Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2019 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Toch maar een plaatje van de onderdelen in de kit.

photo 472053

In vergelijking met de kit van Paul is er een onderdeel minder (een vlakke V-stijl), wat geen probleem is want ook Paul heeft die niet gebruikt. Mijn kit komt kennelijk uit een andere set mallen, want de ordening van de onderdelen op de sprues was anders. De prop heb ik hevig moeten herstellen, want een punt was vervangen door een luchtbel. Hetzelfde gaat gebeuren met het stroomlijndeel achter de cockpit. De romp heeft een eerste plamuur beurt gehad om van de belletjes af te komen. Ook heb ik de langs naad aan de zijkanten van de romp dichtgemaakt met secondelijm.
De cilinders staan op de foto, maar worden niet gebruikt. Ik denk dat ik gewoon het resin onderstel ga gebruiken; ik ben een beetje zuinig op mijn Strutz profielen.
Voor de stoel heb ik voorlopig een resin exemplaar geleend uit een dubbele Fokker V.23 doos.

photo 472052

Het Aeroclub exemplaar is naar de gieter om er kopieen van te laten trekken. Dan heb ik tenminste genoeg voor eventuele toekomstige oudjes.
Tenslotte ga ik de artikelen over de Pander D van Flight downloaden; daar staan wat foto's uit de fabriek in en mogelijk geeft dat wat meer informatie over de paneellijnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2019 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
In Flight kwam de Pander D ruimschoots aan de orde. Ik heb een drietal artikelen gevonden (25 december 1924,19 februari 1925, 30 april 1925 en 10 september 1925) met aardige foto's en inhoudelijke informatie. De artikelen over show voorstellingen heb ik maar overgeslagen. De tekeningen en foto's uit die artikelen:

photo 472085

photo 472086

photo 472089

photo 472087

photo 472088

photo 472090

photo 472091

Uit de tekst en de telkeningen wordt het volgende duidelijk.
De diagonale panel lines zijn de begrenzingen van de triplex bekledingspanelen (triplex expliciet genoemd in de tekst). De tekst zegt ook dat de paneelovergangen niet zichtbaar waren, en zelfs niet voelbaar. Ik laat maar even in het midden wat dat impliceert voor het model.
De voor- en achterligger van de vleugel zaten met grote U-beugels direct vast aan de romp liggers (longerons), ook te zien op de maatschets. De metalen band om de (onderkant van de) romp (zie het eerste tekeningetje) diende voor een goede verdeling van de landingskrachten op de romp (aangehaald uit de tekst). De maatschets suggereert dat zo'n band zowel bij de voorste als de achterste bevestiging van de V-stijl aanwezig was.
De staartslof zat aan het richtingsroer vast, en draaide dus mee met het roer.
Verder nog talloze interessante details, maar van minder belang voor het modelletje. Wat is dat Flight Archive toch een nuttige bron.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2019 0:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
robh schreef:
De prop heb ik hevig moeten herstellen, want een punt was vervangen door een luchtbel. Hetzelfde gaat gebeuren met het stroomlijndeel achter de cockpit. De romp heeft een eerste plamuur beurt gehad om van de belletjes af te komen.Rob



Rob,

In mijn propeller zat ook een luchtbel. De prop heb ik na het plamuren in z'n geheel wat ranker geschuurd.
De gestroomlijnde hoofdsteun had ik in mijn oorspronkelijke mal als een separaat onderdeel uitgevoerd omdat het mij vormtechnisch beter leek; het is net wat scherper en spitser en boven kun je 'm na het monteren van de vleugel op de romp, exact op de juiste plaats aanbrengen.
Het stroomlijnstuk begint direct bij de cockpitrand, nu zit ie te ver naar achteren en moet je 'm aan de cockpitzijde verlengen.
Bovendien gaat het "lossen" van de romp uit de mal m.i. makkelijker zonder de hoofdsteun. ik heb het allemaal aangedragen maar Detlef heeft hiervoor gekozen.

In de nieuwe serie heeft hij wel een stoel toegevoegd. Bij vervanging van de mal worden ook de motorcilinders aangepast zo heeft hij mij laten weten.

Tja, en dan de struts. Ik ben ook erg gecharmeerd van de metalen profielen van StrutZ. Ze waren erg duur (nu niet meer verkrijgbaar) maar werken ideaal want ze zijn strak en stevig.
Het is onbegrijpelijk dat we de meest obscure onderdelen als aftermarketset kunnen krijgen maar iets basaals als struts vindt je niet.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 maart, 2019 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Paul: Goede tip om de prop wat te vermageren; ga ik ook doen. Over de Strutz profielen heb ik lang geleden nog met John van Aeroclub gemaild. Hij had de machine nog wel maar de mallen waren weggeraakt. Bovendien wilde hij Aeroclub niet alleen voortzetten. En dan is het end of show, hè.
Inmiddels een (heel klein) beetke verder. De roeren zijn losgemaakt met de scheermeszaag en een aantal kleine luchtbelreparaties uitgevoerd. Ook het stabilo zit op zijn plaats, netjes uitgelijnd met de vleugel.

photo 472425

Ik ben nu begonnen met de cockpitinrichting.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 maart, 2019 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het meubilair:

photo 472642

Stoeltje uit een (dubbele) Fokker V.37 doos, niet zo mooi als dat van Paul. Stuurknuppel simpel uit 0,5 en 0,6 mm staf, voetenstuur uit dunne strip en 0,4 mm messing draad (individuele steunen, niet op een stang, zat ook niet in het origineel, omdat daarvoor geen plaats was). Ik moet nog beslissen of ik de piloot er in zet; hij is niet echt uit 1925. Op het instrumentenpaneel komen kleine decals van Mike Grant Decals. Die moet ik toch ook eens opmaken.
Verder heb ik de passing van vleugel op romp verbeterd door twee dunne stripjes boven op de zijkante te lijmen en die net zolang te schuren tot de bovenkant van het vleugelmiddenstuk precies gelijk lag met die van de romp. De prop is voorzien van een asje.

photo 472644

De staartvlakken zitten nu ook op de romp; het kielvlak moest iets verhoogd worden om netjes met het richtingsroer te passen. De hoofdsteun is in mijn versie van de kit een los onderdeel, maar verder is hij, net zoals in de kit die Paul gebouwd heeft, te kort en volgt hij niet de contour van de ronde cockpit opening. Ik heb dat gecorrigeerd door er een stukje styreen op te lijmen en het in vorm te vijlen.

photo 472643

Nadeel van het aparte hoofsteuntje is dat een luchtbel zich heeft genesteld op het puntje; een reparatie daarvan is niet gelukt. Dat moet dan maar als de hoofsteun op zijn plaats gelijmd zit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 maart, 2019 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het was een verschrikkelijke job om die minuscule instrument decaltjes (0,7 tot 1,2 mm diameter) uit te knippen; ze uit te ponsen mislukte geheel (beschadigd, ondanks een extra laag Liquid Decal Film, of gewoon er naast geponst). En ze dan nog rechtop op dat paneeltje van 7 mm breed te krijgen ook, terwijl ze na drogen toch nog bij het sealen aan de penseel bleven hangen. Maar, alla, ziet er 1:1 toch nog uit als een dashboard.

photo 472663

Ook zie je op de foto dat de registratie van wit en zwart eigenlijk knudde is. Volgende keer weer gewoon gaatjes boren en wijzertjes krassen. Of in de leer gaan bij Paul. :)
Dan de piloot. Op het stoeltje in de cockpit gepast.

photo 472665

photo 472664

Ziet er wel uit zoals het moet, hoewel de dertiger jaren uitmonstering niet echt past bij een vliegtuig uit de twintiger jaren. Bovendien, van het cockpit interieur is dan echt niets meer te zien, dus de piloot blijft maar lekker thuis.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2019 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Cockpit interieur afgemaakt. Voetenstuur er in, stoel met PE stoelriemen van Eduard (worden als de lijm droog is nog wat platter neergelegd) en stuurknuppel (krijgt nog een zwart handvat).

photo 472729

Instrumentenpaneel tegen de vleugel voorligger gelijmd.

photo 472727

En even los samen gepast.

photo 472728

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2019 8:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er toch mooi uit zo, alleen zou ik liever een wat grotere schaal zien, dan kan je wat meer detailleren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2019 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
alleen zou ik liever een wat grotere schaal zien

Dan moet er eerst iemand zijn om er een kit van te maken 8) , maar (voor mij) belangrijker: dan valt ie uit de toon bij de rest van mijn (1/72) verzameling :mrgreen:.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2019 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na de eerste behandeling met de primer spuitbus bleken er onderhuids nog veel meer luchtbelletjes te zitten, en niet alleen op de romp, maar ook op de vleugels. De enige nette onderdelen waren te staartvlakken. Dus overal waar ik iets zag geplamuurd met Tamiya putty, en daarna goed geschuurd.

photo 472871

Tegelijkertijd ook de hoofsteun gemonteerd en de naden en het puntje ook in de plamuur gezet. En de meegegoten luchtinlaatjes op de vleugel uitgeboord tot 0,9 mm en er stukjes buis van 0,7 x 0,9 mm in gelijmd.
Dan het stalen banden om de romp. Zaten volgens het Flight artikel ter plaatse van de V stijlen van de wielen (= bij de vleugelliggers).

photo 472085

Ik heb die gemaakt van 0,25 x 0,4 mm strip.

photo 472870

Na het schilderen zullen die minder geprononceerd zijn. Ik overweeg toch om maar met de kwast te schilderen; dan is het risico dat er nog steeds belletjes te zien zijn minder. Nog even een vooraanzicht:

photo 472869

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement