Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Als gevolg van de bouw van mijn Fokker F.VIII (zie https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=49394) kwam de vraag of ik een resin setje kon maken om de Daedalus F.VIII vacform kit te upgraden naar een complete doos, inclusief interieur, motoren en landingsgestel en met KLM decals. Er schijnen namelijk ergens op een zolder nog wat vacform onderdelen te liggen.
Na enige twijfel heb ik daarin toegestemd. Dit bouwverslag levert dus geen compleet model op, maar gaat over het maken van de masters voor de onderdelen die nodig zijn om de doos te complementeren. Ik sla de beschrijving van het origineel maar even over; die stond al in het vorige bouwverslag.
Eerst maar eens kijken wat er in de voorbeeld-doos zat.

photo 499049

Vleugel, staartvlakken, wielen en motorgondels in wit styreen.

photo 499047

Romp, motoren en propellers in transparant plastic. Dat is duidelijk anders dan de F.VIII, die ik gebouwd heb. Voordeel: Geen gedonder om de ramen precies pas in de romp te krijgen. Nadeel: Ook hier zitten de ingegraveerde cabineramen te dicht op de ramen van de cockpit, dat wordt dus heel nauwkeurig passen met het interieur om niet tegen het wandje tussen cockpit en cabine aan te kijken.
Verder zit er nog een zakje Aeroclub onderdelen in de doos die slechts met heel veel fantasie als behorend tot een F.VIII bestempeld kunnen worden.

photo 499046

De bouwhandleiding is erg beperkt, nog minder dan bij de F.VIII die ik gebouwd heb.

photo 499048

photo 499050

Het is de bedoeling dat al die onderdelen, waarvan hier tekeningetjes staan, als resin onderdelen in de kit komen. Plus dan de motoren en motorgondels. Ik ga de versie van de F.VIII modelleren met Jupiter motoren en in KLM outfit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Klinkt weer als een spannende uitdaging.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2020 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ben maar begonnen met de cabine. Voor de F.VIII had ik deze tekening van vloeren en wandjes gemaakt:

photo 499189

Die heb ik op karton geprint, de onderdelen uitgesneden en in elkaar geplakt.

photo 499188

Passen in de romphelften:

photo 499187

Conclusie: de vloer is 2 mm te kort; als het schot tussen cockpit en cabine goed uitgelijnd is (en niet voor de ramen zit), komt de cabine achterwand voor de cabine deur terecht. Bij het passen leek het er op dat beide romphelften niet even hoog zijn. Niet ongebruikelijk bij vacform, en meestal wel redelijk te corrigeren. Ook zag ik dat de deur naar de cockpit niet precies in het midden zit. Ik ga de onderdelen twee keer uitsnijden uit 1 mm styreen. Een exemplaar wordt in elkaar geplakt, van het tweede worden de masters gemaakt. Ook de deur van het toilet moet nog in onderdeel B getekend worden.
Van de motorgondels van de eerste F.VIII heb ik nog de master, de mal en een afgietsel over.

photo 499190

Dat spul gaat mee als ik de masters voor de S.IIa ga wegbrengen om nog eens drie gietsels te laten maken. De motoren zelf had ik al een tijdje geleden in Canada besteld.

photo 499191

Jupiters met front uitlaat. Ook eens kijken of de motoren en gondel apart gegoten moeten worden of dat ze samen gegoten kunnen worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 16:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De onderdelen voor het cabine interieur twee keer geproduceerd en een keer samengebouwd om droog te passen in de vacform romp. Na wat correctie van de achterwand boven en onder paste het goed. Wel lastig corrigeren op een samengebouwd geval. Op deze foto is onder en links boven gedaan, rechts nog niet.

photo 499353

In de romp:

photo 499352

Wel is hier te zien, dat de raampartij in de vacform eigenlijk te veel naar voren begint, maar in het gebouwde model zal dat niet hinderlijk zijn. De masters van de onderdelen dan:

photo 499354

Links twee tapse shims om de motoren uit te richten op de gondel. Die wijzen naar buiten en naar onderen ten opzichte van de langsas van het vliegtuig. daarnaast van links naar rechts: rompvoorschotvloer van de cockpit met aangebouwd trapje, cabine voorwand, cabine vloer en cabine achterschot. Daarboven dewanden van de toiletruimte. Deuren moeten nog gemaakt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart, 2020 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Enig teken- en rekenwerk op de geschaalde Fokker tekening om de lengte van de motorgondelstijlen te bepalen.

photo 499796

En de mal om de bevestigingsgaten voor de motorgondelstijlen en de landingsgestelstijl op de goede plaats in de vleugel te boren.

photo 499797

Ik ga de mal gebruiken om de stijlen zelf te construeren, samen met een gietsel van de gondel, dat ik nog over heb van mijn F.VIII.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2020 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2011 0:35 am
Berichten: 23
Woonplaats: Gorinchem
Rob,

vraagje de basiskit is sowieso erg zeldzaam of heb ik het goed begrepen dat er hier of daar nog wat liggen?
Wanneer dat het geval is heb ik zeer zeker interesse.

Groet
Joop


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2020 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ergens op zolder in Zweden moeten er nog een aantal liggen; hoeveel precies is niet bekend. Als dit doorgaat, wordt de kit, vacform, resin onderdelen en (KLM) decals gedistribueerd via de Luchtvaart Hobby Shop.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 maart, 2020 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteren de master voor de motorgondels weggebracht om er een paar gietsels van te laten maken. Die ga ik dan aanpassen als masters voor de kit, want links en rechts zijn verschillend, doordat de motorassen naar buiten en naar onderen wijzen. Verder wat werk aan de cokpit gedaan.

photo 500366

Vloer met voetenstuur, stuurkolom (eentje en twee keer afgieten) en het instrumentenpaneel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart, 2020 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na grondige bestudering van de foto's van de F.VIII heb ik besloten de stijl van het landingsgestel iets naar binnen en naar achteren te verplaatsen.

photo 501173

Het eerste omdat dat op alle foto's zo was (de tekening die ik gebruikt heb voor het berekenen van de stijlen van de motorophanging was dus fout wat dat betreft), het tweede omdat anders de dwarsverbinding tussen beide voorste V-stijlen van de motorophanging dwars door de onderstelstijl zou gaan. Tenslotte kon het beslag voor V-stijlen en onderstelstijl best aan respectievelijk de voorzijde en de achterzijde van de hoofdligger van de vleugel aangebracht zijn (niet te zien op tekeningen en foto's).
Dan de cockpitonderdelen afgemaakt.

photo 501172

Pilotenstoel (wordt twee keer afgegoten) en de stang, die tussen beide sturen over de cockpitvloer ging. De rotatie daarvan werd overgebracht naar de control horns, die aan de buitenzijde van de romp waren aangebracht voor de hoogteroer besturing.
Voor de cabine de deuren gemaakt.

photo 501174

Schuifdeurtjes naar de cockpit en een gewone deur voor het toilet. Bouwers die die deur willen openzetten, moeten hem er dan maar uitzagen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart, 2020 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het laatste stukje voor de cabine: de buizen van het romp geraamte, die door de ramen zichtbaar zijn. Ik heb daarvoor een frame van 0,75 x 1 mm strip gemaakt, waarin in stukjes staf van 0,75 mm gelijmd heb.

photo 501396

De afmetingen van het frame zijn zo, dat het past op de raamopeningen in de transparante romphelften.

photo 501397

De buizen heb ik overgenomen uit de Fokker tekening.

photo 501398

Hier is wel te zien dat de romphelften ingegraveerde ramen niet kloppen met de tekening, maar dat kan gecamoufleerd worden met het verfwerk.
De stoelen laat ik graag over aan de scratchbouwers.
Ik heb ook alvast wat plaatjes gemaakt voor de bouwhandleiding. Eerst de vacformdelen die gebruikt gaan worden:

photo 501395

photo 501394

De romphelften 1 en 2, de vleugel helften 3 en 4, de wielen 5, het verticale staartvlak 6 en het horizontale staartvlak 7. Props, motoren, motorgondels en cowlings worden vervangen door resin exemplaren.
De tekeningen voor de decals heb ik ook al gemaakt, en zijn goedgekeurd door Mika Jernfors van Arctic Decals en voorzien van een prijsje. Het setje maakt het mogelijk de AED, AEF, AEI te maken met naar keuze H-N er voor of PH-. Om de prijs van de decals een beetje aanvaardbaar te houden, moeten de witte vlakken onder de vleugel registraties geschilderd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement