De stuurkabels naar de staartvlakken zijn afgespannen an afgeknipt.
Ik heb het model nagelopen om hier en daar wat retoucheerwerk te doen. Daarna de laatste dingetjes. Eerst twee waarvoor ik echt geen documentatie (foto's) heb kunnen vinden. De Venturi buis.
De LVA F.K.49 had er zelfs drie. Een venturibuis was eind dertiger jaren essentieel om "vacuum" te genereren voor de tolletjes in bepaalde instrumenten zoals de kunstmatige horizon; hij moet dus ergens gezeten hebben. Ik heb hem op de neus gezet, net zoals bij de Scheldemeeuw. Het leek me dat hij daar het beste beschut wat tegen opspattend water.
Dan de pitot buis. heb hem maar op de linker vleugel gezet.
Essentieel voor snelheidsmeting. Dat kan ook met een statische buis en een Venturi buis, maar die combinatie was eind dertiger jaren op zijn retour, omdat een Venturi buis voor snelheidsmeting onbetrouwbaar is. Door ijsafzetting veranderen de afmetingen en daardoor de druk meting, en die bepaalt de snelheid.
Voor de antenne is op foto's wel wat te zien. Voor de F.K.49A in Finse uitmonstering zat de antenne mast op de voorste vleugelligger, vlak boven het radiorek. Voor de 1001 zat hij verder naar achteren, ongeveer ter hoogte van de achterste deurstijl.
Voor mijn model dus voor op. De mast heb ik gemaakt van 0,5 mm messing staf, dat buigt tenminste niet onder belasting. De antenne zelf is weer 0,06 mm vinssnoer, de isolatoren druppeltjes witte verf.
Nu nog een laatste keer alles controleren. Afstoffen en dan eindfoto's maken.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.