Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb recentelijk houtlijm (de Tamiya variant) gebruikt om wielkleppen dicht te lijmen. Vanwege het kleurenschema breng ik eerst de kleur aan op de romp om later de kleppen weer te kunnen verwijderen om het landingsgestel aan te brengen. Zorg er inderdaad wel voor dat er geen lijm zit op delen waar verf moet komen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 11:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Leuk onderwerp! De 787 is een mooi vliegtuig en de kit van Zvezda is erg goed (alleen de Wing Body Fairing is niet helemaal accuraat, zie ook https://www.airlinercafe.com/forums.php ... 2282#62282).

hobbyplakker schreef:
Ik vind het ook een gaaf ding, de reden dat ik trouwens twijfel tussen de decals is dat het mij wel mooi lijkt om een KLM verzameling te maken van diverse soorten vliegtuigen, jong en oud, groot en klein.
Dat zou leuk zijn! Ik heb inmiddels 12 vliegtuigen gemaakt in KLM kleuren (allemaal 1:144), dus ik kan het je zeker aanbevelen. De 787 ga ik ook nog een keer maken ik KLM kleuren (decals kan je bij DRAW decals bestellen). Dat gezegd hebbende vind ik de Air New Zealand toch ook wel heel erg mooi.

In ieder geval veel succes met de bouw! Ik ga hem met plezier volgen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 18:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
@ fokkerfan
De decals heb ik gekocht bij aviation megastore in Aalsmeer.
In vergelijking met de Zvezda decals is deze wel erg uitgebreid.

photo 470339
photo 470341

@ rené
De kleppen tijdelijk vastzetten met houtlijm ga ik ook proberen. Ik was van plan om ze apart in kleur te zetten maar jouw werkwijze lijkt mij beter.

@ Bas
De houtlijm is als hij echt droog is inderdaad wat mat. Het middel Crystal Clear is dat ook een soort van houtlijm? Het is namelijk ook wit.

Vandaag de tamiya super thin cement binnen gekregen en uiteraard moest ik het gelijk uit proberen. Wat een heerlijk middel is dat om mee te werken. Deze moet maar standaard in mijn lijm voorraad staan.
Na het drogen heb ik de naad geschuurd en ik moet op drie punten even met wat plamuur aan de gang. Achter de staart en aan de onderkant voor en na de vleugels een heel klein stukje.

photo 470340
photo 470342
photo 470343

Ik was wel bijna de wielbak van het neuswiel vergeten, ik vond het al zo gek dat er een gat onder in de romp zat :mrgreen:


Laatst bijgewerkt door hobbyplakker op za 23 feb, 2019 14:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
hobbyplakker schreef:
@ rené
De kleppen tijdelijk vastzetten met houtlijm ga ik ook proberen. Ik was van plan om ze apart in kleur te zetten maar jouw werkwijze lijkt mij beter.


Voordeel lijkt mij dat dan het risico op kleurverschil (bijvoorbeeld door verschil in hoeveelheid lagen verf) voorkomen wordt. Neem bijvoorbeeld geel, als je rood als basis neemt, dan heb je een aantal laagjes geel nodig voor een zachte kleur geel. Dan is er echt wel kleurverschil tussen 2 of 3 of zelfs 4 lagen verf.

PS, even een kleine opmerking: het is FokkerFan en niet FokkerJan. Al klinkt dat ook wel geinig. Als hij zijn naam gebruikt had, was het eerder FokkerIngmar geweest.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er superstrak uit! Netjes. Inderdaad fijn spul is die dunne lijm. Nu jullie allemaal deze Zvezda kits aan het bouwen zijn, heb ik ook mijn Zvezda WIP even uit de "kast der verdoemenis" gehaald. Dat is een Iljoesjin 62 en ook dat is een geweldige kit, maar toen had ik die lijm nog niet ontdekt en dus zie ik her en der toch een drupje Revell lijm tussen de onderdelen zitten. Geen probleem op zich, maar het herinnert me er wel aan hoe veel ik de afgelopen 12 jaar heb opgestoken via dit forum.

Mooi decalsetje. Ik wist niet dat LPS deze had. Ik ben benieuwd hoe je ze vindt. Vergeet overigens niet het raampje voor de derde deur op te vullen. Althans, dat lijkt op de instructies aangegeven. Gelukkig ben je er nog op tijd achter gekomen dat de neuswielbak erin moet.

Die Krystal Klear is inderdaad een soort houtlijm. ik heb het zelf nooit gebruikt, omdat houtlijm dezelfde resultaten lijkt te geven op de foto's. Dat het mat opdroogd is geen probleem als je er achteraf nog een glanzende vernislaag overheen spuit. En dat zou ik sowieso doen on "silvering" te voorkomen. Crystal Clear kan je gewoon in de supermarkt kopen is heerlijk om te drinken, maar zou ik niet gebruiken om raampjes te vullen :mrgreen:

tsjopper bob schreef:
PS, even een kleine opmerking: het is FokkerFan en niet FokkerJan. Al klinkt dat ook wel geinig. Als hij zijn naam gebruikt had, was het eerder FokkerIngmar geweest.

Bedankt René :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2019 14:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Oke, een paar vergissinkjes en typefouten gehad :lol: :lol:

Ik zit nu even met een vraag. Het landingsgestel, wanneer moet/mag ik die eronder zetten? is dat na het spuiten of voor het spuiten zodat ik die met een kwastje in de juiste kleur breng. Als ik het na het spuiten doe ben ik bang dat ik het zwart ga beschadigen, voor het spuiten is het achteraf weer iets lastiger om het mooi in de verf te krijgen.
Ik ben denk ik ook iets te enthousiast geweest met plakken van de antennes, ze zitten wel op erg kwetsbare plekken. Ik hoop niet dat ik ze te vlug geplakt heb.

photo 470384

Aan de voor en onderkant zitten ze ook al.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2019 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
hobbyplakker schreef:
Ik zit nu even met een vraag. Het landingsgestel, wanneer moet/mag ik die eronder zetten?


Niks moet. Het is de voorkeur van de bouwer. Afhankelijk van het model is het handiger om het later pas aan te brengen, zodat je het model goed en strak kunt verven.

Ik ben met een F-16 bezig en breng het landingsgestel pas aan als het model klaar is. De wielkleppen heb ik vastgelijmd met houtlijm (Tamyia craft bond), zodat het schema mooi doorloopt over de kleppen. Ik kan ze later dus eenvoudig loshalen omdat de houtlijm niet goed hecht aan plastic en pas dan ga ik het landingsgestel aanbrengen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2019 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ik plaats het landingsgestel altijd zo laat mogelijk. Anders breek ik het geheid af. Soms kan het niet anders dan ‘m gedurende de bouw al te bevestigen, omdat je er anders niet meer bij kunt. Hoe dat bij deze kit is, weet ik niet.

Om ervoor te zorgen dat de wielbakken niet dezelfde kleur als de romp worden, kan je deze opvullen. Ik gebruik hier meestal bluetac of spons voor. Spons bij eenvoudige rechthoekige vormen. Bij wielbakken met complexere vormen gebruik ik bluetac, omdat dat makkelijker in alle kieren etc. te stoppen is.

Die antennes kunnen nu wel. Je bent toch bijna klaar om de romp te spuiten? Als je de antennes later bevestigt, dan vind ik het altijd lastig om ze nog goed vast te krijgen. Plastic op verf lijmen werkt niet met modelbouwlijmen dus moet je dan wat anders gebruiken zoals seconden lijm of iets dergelijks.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb, 2019 1:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Action verkoopt van die grijze wondersponsjes die je makkelijk op maat kunt snijden. Die passen dan goed in wielbakken en dergelijke.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2019 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Mijn dank voor de antwoorden. Ik moet zo toch naar het centrum dus gelijk even naar de action. De voorste wielbak moet ik wel heel voorzichtig doen want daar zit al één onderdeeltje ingeplakt. Die zit precies onder de romp, bijna uit het zicht.

De afgelopen dagen had ik de kleuren erop gezet. Ontvetten, afspoelen, nog eens nalopen, nog een keer ontvetten, laten droegen, primer erop (van Vallejo) laten drogen, wit erop (diverse dunne lagen van een karwei spuitbus), na één dag drogen afplakken en het zwart erop (ook van de karwei), laten drogen en toen de tape (tamiya) eraf halen. Vervolgens werd ik een beetje boos want ik trok op diverse plekken het wit eraf, tot aan het plastic terwijl het toch goed ontvet was. Toen maar het zwart afgeplakt om het wit bij te werken en wat denken jullie?

photo 471396

Juist ook daar de verf inclusief de grondverf eraf :(
Ikke was dus een beetje verdrietiger als de dag ervoor. Vanmorgen maar een flesje paint remover gekocht en daar maar mee aan de gang.

photo 471397
photo 471398

Het vliegt eraf maar ik had het uiteraard liever anders gezien. Aangezien ze hier geen Tamiya verf verkopen net maar twee busjes witte primer besteld en ook maar gelijk de witte en zwarte verf. Ik gebruik in het vervolg geen grondverf op acryl basis meer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement