Sorry dat het misschien een saai 'hoe-maak-ik-een-Antonov 225-landingsgestel'-verslag wordt, maar ik kan er weinig aan doen...
Even wat cijfers ter verduidelijking:
Van de in totaal 975 onderdelen van deze kit bestaat het grootste deel voornamelijk uit landing gear: 642 onderdelen.
Het flightdeck bestaat uit 40 onderdelen en de motoren zijn goed voor 150 onderdelen in totaal.
Zoals je ziet gaat het grootste deel dus over de landing gear... Ik hoop dat het jullie niet gaat vervelen, maar er komen nog aardig wat foto's aan voordat het klaar is.
Voor de volhouders en geduldigen, dank voor de interesse
!
Maar weer verder met de gear.
Eerst eens kijken hoe de gear staat onder de romp, en of ze wel een beetje recht staan. Tijd voor een dry-fit:
Ziet er goed uit, en zo te zien staande meesten recht. Alleen bij foto 4 zie je enkele gears net iets omhoog staan; leuk om te weten dat ik de gears dus ook nog in hoogte kan aanpassen, zodat ze allemaal uiteindelijk netjes de grond raken.
De gear is alleen op deze manier erg wankel, dus tijd voor constructie-versteviging.
De gear wordt ondersteund door een ophanging, welke bestaat uit voornamelijk (simpel gezegd) stangen in een soort driehoek-constructie welke kunnen scharnieren als het landingsgestel inklapt.
Dit zijn de onderdelen die ik al deels in elkaar gezet had:
en deze:
De bouwtekening zegt het vrij simpel: verlijm deze onderdelen in een kaarsrechte lijn met elkaar.
Ik vertrouwde dat niet, die afstand moet maar net kloppen..
Dus even testen, alleen dat ging niet zo 123. Want ik zal die losse onderdelen bij elkaar moeten houden, nog niet lijmen want ik weet niet of ze in een hoek komen te staan, maar ik moet het wel passen met de gears in de wheel bay.
Dus weer even brainstormen hoe ik die losse onderdelen bij elkaar houd.. met asjes! Net als bij de gear.
Alleen zijn deze onderdeeltjes wel heel erg klein en fragiel.. Maar toch geprobeerd, met dit resultaat:
Zoals je ziet, ik heb nu een gear die in hoogte verstelbaar is maar ook nog eens half kan inklappen : ) !
Dus verder met andere gears.
Dit lukte met in totaal 3 gears:
...en toen begonnen de problemen.
Er zijn dus 2 soorten ophanging voor de 2 soorten gears, en bij de voorste 6 zijn de onderdeeltjes nog redelijk makkelijk te boren en te bewerken.
Maar bij de achterste 8 ophangingen zijn de onderdeeltjes niet meer te boren eigenlijk, te klein en te smal, dus daar boorde ik scheef of naast met als resultaat dat niet alle ophanging scharnierend gemaakt kan worden.
Achteraf gezien vroeg ik me ook af: waarom moet de gear eigenlijk naar binnen kunnen scharnieren? Leuk om te weten dat het kan bij dit model, maar ik ga het zeker niet constant optillen of demonstreren.
Daarbij moet ik het juist van stevigheid hebben bij dit zware grote model, dus laat maar. Nice try, maar ik ga de ophanging gewoon verlijmen. Dus mini-project gestopt.
Om de ophanging zo recht en stabiel mogelijk te maken, moet ik toch weten wat de juiste positie van de gears is als deze gigant op een oppervlak staat. Pas dan 'centeren' alle wielen zich en staan de gears recht. Daarna kan ik pas de juiste positie van de ophanging bepalen.
Dus alle wielen aan de gears gedaan (dry-fit) en vervolgens de wheel bay in de fuselage geklemd.
Weer een kleine mijlpaal; hij staat voor het eerst op z'n wielen
:
Het staat mooi en recht! Enkele kleine scheve afwijkingen van wielen, maar sommige wielen klemden behoorlijk en anderen hangen los om de assen van de gears, dus dat wordt pas bij verlijmen op het laatst recht gecorrigeerd.
Nog even een schaal vergelijking (ik kan het niet laten
) met 1:72 figuurtjes:
Volgende keer laat ik zien hoe ik de ophanging deels ga bevestigen, want ook hiervoor geldt dat dit nog niet geheel kan bevestigen omdat ik de gear en wheelbay nog moet airbrushen.