend dat camouflagepatroon!

Bedankt verder voor je tips over de rotorbladen!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2020 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Ha Bas,

Leuk model, altijd imposant gevonden de Mi-26!
Ik had ooit een 1/72 Zvezda Mi-26, maar toch maar weer verkocht.
Mocht je nog heel veel foto’s van de Mi-26 willen voor detaillering, dan is dit een perfecte site:

https://russianplanes.net/search

Typ dan in het bovenste zoekvak van die pagina “Ми-26” in, en je krijgt zo’n 2400 (detail-)foto’s..
Succes met de bouw!

En @René: prachtig model die Desert Storm Chinook!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2020 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank, maar laten we weer verder gaan met de 'Halo'. Kom maar op Bas...

Heb die Zvezda hier ook nog om te bouwen. Ergens meende ik zelfs dat ik ook nog een Revell heb, maar die kan ik zo snel even niet vinden in mijn digitale archief.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jul, 2020 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Succes met de bouw straks, link ter inspiratie de 1/72 er van Zvesda die ik lang geleden eens gebouwd heb.

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 96&t=36540


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement