Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2019 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De Koolhoven F.K.49A is al een aantal keren voorbij gekomen in het bouwverslag van zijn broertje (of is het nu zusje, ik weet dat nooit) de F.K.49 van de fotokist van de LVA en de masters voor beide modellen (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=50834). Dit draadje laat de bouw van het prototype van de F.K.49A zien; dat zal nog even duren, want op dit moment wordt nog gewerkt aan de mallen en de eerste gietsels.
Eerst maar even een kleine samenvatting. Eind 1938 bestelde de Finse regering een F.K.49A ambulance vliegtuig voor de kustwacht. Het toestel was uitwendig grotendeels gelijk aan de eerste F.K.49A, een fotovliegtuig voor Turkije, maar moest zowel met een wielonderstel als met een drijveronderstel uitgerust kunnen worden. De cabine inrichting was volledig anders. Romp achterstuk, vleugel en wielonderstel waren grotendeels identiek aan die van de F.K.49, motoren, staartvlakken en neus waren verschillend. Dit vliegtuig heeft in 1939 als 1001 met oranje driehoeken in Nederland gevlogen, en is in januari 1940 overgevlogen naar Finland, waarbij het de registratie OH-MVE kreeg.
Uit een paar foto's van de Finse F.K.49A bleek dat er nog een aantal kleinere verschillen met de LVA F.K.49 waren.

photo 473307

In de eerste plaats het aantal stijlen onder het stabilo: Bij de foto's van het vliegtuig in Finse kleuren zijn dat er aan iedere kant twee, terwijl de foto's van de 1001 er maar een aan elke kant laat zien.

photo 442924

Verder is op de eerste foto te zien, dat de generator of luchtpomp gemonteerd zit op een frame tegen de rechter zijkant. Dat is nu dus het eerste wat ik geproduceerd heb. Eerst een tekeningetje gemaakt, daarna het frame geproduceerd uit 0,25 x 0,5 mm strip.

photo 473308

Van de generator/luchtpomp hoeft alleen de ophanging wat ingekort te worden. Opmerkelijk is, dat de generator bij de 1001 niet op deze plaats zat, en ook op een aantal foto's van de OH-MVE is hij niet te zien (ook niet onder de vleugel, zoals bij de LVA kist, maar de foto's zijn van niet al te beste kwaliteit). Toch moet hij er wel zijn geweest. Op de paar tekeningen die ik heb is ook niets aangegeven.
Ook de antennemast is verschillend in beide foto's. De rolroeren zijn hetzelfde, maar scharnieren anders dan bij de LVA kist: Geen balansgewichten, en een scharnierlijn die verder naar achteren zit.
In ieder geval ga ik de kit bouwen als Finse drijverkist, en dan met de generator in deze aanstootgevende positie. Voldoende stof voor discussie :mrgreen: . Nu maar wachten op het eerste kitje.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op do 28 maart, 2019 18:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 maart, 2019 8:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Cool, ik ga deze volgen alsof ik de masterbouw niet gezien heb

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2019 18:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De masterbouw zal toch af en toe terug komen; tenslotte heb ik nog niet het eerste goetsel hier en er kan nog van alles mis gaan. Eerst maar even de rolroerscharnieren. Die hebben een soort boogvorm om de voorkant van het rolroer de ruimte te geven, als het naar boven uitslaat.

photo 473307

Voor het model maak ik die uit 0,4 mm messing draad en wel als volgt. Eerst een stukje draad twee slagen om een stukje buis van 5,5 mm uitwendige diameter heen draaien (buis wordt bijgeleverd in de kit; draad ook).

photo 473446

Dan de windingen doorknippen, je krijgt dan twee ringetjes, die vervolgens in drieën geknipt worden.

photo 473445

Een dan heb je dus zes scharnieren.
Vanochtend ook de eerste melding gehad van het gieten, dat iets niet lekker ging. De brancards waren in feite mislukt.

photo 452884

Niet alleen hadden de masters het niet overleefd, maar de gietsels zaten vol belletjes. Daar moet dus wat anders op verzonnen worden. Eerst maar eens versimpelen door het bed en het frame apart te gieten, en ook in plaats van 0,5 mm staf 0,64 mm staf voor de frames te gebruiken. Ook werkt het misschien beter om de twee frames in enen te gieten. Dat ziet er dan zo uit:

photo 473447

Als de bouwer het hekwerk dan scheidt in twee frames met pootjes is het voor de bakker. Om de master nog wat steviger te maken, ga ik ook zo'n hekje van 0,5 mm messing staf maken. Dan mag er voor het gieten gekozen worden uit die twee masters.
Ik heb ook de tekeningen aangepast aan de "nieuwe" elementen en ook een half wiellandingsgestel er in gepast.

photo 473448

photo 473449

Daarbij bleek dat de positie van de motoren in de oorspronkelijke Koolhoven tekening niet goed was; ze stonden te veel naar binnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2019 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteren zijn de onderdelen voor de twee prototypes binnen gekomen.

photo 473671

De onderdelen zien er goed uit, weinig luchtbelletjes, een paar zijn een beetje krom (de "usual suspects": N-struts en het dunne kielvlak), maar met een warm badje makkelijk te corrigeren. Het frame van een aantal brancards is beschadigd, maar dat wist ik al. Als dat niet te verhelpen is met een mal correctie, worden ze opnieuw gegoten, maar dan in aparte onderdelen. De motorkappen tonen een vreemde bubbel, hoe dat komt geen idee, maar met wat schuurwerk makkelijk te verhelpen. Ook ontbreekt er een onderdeel; ik vond de master daarvan nog op mijn werkbank. Ook dat wordt dus hersteld.
In principe kan nu gebouwd worden. Dat gaat parallel gebeuren; ik ben van plan de OH-MVE te bouwen in zijn laatste Finse jas (dus met gele band om de romp en gele vleugeltippen aan de onderkant). Een collega gaat aan de slag met de 1001 met oranje driehoeken, die toch op een aantal punten verschilt.
De decals zijn onmiddels ook besteld en betaald (en zelfs grotendeels geprint) en verwacht ik in een tot twee weken binnen te hebben.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2019 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag eerst de resin een badje gegeven. Ook hier en daar wat reparaties met secondelijm uitgevoerd om te voorkomen dat breuk op de bellen zou optreden bij het hanteren. Daarna alles losgemaakt met zaag, scheermes zaag en mes, flash verwijderd (was niet veel) en de onderdelen netjes schoongemaakt. De bobbel op de motorkappen heb ik met schuren verwijderd; ze zien er nu weer netjes uit. Van de brancards was er zowaar eentje die helemaal goed was. Ook het romp achterstuk en de zijwandjes droog gepast. Zag er goed uit. Voor het ontbrekende half-stroomlijn profiel een paar neiwue exemplaren uit styreen stroomlijnprofile gesneden. Het voetenstuur was moeilijk ongeschonden los te maken; heb ik moeten repareren met wat styreen strip en staf.
Meteen de boel op de foto gezet, onderdeelnummers er bij, en dan is dat alvast klaar voor de handleiding.

photo 473739

photo 473738

Totaal 58 resin onderdelen, best veel. Op de foto ontbreekt het transparante cockpit dak; dat is toch nauwelijks te zien. Het staartwiel is een exemplaar, dat ik had afgekeurd als master. Van de staartwielen in beide kits was de draaias afgebroken; het is toch raadzaam die te vervangen door een messing asje.
Hierna luchtbellen repareren en beginnen met de echte bouw.

Rob

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2019 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je kan je lol weer op zie ik. Leuk zo een met drijvers. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2019 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eerste stapje: Zijwandjes schoonmaken.

photo 473810

Bij de master had ik er rechts een stripje tegenaan gelijmd, omdat het anders een typisch rampengevalletje zou zijn geworden. Na het schoonmaken:

photo 473813

Paar kleine belletjes. Daarna kon het droog passen beginnen.

photo 473815

photo 473814

Lijkt zelfs al wat. Wel moest de onderkant van de vleugel wat gewijzigd worden.

photo 473812

De meegegoten stripjes in langsrichting duwden de zijwanden te veel naar buiten.
Omdat ik het model met uitgeslagen roeten ga bouwen, heb ik die losgemaakt.

photo 473811

Eigenlijk helemaal gezaagd, het beginnetje met een scheermes zaagje, het laatste (en langste) stuk met zo'n zaagje dat in een scalpel handvat past. Stuurboord en bakboord onderdelen gemerkt met een plakkertje. Bakboord rolroer moet nog wat bijgewerkt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr, 2019 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag de decals binnen gekregen van Arctic Decals, die al mijn decals print tegenwoordig.

photo 473874

Het was een groot pak, want behalve de F.K.49A decals zaten er ook de decals bij voor de tweede serie F.K.43's, gepland voor tweede helft dit jaar, en voor de laatste kits van de F.K.49, waarvan het gieten door gaat tot de mallen op zijn.

photo 473873

De foto laat wel zien dat de F.K.49A decal set nog groter is dan die van de F.K.43.
Dan het model zelf. Netjes werken volgens de handleiding (de bouw is immers de check of die deugt). Bij het droog passen van de cabine wanden bleek de rompbodem een paar tiende millimeter te lang te zijn. Trial and error bijgewerkt met mes en vijl. Een schotje styreen van 2,5 x 13 mm gelijmd op de romp bodem tegen de verstijvingsbalk en daarna het rompachterstuk in de richel in de rompbodem gelijmd. Paste als een zonnetje.

photo 473872

Daarna de linker cabine wand gelijmd.

photo 473871

Ging ook alweer geruisloos. Nadat de lijm droog was goed vlak geschuurd.
Het schilderwerk aan de binnenkant ga ik weer met de kwast doen, dus inmiddels zijn vloer, plafond en wanden lichtgrijs geverfd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2019 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De motorgondels aan de vleugel gelijmd.

photo 474023

Paste best goed, al was het opletten om de goed in het middden te zetten en de bovenkant vlak te houden, maar de naad zal nog wel enige ( :roll: ) nabewerking nodig hebben.
Daarna wat schilderwerk. Interieur doeik met de kwast; wanden vloer en plafond licht grijs (Humbrol 129).

photo 474022

Zelfs na twee laagjes schijnt het (tegen)licht nog steeds door de 0,5 mm dikke resin heen. Bovendien is de naad tussen vloer en rompachterstuk niet goed geraakt. Dus nog maar een laagje doen.
Verder klein werk: het radiorek schilderen en daarna samenbouwen.

photo 474021

Stoelen schilderen, pootjes onder de stoel van de radioman lijmen, steuntje onder het klapstoeltje van de hospik, dat uitgeklapt gemonteerd gaat worden.

photo 474020

Tot zover maar weer.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2019 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Uit mijn voorraad PE wat stoelriemen gevist en op de stoeltjes geplakt.

photo 474088

Ik heb alleen de piloot schouderriemen gegeven; de anderen moeten zich maar redden met een heupgordel. Voor de brancards zal ik wat riemen maken van tape.
Daarna voetenstuur, instrumentenpaneel en stuurkolom in de neus gelijmd.

photo 474087

De ruimte ussen het paneel en de neus ga ik niet opvullen, maar wordt wat donkerder geschilderd. De stoel komt later als de neus aan de romp vast zit.
Het deel van de vleugelonderkant dat dient als plafond voor de cabine, heb ik (na aftekenen met een potlood) licht grijs geschilderd.

photo 474089

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement