Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 11:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
@René ik zal daar op letten! Goede tip van de Maskol, heb het er al een aardig tijdje op zitten, dus misschien maar even er af halen, ben namelijk aardig wat tijd kwijt aan het bouwen van lichten etc. En wist niet dat dit spul het kan aantasten.

Bedankt voor het uitzoekwerk VJ! Had inderdaad het interieur wat leuker kunnen maken, de kleur stond in de gebruiksaanwijzing van Italeri en heb er niet over nagedacht om dat te googlen (althans ik kon op airliners.net niet echt iets vinden). Leuk dat vintage plaatje erbij!.
Weet je toevallig ook hoe de relatie tussen de witte flashes en de rode flashes is?

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 12:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
hmm, ik heb ook wat rondgekeken op youtube nu, en zou het kunnen kloppen dat de rode lichtjes roterende lichten zijn?

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Als je de romp nog open hebt, zou je met een kwastje wat kleur kunnen aanbrengen? Moet natuurlijk niet, maar het leeft er zo van op.

De strobe lights en anti collision lights hebben geen onderlinge verhouding. Ze dienen ook verschillende doelen: de (witte, vel knipperende) strobe lights gaan aan vanaf take-off tot na de landing. Het doel is zichtbaarheid ten opzichte van ander verkeer vergroten. Ze geven op de grond aan dat een toestel een runway area gaat betreden. Dus als je zelf op final zit en een toestel op het holding point zet ineens zijn strobe lights aan: GO-AROUND! De kans dat er een fout wordt gemaakt en hij plots de baan op draait is aanwezig.

De (rode en inderdaad roterende) anti collision lights, of beter gezegd 'beacon lights' gaan aan vanaf toestemming om de motoren te starten, tot nadat deze zijn afgezet. Ze zijn voornamelijk bedoeld om grondpersoneel te waarschuwen dat het toestel niet meer benaderd mag worden omdat de motoren draaien of het in beweging gaat komen.

Succes met de brouw! Een F27 is een fantastisch onderwerp en je hebt voor een prachtige klassieke livery gekozen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 16:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Klopt inderdaad, alleen vind ik zelf spuitwerk zo mooi. Maar ik ga er over nadenken, baal wel van dat grijs nu namelijk haha.

Thanks voor de uitleg! Heb je toevallig enig idee hoe snel die dingen draaien? Dan kan ik misschien soort van nagaan hoelang die zou moeten knipperen en hoe lang het interval is...

Jaa ben ook blij met mijn keuze voor dit vliegtuig, kende het ook niet echt dus leuk om er over te leren!

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 18:02 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Als je dit filmpje bekijkt ( https://www.youtube.com/watch?v=VTr2hBhcvs0 ) en scrollt naar ongeveer 1:30 zal je zien dat het beacon light ongeveer 2x per seconde rond draait.
F27.....wat een kolereherrie maakten die dingen zeg......daar was de Fokker 50 heilig bij en dat is volgens huidige normen ook een herrieschopper :mrgreen:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Thanks Arjen!

Intussen ben ik weer bezig geweest (niet allemaal in 1 dag).
Ik heb de uitlaten gunmetal geverfd met Vallejo 71.072. Deze wil ik heat stains geven dmv https://www.youtube.com/watch?v=qgJIuJ8a_8k&t=270s. Ik gebruik hiervoor kleuren van Revell, voor het violet kleurtje meng ik doorzichtig rood met doorzichtig blauw, codes volgen als ik dit gedaan heb. Heeft iemand hier nog tips voor? Bij mijn vorige model heb ik het ook gedaan alleen daar waren de uitlaatjes zo klein dat het effect nauwelijks zichtbaar is (ook was mijn airbrush toen niet echt in een hele goede staat).

Ook heb ik de rotorbladen geverfd. Eerst geheel mat wit (revell 31605). Daarna afplakken met tape, en toen medium Gray geverfd met Xtra color X132 (FS16251) gekocht bij aviationmegastore, het was echt een heel lastig om dit kleurtje te vinden. En kon het ook niet in acryl vinden. Dus maar voor een enamelletje gegaan. Vind dit echt niet lekker werken! Het is sticky, en duurt lang om op te drogen. Toen de zwarte delen geverfd met mat zwart (Vallejo 71.057). En uiteindelijk de tipjes met Tamiya XF-3, wat een prachtkleurtje is dit zeg!! Alles heb ik in eerste instantie afgeplakt en gebrusht. Op het einde heb ik met een klein penceeltje nog wat dingen afgewerkt. De decals heb ik er vandaag ook al opgezet. Wat mij opviel is dat het grijs van de decal niet overeenkomt met mijn Xtracolor kleurtje. Erg jammer, want had zo mijn best gedaan om dit kleurtje te vinden.

De uitlaat + rotorbladen
Afbeelding

Het probleem met de decals, de andere onderdelen fotografeer ik een andere dag nog (nu avond en geen goed licht).
Afbeelding

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Leuk onderwerp! Ik ga deze volgen :) Het ziet er tot op heden goed uit in ieder geval. :) Heb je overigens al nagedacht over hoe je de verlichting wilt gaan aansluiten/aansturen?

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 20:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Hi Bas, leuk dat je gaat volgen. Ik was erg onder de indruk van jouw EasyJet creatie en wil ook graag een keer een DACO kit maken nu.

Het aansluiten ga ik met 0.25mm diameter koperdraadjes doen (beetje stom want heb ze zonder isolatie gekocht). Het regelen wil ik ga ik doen met een Adafruit Huzzah feather die een ESP 8266 microcontroles en WIFI aan boord heeft. Deze flash ik hem geschikt te maken voor Micropython. De chip is een beetje overkill denk ik maar ik wilde er gewoon een x mee spelen (er zit ook een ingebouwde lipo lader in die ik wil aansluiten op een Qi spoel om zo draadloos te kunnen laden..

Overigens, Bas, jij heb niets speciaals gedaan met de panel lines toch?

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Een kleine update vandaag, ik ben begonnen met de 'heat stains' op de uitlaat van de turboprops. Geen idee of ik ze eigenlijk op de goede plek maak, maar vind het een leuk proces en er wel gaaf uitzien. Als eerste laag heb ik Vallejo gun metal gebruikt (71.072). Dat zag er zo uit:
Afbeelding

Hierna ben ik begonnen met metallic brons aqua color van Revell (36195) verdund met de verdunner van Vallejo model air. Denk dat mijn verhouding ongeveer 50/50 was en dat gaf een goed resultaat (geen spiders en geen geprut). Die kleurtjes van Revell zijn echt megadik, en je moet ze ook even goed doorroeren wil je de juist kleur krijgen. Het brons heb ik een beetje in het midden van de uitlaat gedaan en geprobeerd het te faden. Merkte wel dat ik dit eigenlijk net niet lekker kon doen met mijn gun/compressor/naald combo. Het idee is om de voorkant (wijzend naar de neus vh vliegtuig) de grootste 'stain' te geven (misschien wat aanslag zelfs).

Resultaat:
Afbeelding

Ondertussen ben ik hard bezig met de elektronica voor de lichtjes en met de delen die het licht moeten gaan 'geleiden' en afschermen (zodat je het niet door het plastic schijnt etc. Dat gaat allemaal niet zo snel, voor het doorzichtige plastic (voor het geleiden) wat ik uit overgebleven raamwerk vijl wil niet echt vlotten (nouja vind het gewoon een saai klusje). Zit er aan te denken om daarvoor een malletje te maken met een 3d printer (op werk :roll: ) en dan iets te gieten. In principe is dit elke x hetzelfde namelijk en wil nog wel meer vliegtuigen met licht maken. Maar dan moet ik weer een hars keuze maken enzo en daar heb ik ook nog even geen zin/tijd/geld voor gehad. Overigens lukt het ook niet echt met het maken van een eigen Battery protection circuit, heb de transistoren nog niet onder de knie. Enfin, bijna weekend!!

groetjes

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Alexandros04 schreef:
Overigens, Bas, jij heb niets speciaals gedaan met de panel lines toch?

Voor de 737-300 heb ik alleen de paneellijnen op de grijze delen een pin wash gegeven. Dus een beetje waterverdunde wash erin, dat uitgesmeerd en het restant weggepoetst. Er zijn meerdere geschikte manieren, als je het voor het eerst doet is het wellicht raadzaam om iets als pro modellers wash te gebruiken of waterverf. Als het dan niet goed gaat poets je het er zo weer af. De witte delen heb ik onberoerd gelaten. Kijk ook even bij de F28 die Vintage Jet net heeft afgebouwd, die heeft ook pre-shading toegepast en een heel mooi resultaat gehaald.

Alexandros04 schreef:
voor het doorzichtige plastic (voor het geleiden) wat ik uit overgebleven raamwerk vijl wil niet echt vlotten (nouja vind het gewoon een saai klusje)

Voor het geleiden van licht zou ik geen plastic gebruiken; daar blijft het licht niet in in zitten. Ergo diffuus light en als je iets de bocht omgaat schijnt het licht er gewoon uit. Je kunt beter light pipe (dus glasvezel) gebruiken. Die kun je ook in flexibele uitvoering kopen, zelfs vrij dun. In modeltreinen zie je ze ook wel eens zitten. Ik denk dat je zelfs een stukje glasvezelkabel zou kunnen kopen en dat kan gebruiken als je het echt dun wilt hebben. Alternatief is dat je kleine SMD LEDs pakt in bv 0603 package. Die zijn waarschijnlijk wel klein genoeg om op locatie te monteren, dan heb je helemaal geen lichtgeleiders nodig.

Heb je overigens dit youtube filmpje wel eens gezien?

Alexandros04 schreef:
Overigens lukt het ook niet echt met het maken van een eigen Battery protection circuit, heb de transistoren nog niet onder de knie

Wat is precies je aanpak? Wat voor een batterij wil je gebruiken? Batterij beschermen is vooral van belang als je een LiPo accu wil gebruiken. Voor een LiPo zijn er ook BMS boardjes te koop die het beschermen en balanceren voor je doen. Met een stel AA batterijen is dat allemaal niet zo van belang. Eventueel zou je een spanningsdeler met MOSFET kunnen opnemen om onder een bepaalde spanning de boel dicht zetten.
Voor de LEDs zelf zou je ook LED drivers kunnen gebruiken. Dit zijn stroombronnen die ongeacht de spanning altijd de goede LED stroom sturen (bijvoorbeeld de NXP NCR402U). Zo ben je niet afhankelijk van hoe vol je batterijen zijn, de NCR402U schakelt al in bij 1,4V.

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement