Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Dag beste mensen,

Allereerst zal ik mij even voorstellen, ik ben sinds kort begonnen met modelbouwen (heb 1 model nu af, Revell DHC-6 Twin Otter van Canadian armed forces). En begin nu aan mijn tweede. Sinds jongs af aan vind ik modellen leuk, het begon bij Marklin treintjes, in mijn pubertijd is het even weggeweest en nu is het weer terug. Ik ben een echte vliegtuiggek (wilde altijd piloot worden). De reden voor het schrijven van het verslag is omdat het mij leuk lijkt en ook zeker om goede tips te krijgen.

Dan nu over het project!

Fokker F27-200 van Schreiner Airways met registratie PH-SAD. Had nog nooit van deze maatschappij gehoord maar aangezien hij Nederlands is koos ik voor deze en niet voor 1 van de andere 2 opties Canyon Eagle Airlines of Air UK. De kit is van van Italeri, en ik koos hem eigenlijk omdat zelfs het interieur meegeleverd is (dus stoelen etc in de cabine). Dit betekent wel dat ik waarschijnlijk verlichting ga inbouwen, want anders is er vrij weinig te zien van het interieur denk ik (althans dit was het geval bij mijn Revell modelletje, al had ik daar wat moeite met het afplakken van de raampjes).

De kit ziet er in eerste opzicht goed uit (al is dit pas de 2e kit die ik zie), wat me opviel is dat de rotorbladen er goed gevormd uitzien, beter dan de Revell kit. Er is helaas geen decal voor de cockpit (zoals die er wel was bij de Revell) en de cockpit klopt ook niet helemaal (als ik het vergelijk met foto's van Airliners.net), maar daar kan ik wel mee leven. Voor zover ik weet zitten er geen pitotbuizen bij, dat vind ik wel jammer (zaten er wel bij de Revell kit bij) tenzij ze bij dit vliegtuig ergens anders zitten dan bij de neus?
De passing van de rompdelen is niet uitstekend, maar met wat putty gaat dat goedkomen.

Voordat ik begin met het beschrijven van mijn bouwproces eerst even de vragen waar jullie mij misschien bij kunnen helpen:

- Ik wil lichten gaan inbouwen, niet alleen voor cabine en cockpit, maar ook de andere lichten. Dit is de lijst die ik tot nu heb, mis ik hier iets?
1x taxi light op het neuswiel
2x landing lights, 1 per vleugel
2x navigation lights (rood en groen) op uiteinde vleugels
2x witte anti-colission strobe lights bij de naviagation lights? deze moeten knipperen, in welk tempo?
2x rode anti-colission strobe lights, 1 boven op het staartvlak en eentje ergens onder aan de romp?
Zitten er anti-colission/aft lights op de staart? (niet het staartvlak maar echt het uiterste punt?)
Heeft dit model logo lights?

- Ik heb wel eens iets gelezen over panel lines, en dat die wat duidelijker worden gemaakt, heeft iemand hier een goede tutorial van?

- Ik moet straks de romp gaan verven en daarbij is er een gekromde lijn, iemand goede ideeën daarvoor?

- Weet iemand of er een detailing kit bestaat voor dit model (met photo-etched parts?)

Zo ziet de doos er uit
Afbeelding

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 20:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Dan nu het bouwen, het is alweer een tijdje terug dat ik begonnen ben.

Ik begin altijd met het interieur en zo ook deze keer. Het grijs aan de binnenkant heb ik geverfd met Tamiya X-53 en nog een andere Tamiya XF-19 . Dat zag er zo uit:
Afbeelding

Hierna heb ik de cockpit geverfd met behulp van plaatjes op Airliners.net en wat fantasie. Voor mijn gevoel kwam de cockpit niet echt lekker over met een bepaalde versie, maar dat had ik ook niet verwacht. Er zat geen decal bij de cockpit, dat vond ik wel jammer, die zat er namelijk wel bij bij mijn Revell kit. Maar het verven is ook leuk. Cockpit zag er ongeveer zo uit:
Afbeelding

De stoeltjes waren hol van achter en niet netjes (door de matrijs). Dus heb ik besloten ze op te vullen met putty (Vallejo 70.401). De reden dat ik zoveel aandacht besteed aan het interieur is omdat ik interne verlichting ook ga inbouwen (de reden daarvoor is weer omdat er zoveel detail is in het interieur :lol: ). Dus wil ik dat het netjes oogt. Het opvullen was een flinke klus van vullen vlakken, vullen, vlakken, vijlen. Na het schoonmaken met afwasmiddel en water (wat ik met alle parts doe) was de putty flink opgezwollen. Maar hierna even laten rusten en toen was het weer zo goed als flush.

Hieronder een foto van dit process:
Afbeelding
upload pictures

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Laatst bijgewerkt door Alexandros04 op wo 11 sep, 2019 19:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Had je hier niet beter dunne styreenplaat achter kunnen lijmen en dit in de vorm van de stoelen af kunnen werken?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2019 19:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
tsjopper bob schreef:
Had je hier niet beter dunne styreenplaat achter kunnen lijmen en dit in de vorm van de stoelen af kunnen werken?

René


Goed idee inderdaad ja. Zoals ik al zei is dit pas mijn tweede project dus moet nog aardig wat leren! Zal het de volgende keer inderdaad overwegen, thanks voor de tip!

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2019 19:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Intussen heb ik deze keer gekozen om Humbrol Maskol te gebruiken voor het maskeren van de ramen. Hoop dat dit beter gaat dan bij mijn vorige model, daarbij had ik making tape gebruikt, dat was een regelrechte ramp! Overigens denk ik niet dat ik het masken heel erg nodig heb deze keer, omdat de kleuren voor de body geen mix kleuren zijn.

Afbeelding

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2019 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik gebruik vloeibaar maskeermiddel alleen voor heel complexe (organische) vormen, in alle andere gevallen krijg ik met maskeertape een strakker resultaat. Gebruik dan wel het goede spul: gladde gele tape, verkrijgbaar van bijv. Tamiya (duur), Revell (prima) of KIP (ook prima).

Succes verder, het instrumentenpaneel ziet er alvast tof uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2019 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
TheFlyingDutchman schreef:
Ik gebruik vloeibaar maskeermiddel alleen voor heel complexe (organische) vormen, in alle andere gevallen krijg ik met maskeertape een strakker resultaat. Gebruik dan wel het goede spul: gladde gele tape, verkrijgbaar van bijv. Tamiya (duur), Revell (prima) of KIP (ook prima).

Succes verder, het instrumentenpaneel ziet er alvast tof uit.


Wellicht kom ik er na dit model ook achter dat maskeertape toch een betere optie is. Alleen had hier dus erg slechte ervaringen mee bij mijn vorige model. Maar dit komt misschien omdat de raampjes erg klein waren en de raampjes niet goed vast zaten aan de romp (door dat ik de maskeertape deels over de randjes had gevouwen. Dit resulteerde in moeilijk te verwijderen maskeertape en en geklieder met lijm op de ruiten. Overigens had ik ook gekozen voor de goedkopere variant maskeertape (weet zo even 123 dit het merk). Ben er over het algemeen wel over te spreken trouwens.

En thanks voor het complimentje :)

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2019 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Hierna heb ik stoeltjes en de onderdelen van de cockpit gespoten en gelijmd op de vloer. Overigens gebruik ik voor het spuiten een revell basic compressor en een harder & Steenbeck ultra spuitpistool (75 eurie). Het spuitpistool die bij de basic set zat heb ik waarschijnlijk gesloopt (deed het lig niet meer goed). Overigens werkt die combi niet superlekker, omdat de compressor van Revell altijd blijft blazen en de Ultra een dual action ding is, als je hem dus niet indruk krijgt de compressor het lastig.

Anyways, voor de cockpitstoelen heb ik UK Azure blue gebruikt van Vallejo (71.108) en de bijbehorende thinner van Vallejo. Ben erg te spreken over deze verf, hij is al redelijk dun en komt in zeer handige druppelflesjes. Kan je zo hots gelijk mengen in de mengbeker van je spuitpistool zonder met tuutjes en al die gekkigheid te werken, aanrader dus!

Hieronder het einderesultaat:
Afbeelding

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2019 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Tip 1: Laat de maskol niet te lang op je glaswerk zitten, het kan het glaswerk aantasten.

Tip 2: Is meer om het forum leesbaar te houden. Quote alleen als je reageert op een (veel) eerder geplaatst bericht of op een speciefiek stukje uit een bericht. Als je meteen reageert, dan is quoten helemaal niet nodig.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 10:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hallo Alexandros, welkom op het forum. Leuk dat je het bouwverslag met ons wilt delen. En ook goed dat je aangeeft te willen leren. Zelf heb ik heel veel geleerd sinds ik op het forum zit en daar worden de modellen uiteindelijk mooier van.

Alexandros04 schreef:
- Ik wil lichten gaan inbouwen, niet alleen voor cabine en cockpit, maar ook de andere lichten. Dit is de lijst die ik tot nu heb, mis ik hier iets?
1x taxi light op het neuswiel
2x landing lights, 1 per vleugel
2x navigation lights (rood en groen) op uiteinde vleugels
2x witte anti-colission strobe lights bij de naviagation lights? deze moeten knipperen, in welk tempo?
2x rode anti-colission strobe lights, 1 boven op het staartvlak en eentje ergens onder aan de romp?
Zitten er anti-colission/aft lights op de staart? (niet het staartvlak maar echt het uiterste punt?)
Heeft dit model logo lights?


De witter knipperlampen op de vleugeltips zijn de strobe lights en die knipperen 1x per seconde en geven één flash (voor je opgezocht op youtube).
De rode strobe lights zitten op de vertical stabilizer en onder de buik. Dat is op foto's allemaal heel goed terug te vinden.
In de uiterste punt van de staart zit een continue witte lamp en dat is onderdeel van de position (ook wel navigation) lights.
Logo lights heb ik zelf nog nooit gezien op een F27. Marketing en branding was volgens mij ook nog niet zo ver in die jaren.

Dan het interieur. Heel leuk dat je daar aandacht aan gaat besteden. Daar ben ik zelf ook een liefhebber van. Waarom grijze stoelen? Is dat niet wat saai? en het geeft weinig contrast waardoor het allemaal niet zo zichtbaar zal zijn door de raampjes. Onderstaande afbeelding is gevonden met een klein beetje google werk. Het laat een litho zien van een Schreiner advertentie en natuurlijk kan je op basis daarvan niet vaststellen dat het interieur er daadwerkelijk zo uitzag. In de jaren '60 werden veelal rustige en pastelachtige kleuren toegepast. Pas in de jaren '70 stapte men over op heldere kleuren als oranje, rood en groen. Ik heb in de jaren '80 als kind in de PH-SAD gezeten, toen het vloog voor NLM Cityhopper. Toen was het interieur bruin met oranje bloemen op de stoelen. Wellicht dat oker gele of vaal groene stoeltjes je interieur een stuk frisser maken.

photo 484817

Succes!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement