Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 3:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 15:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
FokkerFan schreef:
Hoe zijn de contouren van de Revell F100 als je die tegen het scherm houdt? Daar heb ik namelijk ook wel eens mijn twijfels over.
Geen idee, want ik heb de Revell F100 niet in mijn bezit. Maar op een van de bovenstaande foto's heeft Jan de F-RSIN romp over de Revell F100 romp gelegd. Uiteindelijk is de Beejee F70 romp het mooiste. Helaas is die nergens meer verkrijgbaar. Dus moet ik de verbetering zelf tackelen:

photo 479712
Papier op scherm, contouren overtrekken en daarna model binnen de contouren leggen. Daarna papier op maat uitsnijden en op een stukje styreen plakken.

photo 479711
Door bovenstaande methode krijg je de benodigde 'hoogte'. De voorramen heb ik ook geplaatst (maatvoering overgenomen van de decals). Dit wordt vervolgens in meerder lagen opgevuld met plamuur. Ik denk dat ik vijf lagen heb aangebracht (steeds een uurtje drogen) en daarna heb ik alles geschuurd. Daarna laag 6, schuren, laag 7, schuren.....

photo 479713
En een F28 neus! Althans ik ben redelijk tevreden met de looks. De ramen heb ik er provisorisch opgetekend om te kijken of het (op het oog) een beetje klopt.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Zo, ik kon het niet laten vanavond:

photo 479714
De voorste wheel well, inclusief een stukje PE. De romp loopt niet helemaal rond: hij is wat afgeplat aan de onderkant en ook nog eens niet gelijkmatig. Dus een mooie gelegenheid om wat extra millimeters aan de romp diameter toe te voegen. Omdat te kunnen doen, wilde ik de romp dicht gelijmd hebben en met het lood op zijn plaats kon dat nu.

photo 479715
De niet al te beste pasvorm valt hier goed op. Maar niet getreurd: zoals gezegd zal ik niet terughoudend zijn met plamuur toevoegen om de ronding wat dikker aan te zetten. Hier is het plamuur in de ongewenste 'kuil' achter het neuswiel aangebracht (zie bovenste foto op deze pagina). Ook heb ik de vrachtluiken dicht gemaakt. Dat zag er niet bruikbaar uit en ik heb prima decals ter vervanging. De komende dagen mag het rustig drogen en wie weet zal ik af en toe een extra laagje aanbrengen. In elk geval staat er voor de komende dagen een pittig werkrooster op me te wachten, dus het vervolg komt volgende week!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 1:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Goeie oplossing VJ, dat ziet er inderdaad uit als een F28 neusje 8)

Groetjes en sterkte met je rooster.. Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Wow dit wordt weer een echte Vintage Jet ‘klassieker’.

Mooie en leerzame introductie ook weer.

Imposante verbouwing van de ‘looks’ maar dat gaat volgens mij helemaal goedkomen.
Ik ben natuurlijk ook heel benieuwd naar de verf-afwerking. Maar ik wacht gewoon (on)geduldig af tot het zover is. :brouw:

Terzijde;
Bijzonder tragisch verhaal bij Moerdijk trouwens. Ik wist niet dat zulk soort weer ook in Nederland zulke catastrofale gevolgen kon hebben.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2019 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
odorf schreef:
Bijzonder tragisch verhaal bij Moerdijk trouwens. Ik wist niet dat zulk soort weer ook in Nederland zulke catastrofale gevolgen kon hebben.

Zeker Odorf. En de afgelopen 20 jaar heb ik de buien alleen maar zwaarder zien worden. Die ongekend zware supercellen boven de Balkan komen ook steeds vaker boven West-Europa voor.

Back on topic: een week van elke avond een stukje schuren en plamuren. Zoals gezegd: het is een ruw model...

photo 480329
De flap geleiders met veel flash, onduidelijke lijnen en niet overal even goed gevuld.

photo 480328
Hier zijn ze op de vleugel gemonteerd.

photo 480327
Ook de staart heeft de nodige aandacht nodig. De VOR antennes aan weerszijden van de vertical fin zie ik nergens terug op referentie foto's, dus die heb ik eraf gehaald.

photo 480326
En in de primer/microfiller. Hierna nog één ronde schuren met grid 15.000 en dan nog wat PE ter detaillering aanbrengen. De motoren en stabilizer breng ik later aan ivm de decals die over de hele romp en staart zullen lopen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2019 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat gaat toch lekker vlot VJ ondanks de aandacht die de onderdelen nodig hebben. Op de foto krij ik alleen de indruk dat de vleugeltips nogal vierkant zijn. Zeker het stuk waar de lichten zitten. Klopt dat wel? Nu heb ik de vorm van de F100/F70 in gedachte als ik ernaar kijk dus misschien dat ik me vergis, maar misschien kan je er nog eens naar kijken. Sowieso zou een transparante stukje plastic het model geen kwaad doen :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jul, 2019 7:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
FokkerFan schreef:
Op de foto krij ik alleen de indruk dat de vleugeltips nogal vierkant zijn. Zeker het stuk waar de lichten zitten. Klopt dat wel? Nu heb ik de vorm van de F100/F70 in gedachte als ik ernaar kijk dus misschien dat ik me vergis, maar misschien kan je er nog eens naar kijken. Sowieso zou een transparante stukje plastic het model geen kwaad doen :wink:


De F100/F70 vleugel is ook iets langer en iets slanker. Ik denk dat daar het verschil in zit.

photo 480349
met dank aan Arjan voor deze geweldige referentie.

photo 480348
En alle Fokker jets bij elkaar. Hier vallen de verschillen in vleugeltip het beste op.
Een transparant voor de nav lights... interessant. Ik ga er eens over denken, maar misschien los ik het op met een likje verf, daar de rest van het model ook geen transparanten krijgt. Even zien of me dat überhaupt gaat lukken op deze schaal. Dank voor het meedenken!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2019 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Aangezien de rest van het model geen transparanten krijgt zullen de nav lights dus een mooie aanvulling zijn. :wink:
Begint alweer wat moois te worden.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 11:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Goed bezig VJ! Succes verder met deze short run kit. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jul, 2019 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
FokkerFan schreef:
Sowieso zou een transparante stukje plastic het model geen kwaad doen :wink:

fvdm schreef:
Aangezien de rest van het model geen transparanten krijgt zullen de nav lights dus een mooie aanvulling zijn. :wink:

Jullie weten dat ik zo'n uitdaging niet kan negeren...
photo 480786
photo 480790
photo 480789

Ondertussen ben ik ook met de motoren bezig geweest. Het basismateriaal was zeer ruw.
photo 480787
Hier zijn de losse delen even met geel tape aan elkaar geplakt.

photo 480788
Met wat PE heb ik de eerste compressor van de Rolls-Royce Spey motoren nagemaakt. De ring moest er af (is vast ooit voor iets anders te gebruiken) en ik heb de spinner van het model gebruikt.

photo 480791
Met een rietje heb ik de exhaust gemaakt.

photo 480792
en met de scribe tool heb ik een aantal van de originele lijnen teruggebracht. Later, als de verf erop zit, zullen we wel zien of het een beetje strak is geworden. Nu onder strijklicht ziet het er goed uit. De vlekken die je op de foto ziet komen grotendeels van de laag plamuur die erop zit om alle gaten en kieren een beetje weg te werken. Omdat het allemaal heel klein is, heb ik het mutje er weer bijgelegd ter referentie.

Volgende stap: het landingsgestel en de overige PE.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement