Na een poosje, met aardig wat werk aan de verlichting en wat modelwerk weer een post!
Bij de lichten heb ik in het algemeen de volgende tactiek gebruikt. Ik maak 'lichttransport' d.m.v. de raam sprues een stukje af te snijden en dan te vijlen. Het bevestigen van de ledjes (SMD 0603 package) deed ik met de gewone modelbouwlijm, maar dit werkt echt totaal niet! Inmiddels heb ik secondelijm besteld met de volgende lading ledjes, hopelijk gaat dit straks beter. Voor de vleugels heb ik twee ledjes gemonteerd op de disperser (raamsprue). Vervolgens soldeer ik het koperdraad en een weerstand er aan (weerstand 330 Ohm) op de plus want de aarde delen ze allemaal. Alle te solderen uiteinden prepareer ik met flux (griffon s-39). Nogsteeds is het solderen echt superastig, vraagt echt engelen geduld. Hierna tape ik de hele assemblage in met masking tape om zodanig alles te isoleren. Hierna pak ik de disperser in met aluminium zodat het light alleen naar het uiteinde gaat en niet door de rest heen schijnt. Voor de landing lights heb ik toevallig ander soort lichtjes gebruikt (smd 5050 package). Het lichtje heeft een diameter van 2.5mm en daarvoor boor ik een gaatje (met een handboor) op de juiste plaats. Al met al zit het plaatje er dan zo uit:
Het kleine circuitbordje is de zelfgemaakte ondervoltage protection.
Hierna heb ik heb ik de vleugel gesloten en weer echt een hele goede passing, shoutout naar Italeri hiervoor. Weer heb ik panellines voorgespoten. De lichtjes heb ik met aaskol afgedekt. Na het verven (super leuke klus) heb ik de motor er aan geplakt. Vrij goede fit, heb wel wat putty gebruikt maar ben er nog niet zo zeker over, want het lijkt nu net kitmiddel, dit is volgensmij niet echt hoe het in het echt is maargoed...
En, vintage jet, ik heb er inderdaad maar voor gekozen om het interieur te spuiten naar het plaatje wat jij had gepost. Heb nu al zoveel moeite gedaan namelijk dus nu moet het ook echt mooi worden binnen. In eerste instantie wilde ik ff snel een kleurtje van Vallejo halen, model color serie, bij de modelbouw winkel zeiden ze je moet alleen wat extra thinner erbij doen. Wat een drama!! Nooit gebruiken die serie met een airbrush. Met zowel geen, weinig als veel thinner kreeg ik echt totaal geen dekkend resultaat. Toen dus toch maar even naar de airbrush shop gegaan om model air te halen. Voor de stoelen heb ik Vallejo 71.009 duck egg green gebruikt. De wanden moet ik nog doen, daarvoor wil ik Vallejo 71.328 light blue gebruiken, vind dit er eerder grijzig uitzien, wilde iig van dat donkergrijze af maar wilde niet helemaal wit doen ook.
Voor de verlichting binnen in heb ik heel wat moeite gedaan, hierover meer in de volgende post.
Verder was ik vandaag bij het Aviodrome en zag ik dat ze 2 F27s hebben. Nu zag ik ook dat deze 2 de beacon lights (rode) op verschillende plekken hebben. De beide hebben ze er 1 op de staart, eentje heeft er 1 op de buik en de andere (zie foto) op het uiteinde van de staart (tenminste het lijkt op een beacon light want het is rood en zag er verder geen op de buik). Ook zag ik dat er daar nog een wit lichtje zit, een derde anti-colission strobe light? Zijn er mensen die het niet eens zijn met deze theorieën? Vooral beacon light op het uiteinde van de staart heb ik niet vaker gezien, ben ook niet echt een super pro op dat gebied overigens... Ik ga nog eens proberen of ik een lightning manual kan vinden, hadden op toevallig op werk wel een F27 structural repair manual liggen, geweldig!!
Voor zover weer de update!
_________________
Aan het bouwen:
Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144
Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72