Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 7:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 maart, 2020 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De masters voor de stijlen voor de motorophanging, gemaakt van 0,9 mm styreen staf met "montage puntjes" van 0,5 mm staf (dat zou het makkelijker moeten maken om ze in de gaatjes in de motorgondels te plaatsen).

photo 501531

Boven de V-stijl vanuit het achterste ophandpunt naar de gondel, er onder de twee naar de voorste ophangpunten. De langere links moet buitenboord komen, de andere binnenboord.
Voorlopig houd ik nu even op met de F.VIII. Die andere VIII heft nu recht op wat aandacht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2020 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De decals zijn door mij getekend en gecorrigeerd voor het printen door Mika Jernsfors. Mika is een goede observator, en heeft er een aantal foutjes uitgehaald.

photo 502518

Het is nogal een joekel geworden, vooral door de grote registraties op de vleugel en de KLM decal, die op een aantal foto's onder de romp te zien is. Ook wordt het nu mogelijk zowel de H-N als de PH- registratie te maken en ook de EAD, AEF en AEI. Keus zat, zou ik zeggen.
Ik heb ook de resin onderdelen geteld die de vacform romp en draagvlakken moeten aanvullen. Dat zijn er zo'n stuk of 50, maar gelukkig niet van die hele grote. Als de masters klaar zijn, maar eens kijken wat de prijs wordt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2020 23:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Grappig inderdaad hoe Mika altijd wel wat verbeterpunten heeft ongeacht het onderwerp. Fijne man om zaken mee te doen, je ontwerp ziet er mooi uit! Wat is die UV-inkt waar je de witte decals mee laat doen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 8:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Wat is die UV-inkt waar je de witte decals mee laat doen?

Geen idee, zal het Mika eens vragen. Overigens ben ik een matige waarnemer; niet zelden heb ik een model af en vind dan een kolossale misser in vergelijking met documentatie die ik heb. En ja, dan zijn mede-modelbouwers of modelbouw betrokkenen hier op dit forum een goede hulp.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2020 9:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Mika kwam met de volgende boodschap:
Citaat:
It is not a laser printer, it is an UV-ink flat-bed printer. There are several brand of them, but the common thing for them is that they are very expensive. The printing house which I use has a Mimaki worth of about 50K...

Ik weet dat zijn adres in de US of A zit en dat hij het gebruikt voor de grotere series als dat te veel gaat vragen van zijn ALPS printer en inkt (was) voorraad.
Als je Mimaki opzoekt op internet (https://www.mimaki.nl/) zijn het inderdaad verschrikkelijke apparaten, niet voor een amateur dus. Qua resolutie zijn de UV printed decals vrijwel gelijk aan de ALPS geprinte. Ik heb Mika maar een keer hoeven vragen om een decal met hele kleine lettertjes ALPS te printen i.p.v. UV laser.
De prijs valt mee, de set voor de F.VIII gaat ergens tussen de 6 en 7 euro kosten; komt hoofdzakelijk door de grote witte "KLM" decal en het goud is ook niet gratis. Dat is exclusief tekenwerk, verzendkosten en Mika's uren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jul, 2020 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De T.VIII-W is af, de hangaar wacht op verlichting en de Q.E.D. gaat niet zo hard. Dus heb ik de Fokker F.VIII maar weer opgepakt, anders ligt er te veel w.o.h. (werk onder handen) op de tafel. Eerst de twee wandjes van het toilet samengebouwd.

photo 514787

Dat scheelt weer in de gietkosten. Daarna was het de beurt aan de motorgondels en het landingsgestel. Daarvoor moest ik eerst een dummy bouwen van de rompzijkant en de middenvleugel.

photo 514788

De onderplaat (met de afmetingen) heeft het gatenpatroon voor de landingsgestelstijl en de motorstijlen er in geboord volgens de template. De khelling van de onderplaat is de helling van de onderkant van de vleugel. De hoofdstijl van het landingsgestel is opgebouwd uit het verenpakket, gemaakt van 6 mm koorde stroomlijnprofiel met een schijfje buis er onder en een stukje messing staf van 1,2 mm diameter.

photo 514784

Dan moeten er gaatjes voor die stijl in de gegoten kopieen van de motorgondel geboord worden, op de goede plaats en excentrisch. Om dat netjes te doen heb ik een malletje gemaakt waarin een halve cirkel van 11 mm is uitgesneden en de excentrische positie van de stijl is aangegeven. De plaats in lengterichting is overgenomen uit de tekening. Als het boortje nu evenwijdig aan het malletje wordt gehouden, zit het gat goed.

photo 514789

De hoogte van het malletje is precies de afstand tussen motorgondel en onderkant vleugel.

photo 514786

photo 514785

Ik moet nog een manier verzinnen om alles tijdelijk vast te zetten; daarna kan ik de plaats van de V-stijlen op de motorgondel aftekenen en de gaatjes daarvoor boren. Voor de motorgondel aan de andere kant moet de grote mal afgebroken worden en in spiegelbeeld weer opgebouwd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De voorste V-stijlen voor de motorophanging waren te lang; kennelijk waren de berekeningen fout. Ik heb ze nu opgemeten in de configuratie van de motor in de mal en nieuwe gemaakt.

photo 514931

Ik heb de schuine plaatjes op de motorgondels gelijmd.

photo 514932

Die dienen er voor om de motoren de kleine hoek naar buiten en naar onderen te geven. Op de foto zijn ook de oppervlakkige gaatjes voor de stijlen van de motorophanging te zien. Van stroomlijnprofiel met 1,5 mm koorde ook de horizontale profielen tussen gondel en romp waar de motorbediening doorheen loopt en de verticale profielen voor de brandstofleidingen tussen gondel en vleugel gemaakt.

photo 514934

Dan de stijlen met wielas gebogen uit 1 mm messing profiel en voorzien van een half stroomlijnprofiel.

photo 514935

De afsteunstijlen van de assen zijn gemaakt van 2 mm stroomlijnprofiel. Dat komt bij het model zo in het oog onder het veerpakket te zitten:

photo 514933

Nu ontbreken alleen nog de spatborden. De andere stijlen voor de motorophanging moeten door de bouwer uit 1 mm styreen staf op maat gemaakt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er allemaal weer fraai uit Rob. Sorry dat ik niet wat constructievere kritiek kan leveren.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2020 14:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De spatbordjes gemaakt.

photo 515155

Ik moest het allemaal wat steviger uitvoeren dan ik bij mijn eigen F.VIII heb gedaan, anders is het niet te gieten (of zijn er te veel mislukkingen). Dus 0,5 mm styreen en profieltjes van 1 x 0.75 mm.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2020 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De hefbomen voor de hoogteroer bediening (zoals gebruikelijk bij de Fokkers uit die periode liepen de kabels buiten de romp) gemaakt van stukje 0,5 mm styreen en 0,5 mm messing staf.

photo 515481

De motorgondels moesten nog paneel lijnen krijgen. Ook zitten er nog drie klokjes aan de binnenzijde, waarschijnlijk de motorinstrumenten. Die konden dan vanuit de cabine afgelezen worden.

photo 515484

Een van de motoren en de uitlaten schoongemaakt en de motor aan de achterkant vlak gemaakt.

photo 515483

photo 515482

Bij deze vergriting is goed te ien waar nog wat schuurwerk verricht moet worden.
Daarna eerst de foto's weer eens bestuderen om uit te vinden waar de kleine uitlaatjes zitten. als dat aan beide kanten hetzelfde is, maak ik maar een set masters, die dan twee keer afgegoten moeten worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement