Scale72Modelking1984 schreef:
Weet je dat zeker?
ja, gebaseerd op enige feiten denk ik van wel.
Er zijn er twee foto's bekend met een gemodificeerde deur en registratie TCY en die kan ik niet verklaren. Het zijn geposeerde foto's, dus de kans bestaat dat er een tijdelijke of fake registratie is gebruikt. Er werd nogal met die toestellen gehandeld en sommigen kwamen en gingen.
In elk geval weten we van airframe s/n 9410 dat er geen modificatie aan de deur heeft plaatsgevonden door het incident op 18 juni 1955, waarbij de vrachtdeur tijdens een drop-run (onder registratie PH-DAC) van haar scharnieren brak en zich in het stabilo boorde.
Bij het onderzoek bleek dat een modificatie aan de deur niet was aangebracht. SB-52 vermeldt ““Airplane 42-23538 and subsequent airplanes were modified prior delivery.
Maar PH-DAC (en dus ook PH-TCY) was 42-23548 en toch was het toestel uitgerust met rechte deurhaken i.p.v. de in SB-52 bedoelde haken met een hoek. Vermoedelijk waren, nog in USAAF dienst, de deuren een keer vervangen. …".
Kortom: was ze verbouwd geweest bij Aviolanda, dan had dit incident niet kunnen plaatsvinden. Ook op alle daaropvolgende foto's in haar tijd van JZ-PDC, OO-VDF, N6907 en C9-ATH zien we een standaard C-47 deur en niet de modificatie naar C-53 standaard. Maar goed, het is verwarrend, dus wie het weet mag het zeggen...
VJ