Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: DC 4 KLM, Revell 1/72
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 13:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Graag wil ik jullie mijn nieuwe brouwproject voorstellen, de DC4 van Revell, schaal 1/72. Ik ben van plan om hem in een KLM versie uit te voeren.
Hier de doos met inhoud;
photo 466325

photo 466326

photo 466327

photo 466329

photo 466330

photo 466328

Verder ga ik me wat inlezen met het mooie boekje over de DC4 wat vorig jaar verschenen is;

photo 466331

Ik heb niet veel ervaring met het bouwen van passagiersvliegtuigen. Vorig jaar heb ik een DC 6 in Transavia uitvoering gebouwd. Dit was een tamelijk simpele Heller kit met weinig detail. Deze Revell DC 4 is heel wat anders. Een volledig interieur, mooie motoren en fijne oppervlakte details. Graag wil ik hem in een KLM uitvoering gaan maken. Hier is destijds een mooi decalvel van verschenen waar ik een exemplaar van moet zoeken. Als ik definitief weet welke uitvoering het gaat worden ook wat meer info over de DC4 zelf. Eerst maar eens wat gaan plakken :wink:
Ik bouw hem gewoon oob zonder extras.


Begonnen met het interieur wat erg compleet is. Vast wat onderdelen in kleur gespoten. Er zijn weinig afbeeldingen van KLM DC4 interieurs te vinden, dus maar wat creatief geweest met kleuren die me wel mooi leken. Het is leuk om te bouwen, maar je ziet er later niks meer van als alles dicht zit...

photo 466332

photo 466333

De cockpit al klaar, instrumentendecal erop en stoeltjes en interieur geschilderd, ook alle stoelen bauw met wit en bruin geschilderd.

photo 466334

Doorkijkje in voorste deel

photo 466335

En stoelen ook al geplaatst!

photo 466336

Volgende stap is alles dichtmaken en buitenzijde eens bekijken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Leuk project! Het interieur en cockpit ziet er al mooi uit! Ga je een 'all-metallic' variant maken of met witte top?

F-Decal heeft een decalsheet voor een KLM DC-4, zie https://www.f-dcal.fr/decals/index.php?id_product=1363&controller=product&id_lang=1.

Succes met de brouw!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk en het ziet er goed uit voor zover. Ik heb laatste contact gehad met Mike van Vintage Flyer decals en ook hij is van plan KLM DC-4 decals uit te brengen. Nu kan je uiteraard ook gaan voor de decals van F-DCAL zoals Bas aangaf, maar wees je ervan bewust dat deze met een laserprinter gemaakt zijn in 1:72. Ik ga 'm volgen in ieder geval.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 21:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Spider,

Je hebt mn aandacht te pakken! Wat een geweldig onderwerp. Het sluit ook goed aan bij de buddy build C-47 van de KLM die ik aan het brouwen ben (als ik tijd heb...). De kit die je maakt is geweldig! Daar heb je weinig add-ons meer bij nodig. Overigens ben ik heel benieuwd naar je HV DC-6, dus misschien wil je daar wat foto's van delen in 'Eindfoto's zonder verslag'?

Ter inspiratie van je brouw, hierbij nog een leuk ooggetuigen verslag van het vliegen in die dagen. https://blog.klm.com/nl/de-machtige-dc-4-skymaster/ Op de foto zie je direct één van de vele varianten in livery die werden toegepast (white top). En omdat het zo leuk is, nog een paar andere foto's uit de oude doos.

photo 466363
sorry voor het watermerk, maar er zijn gewoon bijna geen goede kleurenfoto's van de begintijd van de DC-4 bij KLM.

Afbeelding
1955

Afbeelding


succes! Ben heel benieuwd.
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jan, 2019 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Hartelijk dank voor de tips! Ik heb de website van de leverancier van de decals eens nagekeken, inderdaad bij de 1/72 uitvoering is in laser de kleur wit niet geprint en de kleur zilver in grijs uitgevoerd. Dit lijkt mij niet zo mooi. Ik sprak op laatste ESM nog met luuk Boerman van dutch decals, hij zou in de toekomst weer een nieuwe sheet met de latere KLM uitvoeringen uitbrengen. Hier ga ik niet op wachten, dus ik kon bij Flash aviation nog het eerste sheet bestellen. Hier staat een mooie vroege KLM uitvoering op in helemaal zilver met oa grote KLM text onderop. Ik post wel een foto als ik hem heb.
@ vintage jet, heel leuke foto en filmpje. Volgens mij heeft de DDA ook nog een tijdje een DC4 in KLM schema gehad na restauratie? Ik zal inderdaad eens fotos maken van de Transavia DC6 en op het forum zetten. Na wat problemen met de lak , toch een mooi model geworden destijds.

De binnenromphelften heb ik inmiddels om het interieur geplakt. Hieromheen komen straks de buitenste romphelften welke ik nu aan het bewerken ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2019 17:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Hier een foto van het ingepakte interieur

photo 466764

Vandaag begonnen met de buitenkant. De vorm van de achterste deuren klopt niet, deze is aan een kant recht. Ook geen raam erin. An de achterzijde ook geen ramen achter de deur. Dus deze dichtgeplamuurd en opnieuw ingekrast.

photo 466763

photo 466762

photo 466761

Nu de ramen er in plakken


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 2:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi spider leuke bouw van een gave kist..
Even een tip over de deur, deze kist heeft origineel een vrachtdeur en de zwart omlijnde rand van de deur is het korte gedeelte van deze tweedelige deur die voor de passagiers werd gebruikt
De deur zoals je hem nu hebt klopt dus niet..dat is op de tekening van de decals niet duidelijk en niet correct getekend..
Overigens zijn bij de KLM wel verschillende soorten deuren in gebruik geweest en waren sommige dus niet voorzien van een vrachtdeur maar ook daarbij zat er verschil in vorm van de passagiersdeur en waren ze niet in de vorm zoals Revell die in de doos heeft( deze is wel correct voor de uitvoering voor de uitvoering in de doos.

Succes met deze gigant hij word met plezier gevolgd.. :brouw:
Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Bedankt voor de opmerking Carvair/ Jan. Ik vond dit ook moeilijk om goed te zien. In het boekje staan echter fotos waarbij de kleine passagiersdeur openstaat en heeft wel de vorm linksboven afgerond en rechts haakse /rechte hoek. Ik kan dan niet zien of er nog de rest van de vrachtdeur inzit die open kan. Het lijkt gewoon dichtgelast en een vlak... Ga het nog eens goed bekijken en tips zijn welkom.(de romp moet toch nog wel wat bijgewerkt worden zie verderop....)

Eerst de clear/ramen in de romphelften plakken en vastklemmen. De naden van putty voorzien en achterste ramen dichtgemaakt.

photo 466863

Het binnengedeel vandaag in een rompzijde gelijmd. Er moet 60 ! gram gewicht in. Dat zijn dus heel wat loodslabben, het past maar net :D

photo 466862

Toen de andere romphelft erop. Het past allemaal wel. Toch moest ik noch erg veel kracht zetten om alles goed strak tegen elkaar te krijgen met tape en klemmen.

photo 466864

Het valt me op dat bij deze moderne kit die perfect op de computer ontworpen is, de toleranties bij de passingen erg klein zijn. Als je bv iets verft, dan heb je kans dat het bij montage niet goed past als je alles niet goed schoonmaakt op de raakvlakken. Dit is mij dus hier en daar bij het binnenwerk overkomen, vandaar waarschijnlijk het klemwerk.... Eerst maar eens een nachtje drogen.

Ook ben ik aan de vleugels begonnen. Revell geeft aan dat de flaps aan de achterzijde van de vleugel bij een stilstaand model naar beneden gezet moeten worden. Op alle fotos die ik van geparkeerde DC4 rs heb zijn de vleugels echter gewoon recht, enkel bij remmen tijdens landing wijzen ze naar beneden? Ik denk dus ze maar gewoon recht te monteren.

Verder las ik dat bij de DC 4 de grote flaps en richtingsroer met stof bekleed waren. Ik kan dit op fotos eigenlijk niet zo goed zien. Ik dacht eraan om tissue of zoiets erop te plakken, maar dan wordt het relief misschien te grof?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooi! Het begint op een DC-4 te lijken. Tja Douglas heeft volgens mij een naam opgebouwd dat ieder opvolgend vliegtuig dat van de productielijn afkomt wel weer verschillend is van de vorige. Dus v.w.b. Diederik kan je nog wel eens goed zitten zo. Maar ik ben zeker ook geen expert op dit gebied.

M.b.t. de flats zoek ik dat niet met papier doen. Heeft Revell het niet voorgedrukt dan? Ik zou bang zijn dat papier lelijke resten nalaat. Maar een alternatiefheb ik helaas ook niet voor je.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Mooie vorderingen. Wat Carvair zegt: KLM had maar een paar DC-4's (model 1009). De meeste waren ex militaire C-54 Skymasters. Deze hadden allemaal origineel de dubbele vrachtdeur, met daarin een aparte opening als passagiersdeur. Per toestel zou je dus even goed naar de configuratie moeten kijken.

De flaps werden uitgeklapt voor de start (take-off flaps standaard 15 degrees) en landing (landing-flaps 40 degrees) om het vleugeloppervlak en invalshoek te vergroten, waardoor draagkracht bij lagere snelheden gegarandeerd was. Eenmaal geparkeerd was het gebruikelijk ze op te halen. Ze staan op de grond hooguit naar beneden als dat nodig was voor onderhoud, of na langdurig parkeren als de hydraulische druk langzaam was weggezakt. Het is misschien een mooi detail om ze iets uit te klappen? Bijna of het model elk moment kan gaan opstijgen.

De flaps waren allemaal van aluminum. De ailerons aan de vleugels, het hoogteroer en rudder aan de staart waren metalen frames bespannen met doek. Ik zou de metalen delen een shine look geven en de fabric roeren afwerken met een doffere metal look.

Omdat het kan: een trip naar Curacao in 1952 met de PJ-TAT tijdens een tussenlanding op Kingston Jamaica.

photo 466878

photo 466879
De PH-TAT is een van de zes direct na WII gekochte DC-4-1009's en is in maart 1946 afgeleverd. Met dit toestel werd de dienst Amsterdam-New York hersteld. Het heeft ook een aantal jaren dienst gedaan bij het Caribisch vliegbedrijf van de KLM als PJ-TAT.

succes,

VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement