Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 apr, 2019 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Mooie kleur oranje, niets aan doen. Hooguit zou ik denken dat het grijs op de vleugels iets te donker is (of te gelig), maar dat kan ook best door de belichting van de foto komen. Het gaat er in elk geval heel fraai uitzien!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 mei, 2019 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Ik had even een klein oponthoud, want mijn airbrush compressor is ermee opgehouden. Nu was ik toevallig reeds in vergaande staat van het aanschaffen van een nieuw zwaarder en stiller exemplaar, die is inmiddels in huis dus ik kon gelukkig snel weer verder :)

Ik was gebleven bij het aantippen van een paar foutjes/beschadigingen. Daarna heb ik de vleugels en stabilos nog een glanslaag gegeven, ook om de metallics te sealen (deze zijn gevoelig voor water/decal solution weet ik nog van de DC-8). Dat gedaan hebbende, kon ik eindelijk beginnen met de decals! 8)

Bovenstaand mijn eigen vel, daaronder V1. Ik heb voor de zekerheid wat extra exemplaren geprint en vooraf even een testje gedaan om het uit te proberen.
Afbeelding

Een kaal model met alleen cockpitramen. Tamiya Weathering setje ervoor, en het had een malair model kunnen wezen :lol: Toen kwam het grote moment:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het staartlogo zit er niet recht op, dat hoort zo. Ik had verwacht dat deze parallel aan de lijn van de stabilo zou lopen, maar foto's tonen aan dat het echt zo hoort.

Bij de pitotbuizen voor heeft V1 de linker decal meegeleverd. Afgezien van het feit dat de pitotbuizen dan decal worden, klopt ook de kleur niet (moet grijs zijn) en de hoeken moeten zijn afgerond. Dus daar ook zelf een decalletje voor gemaakt:
Afbeelding

Dan nog even wat over de motoren. Ik had nog een foto van de inlet beloofd.
Afbeelding
Afbeelding

De streep die verticaal over de motor loopt is in zowel de Daco- als de V1 decalsets rood. Deze moet wit zijn. Ik heb een ultradun reepje van een wit decalvel afgesneden om de lijn toch wit te krijgen.
Afbeelding

De tape op de exhaust gaat eraf als er een glanslaag overheen zit. Overigens zitten nog niet alle decals erop.

En tot slot nog even het landingsgestel:
Afbeelding

Dit moet nog worden geassembleerd. Het schiet inmiddels lekker op, dus zonder tegenslag bij de volgende update de eindfoto's! 8)

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2019 14:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bas_ schreef:
Een kaal model met alleen cockpitramen. Tamiya Weathering setje ervoor, en het had een malair model kunnen wezen :lol:
LOL!! :lol:

Ziet er goed uit Bas! je eigen decals lijken me inderdaad beter te passen, alleen zie je wel nu wel kleurverschil met de staart en motoren (of is dat maar schijn vanwege de belichting?). Wellicht had je ze iets donkerder moeten printen? Ik zit zelf altijd de hannesen met de kleuren zelfgemaakte decals. Na het printen ziet het er altijd net anders uit.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2019 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dat ziet er heel strak uit Bas! Ach, een kleurverschil tussen letters en panelen kan ook bijdragen aan het realisme. Nieuwe cowling aangebracht, verkleurde letters op de romp... Er zijn tal van redenen waarom een romp ongeveer elke 5 jaar opnieuw gespoten wordt ;-)

Welke printer gebruik je eigenlijk voor de zelfgemaakte decals? Mijn oude (low-res) printer heeft de geest gegeven en ik zoek een vervanger waarmee ik de kunst van het zelf decals maken ook eens wil proberen. Iemand tips?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2019 7:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
malair schreef:
alleen zie je wel nu wel kleurverschil met de staart en motoren (of is dat maar schijn vanwege de belichting?).

Klopt, er zit inderdaad enig kleurverschil in. Het was sowieso al moeilijk om de kleur spits te krijgen, en op decalpapier waar ook weer een glanslaag overheen gaat pakte het weer anders uit. En nu is mijn ondergrond wit, maar met een andere kleur zit je ook daar nog mee. Onder mijn TL loeplamp is het verschil wel te zien, maar ik denk dat het straks bijna niet meer opvalt. En anders...:
Vintage Jet schreef:
Ach, een kleurverschil tussen letters en panelen kan ook bijdragen aan het realisme.

Helemaal mee eens! :lol:

Vintage Jet schreef:
Welke printer gebruik je eigenlijk voor de zelfgemaakte decals?

Gewoon de HP Envy 5640 die op mijn bureau staat. Ik veronderstel dat er wel betere resultaten haalbaar moeten zijn. De kleuren zijn als je er met een loep naar kijkt wel een mengeling van verschillende kleuren pixels, maar op enkele cm's afstand zie je dat niet meer. Verder zie je in deze foto dat de letter W van de registratie er niet helemaal goed uitkomt:
Afbeelding
Daarom was het wel verstandig veel exemplaren te printen. Van een hele rij registraties heb ik de beste twee gekozen.

Gisteravond heb ik de laatste decals erop geplakt. De set bij de kit is erg goed en uitgebreid. Ik heb ze niet allemaal gebruikt, ik denk dat sommige decals (zoals waarschuwingsteksten) weliswaar op het echte toestel zitten, maar niet te zien zijn als je er op een afstand naar kijkt. Als je dat verhoud met hoe je naar het model kijkt denk ik dat sommige details wat 'too much' zijn.

Misschien dit weekend de eindfoto's!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2019 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Ziehier, vliegtuig nummer vier! 8)

Hij is af! Ik vind het zelf mijn beste kist tot nu toe geworden. Toegegeven: het is ook geen moeilijk model om te bouwen, maar desalniettemin ben ik tevreden met het resultaat.

Ik heb van V1 Decals uiteindelijke alleen het staartlogo gebruikt en de logo's op de motorcowling. De decalset bij het Daco model was heel erg goed, ook heel uitgebreid. Wel even goed opletten wat je wel en niet gebruikt want niet alles is van toepassing, en sommige details zijn naar mijn idee ook net wat veel van het goede.

Een minpuntje is mijn plaatsing van het corroguard. Die zit net een tikje te ver naar achteren maar echt opvallen doet dat niet.

Ik heb het model iets zwaarder verweerd dan ik tot nu toe heb gedaan bij m'n airliners. Reden is dat het toestel waar ik destijds mee vloog ook werkelijk wel vies was. Of het toestel weer aan een wasbeurt toe was, of easyJet bezuinigde op schoonmaken weet ik niet. Maar het leek me leuk mijn vlucht van destijds na te maken.

Onderstaand de eindfoto's. Misschien moet ik ook maar eens een Apron en/of landingsbaan erbij gaan maken... :)

Dank voor alle tips, suggesties en tot een volgende keer!

- Bas

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2019 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Erg mooi geworden! Strakke bouw en mooie verwering.
Voeg volgende keer ook eens een klein vleugje bruin/aardtinten toe aan de verwering vanuit de wielbakken, het is namelijk niet alleen smeerolie etc maar ook vuil en modder vanaf de baan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2019 9:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Prachtig model Bas! Je mag er zeker trots op zijn. De kleurverschillen zijn onder dit licht inderdaad veel minder. Leuk dat je hem vies gemaakt hebt. Je verwering is mooi en subtiel Welke techniek heb je gebruikt?

Hoe vond je de kit van Daco verder om te bouwen? Ik was er zelf destijds erg over te spreken.

Bas_ schreef:
Misschien moet ik ook maar eens een Apron en/of landingsbaan erbij gaan maken... :)
Dat lijkt me goed idee! Mocht je iets willen ontwerpen en dan laten afdrukken, om echt een mooi resultaat te krijgen zou je hem kunnen laten bedrukken op Forex (bijvoorbeeld bij Albelli). Ik heb dit laatst ook bij eentje gedaan en dat is echt heel mooi en stevig (posters hebben toch de neiging op den duur te gaan bollen). Dit is overigens wel aan de prijs.

Bas_ schreef:
Ziehier, vliegtuig nummer vier!
Hopelijk niet je laatste civiele kit?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2019 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Fraaie 737 geworden. Gefeliciteerd met resultaat. Ik vind ‘m niet te verweerd dus ik zou zeggen prima gedaan ook. Grappig ook de KLM trekker erbij. Of dat ooit gebeurd is... EasyJet zal vast geen zaken met de KLM gedaan hebben op dat vlak.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hele overtuigende 737! De weathering is precies goed zo. Niet te veel, maar zeker ook niet te glimmend en te nieuw. Een mooi gebruikt werkpaard. Complimenten.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement