Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Schreiner Airways PH-SAD Fokker F27-200 Friendship 1/72 http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=52298 |
Pagina 3 van 5 |
Auteur: | Alexandros04 [ vr 20 sep, 2019 22:10 pm ] |
Berichttitel: | Re: Schreiner Airways PH-SAD Fokker F27-200 Friendship 1/72 |
Leuk dat je zo uitgebreid reageert Bas! Dat pre-shaden is inderdaad een optie, vind het wel een beetje eng, ga het misschien op de tail vleugel proberen en kijken hoe het bevalt. De wash op jou easyjet is echt fantastisch, weet nog niet of ik dat kan en twijfel ook nog of ik het wil! Het pre-shaden wilde ik vooral doen om het wat meer een 3D effect te geven. Maargoed nog even over denken. Misschien alleen bij de vleugels doen... Heb even naar de piepen gekeken maar kan die niet echt in het juiste diameter vinden? Overigens gebruik ik SMD'tjes inderdaad en volgensmij ook de package waar jij het over hebt. Sterker nog, mijn hele idee om het te doen kwam door de filmpjes waarnaar je verwijst hahah! Ik wil 2 of 3 li-ion knoopcellen parallel gebruiken. Ik begrijp inderdaad dat je voor heel weinig een BMS'je kan bestellen, maar het lijkt me zo gaaf om zelf de theorie er achter te snappen en het te kunnen regelen, wil binnenkort wat meer verdiepen in Battery packs maken (voor grotere projecten) dus wil nu vast een opstapje maken! |
Auteur: | malair [ di 24 sep, 2019 12:56 pm ] |
Berichttitel: | Re: Schreiner Airways PH-SAD Fokker F27-200 Friendship 1/72 |
Wat een leuk onderwerp! Succes met de bouw, ik ben heel erg benieuwd naar je verlichting. Dat is toch wel heel erg gaaf. |
Auteur: | Bas_ [ di 24 sep, 2019 13:23 pm ] |
Berichttitel: | Re: Schreiner Airways PH-SAD Fokker F27-200 Friendship 1/72 |
Ik snap de keuze voor een knoopcel omdat je waarschijnlijk erg weinig ruimte hebt, maar bij het gebruik van knoopcelbatterijen moet je wel rekening houden dat deze niet houden van het leveren van veel stroom. De capaciteitscurve is afhankelijk van de ontlaadstroom. Stel je gebruikt een LIR2450 met een 120mAh. Bij een ontlaadstroom van 1C(apaciteit, = 120mA) is de werkelijke capaciteit 90% van de nominale capaciteit van 120mA, dus 108mAh. Piekstromen (als gevolg van flitsende strobe lights) vinden knoopcellen ook niet fijn om te leveren en versterken dit effect. Een 0603 SMD LED trekt zo'n 5-10 mA, een 3mm bulb LEDje zo'n 20mA, dus reken maar uit hoe lang je 10 LEDs tegelijk kunt laten branden. Cellen parallel zetten moet je in die zin mee uitkijken dat je, als je ze zo zonder bescherming aan elkaar hangt, je ze door elkaar heen kortsluit. Als er enige scheve leegloop optreedt en de spanning van 1 hoger is dan 2, dan loopt deze stroom kortgesloten door cel 2 heen totdat ze weer gelijk aan elkaar zijn. In praktijk lopen de cellen dan veel sneller leeg omdat er altijd enige onbalans optreedt die continu wordt 'weggeregeld'. Nou ja, het is een beetje een lang dradig verhaal geworden maar ik hoop dat je er iets mee kan . En dan nog even voor wat betreft de wash : hier nog een filmpje over Vallejo wash, die heb ik toen gebruikt. Succes! - Bas |
Auteur: | Alexandros04 [ di 24 sep, 2019 13:43 pm ] |
Berichttitel: | Re: Schreiner Airways PH-SAD Fokker F27-200 Friendship 1/72 |
Nogmaals bedankt Bas! 10 smd's (10mA) zouden bij 108mAh ongeveer een uur uithouden dan toch? Plus dat mijn boordje ook nog wel wat stroom trekt. Dat wordt niet heel lang branden dus nee, maar met een draadloze lader is hij ook zo weer vol! Het hele batterij projectje gaat mij ook vooral om het leren om gaan met li-ion batterijen (voor een ander project). En inderdaad heeft dit vliegtuig echt nauwelijks ruimte doordat het hele interieur er bij zit. Is parallel een heel groot probleem denk je? Ik las over serie dat dat echt een probleem is, maar parallel iets minder. Overigens krijg ik mijn zelfgemaakte 'protection circuit' ondervoltage lockout ook nogniet helemaal lekker werkend. Tijd om een braadbordje te kopen en wat dingetjes te proberen.. |
Auteur: | Bas_ [ zo 29 sep, 2019 16:57 pm ] |
Berichttitel: | Re: Schreiner Airways PH-SAD Fokker F27-200 Friendship 1/72 |
Alexandros04 schreef: Is parallel een heel groot probleem denk je? Op zich niet. Als je batterijen in serie zet verhoog je de spanning, maar niet de capaciteit. Als je ze parallel zet verhoog je de capaciteit, maar niet de spanning. Je zou er denk ik wel goed aan doen als je wat parallel zet met de multimeter eens te meten of er stroom tussen de verschillende cellen loopt (en blijft lopen). Hier nog even een klein simpele onderspanningsbeveiliging. De verhouding tussen de twee weerstanden bepaalt het niveau. Nadeel hiervan wel is dat er altijd een klein beetje stroom weglegt via de opgetelde weerstand van R1 en R2, die zou je dan vrij hoog moeten maken om leegloop hier te voorkomen. Verder ziet het er goed uit! Jammer dat je pre-shading wat is weggevallen, volgens mij moet je een paar heel sterk verdunde lagen spuiten om het effect niet teniet te doen. Maar volgens mij is het best lastig, ik heb er zelf ook geen ervaring mee Misschien ken je dit filmpje al, maar dit is volgens mij wel een goede tutorial. Succes! - Bas |
Auteur: | Alexandros04 [ wo 02 okt, 2019 20:34 pm ] |
Berichttitel: | Re: Schreiner Airways PH-SAD Fokker F27-200 Friendship 1/72 |
Dank voor het voorbeeld Bas. Wat ik probeer te doen is nét iets anders en nog minder succesvol helaas. Ik probeer namelijk het hele regelwerk te laten doen door het bordje (microprocessor). Ik meet het voltage dus via een analoge input en als het dan te laag wordt wil ik het hele setje uitschakelen. Opstarten kan dan alleen als er een externe voeding wordt aangesloten, op het moment dat dit gebeurd wordt de verbinding tussen batterij en bord hersteld en kan je weer loskoppelen (als je genoeg spanning hebt op je accu). Ik moet dus een high side switch bouwen die te regelen is met een hoog signaal. Een combinatie van PNP en NPN transistor voor zover ik begrijp (Sziklai pair). Ik heb nu alleen een PNP transistor hier liggen, maar misschien moet dit ook een MOSFET worden (ik begrijp nog niet echt het verschil er tussen om eerlijk te zijn maargoed. De transistoren waar ik nu mee werk zijn 2N2222 en 2N2907 (en heb nog IRF540 MOSFETs (N-type) liggen wat overigens een power MOSFET is en dus totaal een verkeerde keuze is). Back to modelbouwen, heb het inderdaad volgens dat filmpje gedaan. En heb niet extreem verdund, ik heb het niet zo met verdunnen haha. Ondertussen heb ik de motoren in elkaar gezet, tijdens het plamuren heb ik gemerkt dat het niet zo slim is om niet de naad te lijmen ( ik dacht slim te zijn en alleen de uitlijnen 'paspennen' te lijmen. Dit was een drama want met plamuur en schuurwerk druk je dan zo die naad weer soort van 'open'. Die fout ga ik lig niet meer maken! Het spuiten wordt nog wel een kunst opzicht met afplakken en alles.. |
Auteur: | Vintage Jet [ zo 06 okt, 2019 10:58 am ] |
Berichttitel: | Re: Schreiner Airways PH-SAD Fokker F27-200 Friendship 1/72 |
Dat ziet er heel strak uit. Mooie kleur, die zo op de foto spot on lijkt. Je maakt mij nieuwsgierig naar de rest! VJ |
Auteur: | Scale72Modelking1984 [ ma 07 okt, 2019 7:39 am ] |
Berichttitel: | Re: Schreiner Airways PH-SAD Fokker F27-200 Friendship 1/72 |
Mooie vorderingen. Is dit niet een oplossing voor lichtjes voor je model. De paginalink is één van de verschillende setjes die men bij hem te bestellen. |
Pagina 3 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |