Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 mei, 2019 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat ik het toch wel prettig vind om twee modellen tegelijkertijd onder handen te hebben, ben ik nog maar eens door m’n voorraad heen gegaan, en daarbij kwam toch weer een Koolhoven boven drijven: de 1:72 F.K.41 PH-AJZ van Kora Models. Deze F.K.41 was de laatste die door Koolhoven gebouwd werd, en vloog voor het eerst in januari 1935. Het was de derde F.K.41 die in dienst kwam bij de Nationale Luchtvaart School, en het driepersoons toestel was zeer modern uitgerust, o.a. met een complete blindvlieginstallatie. Het toestel werd gestationeerd op Schiphol en voornamelijk gebruikt voor de opleiding van aanstaande KLM piloten. Het was de enige in Nederland gebouwde F.K.41 met een ondersteboven opgehangen Gipsy Major I motor van 130 pk. Startgewicht was 900 kg, de maximum snelheid 195 km/uur. De spanwijdte was 10,50 m en de lengte 7,80 m. In mei 1940 werd de PH-AJZ op Ypenburg zwaar beschadigd, en in 1941 is het uiteindelijk door de Duitsers gesloopt.
De PH-AJZ ziet er toch weer anders uit dan de eerdere F.K.41’s en de Desoutters Mk.I en Mk.II. Grootse verschil is het typische Koolhoven kielvlak, zoals dat ook op de F.K.51 zat. Ik heb drie foto’s van het toestel gevonden.

photo 477097

photo 477095

photo 477094

Op deze laatste foto is de PH-AJZ nog geheel zilvergrijs gespoten, later werd de onderste helft van de romp donkerblauw geschilderd.

Dan de kit. Kora heeft die verpakt in een heel klein doosje van 12,5 x 12,5 cm, wat niet zo stevig is.

photo 477089

Kora stelt twee versies voor, de eerste zoals hij gevlogen heeft bij de NLS, de tweede een “what-if” versie, want deze F.K.41 heeft nooit bij de LVA gevlogen in ‘39-‘40. In de doos een kleine dertig resin onderdelen, een vacform windscherm met reserve exemplaar en een velletje transparant plastic voor de cabineramen.

photo 477096

Hoewel het vliegtuig Nederland nooit heeft verlaten, levert Kora er wel een setje Finse skis bij. Waarschijnlijk om ombouw tot de Dessouter Mk.II die bij de Finse luchtmacht gevlogen heeft mogelijk te maken. Maar dan moet er wel een nieuw kielvlak gescratchd worden, want dat was toch duidelijk anders.

photo 247508

Het windscherm is wel goed voor de Finse kist, maar fout voor de NLS kist; daar had het duidelijk een driehoekige vorm. In de kit ontbreekt de lange uitlaat, ook die moet dus gescratcht worden. De PH-AJZ had duidelijk geen deur aan stuurboord; die was aan bakboordzijde en was rechthoekig van vorm met een hoge “drempel”. Daaruit blijkt ook dat de onderste “langsverstijver” te laag is aangebracht op het model en dat de onderste zelfs ontbreekt. Ook de vorm van de motorkap is niet correct, de achterkant daarvan loopt vrijwel verticaal naar beneden en niet in een S-vorm.
De bouwinstrukties staan op een velletje A5 met een korte beschrijving in het Tsjechisch en een exploded view die de plaats van de onderdelen aangeeft en een velletje A6 in kleur met schilderinstructies en plaatsaanduiding voor de decals.

photo 477093

photo 477091

photo 477090

De decals zijn op een doorlopende film gedrukt.

photo 477088

Een begeleidend briefje waarschuwt voor de kwestbaarheid en beveelt aan acrylvernis op waterbasis te gebruiken voor het sealen. Ze zijn dus waarschijnlijk ALPS of UV laser gerpint. Van mij krijgen ze een extra laagje liquid decal film. Het oranje en blauw vertonen onder de loep een duidelijke rastering. Het opschrift op de motorkap (naar alle waarschijnlijkheid KOOLHOVEN) ontbreekt, en zal ik moeten laten drukken. Op de spaarzame foto’s is niet te zien of het gebruikelijke logo en typenummer aangebracht waren.
Voor de F.K.41 in het algemeen en voor de PH-AJZ in het bijzonder is informatie te vinden in de volgende referenties:
• T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, ISBN 90 228 3890 0, 1981
• D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, 1996
• T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012
• T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, Unieboek B.V., Bussum, 1982
De foto's komen ook uit deze referenties.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op zo 18 aug, 2019 22:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2019 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Niet veel voortgang, hoofdzakelijk omdat de eerste serieproductie kits van de Koolhoven F.K.49A voor de voorverkoop zijn aangekomen, en dan mag ik me vermaken met het maken van doosjes, printen van handleidingen, inpakken en tante Pos verblijden met veel porto. Dus van de F.K.41 heb ik alleen maar de onderdelen schoongemaakt, die in het algemeen van goede kwaliteit zijn. Hieronder de collectie.

photo 478826

Het broertje van dat pietepeuterige dingetje links boven de vleugel (de uithouder plus trek-duw stang van een rolroer) ben ik kwijt geraakt. Dat is niet erg, want de modellering is toch wel erg grof; het kan beter gemaakt worden van een stukje stryreen en een dun metaaldraadje. Aardig zijn de twee bijgeleverde cylinders voor de Gipsy motor (boven het motorfrontje), hoewel ik betwijfel of die te zien zullen zijn als het model gebouwd is. De lange uitlaat ontbreekt, maar is redelijk eenvoudig te maken. Of misschien gebruik ik een reserve exemplaar van de uitlaat van de F.K.43, want die is vrijwel hetzelfde.
Volgende stap is de modificatie van de romp voor deur en motorkap (en mischien voor de langsverstijvers).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een ander ding dat er tussen door kwam: Reparaties.

photo 478933

Een paar weken geleden had ik op een IPMS regioavond een praatje gehouden over Fokker in Schwerin aan de hand van een 36-tal modellen dat ik uit de periode tussen 1912 en 1921 heb. Dat ging natuurlijk niet zonder schade: een verloren staartvlak van de M.9, een staartsteun van de D.VI en een losse bovenvleugel van de de V.9, het prototype van de D.VI. Gelukkig heb ik nog wat onderdelen van andere kitjes over om het goed te maken.
De rest staat weer netjes in de vitrine.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jun, 2019 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De reparaties zijn klaar en redelijk gelukt, dus nu weer verder met de F.K.41. Eerst maar eens de romp corrigeren. Deur aan stuurboordzijde er in lijmen en de naden dicht plamuren (de PH-AJZ had daar geen deur), deuropening aan bakboordzijde gemaakt volgens de foto (9,5 x 13 mm), onderste "langsverstijver" aan beide rompzijkanten weggehaald (zit veel te laag), uitstulping voor aan de bakboordkant weggehaald (zat er niet) en van 0,5 mm styreen een nieuwe achterkant van de motorbeplating gemaakt. En veel putty, natuurlijk.

photo 479455

De langsverstijvers zijn nog niet helemaal weg. Goede controle, die foto's.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2019 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De nieuwe cowling is afgewerkt, de nieuwe "langsverstijver", gemaakt van 0,4 x 0,5 mm strip, vastgelijmd en de nieuwe deuropening van 9,5 bij 13 mm uitgesneden.

photo 479586

Ik heb een deurtje gemaakt van 0,5 mm styreen en ook weer 0,4 x 0,5 mm strip, passend in de deuropening.

photo 479581

Inmiddels is ook het plafond in de romp verwijderd; de details daarvan zijn meegegoten met de vleugel. Dit is niet erg duidelijk aangegeven in het instructievelletje, maar daar kom je vanzelf wel achter.
Bij nadere inspectie van de foto's blijkt ook de onderrand van de zijkanten van het windscherm niet juist; de diep uitgesneden punt is typerend voor de Desoutters, de Nederlandse F.K.41's hadden dat niet. Bij de PH-AJZ liep de punt slechts omlaag tot the onderkant van de cabine ramen. Ook hier hielp weer een stukje 0,5 mm styreen.

photo 479587

photo 479585

Dan de decals. De donkerblauw met aluminium uitvoering van de kist toont duidelijk "KOOLHOVEN" in het wit op de motorkap en een wit-blauw-witte strip op de scheiding tussen beide kleuren.

photo 477098

photo 477095

Dus maar weer naar het digitale tekenbord om een extra decalvelletje te tekenen.

photo 479582

Eigenlijk is de uitvoering bij aflevering wel fraaier.

photo 477094

Ook de roeren losgemaakt van vleugel en staartvlakken, om ze later met uitslag weer vast te lijmen.

photo 479584

Tenslotte nog een plaatje met de vleugel op de romp gepast.

photo 479583

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul, 2019 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na wat verfwerk is de decoratie van de cabine en motorruimte compleet.

photo 479990

Stoel, bank, instrumentenpaneel en twee halve cilinders. Ik betwijfel of die cilinders na inbouw in de romp nog wel zichtbaar zijn, maar dat zien we wel (of niet). Achter het instrumentenpaneel zijn de op een apart velletje gedrukte klokjes geplakt.

photo 479988

Binnenkant van de romp en de onderkant van de vleugel zijn ook geschilderd.

photo 479986

Droogpassen in de romp:

photo 479985

photo 479984

Passing is prima en de kwaliteit van de meegegoten stoelriemen valt me mee. Ik zal proberen het verfwerk hier en daar nog wat bij te werken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 9:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Die ziet er kwalitatief heel wat beter uit dan de kit van Kora die ik in bezit heb... Die lijkt gegoten uit zandkorrels...

Mooie verbeteringen die je aanbrengt.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 19:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Robh,

Ik blijf het toch knap vinden, van zo'n klein modelletje wat moois te bouwen. Ik hou het maar op 1/48 :lol:

Het maken in resin heeft toch ook wel aardig wat beperkingen, als ik zie, hoe veel aanpassingen je toch nog moet maken. Maar een beetje scratch-werk maakt het wel weer wat interessanter. :D

Mooi werk en veel succes met de rest !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2019 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
John, ik vind hetzelfde van jouw 1:48 modelletjes, dus we staan quitte :wink: . De aanpasingen zijn overigens niet zozeer omdat het resin is, maar eerder dat de maker van de kit niet goed opgelet heeft (heb ik zelf ook last van, hoor).
Vandaag kwam de post dit brengen:

photo 480173

De decals die ik een dikke week geleden besteld had. Zoals gebruikelijk had Mika van Arctic Models er weer een custom made envelop voor geprint. Ik begin er langzamerhand een hele verzameling van te krijgen.
Dan verder met het model. Het interieur kon in de romp gelijmd worden en de romp kon dicht.

photo 480172

Hoewel het interieur bakje goed paste, moest aan de onderkant toch weer aardig geplamuurd en geschuurd worden.

photo 480171

De twee cilinders heb ik in de cowling gelijmd.

photo 480169

Dat vroeg enig passen en meten, want als ze te laag zitten krijg je het frontje niet meer passend op de romp en als ze te hoog zitten kijk je onder de cilinders door. Daarna het frontje er op en het dakpaneel op de romp gelijmd.

photo 480170

Een klein stukje styreen strip was nodig om de vleugel netjes te laten passen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2019 11:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb nog eens goed naar de foto's gekeken, en dan blijkt dat het horizontale staartvlak niet bovenop de romp ligt (zoals het model aanneemt), maar even daarboven aan het kilevlak bevestigd is.

photo 480239

Dus slopen maar weer. Stabilohelften van het middenstuk afgezaagd, middenstuk op de romp geplakt, en dan blijkt dat de stabilohelften aan de basis verbreed moeten worden om een rechte scharnierlijn van het hoogteroer te krijgen.

photo 480240

Gelukkig heb ik genoeg styreen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement