Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
De Koolhoven F.K.49A,een Finse ambulance http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=51925 |
Pagina 5 van 6 |
Auteur: | robh [ di 21 mei, 2019 15:31 pm ] |
Berichttitel: | Re: De Koolhoven F.K.49A,een Finse ambulance |
De bouw komt nu echt in de afrondingsfase. Ik heb nogal geworsteld met het aanbrengen van de stuurkabels voor de roeren van de drijvers. Het vissnoer was lastig in de gaatjes aan de onderkant van de zijwanden te krijgen, en in de strijd zijn de drijver roeren gesneuveld. Die moeten dus pas geplaatst worden nadat de kabels op hun plaats zitten. Ook is het voor het plaatsen van de roeren handiger, dat met een zaagje een verticale snede gemaakt wordt in de achterkant van de drijvers, waar dan de roeras in valt. Plaatje van de kabels na het vastlijmen in de romp en het rijgen door de oogjes: En na het afspannen aan de uitsteeksels aan de roeras: Ik heb van alle roeren de uithouders donkergrijs geverfd. Daarna waren de rolroeren aan de beurt. Op hun plaats gelijmd met lichte uitslag: En de trek-duw stangen gemaakt van 0,2 mm messing staf, dat ik nog ergens had liggen: Het staartwiel ontbrak nog. Rob |
Auteur: | robh [ wo 22 mei, 2019 11:49 am ] |
Berichttitel: | Re: De Koolhoven F.K.49A,een Finse ambulance |
De staartvlaken vastgelijmd. Hoogteroer lichtje naar beneden, richtingsroer net zolas de roeren op de drijvers naar links. Het model stond er toen zo bij. Daarna heb ik de deuren vastgelijmd. Hoewel dat niet duidelijk te zien is op de foto's, heb ik een stang tussen deurpost en deur aangebracht. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de deur in open position alleen maar bij het scharnier ondersteund werd. Dat zou een zware en onveilige constructie zijn geweest. Een doorkijkje van het model in dezelfde toestand als de 1001. En een beetje van boven. Daarna waren de stuurkabels van de staartvlakken aan de beurt. Zes stuks, 0,06 mm vissnoer. Rob |
Auteur: | robh [ wo 22 mei, 2019 16:43 pm ] |
Berichttitel: | Re: De Koolhoven F.K.49A,een Finse ambulance |
De stuurkabels naar de staartvlakken zijn afgespannen an afgeknipt. Ik heb het model nagelopen om hier en daar wat retoucheerwerk te doen. Daarna de laatste dingetjes. Eerst twee waarvoor ik echt geen documentatie (foto's) heb kunnen vinden. De Venturi buis. De LVA F.K.49 had er zelfs drie. Een venturibuis was eind dertiger jaren essentieel om "vacuum" te genereren voor de tolletjes in bepaalde instrumenten zoals de kunstmatige horizon; hij moet dus ergens gezeten hebben. Ik heb hem op de neus gezet, net zoals bij de Scheldemeeuw. Het leek me dat hij daar het beste beschut wat tegen opspattend water. Dan de pitot buis. heb hem maar op de linker vleugel gezet. Essentieel voor snelheidsmeting. Dat kan ook met een statische buis en een Venturi buis, maar die combinatie was eind dertiger jaren op zijn retour, omdat een Venturi buis voor snelheidsmeting onbetrouwbaar is. Door ijsafzetting veranderen de afmetingen en daardoor de druk meting, en die bepaalt de snelheid. Voor de antenne is op foto's wel wat te zien. Voor de F.K.49A in Finse uitmonstering zat de antenne mast op de voorste vleugelligger, vlak boven het radiorek. Voor de 1001 zat hij verder naar achteren, ongeveer ter hoogte van de achterste deurstijl. Voor mijn model dus voor op. De mast heb ik gemaakt van 0,5 mm messing staf, dat buigt tenminste niet onder belasting. De antenne zelf is weer 0,06 mm vinssnoer, de isolatoren druppeltjes witte verf. Nu nog een laatste keer alles controleren. Afstoffen en dan eindfoto's maken. Rob |
Auteur: | fvdm [ do 23 mei, 2019 15:32 pm ] |
Berichttitel: | Re: De Koolhoven F.K.49A,een Finse ambulance |
Ik maak weer een diepe buiging voor je Rob. Dat gepriegel op de mm² blijft knap. |
Auteur: | robh [ do 23 mei, 2019 17:17 pm ] |
Berichttitel: | Re: De Koolhoven F.K.49A,een Finse ambulance |
Had ik toch nog wat vergeten: de luchtpomp, annex generator. Die zat nog ergens in een klemmetje na de laatste schilderbeurt. Volgens de foto moet die aan stuurboord kant komen, vastgemaakt op de vertikale cabine frame buis. Hierzo dus. Van voren gezien: En nog maar eens van achteren: Ik heb ook nog een plaatje geschoten van de onderdelen die nodig zijn voor het wiel onderstel. Moet op de doos komen. Eigenlijk peanuts in vergelijking tot het drijver onderstel. Tenslotte nog een paar foto's van het model in zijn huidige staat. Op de laatste foto zijn de rolroer scharnieren goed te zien. Morgen het model nalopen (daarvoor zijn de foto's erg nuttig) en kijken op ik wat zonnige eindfoto's kan maken. Citaat: Dat gepriegel op de mm² blijft knap. Het is inderdaad wel klein, maar op het model en met het blote oog ziet het er net voldoende realistisch uit. Geen ESM wedstrijd kwaliteit maar ruimschoots voldoende voor een verzameling Koolhoven vliegtuigen, die over de 15 stuks heen is. Rob |
Auteur: | robh [ vr 24 mei, 2019 14:32 pm ] |
Berichttitel: | Re: De Koolhoven F.K.49A,een Finse ambulance |
De eindfoto's dan maar. En als toegift nog maar eens de F.K.49 en de F.K.49A. Het doosje voor de kit komt er zo uit te zien: Het was geen makkelijke kit, de lastigste dingen waren het uitlijnen van de neus sectie (doe je dat verkeerd, dan krijg je nooit die canopy passend) en vooral de drijvers. Zelfs met de verbeteringen in de drijverstijlen en met de montage malletjes is het niet simpel. Ik heb geprobeerd het allemaal zo duidelijk mogelijk uit te leggen in dit verslag en in de handleiding die bij de kit komt. Maar het eindproduct lijkt aardig op het origineel, vind ik. Het is nu wachten tot de productie op gang komt, inclusief de pain-in-the-neck logistiek die daar bij hoort (doosjes, zakjes onderdelen, verpakken, en zo). Duurt nog wel vijf, zes weken minimaal. Rob |
Auteur: | JohnH [ vr 24 mei, 2019 23:11 pm ] |
Berichttitel: | Re: De Koolhoven F.K.49A,een Finse ambulance |
Hallo Rob, Ik vind het allemaal erg knap, wat je hier voor elkaar hebt gekregen. Het zijn dan ook niet de makkelijkste voorbeelden, maar een goede bouwer moet hier toch een mooi model van weten te maken. Zeker, omdat het toch bijzondere types zijn, waar maar weinig bekend van is, zeker buiten Nederland. Mooi werk, je mag er trots op zijn. Mijn complimenten ! Ik zou zeggen, ga zo door...... Met vr.gr. JohnH |
Auteur: | Spitfire65 [ za 25 mei, 2019 0:48 am ] |
Berichttitel: | Re: De Koolhoven F.K.49A,een Finse ambulance |
Hallo Rob, heb met belangstelling het hele verhaal gevolgd petje af, chapeau. Geweldig vliegtuig nooit gedacht dat daar nog eens een kit vanuit zou komen. Zijn de krenten in de pap die de hobby zo interessant maken. Super. Met een vriendelijke groet, Joop |
Auteur: | odorf [ zo 26 mei, 2019 0:34 am ] |
Berichttitel: | Re: De Koolhoven F.K.49A,een Finse ambulance |
Een watervliegtuig met staartwiel. Zonder gekheid; Prachtig mooi werk! En petje af dat je zulk soort producties op je neemt. Echt bewondering voor de arbeid en alles wat er bij komt kijken. Heel mooi en bijzonder. Odorf |
Auteur: | robh [ zo 26 mei, 2019 8:23 am ] |
Berichttitel: | Re: De Koolhoven F.K.49A,een Finse ambulance |
Citaat: Een watervliegtuig met staartwiel. Jawel, en soms zelfs met hoofdwielen . De ene keer werd het wel gedemonteerd als de drijvers er op zaten, de andere keer niet. Rob |
Pagina 5 van 6 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |