Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 18:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2019 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Goed dat je de uitdaging hebt aangenomen! Ziet er goed uit zo. En ook de motoren zijn een flinke verbetering met deze bladen. Waar heb je die vandaan? Zelf gemaakt? En nog bedankt voor het overzicht van de vleugeleinden en de verschillen tussen de modellen. Duidelijk dat die bij de F70/100 anders zijn dan de Fellowship.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2019 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Mijn favoriete vliegtuig.

Nederlands, klein en nog het mooist van allemaal ook. Die laatste vlucht met de 70 (ik schaar de 100, 70, 1000 en 4000 allemaal onder het mooiste vliegtuig) moest ik dan ook meemaken. Toevallig heb ik gister nog de foto's bekeken omdat ik die dag ook met de Apollo 10 capsule op de foto ben geweest in Londen die dag. Het was een mooie dag inderdaad. Overigens ben ik niet jaloers dat jij met een fellowship hebt gevlogen. Helemaal niet nee.

Van de windhoos in Moerdijk is enkele seconden voor de crash nog een foto gemaakt. De fotograaf, een brandweerman, zag het toestel enkele momenten later op zich afkomen. De foto kun je hier vinden: https://www.bndestem.nl/overig/fatale-w ... oogle.com/ Triest inderdaad, en heeft op veel mensen een behoorlijke indruk gemaakt. Mijn vader en broer hebben destijds het El Al toestel neer zien storten, ze reden vlakbij op de gaasperdammerweg, zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten.

Mooier is het moment dat de eerste Fellowship het luchtruim koos: https://www.youtube.com/watch?v=Ew4FTfgWHC0
Machtig mooie film van ruim 10 minuten. En hier nog 1 om het af te leren: https://www.youtube.com/watch?v=WVDfVfvElAQ&t=1s

Ik ga deze zeker ook eens maken in allerlei uitvoeringen. Te beginnen met de groene streep uit het bovenstaande filmpje. Ook de martinair livery vind ik om te smullen, maar te ingewikkeld om zelf iets mee te doen. Jij bent goed bezig met de neus. Ik had zelf bedacht om een revell neus te gebruiken maar dat feest gaat dus niet door gezien de verschillen in diameter. Leuk ook om aan het 100-jarig bestaan te memoreren. Ik had ooit het wilde idee voor een groepsbouw, maar tijd kan ik er niet voor vinden.

Wat een beauty hè?

photo 437988

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2019 15:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Wat een leuk onderwerp en wat een ontzettend leuk draadje! Fantastisch dat zo veel informatie gedeeld wordt. Dat maaktzo'n forum ook zo leuk. Zéér interessant allemaal.

Je gaat als een speer VJ! Het ziet er ook allemaal mooi uit al. Ik heb een paar jaar geleden de Mk.1000 van Authentic Airliners in Martinair kleuren gebouwd (vier jaar geleden alweer) en daar hoefde ik toen niet zo veel aan te corrigeren. Het verbaast me wel dat de kit van F-RSIN zo afwijkt. Die zijn qua afmetingen meestal wel ok. Je hebt in ieder geval een leuke uitdaging. Ga je wel de raamdecals van Authentic Airliner decals gebruiken?

ph-adk schreef:
Ik had ooit het wilde idee voor een groepsbouw, maar tijd kan ik er niet voor vinden.
Ik ken het probleem :lol: Was wel leuk geweest. Ik heb nog een hele berg KLM vliegtuigen die ik nog moet maken.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2019 18:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
malair schreef:
ph-adk schreef:
Ik had ooit het wilde idee voor een groepsbouw, maar tijd kan ik er niet voor vinden.
Ik ken het probleem :lol: Was wel leuk geweest. Ik heb nog een hele berg KLM vliegtuigen die ik nog moet maken.


Check deze link even heren :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 0:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
ph-adk schreef:
Mijn favoriete vliegtuig.
Nederlands, klein en nog het mooist van allemaal ook. Die laatste vlucht met de 70 (ik schaar de 100, 70, 1000 en 4000 allemaal onder het mooiste vliegtuig) moest ik dan ook meemaken. Toevallig heb ik gister nog de foto's bekeken omdat ik die dag ook met de Apollo 10 capsule op de foto ben geweest in Londen die dag. Het was een mooie dag inderdaad. Overigens ben ik niet jaloers dat jij met een fellowship hebt gevlogen. Helemaal niet nee. Lex

En de kans om ooit op een F28 Fellowship te vliegen neemt momenteel bijzonder hard af. De enige commerciële operator in de wereld is Fly-SAX, based in Nairobi, Kenia. Hun (enige) F-28-4000 5Y-EEE staat sinds vorig jaar aan de grond bij gebrek aan voldoende getrainde bemanning. Dan is er nog één luchtwaardige F28-1000 van de Fuerza Aerea Argentina (TC-53) en dat toestel zal op 28 augustus aanstaande haar afscheidsvlucht maken. Dat betekend (correct me if I am wrong) dat Fokker F28-1000VIP, registratie FAC0002 van Fuerza Aérea Colombiana de laatste vliegende Fellowship is... Dit toestel was overigens in 2017 nog in Nederland te bewonderen toen het voor onderhoud op Woensdrecht was. http://www.airnieuws.nl/movements/woens ... index.html (onderaan de pagina).

malair schreef:
Ik heb een paar jaar geleden de Mk.1000 van Authentic Airliners in Martinair kleuren gebouwd (vier jaar geleden alweer) en daar hoefde ik toen niet zo veel aan te corrigeren. Het verbaast me wel dat de kit van F-RSIN zo afwijkt. Die zijn qua afmetingen meestal wel ok. Je hebt in ieder geval een leuke uitdaging. Ga je wel de raamdecals van Authentic Airliner decals gebruiken?

Is dat al weer 4 jaar geleden? Dat was een prachtmodel. Helaas is de F28 van Authentic (short en long body) niet langer leverbaar. Gelukkig wel de raam decals ;-) Tuurlijk komen die er op!

FokkerFan schreef:
Check deze link even heren :wink:

Count me in! leuk!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
En een update vanuit de koelte van mijn werkkamer:

photo 481057
Alle PE aangebracht.
FokkerFan schreef:
Waar heb je die vandaan? Zelf gemaakt?

Deze is afkomstig van het setje dat bedoeld is voor de F70/100. De PE van de motoren en reversers heb ik niet gebruikt, dus die kan ik nog een keer toepassen. Alleen heb ik het achterste turbineblad gebruikt als voorste compressorblad. De overige delen paste prima. De kenmerkende ADF antenne (die op alle Fokkers uit die tijd zitten) heb ik gemaakt van strookjes styreen.

Het verfwerk ziet er niet uit zo, met die opgeschuurde microfiller.
photo 481055
Dus even met de tamiya fine surface primer erover (in de hitte buiten...). Dan kan ik meteen controleren of er nog ergens scheurtjes of bobbeltjes zitten.

photo 481056
Hij staat op tijdelijke pootjes (om de PE niet te beschadigen). Het landingsgestel ga ik hierna uitwerken. In elk geval kunnen romp, vleugels en motoren nu gespoten worden.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Lekker airco in huis dus? Of is het gewoon een kamer die redelijk koel blijft? Ik was vanochtend maar om 6:00 opgestaan om het terras af te maken. De komende dagen gaat het er anders niet van komen.

Maar goed, terug naar je F28. Goed plan om de PE voor de F70/100 te gebruiken ja. Je scratch werk ziet er ook goed uit, die antennes zijn erg herkenbaar. Is ie klaar voor een kleurtje nu?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jul, 2019 8:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ziet er al heel erg goed uit VJ! Heb je alle panel lines opnieuw gescribed?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jul, 2019 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
malair schreef:
Heb je alle panel lines opnieuw gescribed?

Ja, dat was wel nodig. Maar ik kon de lijnen van het model gewoon gebruiken omdat de scribe tool zich nog prima liet leiden.

FokkerFan schreef:
Lekker airco in huis dus? Of is het gewoon een kamer die redelijk koel blijft? Ik was vanochtend maar om 6:00 opgestaan om het terras af te maken. De komende dagen gaat het er anders niet van komen. Is ie klaar voor een kleurtje nu?

Heel veel sterke in die hitte. Hier net 41 graden gemeten 8). Inderdaad airco binnen. Die staat bijna altijd uit, maar op dagen als vandaag is het wel heel fijn....
De kleuren kunnen er nu op (komende week kom ik daar echter niet aan toe). Nu we het toch over kleuren hebben: welke verf gebruiken jullie voor de KLM liveries door de jaren heen? Ik heb ervaring met Xtracolor 302, maar die bracht ik altijd met 20% terug om hem echt 'oud' KLM blauw te laten lijken (ooit op aanraden van Jelle ivm scale effect). En wat gebruiken jullie voor de donkerblauwe cheatline?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jul, 2019 9:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Welke verf gebruiken jullie voor de KLM liveries door de jaren heen? Ik heb ervaring met Xtracolor 302, maar die bracht ik altijd met 20% terug om hem echt 'oud' KLM blauw te laten lijken (ooit op aanraden van Jelle ivm scale effect). En wat gebruiken jullie voor de donkerblauwe cheatline?
Voor het nieuwste blauw van KLM gebruik ik Xtracolor 302. Deze is volgens mij spot-on. Voor het "oude" blauw gebruik ik Revell 50 met een drupje wit erin. Voor de cheatline is Revell 350 Lufthansa blauw beste een goede match, maar deze moet wel iets donkerder gemaakt worden, want die is iets te lichtblauw vergeleken met de cheatline van KLM.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement