Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 mei, 2019 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De cabine raampjes gemaakt.

photo 475997

photo 475995

photo 475994

Eerst een reepje plastic gesneden iets breder dan de hoogte van de ramen, daarna op het stripje met puntjes van een tekenstift aangegeven waar de schuine snede moest komen, afgesneden en daarna stukje bij beetje naar de juiste maat toegewerkt. En dat dan vier keer herhalen. Ik realiseer me nu, dat ik het raam onder de neus vergeten ben. Komt later wel. Bij elkaar was het in een uurtje gepiept.
Daarna me toch maar aan de drijvers gewaagd; moet er toch een keer van komen. De twee malletjes uitgeknipt en op de rompbodem beplakt met een stukje tape. De drijverstijlen (een set was al gemarkt na het proefpassen met de P van bakboord) in de gaatjes onder de motorbehuizing gestoken en in de gaatjes in de drijvers. Gchekt dat de in elkaars verlengde stonden en dat de inkepingen in de malletjes konden aansluiten op de stijlen. Die waren iets te smal (of de stijlen iets te breed) dus even los om de inkepingen een paar tienden milimeter breder te maken.

photo 475996

photo 475991

photo 475992

Daarna dunne secondelijm tussen de stijl en de motorgondel gedruppeld met een ijzerdraadje. Dat staat nu te drogen. Als het vast zit, het model omkeren en lijm druppelen tussen de stijlen en de drijvers.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2019 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Zonder meer "het model omkeren" vond ik toch wat te riskant :roll: ; tenslotte zitten de drijverstijlen alleen maar vast aan de motorgondels. Dus maar een tijdelijke mal gemaakt. Eerst de afstand tussen de buitenkanten van beide drijvers opgemeten (bij mij 80 mm) en daarna twee latjes op die afstand van elkaar om een snijmat geplakt.

photo 476073

Dan het model omgekeerd en tussen de latjes gezet.

photo 476077

Zorgt er meteen voor dat de drijvers netjes parallel blijven.

photo 476075

Daarna de onderkant van de stijlen aan de drijvers gelijmd met druppeltjes secondelijm. Die tast wel de aluminium verf aan, maar dat corrigeren we later wel.

photo 476076

Ik had al gezien dat de N-stijlen voor de drijvers niet pasten. De afstand tussen drijver en romp was 1,5 mm te groot (dat zou nog wel te repareren zijn geweest), maar vooral de voorste poot van de N reikte bij lange na niet tot de neus. Foutje van de constructeur, bij het tekenen van de stijl was ik uitgegaan van een rechte romp en had geen rekening gehouden met de kromming van de neus :oops: .
Daar is dus echt niks meer aan te doen. Bovendien waren de N-stijlen wat aan de schriele kant, 1,8 mm breed. Op de Koolhoven tekening zijn ze een dikke twee mm breed, op de Finse tekening zelfs 3 mm. Dus heb ik de boel netjes opgemeten aan het model, een neiuwe N-stijl getekend en gemaakt van 3,1 mm stroomlijn profiel. Dat maakt het onderstel meteen wat steviger.

photo 476074

Ik heb er meteen maar vier gemaakt. Twee als nieuwe masters en twee om het prototype verder mee te bouwen.

photo 476072

Morgen bespreken met de resin producent hoe we er voor gaan zorgen dat deze nieuwe onderdelen tijdig beschikbaar komen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de (nieuwe) N-stijlen voor de drijvers. Ik heb de voorgegoten gaatjes aan de zijkant van de drijvers opgeboord naar 0,3 mm. Dat ging nu lastig, moet dus gebeuren voordat de drijvers geassembleerd worden. Daarna heb ik in de uiteinden van de N-stijlen, die aan de drijver vast moeten zitten, gaatjes van 0,3 mm geboord (de plaats nauwkeurig bepaald tegenover de gaatjes in de drijvers). In de N-stijlen heb ik stukje metaaldraad van 0,25 mm gelijmd.

photo 476209

Dit verstevigd de verbinding enigzins, maar maakt vooral de montage veel makkelijker. Daarna droogpassen op het model.

photo 476206

De metaaldraadjes inkorten tot de stijl goed aansluit op de drijver, de N-stijl inkorten en afschuinen to hij netjes past op de romp.

photo 476205

Daarna lijm op de verbindingen druppelen, eerst aan de onderkant, dan aan de bovenkant.
Bij de stuurboord drijver was het nodig de drijver iets naar de romp toe te trekken. Dat kan makkelijk gedaan worden met een stukje tape. Na droging zit alles als een huis.

photo 476208

Tussentijdse gala foto:

photo 476207

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 16:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
en dat is een hele stap voorwaarts zo... mooi uitgelegd ook

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het is een pak van m'n hart dat het gelukt is de drijvers stevig samen te bouwen. Met styreen (scratch) bouwen is toch makkelijker dan foutloze masters voor een resin kit maken. Het vervelende is, dat je die masters niet mag vastlijmen, en bij die drijvers met de stijlen zit er dan te veel een gok element in, wat pas boven komt drijven als je het prototype bouwt. Dus zucht :roll: , gelukkig is deze horde genomen. Alleen nog even wachten op de nieuwe onderdelen (heb ik niet nodig, maar wil ze wel zien). Dat duurt nog een paar weekjes.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat ziet er wel leuk uit, zo op 'haar' pootjes.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2019 11:26 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
was me nog niet opgevallen maar is best een mooi vliegtuigje.

Mooi brouwerk ook en leuk om te volgen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2019 9:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Wat kleine frutseltjes gedaan. De uitlaten:

photo 476342

Vallejo Steel, nabewerkt met Tamiya burnt red weathering.
De roeren van de drijvers steken uit onder de onderkant van de drijvers, en omdat het model staartlastig is, zou het hele gewicht dan rusten op die iele dingetjes, wat ongetwijfeld niet goed zal gaan. Dus heb ik onder de achterkant pootjes van 0,5 mm messing gemaakt.

photo 476339

Die worden na het monteren van de roeren op maat gemaakt, zodat die net niet de grond raken. Overigens lijkt deze foto te laten zien dat de roeren gedemonteerd werden als het toestel de wal op moest.

photo 476343

Voor op de drijvers zit nog een fitting, die waarschijnlijk bedoeld is als hulpmiddel voor het aanemeren.

photo 476340

Weer gemaakt van 0,5 mm messing staf.
Tenslotte de schijnwerper in de neus. Oppervlakkig gaatje geboord van 1,5 mm diameter, stukje aluminium tape uitgeponst van 1,4 mm en in het gaatje geplakt.

photo 476341

Er komt nog een "glaasje" op van Kristal Klear.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2019 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De decal voor het frame van d cockpit ramen moet er nog op. Die had ik als volgt bewerkt.

photo 476348

Alleen was het aanbrengen van de decal geen succes, in feite een regelrechte ramp, het leek wel spinrag. Gelukkig was er een alternatief (ik heb niet voor niets op het decal vel deze decal twee keer laten afdrukken), gewoon de hele decal over de ramen plakken.

photo 476350

Vermindert het zicht door de ramen niet al te erg. De kreukels zijn inmiddels dank SET en SOL ook weg.
Dan moet er op de drijver stijlen nog een dwarsverbinding komen. Op de foto's is hij duidelijk donkerder dan het aluminium van de stijlen, dus heb ik ze maar donkergrijs geschilderd.

photo 476349

En de drijver roeren moeten er nog aan.

photo 476346

photo 476347

Het vooraanzcht ziet er goed uit.

photo 476345

Nu nog de roeren en stuurkabels, antenne mast en draad, lucht pomp/generator, pitot en Venturi buizen. Maar eerst even het aluminium bijwerken. Zelfs met lak er overheen houdt dat niet van secondelijm.

photo 476344

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2019 13:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Stapel kleine dingetjes. Raampje onderde neus op maat gemaakt en vastgelijmd met Kristal Klear.

photo 476424

Ook een pitot buis gemaakt van 0,25 mm draad.

photo 476421

Daarna een aantal oogjes gemaakt van 0,25 mm metaaldraad voor de geleidng van de drijver roer stuurkabels. Draaien om een 0,3 mm boortje:

photo 476423

Het resulterende oogje:

photo 476422

En dit zijn de 0,5 mm gaatjes in het bovenvlak van de drijver, waar de oogjes in moeten komen.

photo 476419

Van de oogjes worden de stuurkabels dan doorgeleid naar twee gaatjes in de romp naast de achterste stijl van de N-stijlen.

photo 476420

Foto's zijn wat onscherp, maar de bedoeling is duidelijk, denk ik. Na montage van de oogjes ziet het er zo uit.

photo 476417

De verspanning van het kielvlak heb ik ook aangebracht.

photo 476418

Zoals gewoonlijk 0,06 mm zwart gelakt vissnoer. Tenslotte heb ik op een van de rolroeren een stripje plastic gelijmd.

photo 476416

Als dit roer nu tegen de vleugel gelijmd wordt, is aan de bovenkant geen spleet te zien. Dat zou een beetje slordig zijn voor roeren waarvan de schanierlijn in het roer ligt.
Ik heb ook hier en daar het aluminium wat bijgewerkt. Bij het spuiten waren sommige plaatsen toch niet goed geraakt. Ik moet maar eens op bijles.

Rob

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement