Haha, ja ik zal het niet spannender maken dan noodzakelijk: in tegenstelling tot alle officiële berichten bestaat de PH-CHN, sn/A11176 nog! Sterker nog: het is een van de meest operationele F-28's ter wereld en ze staat gewoon in Nederland! Oké, minus de staart, stabilo en de RH vleugel, RH motor incl stubwing. Maar met alle instrumenten, boordcomputers e.d. zo veel mogelijk compleet en werkend. Als lesmateriaal voor studenten van de Aircraft Maintenance & Training School te Hoogerheide. In januari hebben ze open dagen. Dus, geïnteresseerden in een opleiding vliegtuig techniek...prachtig vak! Doen. We hebben veel techneuten nodig de komende decennia.
Daar staat ze, links op de foto (met rechts Fokker 100 PH-OFF). Dat is toch heel leuk?!
Terug naar de brouwtafel: het Koninklijk blauw
Citaat:
Sinds 1964 is de door Henrion Design Associates gelegde basis niet meer verlaten, zowel qua structurele toepassing van het blauw als het logo. Wel is de kleur blauw in de loop van de jaren aangepast.
Oud blauw (Xtra color 302)
Van oorsprong een Duitser, baseerde Frederick Henrion zijn ontwerp van de kroon op de Gestalt-wetten. De bijbehorende livery van lichte- en donkerblauwe banen werd geïntroduceerd in het begin van de jaren '60 met de introductie van de DC-9.
Met de introductie van de B747 werden de horizontale strepen op de verticale vin verwijderd (omdat de enorme vin eruit zou zien als een gigantische pyjama) en werd het KLM-kroonlogo vergroot om herkenbaarheid te verkrijgen. Toen de eerste 747 PH-BUA werd geïntroduceerd, had deze een wit dak en een witte staart. De grafisch ontwerpers waren niet al te blij met deze witte walvis. Het was niet onderscheidend genoeg (en wit verandert snel in smerig), dus werd besloten in plaats daarvan het blauwe dak te introduceren. Ook omdat dat op grote afstand meer herkenbaarheid zou kunnen creëren. We weten nu dat dit een gouden stap was in kleurstelling!
De exacte kleur oud blauw kan ik niet verifiëren. De meest aannemelijke definitie is PMS 2985 (RGB 91, 194, 231). Meer rood, dus iets lichter en meer turkoois van uitstraling.
Nieuw blauw (Xtra color 312)
In 1982 werd de Corporate Identity Group opricht. Een overleggroep die in 1991 tot de conclusie komt dat het ‘oude’ lichtblauw aan vervanging toe was. “Het enigszins turkoois-achtige licht-blauw was ouderwets geworden, had te weinig impact en paste niet meer bij het imago van betrouwbaarheid", stelde het huisorgaan Wolkenridder bij de aankondiging van de nieuwe huisstijl.
Men koos voor ‘Royal Blue’. “Een helder blauwe kleur die geassocieerd kan worden met transparantie en een wolkeloze lucht. Een tikje donkerder wordt het dus, want dat is wat statiger.” Er bleven wel twee tinten, maar dieper van kleur. Ook werd vanaf nu het logo op de staart in één kleur uitgevoerd.
Vanaf 1991: lichtblauw PMS 299C (RGB 0, 161, 221). Dus niet vanaf 1996. Dat was het jaar dat de omkleuring van de hele vloot een feit was.
de donkere band PMS 541 (RGB 0, 60, 113).
Nieuw grijs
In 2002 werd de kleurstelling opnieuw aangepast. KLM verfde toen de onderkant van de vliegtuigen bijna wit; ‘Cool Grey’. Ook werd de donkerblauwe lijn dunner en zakte die tot onder de ruiten, waardoor de lichtblauwe vlak op de bovenkant van het toestel verhoudingsgewijs groter werd en een frissere uitstraling kreeg.
In 2014 vond de laatste livery aanpassing plaats: de ‘dropnose’. Volgens KLM heeft de nieuwste generatie vliegtuigen - de E190 en Boeing 787 - eenzelfde soort vorm qua neus en belijning. "Met enkele aanpassingen in de huidige KLM-livery, is het uiterlijk van de nieuwste Embraer 190 nu een modern uitziende kist, gestroomlijnd en in balans", aldus KLM
Verfanalyse
Anders dan de genoemde ‘perfect match’ kleuren van Xtra Color, heb ik de volgende kleuren bekeken voor KLM licht blauw:
- Revell 50 of Humbrol 47 zijn gelijk aan RAL5012 (RGB 59, 131, 189)
Door het vele rood, zal deze te donker en te azuur ogen.
- Tamiya X14 (TS-10) ‘French Blue’ en Humbrol 48 zijn gelijk aan PMS 313 (RGB 30, 153, 195). Door dat deze minder rood heeft, komt deze dichter in de buurt van het nieuwe blauw, alleen is het voor een klein deel te azuur. Als de kleur ongeveer 25% wordt teruggebracht in verzadiging en helderheid, kan deze een prima match opleveren die ook rekening houdt met het schaaleffect.
KLM donkerblauw:
- Tamiya XF-8, Revell 56 en Humbrol 25 zijn alle drie gelijk aan RAL5000 (RGB 53, 77, 115) en die hebben een 94% match met PMS 541 (RGB 0, 60, 113). In de praktijk betekend dit dat deze verf iets lichter oogt dan de werkelijkheid en dus rekening houdt met het schaal effect.
Op dit proefstukje (dat wordt nog compleet gemaakt) rechts van boven naar beneden: xtra color 302, Revell 50, Tamiya X14. Links onder Tamiya X14, met 25% wit teruggebracht. Deze mix heb ik uiteindelijk gebruikt op de F28 om aan te sluiten op de decals van 26. Xtra 302 was de enige correcte match, maar deze lichtere tint misstaat niet in 1/144.
If it looks right...
Dan ben ik ondertussen bezig geweest met het landingsgestel:
Dit kwam uit de verpakking van F-RSIN...
De struts zijn van metaal en diverse onderdelen zijn scratch nagemaakt.
En zo komen ze onder het model.
De volgende update zullen waarschijnlijk de buitenfoto's zijn!
VJ