Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Thanks vintage jet, de kleur is dezelfde als die voor de vertical stabilizers. Was erg veel moeite om hem te vinden. Uiteindelijk via super-hobby gevonden.

En Scale72, thanks voor de tip, ik wil het alleen allemaal graag zelf maken en begrijpen. Het is wel erg frustrerend soms, en daardoor duurt de bouw ook aardig lang.

Uiteindelijk kwam ik er achter dat ik de motoren verkeerd had geassembleerd, dus heb ik ze open moeten breken, opnieuw schuren en plamuren. Helaas was het resultaat minder dit keer... ondertussen wel nog de ring voor de motor geverfd met Italeri aluminium (eerder genoemd). De kleur voor de ring heb ik zelf gekozen, in de manual stond dat die grijs moest, maar sommige foto's op internet zeiden wat anders, en ik vind het mooier.

Afbeelding

Afbeelding

Op de uitlaten heb ik mijn best gedaan. Na het brons verven (tijdje terug), heb ik eerst violet gemaakt door Revell Aqua color 36752 (doorzichtig Blaauw) met Revell doorzichtig rood 36731. Daarna heb ik er nog een beetje enkel clear blue op gespoten (zoals in het eerder genoemde filmpje staat). Afwerking was met een beetje mat zwart van Vallejo om wat rook/roet te simuleren. Ben erg tevreden met het resultaat moet ik zeggen.

Ook heb ik mijn taxi light geïnstalleerd in het gerestoreerde neuswiel. Het is redelijk goed gelukt vind ik, alhoewel dat op de foto niet echt naar voren komt.

Afbeelding

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Ondanks de tegenslagen toch een heel fraai resultaat! Ziet er tot nu toe overtuigend uit.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2019 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Na een poosje, met aardig wat werk aan de verlichting en wat modelwerk weer een post!

Bij de lichten heb ik in het algemeen de volgende tactiek gebruikt. Ik maak 'lichttransport' d.m.v. de raam sprues een stukje af te snijden en dan te vijlen. Het bevestigen van de ledjes (SMD 0603 package) deed ik met de gewone modelbouwlijm, maar dit werkt echt totaal niet! Inmiddels heb ik secondelijm besteld met de volgende lading ledjes, hopelijk gaat dit straks beter. Voor de vleugels heb ik twee ledjes gemonteerd op de disperser (raamsprue). Vervolgens soldeer ik het koperdraad en een weerstand er aan (weerstand 330 Ohm) op de plus want de aarde delen ze allemaal. Alle te solderen uiteinden prepareer ik met flux (griffon s-39). Nogsteeds is het solderen echt superastig, vraagt echt engelen geduld. Hierna tape ik de hele assemblage in met masking tape om zodanig alles te isoleren. Hierna pak ik de disperser in met aluminium zodat het light alleen naar het uiteinde gaat en niet door de rest heen schijnt. Voor de landing lights heb ik toevallig ander soort lichtjes gebruikt (smd 5050 package). Het lichtje heeft een diameter van 2.5mm en daarvoor boor ik een gaatje (met een handboor) op de juiste plaats. Al met al zit het plaatje er dan zo uit:
Afbeelding
Het kleine circuitbordje is de zelfgemaakte ondervoltage protection.

Hierna heb ik heb ik de vleugel gesloten en weer echt een hele goede passing, shoutout naar Italeri hiervoor. Weer heb ik panellines voorgespoten. De lichtjes heb ik met aaskol afgedekt. Na het verven (super leuke klus) heb ik de motor er aan geplakt. Vrij goede fit, heb wel wat putty gebruikt maar ben er nog niet zo zeker over, want het lijkt nu net kitmiddel, dit is volgensmij niet echt hoe het in het echt is maargoed...

Afbeelding
Afbeelding

En, vintage jet, ik heb er inderdaad maar voor gekozen om het interieur te spuiten naar het plaatje wat jij had gepost. Heb nu al zoveel moeite gedaan namelijk dus nu moet het ook echt mooi worden binnen. In eerste instantie wilde ik ff snel een kleurtje van Vallejo halen, model color serie, bij de modelbouw winkel zeiden ze je moet alleen wat extra thinner erbij doen. Wat een drama!! Nooit gebruiken die serie met een airbrush. Met zowel geen, weinig als veel thinner kreeg ik echt totaal geen dekkend resultaat. Toen dus toch maar even naar de airbrush shop gegaan om model air te halen. Voor de stoelen heb ik Vallejo 71.009 duck egg green gebruikt. De wanden moet ik nog doen, daarvoor wil ik Vallejo 71.328 light blue gebruiken, vind dit er eerder grijzig uitzien, wilde iig van dat donkergrijze af maar wilde niet helemaal wit doen ook.

Afbeelding

Voor de verlichting binnen in heb ik heel wat moeite gedaan, hierover meer in de volgende post.

Verder was ik vandaag bij het Aviodrome en zag ik dat ze 2 F27s hebben. Nu zag ik ook dat deze 2 de beacon lights (rode) op verschillende plekken hebben. De beide hebben ze er 1 op de staart, eentje heeft er 1 op de buik en de andere (zie foto) op het uiteinde van de staart (tenminste het lijkt op een beacon light want het is rood en zag er verder geen op de buik). Ook zag ik dat er daar nog een wit lichtje zit, een derde anti-colission strobe light? Zijn er mensen die het niet eens zijn met deze theorieën? Vooral beacon light op het uiteinde van de staart heb ik niet vaker gezien, ben ook niet echt een super pro op dat gebied overigens... Ik ga nog eens proberen of ik een lightning manual kan vinden, hadden op toevallig op werk wel een F27 structural repair manual liggen, geweldig!!

Afbeelding

Voor zover weer de update!

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 nov, 2019 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Het is echt super gaaf aan het worden. De kleur grijs blijf ik prachtig vinden. Het spuitwerk is strak en dat interieur is helemaal de bom! Al met al is dit een bijzonder inspirerende bouw aan het worden.

De configuratie van de lampen is (standaard) als volgt:
- Navigation lights (position lights): linker vleugeltip rood, rechter vleugeltip groen, tail navigation light wit. Bij veel moderne verkeersvliegtuigen zie je op de tips ook witte lampen naar achteren schijnen. Dus een B737 herken je 's nachts aan drie witte stipjes.
- Het rode anti collision light (beacon light) is aangebracht op de buik, boven op de romp of (zoals bij de F27 PH-SAD) boven op de vertical stabilizer. Achter op de tail cone zou zeer ongebruikelijk zijn.
- Strobe lights zitten op de vleugeltips en soms ook op de tail cone. Dat heb ik echter nog nooit gezien bij een F27.

Wat het rode lampje is op het prototype in het Aviodrome zou ik ook niet weten. Wel zie ik op foto's van PH-SAD dat ze dat lampje niet heeft.
Misschien een leuke ter illustratie: een F27 tijdens een nachtlanding!

https://www.youtube.com/watch?v=osZ3C1Vl3Xk

succes,
VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 13:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Thanks VJ. Ik ben er ook erg blij mee en blij dat ik de moeite heb gedaan om het grijze verfje te zoeken en te laten overkomen uit Polen.

Ondertussen ben ik weer wat drukker met technische/verlichtingszaken. Na testen van de lichten op de vleugel kwam ik er achter dat het landing light het niet doet. Na friemelen en porren toch maar besloten een chirurgische ingreep te verrichten. Helaas vleugel open moeten slijpen. Probleem was een kortsluitingen ergens. Helaas nog bezig om dit allemaal netjes op te lossen. Ondertussen heb ik ook geen goede manier gevonden om mn ledjes aan de dispersers te plakken. Heb nu gewoon de plasticlijm geprobeerd en secondenlijm. Nu wil ik siliconenlijm proberen (en ja dit klinkt echt heel gek). Als iemand nog tips heeft...

Overigens zit ik oom nog te twijfelen of ik de interieur verlichting ga veranderen, deze is nu ultrawit, maar daardoor lijkt er een soort grijzige tint in de cabine te komen. Terwijl ik alles juist heb gespoten om niet meer grijs te zijn. Misschien moet ik toch voor warmwit gaan (had ik destijds niet liggen) maar inmiddels wel omdat ik deze in de cockpit wil gaan gebruiken.

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 nov, 2019 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Alexandros04 schreef:
Nu wil ik siliconenlijm proberen (en ja dit klinkt echt heel gek). Als iemand nog tips heeft...

Misschien 2-componentenlijm? Lijmt alles, alleen wel van te voren fixeren omdat de droogtijd wat langer is.

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 nov, 2019 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Mijn tip is om siliconen ver en ver uit de buurt van je model te houden. Zelfs nu je erover nagedacht hebt is de kans groot dat de verf (en lijm) niet hechten :lol:

Ik zou voor een high tack gaan, door veel merken gevoerd. Lekker smeuiig, snel droog, enigszins flexibel, extreem sterk en duurzaam. Ik wordt altijd blij van het merk den Braven.

Prachtig model overigens, ik kijk met veel plezier mee. :brouw:

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 22:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Best modelbrouwers, ik ben een hele poos inactief geweest, met name omdat ik erg veel elektrotechnische wissewasjes aan het oplossen was. Deze post wordt ook weer over deze taferelen. Ik probeer er wel echt wat meer tijd in te steken nu omdat het modelgouwen wel weer echt begint te kriebelen.

Het interieur met lichten ziet er zo uit. De 'plexiglas' 'disperser' is gewikkeld in aluminiumfolie om geen licht naar buiten te laten en het geheel te concentreren. Daarop zit zwart isoleertape. Er zitten 3 ledjes smd0603 (van highlight-led.de) parallel geschakeld in de het plexiglas, het licht komt van de zijkant (dunne zijde) omdat als ik het van boven deed de spreiding nogsteeds onvoldoende was. De tussencabine (tussen stoelen en cockpit heeft ook nog 1 ultra white ledje. Parallel er aan geschakeld ook. Deze worden via een NPN2222A2 transistor geschakeld (omdat mijn 'boordcomputer' maximaal 10mA geeft per schakeling). De ledjes krijgen dan samen ongeveer 20mA aan stroom met een weerstand van xx Ohm. Ik heb even een sneak peak genomen door de ruiten, en de groene stoelen komen erg goed naar voren, normaal bedank VJ voor de tip, maakt echt een verschil. Overigens is het stukje printplaat het centrale verdeelpunt, wat straks in contact komt met de 'boordcomputer' in de vleugel.

Afbeelding

De cockpit heb ik een geel ledje gegeven met een weerstand van xxOhm. Ik wilde het gelige licht van de toetsen er mee nabootsen, dit zal vast niet erg realistisch zijn.

In eerste instantie wilde ik de receiver van de draadloze lader onderin de romp monteren. Dit had ik ook al helemaal uitgewerkt en gelijmd en al met veel moeite. Toen ik er achter kwam dat de andere helft niet meer ging passen. Alles weer er uit gesloopt, nieuwe plaats voor de draadloze lader wordt de vleugel. Dit gaat allemaal wel erg krap worden, want daar moeten ook nog, de boordcomputer, 4 schakeltransistors en de verlichting van de vleugel in.

In totaal heb ik nu 3 knoopcellen van het type LIR2450 erin zitten. Ik heb geen idee of dit een beetje een acceptabele capaciteit gaat geven, heb ht ook niet echt berekend want ik heb geen flauw idee wat die computer trekt. Al met al heb ik iets van 480mAh capaciteit (ze zijn parallel geschakeld). Overigens heb ik er voor gezorgd dat, mocht het nodig zijn, ik de voorste cargodeur open kan maken en via daar alle verbindingen met accu's kan loskoppelen.

Dt is de status nu zo ongeveer
Afbeelding

PS de weerstandswaarden zoek ik binnenkort nog even op

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Alexandros04 schreef:
de groene stoelen komen erg goed naar voren, normaal bedank VJ voor de tip, maakt echt een verschil.

Graag gedaan! Wat een interessant project is dit aan het worden. Zelf heb ik geen kaas gegeten van dergelijke electronica (verder dan automatische wissels op een Fleischmann HO baan ben ik nooit gekomen) maar ik volg het met veel plezier. Inmiddels heb ik de verf die jij hebt gebruikt ook besteld. Die ga ik toepassen op de white top KLM 747 (voor de grijze fairings/vloeistukken). Dus ook jij hartelijk dank!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan, 2020 23:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Leuk om te horen dat je de verf gaat proberen. Ik ben er ook nog steeds erg over te spreken. Hij droogt heel mooi op.

De technische Debakels gaan door, inmiddels heb ik de body 2x open moeten halen omdat er iets niet goed ging met de bedrading. Door het interieur leent dit vliegtuig zich totaal niet voor deze elektronische fratsen, er is gewoon te weinig ruimte.

Na drie keer dichtmaken is het dan bijna helemaal goed gegaan. Het enige wat niet klopt is dat zowel strobe als anti-collision tegelijk worden geschakeld. Daar moet ik het maar mee doen. Een 3x openmaken gaat het allemaal niet mooier erop maken denk ik. De rechter vleugel moet nu nog worden voorzien van alle elektronica, dit is onder andere de huzzah feather, the draadloze qi lader, een 3 a 4 tal transistor, een transistor voor het stoppen van het laden, een hall sensor om iets van input te kunnen geven zonder via wifi verbonden te zijn, en een reset pin! Als dat gedaan is mag de sleutel gesloten worden en mag er geplamuurd gaan worden. En dat gaat een grootse klus worden, alhoewel de fit volgensmij echt goed is, komt door alle elektronica wat extra kieren. Ook heeft mn soldeerbout wat plekken geraakt :lol: . daar zal ook geplamuurd en geschilderd moeten worden... Heb ik allemaal erg veel zin in in wel. En zeker om dan ook door te gaan met de volgende projecten!!

Dit is de situatie nu:
Afbeelding

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement