Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2020 9:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Ha Arjan,

Bedankt voor de info!
Gelukkig is tot nu toe alleen fanblade A9 nog maar verlijmd op A16.. dus de rest zit allemaal nog los hoor! 1 ding heb ik wel geleerd van Modelsvit modellen: passen en bijwerken tot je gaat verlijmen.

Ik had al getest wat jij zei; andersom valt het precies mooi in elkaar zodat het 1 fanblade lijkt, maar dan passen de cones niet meer en zitten die kleine vleugeltjes andersom, dus aan de achterkant zeg maar.

Ik ga dus ook door met (aan-)passen totdat het goed zit. En desnoods maar 1 set blades aanbrengen als het niks meer zou worden.. maar ik ga ermee aan de slag, bedankt voor de info en tips!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2020 9:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Als ik de illustraties in de handleiding goed begrijp, horen die kleine vleugeltjes juist aan de achterkant. Plaatje 4 is dan fout, plaatje 5 goed.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2020 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
robh schreef:
Als ik de illustraties in de handleiding goed begrijp, horen die kleine vleugeltjes juist aan de achterkant. Plaatje 4 is dan fout, plaatje 5 goed.
Rob


Ha Rob,

Ja inderdaad.. :shock:
dat is ook de manier waarop het het beste past.
Bedankt voor de alertheid, ik ben tot nu toe eigenlijk alleen maar bezig geweest met hoe het dan maar aangepast moet worden om het met de vleugeltjes naar voren te laten passen..
Maar, blijft een feit dat ik helaas dan wel als enige onderdeel A9 verlijmd heb met A16, dat komt nooit meer los.. dus probleem als dat zo zou zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 mei, 2020 14:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Op een echt fanblad zitten die ‘vleugeltjes’ aan beide zijden van het blad. Ben even aan het zoeken geweest naar foto’s maar kon niet echt een duidelijke vinden maar het heeft er alle schijn van dat ze aan beide zijden zitten. Onderstaande plaat maakt dat ook een beetje duidelijk.

photo 507850

Ik ben toch bang dat je die 2 onderdelen weer van elkaar af moet zien te krijgen om het een beetje op te bouwen zoals het hoort. Maar uiteindelijk zal jij die beslissing moeten nemen of je dat doet ja of nee.....misschien dat je dan meer kapot maakt dan oplost. Ik denk wel dat we het er allemaal over eens zijn dat Modelsvit iets duidelijker mag zijn in de tekening :mrgreen:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2020 0:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Ok, net terug van mijn werk, dus de motoren-kwestie nog eens bekeken.
Ik heb wat detailfoto's gemaakt en daar komen de volgende 2 opties uit.

Optie 1:

Dit is onderdeel A16 verlijmd met A9, echt niet meer los te krijgen zonder schade.. Ik ga niet eens verder proberen, dan breken er fanblades af. Dus dit blijft zo:
photo 507867

Dit is dus het tweede onderdeel, A7, wat er in principe op zou moeten passen zodat het 1 geheel lijkt maar dus niet:
photo 507864

Zoals te zien is, past de cone wel perfect tussen de fanblades:
photo 507865

Maar zou ik A7 op A9 verlijmen, dan ziet het er zo uit:
photo 507866
Zoals te zien, liggen de fanblades erg ver uit elkaar. Niet bepaald 1 geheel.. Daarbij passen de onderdelen niet eens, er valt niks in elkaar.

Maar.. Draai ik A7 om, dan past het wel strak in elkaar en lijkt het inderdaad 1 geheel:
photo 507868

Alleen is al te zien dat de cone niet meer tussen de fanblades in geklemd zit, maar echt er op ligt:
photo 507869
Bovendien lijken de fanblades van A7 meer naar beneden te "hangen".
En de vleugeltjes op de fanblades zitten nu beiden naar binnen tegen elkaar aan.
Maar van voren gezien ziet het er wel beter uit:
photo 507870

Optie 2:

Gewoon maar 1 fanblade gebruiken, dus A7 weglaten:
photo 507871

Van voren ziet dat er zo uit:
photo 507872

Ergens mis je dan toch wat diepte zeg maar.
Dus ik denk dat het optie 1 wordt.

Ik heb de 2 opties beiden droog gepast in de inner-helften van de turbines, maar het blijft niet passen.
Telkens als ik de turbine-helften tegen elkaar druk, springen de fanblades los omdat er spanning op komt te staan.
Dus het blijft ook een feit dat de blades bijgeschuurd zullen moeten worden. Naar klusje :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2020 13:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Dick,

Als je het mij vraagt is dit voornamelijk een optische illusie waar we naar kijken. Ik denk dat het grootste probleem met de passing is dat de bladen in je eerste foto's boven elkaar lijken te liggen. Beide delen A9 en A7 moeten exact met elkaar in één lijn komen te liggen. De passing waar jij de spinner exact in wist te krijgen is volgens mij bedoeld als 'achterste' deel waarop deel twee geschoven moet worden, zodanig dat alle bladen naast elkaar komen ipv boven elkaar. De spinner komt daar simpelweg bovenop. Zoals Arjan en Rob ook aangeven: de bouwtekening klopt niet.
Natuurlijk had ik het gemakkelijker met PE (omdat het plat is en minder snel breekt), maar bij de 747 had ik een vergelijkbare setup. Toen de bladen eenmaal onder een hoek stonden had ik twee schijven die in elkaar gevlochten moesten worden tot één disk.

Dus praktisch; hierboven foto 2 is de juiste aanvangspositie: het fanblad A7 met de uitsparing in de kern ligt onderop en met de uitsparing naar boven. Het onderdeel A9 in foto 1 leg je hierop (in dezelfde positie als in jou foto). Het opstaande randje in het hart van A9 zal bedoeld zijn om de spinner uit te lijnen.
Als ik een detailfoto van de echte motor zie, dan kan ik geen andere conclusie trekken dan dat het zoiets moet zijn.

photo 507905

De spinner ligt hier ook niet verzonken tussen de bladen. Je zier ook dat de span supports (de 'vleugeltjes' op het fan blad) dan één lijn vormen.

Ben benieuwd of je hier iets mee kunt.
Succes!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2020 18:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Ha VJ,

Hartelijk dank voor je info! Dat klinkt heel logisch.
Ik heb even geëxperimenteerd, en voorzichtig rustig wat gewrikt.. en de fanblades van 1 van de 6 al verlijmde onderdelen weer losgekregen!
Dus ik heb nu de mogelijkheid om alles te proberen.

Dit is met A7 onderop A16, en daar weer A9 ondersteboven bovenop (dus de span supports liggen nu beide naar binnen gekeerd, tegen elkaar aan zeg maar):
photo 507948

En dit is A7 onderop A16, en daar bovenop A9 maar nu met de span supports naar boven toe gekeerd:
photo 507949

Ik vind de eerste positie (met A9 ondersteboven) de beste.. dus de span supports zitten dan eigenlijk binnen de fanblades tegen elkaar, maar houden elkaar zo dus ook op afstand. Zoals in het echt..?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2020 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Ok. Ik ben er klaar mee.
Die 2 fanblades passen gewoon niet. Niet volgens tekening, niet andersom, niet binnenstebuiten, gewoon op geen enkele manier.
Dus ik heb het ff totaal anders aangepakt.. let op.

De foto die VJ stuurde van de engine, en het vele Googlen naar de Ivchenko-Progress DT-18 motoren van de Antonov laten zien dat er gewoon 32 synchroon staande fanblades op 1 rij te zien zijn. Niet achter elkaar, niet in elkaar, gewoon 32 fanblades op een rij.
Dus..
Ik heb Van 1 van de fanblades onderdelen gewoon alle 16 fanblades losgesneden, en tussen de fanblades van het andere onderdeel gelijmd. Prachtig :mrgreen: !
Ik heb een cirkel-mal waarin ik de fanblade klem zet, en zo rustig alle blades los kan aanbrengen.
Ziehier het resultaat:

photo 507952

photo 507953

photo 507954

photo 507955

photo 507956

photo 507957

Nu nog 5x16 losse blades lijmen... maar dan heb je ook wat!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2020 0:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
De enige oplossing. Inderdaad een monnikenklus, maar het resultaat is er naar! In die laatste foto is de fan perfect.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2020 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Geweldig opgelost zeg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement