Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2019 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Voor deel drie van het drieluik gebruik ik dezelfde kit als van deel twee, maar voordat ik ga vertellen over de bouw van deze kit eerst wat achtergrondinformatie.

Douglas C-47 constructie No. 9410
42-23548
00.00.1943 USAF 42-23548
00.09.1945 RAF FD864
00.12.1946 Return USAF sold/given to KLM NV, Den Haag
19.12.1946 KLM NV, Den Haag/*Schiphol. Geregistreerd PH-TCY
06.05.1954 Kenmerk gewijzigd naar PH-DAC
19.01.1956 Inschrijving doorgehaald.
00.01.1956 Ondergebracht op Nieuw Guinnea bij: De Kroonduif (NNGLM). Kenmerk gewijzigd naar JZ-PDC
00.03.1963 Uitgeschreven uit register
20.03.1963 Terug in dienst bij KLM NV, Den Haag. Opnieuw ingeschreven als PH-DAC
In 1963 ging verkoop naar Libië niet door.
12.09.1963 Verhuurd aan: Schreiner Aero Contractors NV, Den Haag. (Schreiner Airways)
Een 1:72 model in 2006 gebouwd door TheFlyingDutchman.
30.10.1967 Terug in dienst bij KLM NV, Den Haag. (Verkocht aan DAT Delta Air Transport, België? [OO-VDF])
19.12.1967 Inschrijving doorgehaald.
N6907, (EL-AWB(?), 3D-ATH(?), 5X-TAL(?)), C9-ATH
In 2000 werd het toestel achtergelaten op Mbuji-Mayi en stond daar in 2004 nog steeds met kenmerk C9-ATH.


Zoals ik al zei gebruik ik voor de bouw van dit model dezelfde kit als voor de bouw van de KLM PH-TAZ in camouflage.

Bij dit verslag zal ik niet de complete bouw van a tot z opschrijven, daarvoor kun je beter in het verslag van de PH-TAZ lezen. Bij deze zal ik de draad oppakken wanneer ik op het punt ben van filller en verven. Ook zal ik dit verslag gebruiken voor de uiteindelijke compositie van het drieluik op het display.

Het model nu zit zover mogelijk in elkaar, en ben de body mooi klaar aan het maken voor de eerste lagen verf. Heb me voorgenomen om dit model samen met deze C-47 in de laatste komende maanden van het jaar af te maken. Dan wanneer ik ze af heb zal ik ze eerst in een tijdelijke display case plaatsen van 350x350x95mm of 400x400x95mm die ik over twee weken zal bestellen.

photo 484502 photo 484501

photo 484500




Wordt vervolgd... 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2019 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
photo 484554 photo 484553

photo 484555 photo 484552

photo 484556

Hoop dat ik komende week snel mijn bestelling van MRP binnenkrijg. De kabineramen ga ik eerst verfen met interior green voordat ik er met zwart overheen ga, het zwart wat ik nu gebruikt heb is Primer and Microfiller van AK interactive. Ik airbrushte alvast dat wat ik kon doen, zo kan ik ook zien of het al een beetje strak begint te worden en of ik geen paneellijnen vergeten ben. Ik moet er nog een paar bij maken.

photo 484501 photo 484555

Over de rug ben ik in ieder geval al tevreden, daar is alleen nog een punt van aandacht het deel rond het koepellicht bij de cockpit. Ook de neus en de flank rond de entree is een aandachtspunt wat nog niet naar tevredenheid is.

Als het morgen ook zo'n rustig weer is zal ik de cockpit afplakken en met gele filler spuiten, dit zal ik in stappen moeten aanpakken om geen detail te verliezen. Ik ben dus bang dat ik morgen dus niet verder kom dan de neus mooi en strak maken. Gelukkig is dat alweer een mooie stap in de richting van een hopelijk mooi eindresultaat.

Ik hoop dat ik het verslag morgen kan vervolgen. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ziet er al strak uit. Je kan deze kits straks met je ogen dicht bouwen als je er al 3 van in elkaar hebt zitten :brouw:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
@ FokkerFan

Dat kon ik toch al, voordat ik met DC-3 deel 1 begon had ik er al drie gebouwd, 25 jaar geleden. Toen bouwde ik alle toestellen die ik kon vinden die bij de MLD vlogen, daarbij waren ook een aantal C-47 Dakota's. En het is een mooi toestel.

Helaas verloor ik me zo in haar Hongaarse zuster, dat ik niet verder ben gekomen met dit model. Maar morgen zal ik haar wel weer oppakken en verder gaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Tijd voor een kleine bouwupdate.

photo 485008 photo 485012
Nu is staat het model er zo bij, vleugel in Vallejo White Aluminium en de rest nog in primer zwart, moet eerst nog de paar kleine plekjes op de rug rond de koepelraam oplossen en onder op de buik zit het ook nog niet maar mijn zin.
Het white Aluminium heb ik al op de vleugels gespoten om te zien of dit de tint is waarvoor ik wil gaan, of dat ik toch voor Aluminium ga.

photo 485010 photo 485011

Op deze foto's in nog licht een naad te zien van de twee rompdelen.

photo 485009


tot een volgende bouwupdate met dan waarschijnlijk een compleet aluminium gespoten Dakota. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Leuk hoor! Waarom voeg je deze niet bij de BB Gooneybirds (kan hij mooi naast mijn versie van de PH-TCY :wink: ) of KLM 100 jaar?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
@ VJ

Lijkt me niet echt eerlijk om dit drieluik in de BB '100 jaar KLM' toe te voegen, ik ben al sinds 11 januari 2016 bezig met deze bouw.

Ik heb nog meer KLM toestellen in mijn stash liggen om mogelijk te bouwen, en zolang dat kan zal ik die bouwverslagen in de 100 jaar KLM buddy build schrijven.

Mogelijke opvolgers na de Sikorsky S-58DT en Piper PA-18-150 Super Cub:


Met andere woorden, genoeg in mijn stash om nog te bouwen.

1:72 KLM Douglas DC-3 (PH-ALI) "Ibis" (DC-3 deel 1)
1:72 KLM Douglas C-47 (PH-TAZ "camouflage")(DC-3 deel 2)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 11:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Scale72Modelking1984 schreef:
Lijkt me niet echt eerlijk om dit drieluik in de BB '100 jaar KLM' toe te voegen, ik ben al sinds 11 januari 2016 bezig met deze bouw.

Het is natuurlijk helemaal aan jou hoe hier mee om te gaan. Maar het was leuk als de beide PH-TCY's bij elkaar stonden, vandaar mijn vraag.
Even over de deur: je weet dat de PH-TCY geen modificatie heeft gehad van de standaard C-47 deur? Het toestel is niet verbouwd door Aviolanda, dus het behield de oorspronkelijke dubbele vrachtdeur (bron: Wesselink)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
@ VJ

photo 485268 BRON: SeniorPlaza

Weet je dat zeker?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Scale72Modelking1984 schreef:
Weet je dat zeker?


ja, gebaseerd op enige feiten denk ik van wel.

photo 485274

Er zijn er twee foto's bekend met een gemodificeerde deur en registratie TCY en die kan ik niet verklaren. Het zijn geposeerde foto's, dus de kans bestaat dat er een tijdelijke of fake registratie is gebruikt. Er werd nogal met die toestellen gehandeld en sommigen kwamen en gingen.
In elk geval weten we van airframe s/n 9410 dat er geen modificatie aan de deur heeft plaatsgevonden door het incident op 18 juni 1955, waarbij de vrachtdeur tijdens een drop-run (onder registratie PH-DAC) van haar scharnieren brak en zich in het stabilo boorde.

photo 472679

Bij het onderzoek bleek dat een modificatie aan de deur niet was aangebracht. SB-52 vermeldt ““Airplane 42-23538 and subsequent airplanes were modified prior delivery.
Maar PH-DAC (en dus ook PH-TCY) was 42-23548 en toch was het toestel uitgerust met rechte deurhaken i.p.v. de in SB-52 bedoelde haken met een hoek. Vermoedelijk waren, nog in USAAF dienst, de deuren een keer vervangen. …".

photo 485281

Kortom: was ze verbouwd geweest bij Aviolanda, dan had dit incident niet kunnen plaatsvinden. Ook op alle daaropvolgende foto's in haar tijd van JZ-PDC, OO-VDF, N6907 en C9-ATH zien we een standaard C-47 deur en niet de modificatie naar C-53 standaard. Maar goed, het is verwarrend, dus wie het weet mag het zeggen...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement