Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 mei, 2019 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
De TU-204 is nog niet af en het volgende project dient zich al weer aan! Gelukkig maar, want ik heb laatst mijn stash een beetje opgeruimd en ik kwam uit op ruim 100 kits die ik nog moet maken, dus een beetje tempo maken mag wel :oops:

Deze keer ga ik de Convair 990 maken van Authentic Airliners in de laatste kleuren van Spantax.

Convair (Consolidated Vultee Aircraft Corporation) was een bekende speler in de luchtvaart, zowel militair als civiel. In de civiele luchtvaart is Convair vooral bekend van de CV-240 (welke vele varianten kende zoals de CV-340, de CV-440 alsmede de CV-540 en de CV-580). KLM en Martinair waren ook klant bij Convair met de CV-240 en de CV-340 voor KLM en de CV-440 en CV-640 voor Martinair. Met 1181 vliegtuigen uit de CV-240 familie gebouwd, wilde convair dit succes graag voorzetten met straalmotoren. Besloten werd de concurrentie aan te gaan met Boeing en Douglas, welke respectievelijk de 707 en DC-8 op de markt gebracht hadden. Het idee was een kleiner type uit te brengen dat sneller was dan de concurrentie, maar achteraf gezien bleek er nauwelijks vraag te zijn naar zo'n type toestel.

Het eerste type dat op de markt werd gebracht was de CV-880, verwijzende naar de snelheid van 880 voet per seconde (= 970 km per uur). Toen de productie al gestart was eiste de FAA dat er additionele instrumentatie geplaatst werd. Omdat Convair niet de productie wilden open breken werd besloten een kenmerkende langgerekte bult op de romp te plaatsen. Ondanks de hogere snelheid kon de CV-880 de concurrentie niet aan met de 707 en DC-8 met name omdat het toestel een layout van 2 x 3 stoelen had in plaats van 3 x 3 zoals bij de 707 en DC-8. Daarnaast was de de CV-880 ook een stuk minder zuinig met brandstof. Dit laatste leverde wel "mooie" plaatjes op:

photo 475781

photo 475782

KLM heeft trouwens ook nog met de CV-880 gevlogen, althans voor de helft. Er was een samenwerking tussen KLM en Viasa en de CV-880 werd voor de helft geschilderd in KLM kleuren. Ik heb deze variant een paar jaar geleden eens gebouwd met een model kit van F-RSIN (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=45603).

Wat doe je als Convair zijnde als er van je originele variant maar 65 toestellen werden verkocht? Terugtrekken of een variant ontwikkelen en hopen op het beste? Helaas voor Convair kozen ze voor het laatste, door de CV-990 Coronado te ontwikkelen. De 990 is een langere variant van de 880 (hoewel er nog steeds minder mensen in konden dan in de 707 of DC-8) met maximaal zo'n 149 passagiers. Tijdens de testvluchten bleek de 990 totaal niet zijn specs te halen, mede door trillingen bij de vleugels. Convair loste dit op door de zeer kenmerkende Anti-shock body's op de vleugels te plaatsen (en hiermee tevens de brandstofcapaciteit te verhogen). Dit zorgde voor een aanzienlijke extra kostenpost voor Convair voor een project dat toch al verliesgevend was. Met slechts 37 toestellen gebouwd trok Convair zich uiteindelijk terug uit de civiele luchtvaart. In 1996 hield de naam Convair overigens op te bestaan.

Goed, ik ga dus de 990 maken. Er zijn twee kits in 1:144 van op de markt, die van F-RSIN en die van Authentic Airliners. De kit van F-RSIN heb ik net als de 880 jaren geleden al eens gemaakt en nu dat AA ook een kit heeft vond ik het tijd voor een update (het is een mooi vliegtuig en die verdient een mooie kit). De kit van F-RSIN is overigens zeker niet slecht, maar die van AA is in dit geval toch echt wel heel veel mooier.

Ik ga hem maken in de kleuren van Spantax. Waarom? Spantax vloog er als een van de laatste nog mee en zoals VJ al zei staat er nog een op Mallorca (hopelijk gaan ze deze ooit nog opknappen):
photo 475792

En tja de laatste livery waar Spantax met de 990 mee vloog is ook gewoon een lekker makkelijke livery om te maken. Er zijn twee variaties, die versie waarbij de leading edges van de motoren zijn overgeschilderd (BZO) en de versie waar dit niet bij is (BQQ):

photo 475780

photo 475783

Ik ga de BQQ maken.

De decals zijn van 26 decals. De raamdecals worden overigens weer van Authentic Airliners decals.
photo 475785

photo 475786

De onderdelen minus fuselage:. Ze zien er echt prachtig uit (de 990 had een aparte WBF en dit is op het model mooi nagemaakt)
photo 475784

Eerst de onderdelen los gezaagd en daarna het achtersteven gelijmd en opgevuld met plamuur.
photo 475787

De vier motoren gelijmd (de fit is niet geweldig, maar dat komt helemaal goed met plamuur en schuren)
photo 475788

De "bult" op de romp gelijmd.
photo 475789

Het resultaat naar de eerste sessie opvullen en schuren.
photo 475790

photo 475791

Ik heb er weer zin in!
Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op za 17 aug, 2019 10:38 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 mei, 2019 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk inleidend stukje. Zeker een mooi vliegtuig. Jammer dat het geen succes is geworden. 2x3 is natuurlijk ook veel te comfortabel voor passagiers. Ik hoop ook dat ze de BZO weten te reden. Het is toch wel een zeldzame kist. Ik ben om die reden ook nog steeds “boos” op de KLM dat er niet een MD-11 naar een museum is gegaan.

malair schreef:
photo 475791


Ik mis een motor. Hopelijk ben je die niet kwijt. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 mei, 2019 15:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
FokkerFan schreef:
Ik mis een motor. Hopelijk ben je die niet kwijt. Succes!
Haha, die is zeker niet kwijt, maar die was nog niet helemaal geschuurd toen ik de foto nam.

FokkerFan schreef:
Ik ben om die reden ook nog steeds “boos” op de KLM dat er niet een MD-11 naar een museum is gegaan.
Helemaal mee eens, eeuwig zonde. De MD-11 is gewoon een iconisch vliegtuig, zéker in KLM kleuren.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 mei, 2019 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wat een prachtkist! Als liefhebber van vintage jets gaat hier mijn hartje zeker sneller van kloppen.
Ook vermeldenswaardig in het ontwerp zijn de vier anti-shock pods aan de trailing edge. Die dienden om het kritische Mach getal te verhogen en transonic drag te verminderen. Ze werden ook gebruikt als extra brandstoftank en de binnenste pods waren voorzien van een outlet pipe als fuel dump. Overigens was de toevoeging van anti-shock bodies geen succes: extra gewicht betekende nog meer brandstofverbruik en ze veroorzaakte onder bepaalde aerodynamische condities oscillatie in de buitenste motoren. Omdat tegen te gaan kwam er een modificatie waardoor de pods kleiner werden maar ook meer weerstand opleverden, waardoor het brandstofverbruik nóg verder toenam.

Waarom maak je er niet de BZO van? De historie van dat toetel is toch bijna niet te weerstaan...?

http://www.ec-bzo.com/historia-del-ec-bzo/ (oude site)

https://www.amicssonsantjoan.com (nieuwe site)

deels Spaans een deels Engels is dit de site van de Amics de Son Sant Joan (ASSJ opgericht in 2009). De organisatie zet zich in voor het behoudt van één van de vier nog bestaande Coronado's wereldwijd. EC-BZO is een compleet en origineel toestel, alleen verwaarloost en bedreigt door de slopershamer. Het interieur is inmiddels opgeknapt en er wordt hard gewerkt aan de cockpit. Ook is aan de buitenkant al enige progressie te zien.

Ben heel benieuwd wat jij er van gaat maken. Succes!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2019 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Waarom maak je er niet de BZO van? De historie van dat toetel is toch bijna niet te weerstaan...?
Mee eens, maar ik wil eigenlijk een versie maken waarbij de leading edges van de motoren zijn overgeschilderd. Dat zie je niet zo vaak en geeft een heel aparte look. Maar ik zal er nog eens over nadenken.

Intussen is er ook weer wat voortgang te melden.

Ik heb de romp (of althans de bovenkant) in de primer gezet. Ik was er al een beetje bang voor, maar de beruchte vissenogen verschenen weer. Ik had hem nochthans zo goed schoon gemaakt...
photo 476304

Met Paint remover was dit er overigens in een paar minuten weer af. Hierna heb ik het model maar eens grondig ontvet met Ammoniak (wél met een gasmasker op. Ammoniak is héél slecht voor je longen. Ik heb al veel schrijnende gevallen gezien bij klanten van ons). Daarna opnieuw in de primer. Deze keer geen problemen meer.
photo 476305

De motoren ook meteen even in de primer gezet. Hier ben ik ook tevreden over.
photo 476306

De motoren moeten echter nog een toevoeging hebben. Op sommige versies van de CV-990 zat er een aparte flap achter de exhausts:
photo 476311

photo 476312

photo 476313

Ik weet overigens niet precies wat hier de functie van was. Ik weet wel dat Spantax deze ook had, dus een klein beetje scratchen dan maar. Met wat styreen heb ik het er het volgende van kunnen maken.
photo 476310

De verticale stabilo kan nu ook gelijmd worden. Nadat de naadjes zijn weggewerkt kan ook dit gedeelte in de primer. Meteen de horizontale stabilo's ook maar even gedaan
photo 476307

photo 476308

Tijdens het drogen heb ik de anti-shock pods, waar VJ en ik het eerder over hadden, gelijmd. Ik moest wel even goed kijken dat ik ze niet per ongelijk omdraaide, maar zo zouden ze correct moeten zijn.
photo 476309

En dat is de status op het moment. Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2019 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
De motoren moeten echter nog een toevoeging hebben. Op sommige versies van de CV-990 zat er een aparte flap achter de exhausts. Ik weet overigens niet precies wat hier de functie van was.

Zo, jij weet mooie details voor het voetlicht te brengen! Ik heb voor je gezocht, want ik had geen idee. Ik wist zelfs niet af van deze flaps. Ik heb er wat aërodynamica boeken op na geslagen. Het antwoord blijkt te zitten in dezelfde reden als waarom de Convair jet's uiteindelijk een grote mislukking zijn geworden: zuipschuiten met een beperkte capaciteit.

In de jaren '50 en '60, het begin van de 'jet age', werd het vliegen steeds sneller en comfortabeler. Boeing, Douglas en Lockheed zette in op vliegtuigen met een grote capaciteit (meer stoelen per vlucht = kosten per stoel omlaag) en Convair ging voor snelheid & luxe met gereduceerde capaciteit tot gevolg. Men koos voor 4x de motoren uit de Starfighter en Phantom straaljager en een relatief licht airframe. Het gevolg was een toestel met ongekende hoge performance. En een eveneens ongekend hoog brandstof verbruik.
American Airlines had echter interesse in een toestel dat de route New York - Chicago binnen het uur kon vliegen. Daarvoor was een cruise speed van mach 0.89 nodig. Boeing weigerde de order met als argument dat deze specificatie onhaalbaar was. Convair geloofde er wel in kwam met een verbeterde versie van haar jet, de Convair 990. In het contract was een clausule opgenomen dat als het snelheidsdoel niet zou worden gehaald, Convair een boete van 1 miljoen dollar per toestel zou betalen. Boeing kreeg gelijk: bij de eerste flight tests bleek dat de weerstand van de 990 veel hoger was dan ingeschat. Weerstand neemt immers kwadratisch toe bij hogere snelheid en zeker richting Mach 1 ontstaan schokgolven. Het motorvermogen kon worden opgeschroefd om de extra weerstand te overkomen, maar daarmee nam het verbruik van de 990 exponentieel toe, werd de range beperkt en waren US coast-to-coast operations niet langer mogelijk. Een groot commercieel nadeel, daar de populaire Boeing 720 dat wél kon en ook nog tegen lagere operationele kosten.

De oplossing werd gezocht in een 'Drag Reduction Program', dat samen met NASA werd uitgevoerd. Je verwees hier al naar in je introductie Malair. Het doel was het reduceren van high-speed drag door toepassing van diverse modificaties, zoals een scherpere, minder neerhangende vleugel leading edge, een herontwerp van de wing-fuselage overgang; de toevoeging van motorgondel en pylon fairlings en als laatste een verlengstuk van de nacelle dat tevens dienst deed als exhaust deflector. Drukmetingen uitgevoerd rond de nacelles, de pylons en de vleugel lieten een sterke schokgolf zien met een significante golfweerstand voor vluchten tussen Mach 0,80 en 0,90. Eventuele oplossingen voor het probleem konden de vleugel en de nacelle basislijnen niet veranderen, maar er konden hulpkappen aan de pylonen en motorgondels worden toegevoegd om de schokgolf glad te strijken. Deze werden uiteindelijk toegepast op de productie vliegtuigen. Het feit dat ze werden toegepast aan de kant van de passagierscabine kan worden gezien als middel om de geluidsproductie in de cabine te reduceren. Maar dit laatste is slechts een hypothese, omdat ik dat niet uit de literatuur heb kunnen halen.

een van de bronnen: https://www.globalsecurity.org/military ... cv-990.htm

veel succes met de brouw van dit iconische toestel!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Leuk project weer, en een bijzonder onderwerp!

Voor wat betreft de vissenogen: ik heb het laatst ook wel op de DC-10 gezien. Wat ik zelf doe ik op die plekken opschuren en dan nogmaals primer eroverheen. Mijn ervaring is dat het dan wel onder die laag verdwijnt (soms moet je dat nog een keer over doen). Wel een goede idee van je om het model met ammoniak schoon te maken, dat zou bovenstaande procedure overbodig maken. Ga ik bij het volgende resin model ook eens proberen.

Ik ga deze weer volgen, succes met de brouw!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
apart en interessant toestel... ook leerrijke discussie.

Het schuren ziet er goed gelukt uit...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2019 15:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Wow, bijna twee maanden sinds de laatste update. Dat is niet des Martijns, maar was even niet in de gelegenheid om actief te modelbouwen vanwege allerlei drukke zakelijke en privé redenen. Gelukkig wordt het nu weer wat rustiger dus wordt het weer eens tijd voor een update.

Nog bedankt VJ voor je uitgebreide reactie! Zeer interessant. Wat dat betreft is het zeker een bijzonder vliegtuig.

Goed, de onderkant kan afgeplakt worden zodat de bovenkant wit gespoten kan worden.
photo 480963

Zie hier het resultaat:
photo 480962

De motoren heb ik ook van te voren gelijmd aan de vleugels. De pylons lopen aan de bovenkant namelijk door op de vleugels, en de speeltjes hierbij zijn gemakkelijker weg te werken als de vleugels nog niet aan romp zitten
photo 480961

Na het schuren van de pylons kunnen de vleugels aan de romp!
photo 480966

De bovenkant is inmiddels ook afgeplakt voor het spuiten van de romp en de vleugels.
photo 480964

De fit is overigens goed, maar er is uiteraard nog wel wat ruimte zichtbaar tussen de vleugels en WBF. Dit moet dus nog geplamuurd en geschuurd worden.
photo 480965

Dan kan hij in de primer. Voor dit gedeelte kies ik voor een donkere ondergrond.
photo 480967

Toch wat spleetjes zichtbaar (ook bij de pylons nog), dus een twee ronde is nodig.
photo 480968

Voor de rest geen bijzonderheden, dus hij kan grijs gespoten worden!
photo 480969

En dan hier het resultaat na het afhalen van de tape.
photo 480970

En dit is de status van het moment. Het grootte werk zit er op, nu volgen de details, weathering en decals nog.

Wordt vervolgd (hopelijk duurt het nu geen twee maanden meer!)

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er strak uit! Imposante vleugels heft zo'n ding.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement