Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2019 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
hobbyplakker schreef:
Ontvetten, afspoelen, nog eens nalopen, nog een keer ontvetten, laten droegen, primer erop (van Vallejo) laten drogen, wit erop (diverse dunne lagen van een karwei spuitbus), na één dag drogen afplakken en het zwart erop (ook van de karwei), laten drogen en toen de tape (tamiya) eraf halen. Vervolgens werd ik een beetje boos want ik trok op diverse plekken het wit eraf, tot aan het plastic terwijl het toch goed ontvet was. Toen maar het zwart afgeplakt om het wit bij te werken en wat denken jullie? Ik gebruik in het vervolg geen grondverf op acryl basis meer.

Oh, dat is jammer! Zelf heb ik ook geen goede ervaringen met Karwei spuitbussen en al helemaal niet met Vallejo. Het is altijd persoonlijk, want er zijn mensen die wondertjes verrichten met Vallejo spul. Zelf gebruik ik bijvoorkeur Tamiya en Alcad primers (op enamel basis), of Alcad Aqua gloss (dat is een varnish voor metallics, maar het werkt uitstekend als grondverf).

Succes, :brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2019 8:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Balen! Je zou ook nog van te voren en evt tussen de lagen in je model licht op kunnen schuren (korrel 800 of 1200). Daarna natuurlijk wel nogmaals even wassen om het stof eraf te krijgen.

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2019 13:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Zo...........hij staat weer in de gewenste kleuren na het schoonmaken. Wat een vervelend klusje is dat zeg maar alle verf was er weer af. Helaas heb ik wel de antennes gesloopt en de kleppen van de wielbakken. Naderhand de primer van Tamiya erop en advies van Bas elke laag heel lichtjes opgeschuurd.

photo 472113
photo 472112

Natuurlijk zitten er foutjes in zoals bij de aansluiting tussen romp en vleugels maar na ettelijke keren opnieuw afplakken vond ik het wel goed en acceptabel. Hij kan nu uitharden en van de week de blanke lak erover. Terwijl ik dit type schiet mij te binnen dat er nog wat aan de vleugels geverfd moet worden.
Ik ben momenteel ook met de motoren bezig.

photo 472114
photo 472115

Al met al ben ikzelf best tevreden met het resultaat en die kleine dingetjes die nu fout zijn gegaan neem ik mee naar de volgende bouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2019 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
Dat zwart staat echt enorm gaaf! Deze ga ik ook zeker nog maken.

Heb je nu voor het zwart alsnog de verf van de karwei gebruikt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2019 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Nee nee nee, voor mij geen karwei bus meer. De verf die ik nu gebruikt heb is van Tamiya. Kost wat meer maar werkt goed. Alleen jammer dat die spuitbusjes zo klein zijn, hadden best een paar maatjes groter mogen zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 maart, 2019 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
De zwarte lak ziet er inderdaad erg strak uit. Nu de motoren nog, maar daar ben je ook al op de geode weg zie ik. Hoe staat het met de overage onderdelen? Landingsgestel enzo. Succes.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 maart, 2019 1:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Het landingsgestel en de antennes zijn helaas gesneuveld in de strijd tegen de oude verf :( Ik wou hem toch op de standaard zetten dus het landingsgestel vind ik niet zo'n probleem. De antennes stootte ik eraf en aangezien ze best heel klein zijn kon ik ze ook niet meer vinden. Het is niet anders en als je er niet op let als onwetende kijker mis je ze nog niet eens.

Gisteren heb ik de leading edges van de vleugels en de staart in de kleur aluminium gezet. Als het goed droog is even na wassen en in de blanke lak zetten voor de decals.
En hier moet eigenlijk een foto staan maar die moet nog gemaakt worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 10:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Decals plakken is toch niet zo makkelijk als het lijkt :mrgreen:

photo 473010

Deze twee grote zijn goed gelukt maar ertussen hoort nog een grote te zitten die zowel op de romp komt als op de staart. En laat dat nu niet gelukt zijn. de decal scheurde en toen ik bezig was om hem zo goed en zo kwaad als het ging weer tegen elkaar te krijgen scheurde hij nog verder. Er zat dus niets anders op dan weer een decal vel te bestellen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 11:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Balen dat het nog niet gelukt is, gaat het om het grote varenblad?
Het is de bedoeling om de romp echt kletsnat te maken zodat je de decal al drijvend op z'n plaats kan schuiven. Het verschilt per merk en vaak zelfs per decalvel hoe goed ze plakken en hoe makkelijk dat gaat. Soms plakken ze te goed en dan kan dit gebeuren. Laat de volgende maar wat langer weken voordat je ze van het papier af schuift, dan lost er meer van de lijm op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 18:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Het is zeker jammer en had gehoopt dat de post gisteren zou komen maar dat wordt dan maandag. En ja het gaat om dat grote varenblad.

Maar als je alles kliedernat maakt plakt de decal dan nog wel? Ik ben bang dat er dan teveel lijm oplost.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement