Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 10:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2019 8:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Op de foto's komt het kleurverschil bij mij niet over, ik wilde juist zeggen dat ik het zo knap vond dat het spuit- en decalwerk onzichtbaar in elkaar over gaan.
Authentic Airliners decals verkoopt ook fotorealistische raampjes voor de Fokker 28/70/100. Die zou je ook nog kunnen gebruiken zodat je de hele band kunt spuiten. Zit je alleen nog met de witte NLM CityHopper titel en de deurranden, maar die zijn ook wel ergens vandaan te toveren.
Het uitwaaieren zoals Odorf oppert zou ook nog weleens kunnen werken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 8:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Het is ook zeker niet zo dat ik kleurverschil zag. Alleen om te voorkomen dat je dat eventueel gaat zien, of een verschil in afwerking, vroeg ik of het mogelijk was om alles te spuiten.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 14:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Je weet er tot nu toe echt iets moois van te maken VJ!

Het kleurverschil is op de foto echt minimaal. Ik zou inderdaad voor een lichte waas o.i.d. gaan, als je er al iets aan zou willen doen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Allen, dank voor het meedenken! Ik denk dat het is opgelost door een exacte match verf te mengen. Ik zal ergens in of na het weekeind de resultaten delen.

En...ik heb een geweldig leuke primeur over deze kist! Iets dat nergens op internet te vinden is of wellicht verkeerd in de boeken terecht is gekomen. Onthulling komt binnenkort, nog even werken aan de check van mijn laatste bron...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 20:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ooooh wat een enorme cliffhanger weer ...
In dit Netflix/bingewatch- tijdperk ben ik daar niet meer aan gewend. :mrgreen:

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Haha, ja ik zal het niet spannender maken dan noodzakelijk: in tegenstelling tot alle officiële berichten bestaat de PH-CHN, sn/A11176 nog! Sterker nog: het is een van de meest operationele F-28's ter wereld en ze staat gewoon in Nederland! Oké, minus de staart, stabilo en de RH vleugel, RH motor incl stubwing. Maar met alle instrumenten, boordcomputers e.d. zo veel mogelijk compleet en werkend. Als lesmateriaal voor studenten van de Aircraft Maintenance & Training School te Hoogerheide. In januari hebben ze open dagen. Dus, geïnteresseerden in een opleiding vliegtuig techniek...prachtig vak! Doen. We hebben veel techneuten nodig de komende decennia.

photo 483225
Daar staat ze, links op de foto (met rechts Fokker 100 PH-OFF). Dat is toch heel leuk?!

Terug naar de brouwtafel: het Koninklijk blauw
Citaat:
Sinds 1964 is de door Henrion Design Associates gelegde basis niet meer verlaten, zowel qua structurele toepassing van het blauw als het logo. Wel is de kleur blauw in de loop van de jaren aangepast.

Oud blauw (Xtra color 302)
Van oorsprong een Duitser, baseerde Frederick Henrion zijn ontwerp van de kroon op de Gestalt-wetten. De bijbehorende livery van lichte- en donkerblauwe banen werd geïntroduceerd in het begin van de jaren '60 met de introductie van de DC-9.
Met de introductie van de B747 werden de horizontale strepen op de verticale vin verwijderd (omdat de enorme vin eruit zou zien als een gigantische pyjama) en werd het KLM-kroonlogo vergroot om herkenbaarheid te verkrijgen. Toen de eerste 747 PH-BUA werd geïntroduceerd, had deze een wit dak en een witte staart. De grafisch ontwerpers waren niet al te blij met deze witte walvis. Het was niet onderscheidend genoeg (en wit verandert snel in smerig), dus werd besloten in plaats daarvan het blauwe dak te introduceren. Ook omdat dat op grote afstand meer herkenbaarheid zou kunnen creëren. We weten nu dat dit een gouden stap was in kleurstelling!

De exacte kleur oud blauw kan ik niet verifiëren. De meest aannemelijke definitie is PMS 2985 (RGB 91, 194, 231). Meer rood, dus iets lichter en meer turkoois van uitstraling.

Nieuw blauw (Xtra color 312)
In 1982 werd de Corporate Identity Group opricht. Een overleggroep die in 1991 tot de conclusie komt dat het ‘oude’ lichtblauw aan vervanging toe was. “Het enigszins turkoois-achtige licht-blauw was ouderwets geworden, had te weinig impact en paste niet meer bij het imago van betrouwbaarheid", stelde het huisorgaan Wolkenridder bij de aankondiging van de nieuwe huisstijl.
Men koos voor ‘Royal Blue’. “Een helder blauwe kleur die geassocieerd kan worden met transparantie en een wolkeloze lucht. Een tikje donkerder wordt het dus, want dat is wat statiger.” Er bleven wel twee tinten, maar dieper van kleur. Ook werd vanaf nu het logo op de staart in één kleur uitgevoerd.

Vanaf 1991: lichtblauw PMS 299C (RGB 0, 161, 221). Dus niet vanaf 1996. Dat was het jaar dat de omkleuring van de hele vloot een feit was.
de donkere band PMS 541 (RGB 0, 60, 113).

Nieuw grijs
In 2002 werd de kleurstelling opnieuw aangepast. KLM verfde toen de onderkant van de vliegtuigen bijna wit; ‘Cool Grey’. Ook werd de donkerblauwe lijn dunner en zakte die tot onder de ruiten, waardoor de lichtblauwe vlak op de bovenkant van het toestel verhoudingsgewijs groter werd en een frissere uitstraling kreeg.

In 2014 vond de laatste livery aanpassing plaats: de ‘dropnose’. Volgens KLM heeft de nieuwste generatie vliegtuigen - de E190 en Boeing 787 - eenzelfde soort vorm qua neus en belijning. "Met enkele aanpassingen in de huidige KLM-livery, is het uiterlijk van de nieuwste Embraer 190 nu een modern uitziende kist, gestroomlijnd en in balans", aldus KLM

Verfanalyse
Anders dan de genoemde ‘perfect match’ kleuren van Xtra Color, heb ik de volgende kleuren bekeken voor KLM licht blauw:
- Revell 50 of Humbrol 47 zijn gelijk aan RAL5012 (RGB 59, 131, 189)
Door het vele rood, zal deze te donker en te azuur ogen.
- Tamiya X14 (TS-10) ‘French Blue’ en Humbrol 48 zijn gelijk aan PMS 313 (RGB 30, 153, 195). Door dat deze minder rood heeft, komt deze dichter in de buurt van het nieuwe blauw, alleen is het voor een klein deel te azuur. Als de kleur ongeveer 25% wordt teruggebracht in verzadiging en helderheid, kan deze een prima match opleveren die ook rekening houdt met het schaaleffect.

KLM donkerblauw:
- Tamiya XF-8, Revell 56 en Humbrol 25 zijn alle drie gelijk aan RAL5000 (RGB 53, 77, 115) en die hebben een 94% match met PMS 541 (RGB 0, 60, 113). In de praktijk betekend dit dat deze verf iets lichter oogt dan de werkelijkheid en dus rekening houdt met het schaal effect.


photo 483220
Op dit proefstukje (dat wordt nog compleet gemaakt) rechts van boven naar beneden: xtra color 302, Revell 50, Tamiya X14. Links onder Tamiya X14, met 25% wit teruggebracht. Deze mix heb ik uiteindelijk gebruikt op de F28 om aan te sluiten op de decals van 26. Xtra 302 was de enige correcte match, maar deze lichtere tint misstaat niet in 1/144.

photo 483223
If it looks right...

Dan ben ik ondertussen bezig geweest met het landingsgestel:
photo 483221
Dit kwam uit de verpakking van F-RSIN...

photo 483222
De struts zijn van metaal en diverse onderdelen zijn scratch nagemaakt.

photo 483224
En zo komen ze onder het model.

De volgende update zullen waarschijnlijk de buitenfoto's zijn!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Citaat:
If it looks right...


It is!

Dank voor de uitgebreide toelichting op de KLM kleuren. Leerzaam!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 7:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Zit er een glitch in de panoramafoto of staat er werkelijk 'Aircraraft maintenance training' op de F.28 in Hoogerheide?
Hoe ben je hier achter gekomen, trouwens?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 10:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
TheFlyingDutchman schreef:
Zit er een glitch in de panoramafoto of staat er werkelijk 'Aircraraft maintenance training' op de F.28 in Hoogerheide?
Hoe ben je hier achter gekomen, trouwens?

Dat lijkt mij een 'lasnaad' in de panoramafoto. Ik heb het uiteindelijk gewoon gevraagd en kreeg een bijzonder vriendelijk en enthousiast antwoord. Er stond iets over op airnieuws in 2014, maar met een andere registratie. Ik had al een vermoeden, vandaar.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 16:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Scherp Jelle :wink: en bedankt VJ! Welke kleur is die donkerblauwe band op het proefstukje?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement