Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2019 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat ik nu weer de hele cyclus moest aflopen van vloeistukjes voor de staartbomen maken (van uitgeboorde en afgeschuurde 1,2 mm plastic staf), staartbomen schilderen, staartbomen aan de vluegel lijmen en aan de staart vast maken, met alle bijbehorende droog tijden, ben ik maar begonnen aan het karretje, waar het ding normaliter op stond. Ik had daar twee foto's van, in bijna perfect voor- en zijaanzicht.

photo 465977

photo 465978

Het vooraanzicht lijkt me enigzins vertekend (de romp is te smal) maar het ging me daarin toch alleen maar om de verhouding tussen de breedte van het karretje en die van de romp.
Dus aan de slag met meten en rekenen naar 1/72.

photo 466021

De onderdeeltjes van het karretje zijn gemaakt uit 0,5 mm plaat, de wielen zijn "gedraaid" met de boormachine uit 1 mm plaat. De as is 0,5 mm messing, en omdat voor het inspannen in het hulpstuk voor de boor een gat van 1,5 mm nodig is, heb ik styreen buis van 1,4 x 0,8 mm gebruikt om het weer in de buurt van de as diamter te komen. Om het vliegtuig goed op het karretje te laten passen was wat "trial and error" nodig (hier "passen en meten" gebruiken werd een beetje dubbel op :wink: ).

photo 466020

De onderdelen van het karretje:

photo 466018

Ik heb ook de bescherming tegen spatwater van de draadspanners heb aangebracht, gemaakt van minuscule stukjes asbakken aluminium.

photo 466023

Omdat de staartbomen nog niet droog waren ook de vleugels en staart in de glim gezet als voorbereiding op de decals, die ik alvast uitgeknipt had.

photo 466022

Hoewel dat op foto's niet te zien is, krijgt mijn Meeuw wel een De Schelde logo; ik weet alleen nog niet welke: een zwart op het kielvlak of een wit op de romp onder de bovenvleugel (er mag gestemd worden :mrgreen: ).
Dan tenslotte vanmiddag de nieuwe staartbomen vastgelijmd (eerst op de vleugel, daarna aan de staart, zodat die nog goed uitgelijnd kon worden).

photo 466019

photo 466020

Zo zie je dat je door een foto te nemen zo een staartboom kwijt kan raken :lol: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2019 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mijn voorstel is een zwart logo op het kielvlak.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De decals zitten op zijn plaats.

photo 466174

photo 466172

photo 466173

Zoals je ziet, Ferry, je hebt gewonnen. Hoewel ik gecharmeerd ben van het wit op rood, is de top van het kielvlak toch wel de beste plaats voor het logo. Ik heb de door Arctic Decals ALPS geprinte decals nu voor het eerst zonder eerst te coaten met vernis gebruikt. Ging prima, en zo zijn ze natuurlijk nog dunner.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2019 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Het logo is inderdaad goed zichtbaar zo. Keurig weer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Doe maar zwart logo op de staart :wink:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 10:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Komt al aardig dicht bij de aankomstlijn zo te zien... Mooi

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 11:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nou, er is nog best wat te doen: Roeren monteren, propeller maken, de rest van de spandraden doen (de staart), stuurkabels, en het meest verschrikkelijke: de cockpit beglazing. Het bovenste dakje moet waarschijnlijk vacform gemaakt worden, en dat duurt wel even voordat ik de master heb gemaakt en de vacform machine weer heb geleend.
Inmiddels is het karretje af en geschilderd (grondlaag van Humbrol natural wood, toplaag van slordig aangebracht Vallejo mahonie om hout te immiteren).

photo 466323

past prima, en zoals het hoort, leunt de Meeuw comfortabel achterover.

photo 466324

Ik heb ook het hele model een laagje Vallejo Satin Acrylic varnish satin gegeven. Is netjes opgedroogd zonder kwast strepen en glimt niet zo fel als de glans variant, wat wel prettig is voor zo'n klein model.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
in verband met de cockpitbeglzaing, ga je deze uit 1 stuk maken? anders kan je in plaats van Vacformen ook het plastiekvel opwarmen en over een mold trekken, is niet zo eenvoudig als vacformen, omdat je demanier waarop je het vel erover trekt ook zijn invloed heeft, maar kan je wel sneller uit de brand helpen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 jan, 2019 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
in verband met de cockpitbeglazing ....

Zij- en voorruiten zijn vlak, en kunnen dus uit een stuk "gevouwen" worden. Er blijft dan een klein stukje hier boven op en aansluitend op de vluegel over dat dubbelgekromd is. Dat stukje moet hetzij vacform, hetzij anderszins over een malletje getrokken worden.
Eerst maar eens de touwtjes voor de staart gespannen.

photo 466494

Voor het aanbrengen van de kruislingse spandraden heb ik het model met tape vastgeplakt aan de snijmat; dat was de enige manier om het vissnoer strak te trekken zonder dat het alle kanten op schoof. De spandraden naar het horizontale staartvlak moet ik nog strak trekken en vastlijmen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 jan, 2019 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste spandraden zijn gespannen en afgesneden. Daarna heb ik een papieren afdruk van de template voor de vlakke cockpitramen op een stukje transparant plastic gelijmd met verdunde Kristal Klear, na droging de buiglijnen "geritst"met de achterkant van een schalpelmes, het spul uitgesneden langs de buitenkant en op de buiglijnen omgezet met een vlak tangetje. Spannend moment: Pas het.

photo 466496

Yes, dus :mrgreen: . Het papier er af gepeuterd, en zie hier:

photo 466495

Het frame van de ramen moet er in het rood opgeschilderd worden. En dan nog dat lullige stukje op de top maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement