Mijn volgende project is de Antonov 74TK-300D. Nogal een bijzonder vliegtuig aangezien er maar twee van deze variant gebouwd zijn. In feite de twee prototypes, waarvan er één in Iran is beland en één wordt gebruikt als presidentieel vliegtuig van Oekraïne. De An-74TK-300D is een variant van de An-74, welke weer een doorontwikkeling is van de An-72. Ik ga hier niet te veel over de An-72 neerzetten, aangezien ik dat nog wel een keer doe als ik de An-72 ga maken (eerst een goede kit vinden in 1:144. Ik weet dat er diverse zijn, maar die van PAS die ik het liefst zou willen is niet meer leverbaar). Belangrijkste kenmerk van de An-72 zijn de motoren, welke half in de vleugels gemonteerd zijn om zodoende uitstekende STOL kwaliteiten te krijgen (dankzij het Coandă effect). De bijnaam van de An-72 was trouwens Чебура́шка (Tsjeboerasjka) naar het bekende Soviet film figuurtje:
De An-74 is in feite een An-72, maar dan bedoeld voor gebruik in arctische omstandigheden. Dit vormde later de basis voor de An-74TK, welke voor passagiers in plaats van cargo bedoeld was. De -300 was een speciale variant van de An-74TK aangezien deze oorspronkelijk bedoeld was voor civiele passagiers transport, met als meest opvallende kenmerk dat de motoren deze keer met pylons onder vleugels hangen aangezien STOL voor de bedoelde toepassing niet noodzakelijk was. Potentiële klanten zagen echter meer in clean sheet design, wat uiteindelijk de (overigens niet bijster succesvolle) An-148 opleverde. De An-148 heb ik vier jaar geleden gemaakt, zie ook:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=46870.
Goed, de An-74TK-300D heeft dus niet daadwerkelijk betalende passagiers vervoerd, maar heeft wel een civiele registratie daar het gebruikt wordt door de overheid van Oekraïne (vergelijkbaar met onze PH-GOV of zijn voorganger PH-KBX, waarvan het eeuwig zonde is dat deze niet naar het Aviodrome gegaan is).
Enfin, er zijn er dus maar twee van gemaakt maar toch is er een kit van, die van PAS models. Met PAS heb ik al meer ervaring, daar ik er eens een 757 van gemaakt heb. Over die kit was ik verder prima tevreden, dus dat zal hier ook wel goed komen.
p.s een leuk boek over dit ondwerp is deze:
Dit gaat hem dus worden:
De kit van PAS:
De onderdelen (hier al van het resin residu verwijderd)
De cockpitdecals zijn ook van PAS (los besteld)
Bij de 757 was ik het gewicht in eerste instantie vergeten (met een hoop werk achteraf als gevolg). Dat gebeurt met geen tweede keer meer!
De helften kunnen aan elkaar gelijmd worden. De fit is...twijfelachtig.
Meteen ook maar de stabilo's aan de verticale stabilo gelijmd. Deze fit was wel prima
Voor de romp is het nodige schuur en plamuurwerk nodig. Ik zou zweren dat ik hier meer foto's van had, maar kan ze nergens meer vinden.
Daarna in de primer en de tweede plamuur laag van autoplamuur (heel geschikt voor kleine oneffenheden) erop.
Daarna de schoepen in de motoren lijmen
Resultaat na de tweede keer schuren. Hier ben ik prima tevreden over. Nu alleen nog een keertje in de primer voor de zekerheid.
En dan kunnen de vleugels er al aan, met daarna de plamuur. Ik heb overigens eerst de vleugels nog bijgeschuurd bij de leading edges.
En daar staan we nu (met een hoog tempo zie je wel). Mijn doelstelling is deze af te krijgen voor 7 oktober, zodat ik officieel aan de BB van KLM 100 kan beginnen (ik kan het overigens niet nalaten om daar binnenkort wel alvast een topic te openen).
Wordt vervolgd!