Ik ben toch alvast maar aan de Mriya begonnen, kon het niet laten..
Ik plaats even enkele foto’s, er is nog niet veel gebeurd.
Ik ben begonnen met de staart, op zich een uitdaging voor slechts 3 delen. Want je zit met Modelsvit kwaliteit, dat wil zeggen op zich netjes maar pasvorm..?
De 2 staartvlakken moeten onder een bepaalde schuine hoek tegen het stabilo bevestigd worden, welke ook al een licht geknikte vorm heeft. Daar er niet echt rechte bevestigingsvlakken zijn heb ik met enig kunst en vliegwerk (schuurblok met grof schuurpapier) de vlakken zo recht en zo grof mogelijk geschuurd.
Daarna met symmetrisch meten en bekijken de juiste hoek bepaald en verlijmd met secondenlijm gel:
Het staartvlak is nog niet op de romp verlijmd, dat gebeurt pas op het laatst (of helemaal niet, en maak ik ‘m demontabel misschien?) vanwege de onhandige grootte en kwetsbaarheid. Ook moet er nog het een en ander aan details aangebracht gaan worden, dus dan is het voorlopig beter om los te houden.
Vervolgens heb ik de ‘bulten’ en ‘uitsteeksels’ op de romp geschuurd tot redelijke pasvorm en verlijmd.
De 2 grootte ‘rugvinnen’ zal ik ze maar noemen bestaan uit 2 helften; ook deze verlijmd en tot redelijke pasvorm geschuurd. Deze 2 verlijm ik ook nog niet met de romp; het blijkt dat als ik dat nu zou doen de 2 demontabele vleugels er met een klein deel ervan ondergeschoven moeten worden.. beetje onhandig, zal vast over nagedacht zijn maar kan dus nog even wachten.
Zoals je ziet, loopt de naad tussen vleugel-romp net onder de rugvinnen door:
Tussen de 2 voorste kleine ‘bultjes’ moet nog een bult komen, maar daar kan je kiezen tussen 2 versies van bult-vorm; 1 voor de oude Mriya met Buran of voor de moderne versie.
Aangezien ik nog niet geheel besloten heb welke het wordt wacht ik ook daar nog even mee met verlijmen.
Ik ben een beetje ‘plompverloren’ begonnen met dit topic, zonder eerst een uitleg over de keuze voor deze monsterlijke kit.. dus bij deze, een voorgeschiedenis.
Ik wilde altijd al de grootste 'King of planes' als model in mijn collectie hebben, de AN-225. Al was het maar omdat ik ook de eerste en bijna kleinste 'King of planes' heb, een 1/72 Wright Flyer van de inmiddels over de kop gegane fabrikant AIM72.
Dat is een best pittig te bouwen volledig PE kit, maar deze kon eigenlijk niet ontbreken in de collectie als echt vliegtuigfanaat toch?
Leuk detail: De eerste vlucht van de gebroeders Wright kan in de laadruimte van een AN-225 plaatsvinden!Dus ik wilde de 2 uitersten hebben in 1/72, maar ja. Vind maar eens een 1/72 AN-225...
Dus in 2015 een stoutmoedig project begonnen; ik probeer gewoon zelf wel een AN-225 op schaal 1/72 te bouwen. Wie weet lukt dat?
Eerst maar iets op schaal zien te tekenen, dus het Internet tijdens mijn vele rustige nachtdiensten op het werk doorgespit.
Ik kwam op de meest vreemde sites terecht, zoals op een Russische site met allerlei gedetailleerde vliegtuigtekeningen (airwar.ru/other/draw_on.html), waaronder van de AN-124 en de AN-225 met voor-, boven- en zijaanzichten.
Ik heb deze tekeningen meteen opgeslagen en uitgeprint.
Maar ook vond ik een site van een Russisch RC zelfbouw-vliegtuigforum.
En jawel; er was een Rus die dus zelf een mega groot RC model van een AN-225 aan het bouwen was! Ongelooflijk, ik denk wel schaal 1:10 ofzo:
Hij had foto's geplaatst van zijn project, en daar zat een foto van de 'ribben-constructie' van de romp bij.
Die foto heb ik opgeslagen en vervolgens uitgeprint, ik had de ribbenstructuur van een AN-225!
Maar... nu nog alles naar schaal 1:72 zien te krijgen.
Ik had al de 1/72 Modelsvit AN-124, dus ik had referentiepunten.
De neussectie is een los onderdeel in de kit, dus ik had in ieder geval 1 correcte romp-doorsnede van een rib die ik als maatstandaard kon gebruiken (de AN-225 is een doorontwikkelde verlengde versie van de AN-124, met langere vleugels en romplengte. Dus in ieder geval identiek qua rompdoorsnede).
Die specifieke rib op de tekening heb ik toen uitvergroot totdat die gelijk was aan de maat van de neussectie.
Vervolgens alle ribben vergroot, en voila, ik had een 1/72 AN-225 ribbenconstructie en gedetailleerde tekeningen!
Ik heb toen besloten eerst maar eens een 'simpel' model te maken van de ribben om te kijken wat het zou worden, dus van oude dunne platen depron-achtig schuim (ondervloer voor laminaat) ribben gesneden en verlijmd:
Vervolgens een basisframe gemaakt op basis van boven- en zijaanzicht van de tekeningen:
Daar de ribbenposities op afgetekend:
En vervolgens alle ribben in 4 delen op het basisframe geplakt:
De romp was zolang, dat ik 'm in 2 delen moest maken:
Uiteindelijk alles aan elkaar verlijmd, lichtelijk bijgeschuurd en klaar was de romp:
Even de Tigermoth erbij als vergelijking:
Dit zag er goed uit, maar met een superlicht schuim frame van een AN-225 maak je niet makkelijk een statisch gedetailleerd model. Bovendien miste ik de vleugelribben, dus ik kon niet makkelijk bijpassende vleugel en staart maken. Dus het project maar weer stilgelegd.. Bovendien maakte ik behoorlijk vorderingen met mijn 737 vliegsimulator, dus ben ik me daar meer bezig mee gaan houden.
Ondertussen bleef ik wel denken aan het realiseren van een 1/72 AN-225; ik heb wel informatie ingewonnen bij Hobbyterra, waar ze mij vertelden dat Modelsvit al hinten losliet er ook een AN-225 uit zou komen.
Dus vanaf dat moment heb ik braaf gewacht, en gelukkig is het nu zover!
Daarom wil ik deze kit zo graag hebben. Ik zou momenteel ook even niet weten wat ik nu nog liever op kit-gebied zou wensen...