Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 13:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Nee hoor, kist is gescrapped als N-314CW. Zie https://www.planelogger.com/Aircraft/Re ... GOW/509822

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Je hebt helemaal gelijk! Klaarblijkelijk had ik een oude database. Vond het ook al zo vreemd. Zo veel -300 toestellen zie je niet meer.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Bas_ schreef:
Overigens had de -300 waar ik destijds mee vloog nog een analoge cockpit. Ik neem aan dat dit toestel inmiddels is gesloopt, na 2007 stoppen de foto's die ik kan vinden.
Afbeelding

Het is een analoge cockpit, maar wel een met EFIS. De mechanische cockpits van de eerste -300 (en alle modellen -100 en -200) hadden deze cockpit:
Afbeelding

De verschillen zijn niet groot in het uiterlijk, maar de schermen maken het verschil (plus nog een aantal andere minder in het oog springende details)

Afbeelding

Je bouwt heel netjes! Leuk op dit draadje te volgen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 feb, 2019 8:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
malair schreef:
Welk merk plamuur gebruik jij trouwens?


Ik gebruik Motip fine autoplamuur. Dat is een 2-componenten plamuur, een grote pot kost een tientje bij de Brezan. Ik vind hem erg fijn werken. Hij zinkt niet in bij het uitharden en is in een uurtje te schuren. En omdat het autoplamuur is blijft hij redelijk flexibel als hij is uitgehard. Het ruikt overigens wel afschuwelijk maar dat moet ik er maar voor over hebben. :)

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2019 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste brouwers,

Weer eens een update. Ik ben de afgelopen tijd erg druk geweest dus weinig kunnen doen, maar inmiddels loopt het project weer.

Het begon hiermee:

Bas_ schreef:
Daarom heb ik even een projectje aangepakt dat klein en te overzien is, dat min of meer out of the box gebouwd kan worden.


Het projectje wordt toch wat groter :) Dit keer een -hopelijk niet te langdradige post- over de decals. Ik heb drie problemen met de V1 decals geconstateerd:

1. De ramen zitten in het logo geïntegreerd
En dat heb ik liever niet omdat ik de AA raamdecals wil gebruiken.
2. De subtekst onder het logo klopt niet
Althans, niet voor het toestel wat ik wil maken. In de decalsheet is de subtekst 'Come on, let's fly!'. Maar voor mijn toestel moet het 'the web's most favourite airline' zijn.
3. Er is iets mis met de maat van het easyJet logo

Om dit laatste uit te leggen eerst maar even een plaatje van de decals van V1:
Afbeelding

Als je kijkt naar de eerste letter 'e', dan zie je dat deze in het laatste raampje begint. Vergelijk dit met onderstaande foto:
Afbeelding

In het echt zit die letter, en w.s. het hele logo, verder naar achteren. In ieder geval aan de rechterkant van het toestel. Tja en dat kan ik dan toch niet hebben :) dus ik ben maar eens aan de slag gegaan om zelf wat te tekenen. Zelf decals maken is nieuw voor mij. Ik heb laatst voor mijn KLU DC-10 voor het eerst een set getekend en deze laten printen, dit keer wil ik het printen ook zelf gaan doen dus ik heb bij Modelbrouwers wat papier en een busje vernis gekocht.

Om het logo te reproduceren moest ik eerst het lettertype weten. Het easyJet logo is Cooper (Black), dat is met Google makkelijk te vinden. De '.com' en 'the web's most favourite airline' heb ik via whatthefont.com gevonden en is Gill Sans.

In Inkscape (=tekenprogramma, lijkt sterk op CorelDRAW) heb ik twee foto's van G-IGOW toegevoegd die vrijwel haaks op het toestel genomen zijn. Deze heb ik in afmetingen gelijk aan elkaar gemaakt. De foto is 50% doorzichtig, dat tekent makkelijker. Mijn letters lijken wat te hoog, maar dat komt omdat ze recht over een rond oppervlak zijn getekend. De 'easyJet' en 'com' zijn twee losse objecten waar de punt tussen zweeft. Door het over het origineel te tekenen waren de goede verhoudingen makkelijk te vinden.

Afbeelding

En, als ik het dan verschaal naar de V1 decals en eroverheen leg:

Afbeelding

Conclusie: de V1 decals kloppen niet. Niet alleen qua maat, maar ook de .com letters hebben niet helemaal de goede dikte. Volgende stap is om de kleuren spits te krijgen.

Maar hoe zit dat dan aan de linkerkant van de romp? Daar overlapt mijn eigen logo de achterdeur. Maar: het is de V1 decals deur die niet op de goede plek zit! Ik heb een 1:1 exemplaar geprint en erop geplakt om e.e.a. te verifiëren en dit past perfect.

Tot slot moest ik nog even de verhoudingen van de subtekst vinden. En daarmee komt mijn decalsheet er zo uit te zien:

Afbeelding
Afbeelding

Er moet alleen nog een Engels vlaggetje bij. Zoals gezegd is dit nieuw voor mij dus ik ben heel nieuwsgierig hoe dit straks uitpakt :D

Verder ben ik bezig het model te spuiten, hierover binnenkort (en hopelijk wat sneller) een update.

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2019 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Interessante conclusies Bas. Zo zie je maar weer dat ook decalmakers niet perfect zijn.

Maar uh, als ik custom decals nodig heb moet ik me voortaan bij jou melden dus? :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2019 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Bas_ schreef:
Conclusie: de V1 decals kloppen niet. Niet alleen qua maat, maar ook de .com letters hebben niet helemaal de goede dikte. Volgende stap is om de kleuren spits te krijgen.

Hoi Bas, heb je dit aan Ben Sweezey van V1 voorgelegd? Misschien kan hij helpen door ze te corrigeren. Als hij tijd heeft doet hij ook custom decals en daar heeft hij zelf ook baat bij, lijkt mij.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 8:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Goh, knap onderzoek heb je gedaan. Ik kan me zo voorstellen dat als je eenmaal begint tegen meerdere foutjes aanloopt. Leuk dat je ook dit zelf corrigeerd. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 apr, 2019 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Vintage Jet schreef:
Hoi Bas, heb je dit aan Ben Sweezey van V1 voorgelegd?

Hmmm, nee, dat was om eerlijk te zijn niet in me opgekomen. Maar dat zal ik zeker nog even doen!

Tijd voor een update, want alle tape is van het model. Nadat ik de romp wit had gespoten (dat vind ik altijd een lastige kleur op witte primer) heb ik de vleugels gedaan. Deze heb ik XtraColor X301 Boeing Grey gegeven.

Afbeelding

Ik heb een randje wit overgelaten bij de vleugels. Dit deel wordt straks grotendeels overlapt door de coroguard/nooduitgang decal. Dit was mij denk ik ontgaan als ik onderstaande foto niet had gezien:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna waren staart en motoren aan de beurt (daarover later meer). Deze hebben XtraColor X324 easyJet Orange gekregen. Ik denk dat ik achteraf gezien beter een beetje wit (10%?) had kunnen mengen, ik denk dat de kleur net iets te donker is. Maar dat zag ik pas net toen alle tape eraf was en het contrast zichtbaar werd. Ach, ik laat het lekker zo.

AfbeeldingAfbeelding

Daarna alles ingepakt voor de leading edges. Pfff wat een werk!

Afbeelding

Dan de motoren. Voordat ik de cowlings dicht heb gemaakt, heb ik de inlet al donker alu gespoten en afgeplakt. Hier kom ik later namelijk niet meer bij.

Afbeelding

Daarna assembly, en afgeplamuurd:
AfbeeldingAfbeelding

En het resultaat:

Afbeelding

Een foto van het binnenste van de motor houden jullie tegoed want dit zit momenteel nog in de tape :)

Er zit een kleine beschadiging bij de staart door de Tamiya Curve tape. Ik heb het niet zo op die tape, dit is niet de eerste keer dat ik met deze tape de verf eraf trek. Dat gebeurt me met de reguliere Tamiya tape vrijwel nooit. Enfin, het werkt evenwel heel goed voor dit soort kromme vormen.

Afbeelding

Next to do: eerst wat puntjes bijwerken, dan een glanslaagje eroverheen en dan decallen, daar kijk ik erg naar uit. 8)

Tot de volgende update!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 apr, 2019 10:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Wauw Bas, die begint er al heel gaaf uit te zien!

Het oranje lijkt mij eigenlijk een goede match. Binnen lijkt het altijd wat donkerder. Ik denk als je buiten foto's maakt de kleur nagenoeg gelijk is.

Opvallend dat je al een paar keer last hebt gehad met de curved tape. Ik gebruik dat zelf ook veel, maar heb dat nog nooit gehad... Welke primer gebruik je?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement