|
Brouwer |
|
Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm Berichten: 733 Woonplaats: Haarlem
|
NEDERLANDS EERSTE HELIKOPTER DE SIKORSKY S-51 | Ontwerp en ontwikkeling
De H-5 werd oorspronkelijk gebouwd door Sikorsky's eerste prototype model, model S-48, aangeduid door de Amerikaanse luchtmacht als R-5, werdt ontworpen om een helikopter te bieden met een groter belasting, uithoudingsvermogen, snelheid en hoogte bereik dan de Sikorsky R-4. Het toestel verschilde van de R-4 door een grotere rotordiameter, en een nieuwe langere romp voor twee personen in tandem, hoewel het het landingsgestel van het R-4-staartwieltype behield, ook was de R-5 voorzien van een krachtiger, 450 pk sterke, Pratt&Whitney Wasp Junior radiaalmotor.
Sikorsky ontwikkelde, na de YR-5E, een aangepaste versie van de R-5, de S-51, die een vergrote diameter rotor kreeg en meer kon dragen. Dit aangepaste toestel kreeg ook een herontworpen onderstel configuratie. Het toestel had ruimte voor drie passagiers en de piloot, en was in het begin gericht om zowel de civiele als de militaire markt te interesseren. De eerste vlucht van de S-51 was op 16 februari 1946. De bij de civiele markt bekendstaande S-51 werd door de Amerikaanse luchtmacht aangeduid als H-5F (11stuks) en door de Amerikaanse marine als HO3S-1 (92 stuks).
In december 1946 tekende Westland Aircraft (Helikopters) een overeenkomst om Britse versies te produceren in Groot-Brittannië, kort daarop begon het bedrijf met produceren van de Westland(-Sikorsky) WS-51 Dragonfly, voor de Royal Navy en de Royal Air Force. Het grootste verschil met de Amerikaanse versie was de radiaalmotor, dit was bij de WS-51 de 500 pk sterke Alvis Leonides radiaalmotor, wat het toestel een grotere topsnelheid (103 mph), en een hoogtebereik van 14.000 ft. Westland Aircraft bouwde in totaal 133 toestellen, en bij het beëindigen van de productie in 1951 hadden Sikorsky en Westland gezamenlijk 300 toestellen gebouwd.
Op 29 juli 1946 werden de eerste drie civiele toestellen aan de president-directeur van de Helikopter Air Transport (of H.A.T.) overhandigd bij de Sikorsky fabriek in Bridgeport, Connecticut, U.S.A. Naast HAT werden er ook toestellen geleverd aan o.a. Los Angeles Airways en Grayhound, de laatste onder lease voor proefvluchten. In Groot-Brittannië werd de eerste vlucht met de WS-51 gedaan door British European Airways (BEA) tussen Liverpool en Cardiff in juni 1950. Op 17 april 1947 kreeg in de Verenigde Staten het toestel eindelijk een volledig certificaat for commercial operation van de CAA. | | TECHNISCHE GEGEVENS | Lengte | 17,4m | Hoogte | 3,96m | Diameter Hoofdrotor | 14,64m | Capiciteit | 1 of 2 bemanning en 3 tot 4 passagiers | Gewicht | 1.715/2.189 kg (leeg/bruto) | | | Krachtbron | 1 × 450pk Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior | Max. snelheid | 171 km/h, 92kn | Max. plafond | 4.400 m | Bereik | 580 km, 310nmi | De Sikorsky S-51 in NederlandOp donderdag 21 augustus 1947 werd Nederlands eerste helikopter door de Stichting voor Hefschroefvliegtuigen (o.a. in het leven gebracht door Frits Diepen) bij het Luchtvaart Register ingeschreven. De Sikorsky S-51 met serienummer 5133 kreeg het registratiekenmerk PH-HAA. In het Leidsch Dagblad van Dinsdag 12 augustus 1947 valt te lezen: Citaat: Eerste Hefschroefvliegtuigen in ons land. In ontzaglijke kisten verpakt, is gisteren met het Amerikaanse S.S. "Gainesville Victory van de Black Diamond Line het eerste voor ons land bestemde hefschoefvliegtuig uit New York te Rotterdam aangekomen. Het is bestemd voor Frits Diepen Vliegtuigen N.V. Deze hélicoptèr, van het Sikorsky S.51 type zal, door de "Stichting hefschoefvliegtuigen" op Ypenburg en andere vliegvelden op het practische bruikbaarheid worden getoetst. De hélicoptèr is tijdens de oorlog met succes o.a. tegen de Duitse U-boten ingezet.bronlink Na het in elkaar zetten van het toestel door het personeel van Frits Diepen Vliegtuigen N.V. Werd op op 20 augustus 1947 de eerste proefvlucht met de Sikorsky op vliegveld Ypenburg gedaan. Citaat: Een vreemde vogel boven Ypenburg Publiek nog niet gewend aan helicoptère
De automobilisten, die gisteren op de rijksweg bij Ypenburg reden trokken zich ditmaal weinig aan van het verzoek, hun aandacht bij de weg te houden en niet naar de vliegtuigen te kijken. Ze parkeerden hun auto's langs de kant en staarden verbaast naar het vreemdsoortige vliegtuig, dat boven hun hoofd circelde. De heer H. Bulten, chef vliegdienst van de Frist Diepen Vliegtuigen N.V. was bezig de nieuwe Sikorsky helicoptère, welke dezer dagen op het vliegveld Ypenburg gemonteerd is in te vliegen.
Dinsdagavond ging de helicoptère voor het eerst de lucht in. Gisteren steeg het toestel ten tweede male op. Loodrecht ging het vliegtuig omhoog, waarna het op circa tien meter hoogte even bleef stilstaan. Daarna trok de vlieger de machine omhoog, om enkele ogenblikken later enige bochtjes boven het veld te draaien.
Ook de landing geschiedde loodrecht en langzaam kwam het toestel weer op de begane grond.
Dat het publiek het nog niet helemaal op de helicoptère begrepen had, bleek wel uit het feit, dat de talloze toeschouwers op het veld het op een lopen zette als het op een grote libel gelijkende toestel een beetje te dicht in hun buurt kwam.
In de komende dagen zal de heer Bulten de helicoptère verder invliegen. Het zal een van de attracties zijn op het vliegfeest, dat op 27 en 28 September op Ypenburg gehouden zal worden.Haarlems Dagblad, Donderdag 21 augustus 1947 Citaat: Haarlems Dagblad, Donderdag 26 september 1947
Proefvlucht met een helicoptère Aeronautische versie van “hij klop, hij veegt, hij zuigt”
Men kan er de stand van landbouwgewassen uit beoordelen, diezelfde landbouwgewassen uit besproeien, bestuiven en bemesten, men kan er loodsen mee aan boord van een schip brengen, legermanoeuvres me gadeslaan, brieven naar geïsoleerde eilanders mee brengen en zo men daar iets voor zou voelen mee op hazenjacht gaan of vuurtorenwachters mee aflossen.
Ra-ra, wat is dat?
Het antwoord luidt: S-51.
Dat zegt natuurlijk niet veel, maar als wij vertellen dat het zo'n vliegtuig is, waarmee men vooruit, achteruit en zijwaarts kan vliegen, loodrecht mee kan opstijgen en mee in de lucht kan blijven stilstaan, kortom dat men er allerlei zaken mee kan verrichten, die een gewoon , ordentelijk vliegmachien niet in zijn gemotoriseerde hoofd zou halen, dan zegt iedereen natuurlijk: „O ja, dat is zo'n autogiro.”
En dan, het spijt ons het te moeten constateren, dat iedereen het mis heeft, want het is geen auto-giro, maar een helicoptère of hefschroefvliegtuig, te weten de Sikorsky-51.
Boze libel.
Wij hebben deze wijsheid opgedaan bij een proefvlucht met de vreemde apparaat op Ypenburg.
Het ding zag er uit als een reusachtige libel, die gelijk "Panda en de Meestervlieger" dat presteerden, tegen een molen is gebotst en vervolgens blijvend ontsierd is met de wieken daarvan. Die libel, die met grote letter PH-HAA op zijn oranje buik heeft staan, begon ineens een nijdig geluid te laten horen, toen piloot Hein Bulten, de gasmanet van zijn 450 pk motor openschoof. Daar begonnen die wieken van zeven meter lang even een doffe roffol in de lucht te slaan, die iedereen onmiddelijk eerbiedig afstand deed nemen.
Wij hebben met lichte vreze in het hart plaats genomen en gewacht op de dingen die komen gingen. Er moet gezegd worden, dat het al een heel vreemde sensatie was, toe het toestel gelijk een lift ineens loodrecht omhoog ging. Het bleef even in de lucht staan, schoot toen als een verschrikt paard een meter of vijftig op zij, bleef weer even staan, vloog voor de verandering een stuk achteruit en gedroeg zich alsof het – zoals men in Amsterdam zegt – het "heen en weer" had. Toen stak het de kop naar beneden en snorde weg, in voorwaarts richting zowaar. Wij haalde opgelucht adem, maar die bleef stokken, toen piloot Bulten eensklaps met razende vaart op de verkeerstoren afstevende. Geen nood. Op enkele tientallen meters afstand stopte het geval, alsof het hydraulische remmen bezat. De libel-bedwinger stak zijn hoofd uit de openstaande cabine-deur en schreeuwde de luchthavenmeester toe: „Nou, het is weer mooi geweest. Ik kan wel landen, hè!” | „Ga je gang maar” brulde deze functionaris terug en ja hoor, de S-51 zakte loodrecht naar beneden, alsof er in hogere sferen een hijskraan stond, die hem langzaam uitvierde en kwam met een zacht bonsje op terra firma.
Over hijskranen gesproken, er is er een aan boord, waarmee men iemand van de grond mee kan oppikken. De heer Diepen demonstreerde met behulp van dat mechaniek hoe men op een hoogte van twintig meter kan in- en uitstappen.
Experimenten.
Het is een vreemd geval, die helicoptère, maar men zal begrijpen, dat ze niet hier te lande is gestationneerd om alleen maar den volke te vertonen, dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn. Het is de "Stichting Hefschroefvliegtuigen", opgericht door de departementen van Landbouw, Verkeer en Waterstaat, Oorlog en Marine, de P.T.T., de N.I.V., de Nederlandse Spoorwegen, de K.L.M. en Frits Diepen N.V., die het uiterst kostbare toestel hebben aangekocht om er verschillende experimenten mee uit te voeren.
Mochten er mensen zijn die op de vraag "Hie bestaat het", antwoord willen hebben, dan geldt voor hen het volgende. Het vliegtuig heeft twee door de motor aangedreven "rotors", een horizontale, de "hefschroef" en een verticale aan de staart. De laatste dient om de reactie van het vliegtuig op de in één richting draaiende hefschroef tegen te gaan en de zaak recht te houden.
Drie besturingsorganen.
De besturing geschiedt door middel van het "spoed-verstellingshandel" waarmee de invalshoek van de rotorbladen veranderd wordt (stijgen en dalen), de knuppel, die het cirkelvlak van de rotor in alle richtingen kan doen kantelen (waardoor al de vreemde voortbewegingsrichtingen worden bepaald) en het voetenstuur, dat op de instelhoek van de staartrotorbladen werkt.
De hefschroef is voorzien van een free-wheel-installatie, zodat wanneer de motor er mee uitscheidt, de rotorbladen door de voorwaartse snelheid blijven draaien (autogiro principe) en een veilige landing mogelijk maken. Het gevaarlijke punt is dus het stilstaan op geringe hoogte. Slaat de motor dan af, dan ziet het er lelijk uit.
De cijfers
Wat betreft de technische cijfers: maximum-snelheid 165 km per uur, kruissnelheid 130 km per uur, minimum-snelheid 0 km per uur, plafond 4000 m, actie-radius bij volle tank 418 km, motor Pratt en Whitney Wasp Junior 450 pk, nuttige lading: 600 kg.
En wat de financiële zijde aangaat: de helicoptère fanaticus, die al droomt van zijn privé-hefschroeftoestel op zijn platte dak, kan die droom voorlopig opschorten, want het kost nog verschrikkelijk veel geld.
Maar het idee is zeer verleidelijk. | polygoon journaalVan 5 op 6 november 1947 werd luchtvaart- en postgeschiedenis in ons land geschreven. Het leidsch Dagblad omschreef het in 'Met enkele worden zo': Citaat: – Omstreeks twee uur gistermiddag landde het Sikorsky hefschroefvliegtuig op Ypenburg met post uit Belië.
Leidsch Dagblad, vrijdag 7 november 1947 Voor het eerst werden poststukken door een helikopter van het ene land naar een ander gebracht. Het toestel vloog op de eerste dag vanuit ’s Gravenhage (Ypenburg) naar Brussel, om de dag daarop de reis weer in omgekeerde richting te maken. Een aantal hoogwaardigheidsbekleders, waaronder de Ministers Duvieusart en Orban waren getuigen van deze gebeurtenis. De Sikorsky werd bestuurd door piloot Senger, en toonde boven de vlakte van de nationale schietstand in Schaarbeek nabij Brussel hoe postzakken zonder landen aan boord gehesen konden worden. De belangstelling van de Belgische Posterijen voor de helikopter had te maken met het feit dat men in sommige streken van het naoorlogse België de post met 1 dag vertraging ontving, iets wat in strijd was met de statuten van de Posterijen, de helikopter leek dan ook een goede oplossing. De hoge heren van de Posterijen waren zeer tevreden met de demonstratie, en de (uit Amerika komende) informatie over de ervaringen met de helikopter die het tijdens een studiereis van de Amerikaanse postdiensten ontvangen had. Het licht werd dan ook op groen gezet, en de Belgische Posterijen sloten een contract met SABENA voor zo'n helikopter dienst met aanvankelijk de S-51, maar door de oorlog in Korea kon Sikorsky/Westland geen toestellen leveren, en in plaats daarvan kocht SABENA 2 Bell 47 helikopters. In België heeft de Posterijen tot 18 september 1959 binnenlandse vluchten met de Sabena helikopters gedaan. Ongeluk te Nootdorp, Dwarskade, 28 juni 1948.
Al de hele dag waren er proefvluchten met de helikopter gemaakt, met als doel: het vaststellen van het gedrag van het toestel bij motorstoring. Hiervoor werd steeds motorstoring gesimuleerd bij verschillende snelheden, 80, 60, 40, 20 en 0 mph. Er waren al drie proeven met die 0 mph uitgevoerd en om 15:00 uur werd gestart voor de vierde en laatste vlucht. Op het moment dat op 540 meter hoogte de snelheid tot nul was teruggebracht, viel zonder enige waarschuwing de motor nu ècht uit. Aangezien deze testvluchten op film werden vastgelegd, kon het verloop van het ongeval precies gereconstrueerd worden. Uit deze film bleek dat de reactietijd van de bestuurder ongeveer 1 seconde was en dat hij 2½ seconde nodig had om de spoedhefboom – die een vrij grote slag maakt – helemaal naar beneden te drukken. Het duurde al met al vier seconden na het uitvallen van de motor voordat het toestel in autorotatie ging en het directe gevaar dus geweken was. Tijdens de daaropvolgende daalvlucht probeerde hij nog wel de motor weer op gang te brengen maar dat lukte niet. Bij de noodlanding moest de bestuurder een koe ontwijken zodat hij met het linkerwiel eerst aan de grond kwam. Daarna kantelde het toestel langzaam naar rechts. Het kwam op z’n zijkant tot stilstand, waarbij de rotorbladen tegen de grond sloegen en vernield werden. De motorstoring werd veroorzaakt door brandstofgebrek, dit was het gevolg van het niet tijdig overschakelen naar de nog wèl gevulde brandstoftank. Bestuurder: E.C. Senger. NLL-waarnemers: L.R. Lucassen en J. Meyer Drees. bronlink: hdekker.info | |
Citaat: Erwten besproeid per vliegtuig Proefneming in de Haarlemmermeer
In de Haarlemmermeerpolder is vanmorgen in alle vroegte 'n proefneming gedaan met het bestrijden van schadelijk gedierte met behulp van een helicoptère. Om kwart over vier startte officier-vlieger tweede klasse E.C. Sengers met de Ph-HAA, Sikorsky S 51 van de stichting voor hefschroefvliegtuigen van Ypenburg en en half uur later daalde hij op een klein veldje in het Noordelijk gedeelte van de Haarlemmermeerpolder, waar aanwezig waren dr. W.J. Maan, ingenieur bij het Departement van Landbouw, zijn assistenten en een groot aantal belangstellenden uit landbouwkringen. De sproeier, die onder aan de helicoptère is gemonteerd, is in samenwerking met het ministerie van Landbouw door de B.P.M. geconstrueerd. De erwten worden besproeid met DDT. Deze besproeiing heeft bovendien een nuttig effect op de wormstekigheid. Door een methode toe te passen, van fijne verneveling van een geconcentreerde DDT-oplossing, behoeft geen grote hoeveelheid water te worden meegenomen. In zes uur tijd werden 110 ha, verspreid liggende over 27 bedrijven, volgens schema, besproeid. De helicoptère vloog met en snelheid van 45 km per uur 1 à 2 meter boven de grond. Als de schadelijke tijd van tanken, heen- en terugvliegen en het lussen niet wordt meegerekend, kan in 40 sec. één ha worden besproeid. De neerwaartse luchtstromingen, die bij de grond wervelingen doen ontstaan zijn een waarborg, dat ook de onderkant der bladeren met het verdelgingsmiddel in aanraking komen. Men was over de bereikte resultaten tevreden. Dr. Maan merkte daarbij op, dat de proefnemingen niettemin nog in een beginstadium verkeren.
Leidse Courant, Donderdag 10 juni 1948 polygoon journaalCitaat: Hélicoptères voor akkerbestuiving BEVREDIGENDE PROEFNEMINGEN. (speciale berichtgeving)
Naar wij vernemen is binnenkort in ons land de oprichting te wachten van een onderneming voor de exploitatie van een of meer hefschroefvliegtuigen voor landbouw-doeleinden, in het bijzonder voor de bestrijding van plantenziekten. Behalve het Rijk zullen luchtvaart-instanties, een oliemaatschapij en enkele landbouwcoöperatie waarschijnlijk financieel deelnemen.
Seder geruime tijd werden – gelijk bekend – in ons land door het Ministerie van Landbouw proeven met akkerbestuiving uit de lucht uitgevoerd onder leiding van de jonge entomoloog, dr. W.J. Maan, waarvoor de enige tot dusverre in on land aanwezige helicopter, de Sikorsky S-51 van de Stichting hefschroefvliegtuigen, werd gebruikt. De rapporten over deze proeven moeten zeer gunstig zijn. Voor de in ons land op te richten onderneming heeft men het oog laten vallen op de Amerikaanse "Hiller 360", een toestel waarmee in de afgelopen zomer enkele dagen in ons land is gedemonstreerd, een sterk opkomend type met bijzondere eigenschappen, eenvoudige constructie en goedkoper dan andere hedendaagse typen, zowel in aanschaffing als exploitatie.
Leidsch Dagblad, Maandag 7 november 1949 Ongeluk te Ypenburg, 19 september 1950.
Er werden achterwaartse starts geoefend. Hierbij wordt het toestel met de neus in de wind gestart en na het loskomen wordt direct een bocht van 180° gedraaid zodat het verdere stijgvlucht met rugwind wordt uitgevoerd. Aangezien het alleen om de start ging werd alleen het eerste deel van de oefening, de start en de bocht dus, uitgevoerd. Bij de derde maal bleef het toestel door de wind langzaam achterwaarts drijven. De bestuurder probeerde te corrigeren door wat naar voren te duiken en de spoed van de rotorbladen te vergroten. Hierdoor liep het toerental terug; hij gaf meer gas maar dat had door die grotere spoed niet onmiddellijk het gewenste gevolg. Wèl was het gevolg dat het toestel wat naar rechts wegdraaide waardoor de wind nog meer vat kreeg op het toestel dat nu ook zijdelings begon weg te drijven. Het ingrijpen van de instructeur kon niet meer verhinderen dat het dalende toestel, nog steeds zijdelings bewegend, de grond raakt. Het kantelde en de hoofdrotorbladen werden vernield, de staartschroef met het rompeinde braken af en de romp was halverwege geknikt. Bestuurder: J. Schwarts. Instructeur: R.J. Idzerda. bronlink: hdekker.info | |
Citaat: Helicopère zal worden hersteld Zodra de nieuwe onderdelen voor de "Sikorsky 15" van de Stichting Hefschroefvliegtuigen gearriveerd zijn, zal de helicopère worden hersteld. Het vliegtuig werd, zoals men weet op 19 September door een minder gelukkige manoeuvre van een leerling-vlieger bij de landing op Ypenburg beschadigd. Wanneer de herstelwerkzaamheden zullen aanvangen, is niet bekend, omdat de aflevering van de benodigde materialen slechts langzaam geschied.Nieuwe Leidsche Courant, woensdag 27 september 1950 Na het herstel van de schade, kocht de Koninklijke Nederlandse Marineluchtvaartdienst op advies van R.J. Idzerda het toestel over, het toestel werd gemodificeerd met metalen rotorbladen en een hydraulisch systeem wat de besturing aanzienlijk verlichtte. Op 23 december 1951 werd de inschrijving bij het Luchtvaart Regiser doorgehaald, en januari 1952 werd een eerste landing gedaan op het vliegdekschip Hr.Ms Karel Doorman en werd het ingescheept voor een vaartrip naar de West.
Bij de watersnoodramp in Zeeland en omgeving in de eerste week van februari 1953 werden veel reddingsvluchten gemaakt met o.a. de S-51 van de MLD. Alhoewel de kist maar een beperkt heffingsvermogen had, werden veel mensen gered, gelukkig hadden ze ook hulp van een aantal Belgische Bell 47, en Britse en Amerikaanse helikopters.
Na de MLD-periode heeft het toestel vanaf 1959 nog een tijdje door Nederland gezworven. Ook heeft Fokker het gebruikt als teststand voor rotorbladen, later werd het aan circusdirecteur Toni Boltini cadeau gedaan door zijn fanclub. Hij verklaarde na het in ontvangst nemen, met het toestel te gaan vliegen, daar is het helaas niet meer van gekomen. In 1967 stond het nog te Overasselt, vlak daarop is het gesloopt.
|
|
De Kit voor het op schaal nabouwen van de Sikorsky S-51 PH-HAA.
In het verleden is de Sikorsky in door verschillende kitleveranciers op verschillende schalen gemaakt, zie de lijst met verschillende kitleveranciers verderop in het verslag. Mocht je een van die kits op een of andere manier toevallig vinden kun je het model ook bouwen met een van die kits. Omdat ik, hoofdzakelijk vanwege ruimte, alle modellen die ik voor mezelf bouw in schaal 1:72 doe. Heb ik voor dit betreffende model gekozen voor de onlangs op de markt verschenen modelbouwkit van LF Models (Ladislav Fojtl-Models), kitnummer PE7239, ik had ook voor Mach2 of misschien Whrilybirds kunnen kiezen. Onlangs heb ik vernomen dat Micro-Mir ook bezig is aan een schaal 1:72 versie van hun 1:48 schaal Sikorsky S.51, waarvan de 3D renders er veelbelovend uit zien. Het is alleen wel de vraag hoe lang er nog op dat model zou moeten worden gewacht. Voor nu is de LF models kit in kwaliteit van persen beter gedaan dan het modelkit dat ik van MPM in het verre verleden heb gebouwd.
De kit bestaat uit de drie hoofdbestanddelen, de kit aan drie sprues, de decals en een (enigszins beknopte) bouwhandleiding. Daarnaast heeft de kit nog een welkom extra photo-etched detailsetje in messing. Van de drie sprues is één helder voor het glaswerk en de andere twee grijsgekleurd, verwacht bij deze kit geen kwaliteit zoals Tamiya, Hasegawa of Italeri, ik zal hier en daar goed moeten passen, meten en uitlijnen om een knap modelletje neer te zetten. Het ziet er uit alsof de decals niet zeefdruk decals zijn maar printed met een of andere printer, toch wat jammer, er zijn voldoende Tjechische kitleveranciers die mooiere decals bij de kit leveren. Om de versie te bouwen die ik wil bouwen moest ik ook nog de extra decals C72232 van LF models voor de Nederlandse versie bijkopen, en deze decals zijn na goed onderzoeken niet geheel compleet. Zo heb ik de twee vlaggen die aan weerszijde van het toestel te zien zijn, tweemaal het logo van Sikorsky voor iedere zijde als ook het registratie PH-HAA, maar mist de registratie voor de onderzijde van de toestel op de staart, alsook de gouden tekst Stichting voor Hefschroefvliegtuig en wat lijkt op een molen voor iedere kant van de romp. Wat ik ook jammer vindt, is dat hoewel LF Models ook masks levert voor de kit (CM7201/M7270) , ze los erbij moeten worden gekocht, en dat is dan dus ook het enige waar ik nog op zal moeten wachten voordat ik begin aan het bouwen van dit model. Deze masks worden door LF Models ook voor 1:48 schaal geleverd, dus mocht je geïnspireerd raken door mijn brouwverslag kun je kiezen. Intussen kan ik alvast wel op papier zetten wat mijn plan van aanpak gaat zijn. | | Foto links: Sprue A1 bevat de rechter romphelft, ondersteldelen, vier stoelen, de eerste (Sikorsky) hoofdrotorbladen. Foto midden: Op sprue A2 is de linker romphelft, een aantal interieuronderdelen, (Westland) hoofdrotorbladen, staartrotorbladen. Foto rechts: Hier zie je het glaswerk voor de S-51, hoe en of ik deze uit de kit zal gaan gebruiken weet ik nog niet. De koepel voor de voorzijde is iets wolkig. Foto links: verschillende metale details voor interieur en exterieur in messing. Foto rechts: Op de bovenzijde van de foto zien we de decals die bij de kit bijgeleverd zijn. Deze kit geeft standaard de optie voor de Sikorksy promotor helicopter, de Los Angeles Airways livery, of de Brittish European Airways WS-51 Dragonfly. Onderaan de foto zien we de extra decals die ik er los bij heb gekocht, die als optie geeft de Nederlandse PH-HAA of een WS-51 met Italiaanse registratie I-MCOM (ex G-ALMB). | | | Nadat ik de foto's van de sprues gemaakt had, en nadat ik de sprues had gereinigd, had ik al een aantal onderdelen voorzien van een zwarte primerlaag gevolgd door een dunne laklaag om het iets kras- en vingervaster te maken. Ik weet dat er tijdens de bouw kale plekken zullen ontstaan, zolang het de eindlagen niet zijn en alleen een primerlaag, maken beschadigingen nog niet zoveel uit. Over de aanpak van deze helikopter heb ik heel wat lopen peinzen, op de bouwhandleiding wordt het interieur eerst helemaal in elkaar gezet en daarna wordt het tussen de twee rompdelen geplaatst. Dat zou ook zo kunnen werken, bij een kit van Hasegawa of Tamiya, maar hier... Laat ik zeggen, ik verwacht enige problemen met pasvorm, dus denk ik dat ik het zo aan ga pakken; Ik begin met de onderdelen 5 & 6 op elkaar pas te maken, en te lijmen. Wanneer dat droogt, zal ik de ramen in de romp passend maken, en wanneer die in de rompdelen gelijmd zijn en dat hard en opgedroogd is kan ik de ramen op juiste hoogte schuren en tegelijk de basis voor het interieur passend maken tussen de twee rompdelen. Wanneer alles op maat is het goed past kan ik vervolgens polijst zodat er weer door de ramen heen kan worden gekeken. Daarna zal ik voor de veiligheid de ramen afplakken met de maskingset zowel aan binnen- als buitenzijde. Daarna kan ik de binnenkant van de rompdelen ook gelijk voorzien van een lichtgrijze verflaag. Wanneer dat geverfd is zal de masking aan de binnenzijde verwijderen en zal ik het model even laten rusten zodat de verf goed kan uitharden.
Tijdens het drogen van de verf kan ik het interieur afbouwen, met bank, stoel en instumentarium, en helemaal verven. Daarna, wanneer dat compleet is, in de rompdelen gelijmd kan worden en dan is op het koepelraam na de romp compleet in elkaar gezet. Wanneer de lijm goed is uitgehard of is vervlogen, kan ik | | zien of de romp mooi, is verwacht dat ik hier en daar wel wat paneellijnen zal moeten openmaken of aanvullen, hoop dat ik niets hoef op te vullen. Daarop volgend zal ik zover ik het nu kan bedenken, de koepelraam aan de voorzijde van het model vastmaken.
Op dat moment is de romp compleet, zonder onderstel. Wanneer het onderstel en de kleine overige onderdelen voor de romp, op en aan de romp zijn geplakt kan ik het model voorzien van een uiteindelijke laag zwarte primer, gevolgd door metallic zilver (Humbrol Acylic 11) en clear. Dan zal ik het een 24 uur laten uitharden, waarna ik de striping kan afplakken, om vervolgens het model te voorzien van een mooie strakke laag metallic oranje (?). Nu in de jaren 40 waren er toch al flink wat tinten mica/metallics; grijs, geel, oranje, rood, blauw en groentinten, het zal dus even uitzoeken worden welke tint mogelijk het dichtst in de buurt komt. Dan zal ik de masking voor de strips afnemen om het model van nog een laag clear te voorzien. En dan komt het detail verfwerk en uiteindelijk het decalwerk, gevolgd door een goede laag clear. Hierna is de romp van het model klaar en kunnen de overige raammasking er vanaf gehaald worden. Dan zal ik dat in de display laten rusten en uitharden, en intussen kan ik de hoofd- en staartrotor in elkaar zetten en verven. Wanneer dat klaar is, kan ik die aan de romp monteren en is het model klaar. Het kan zijn dat ik voor het monteren van de rotors ik de romp nog een lichte wash geef.
Jullie begrijpen dat bij de werkelijke bouw het hier en daar kan afwijken. En de bouw van dit toestel pak ik rustig aan, en het kan zijn dat er maanden tussen updates kunnen zijn. |
Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op do 02 dec, 2021 16:04 pm, in totaal 4 keer bewerkt.
|
|