Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2018 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de vleugels. Eerst een mal maken voor de V-stelling: 3,5 mm bij de laatste vleugelrib.

photo 463480

Vleugel doorgezaagd, beetje schuin geschuurd en gelijmd in de mal.

photo 463479

En de rolroeren moesten nog losgemaakt worden.

photo 463476

Dat had ik eigenlijk bij de vlakke vleugel moeten doen, maar nu ging het ook nog. De open zijkantjes van roeren en vleugel heb ik dichtgemaakt met Vallejo putty.
Uit de ondervleugel in het midden 9,5 mm verwijderd (de breedte van de romp).

photo 463477

Dan twee malletjes gemaakt met de juiste stagger en vleugelafstand, opgemeten uit de Scheldmusch tekening; die is duidelijker dan de maatschets van de Meeuw.

photo 463478

Nu zijn de vleugels klaar om aan de romp gelijmd te worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 dec, 2018 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De motor in de romp gelijmd (die kan niet meer ingebouwd worden als de vlugel op zijn plaats zit) en de vleugel op de romp gelijmd.

photo 463522

Nauwkeurig uitgelijnd tot de onderkant en de achterkant van de romp. Daarna de mal gebouwd om de ondervleugel te plaatsen.

photo 463523

De ondervleugel voorzien van een 0,4 mm pennetje in het voorste solide deel van het profiel, hem in de mal geschoven en de plaats van de pen afgetekend op de romp.

photo 463524

Daarna een 0,4 mm gaatje in de romp geboord. De eerste vleugel is inmiddels gelijmd met dikke secondelijm en ligt uit te harden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2018 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Beide ondervleugels zitten er aan.

photo 463653

photo 463652

Hoewel ik erg voorzichtig ben geweest met het aanbrengen van de lijm, is de lijmnaad toch niet netjes. En bij het verwijderen van de overtollige lijm is de verf (natuurlijk :roll: ) beschadigd. Dus zullen de rompzijkanten weer opnieuw geschilderd moeten worden.
Ook moet ik nog een oplossing bedenken voor de aansluiting van de ondervleugels op de romp. Op het model ziet het er toch wat anders uit dan bij het origineel, waar de fairings makkelijker aansluiten op de romp. Toch een foutje in de maatschets?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2018 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Knap werk weer Rob. Ik moest even goed kijken want het lijkt er net op alsof de bovenvleugel aan de bovenkant vlak is. De foto's vertekenen iets in mijn ogen. Zal wel aan mijn ogen liggen :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2018 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Er zit toch echt profiel in, hoor. De voorrand is geheel in profiel geschuurd, daarna is de huid vastgelijmd aan de voorrand, over de achterligger getrokken en aan de vleugelachterrand gelijmd. 't Is weinig, maar het is er.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 dec, 2018 8:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik geloof je meteen Rob. Zoals ik al zei, het zal wel aan mijn ogen liggen. Ik geloof namelijk niet dat je de vleugels er verkeerd om op zou kunnen monteren.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 dec, 2018 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
robh schreef:
Ook moet ik nog een oplossing bedenken voor de aansluiting van de ondervleugels op de romp. Op het model ziet het er toch wat anders uit dan bij het origineel, waar de fairings makkelijker aansluiten op de romp. Toch een foutje in de maatschets?

Hallo Rob,

Op de vorige pagina van dit draadje staan twee foto's, van de achterkant van het toestel en daaronder die van je model. Is het niet zo dat de ruimte onder de motor naar achteren taps toeloopt? Wellicht is dat niet goed te zien op de maatschets? De overgang romp/vleugels zouden hier overigens niet onder hoeven te lijden: de zou de onderste vleugels iets kunnen verlengen tot deze aan de romp raken.
Succes! Het ziet er weer bijzonder knap uit.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 dec, 2018 15:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie werken...

hoewel ik niet weet of ik je nu moet teleurstellen of niet:

Afbeelding

Ik denk hier dat het deel onder de motor taps loopt tot op een lijn (zie de driehoeken ernaast, die zitten niet op dit model), en dat zoals ik het nu zie ofwel de ondervleugels te hoog staan of het afgeronde achtervlak te laag. Misschien nog eens grondig bestuderen, en ook de begintekening even serieus in vraag stellen en eventueel corrigeren... Sowieso klopt de achterzijde niet met de foto's...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 dec, 2018 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het is wel duidelijk, dat de romp op de originele maatschets van De Schelde van geen kant klopt. En ik dacht nog wel een acceptabele oplossing voor de mismatch gevonden te hebben.

photo 463789

photo 463788

De ondervleugel zit wel op de goede hoogte, kijk maar naar de op elkaar gelegde tekeningen van Meeuw en Musch.

photo 463226

Ik kan proberen de vleugels van de romp te verwijderen en de vorm van de acterkant aan te passen; het hoogteverschil tussen ondervleugel en de bovenkant van de boot moet dan maar voor lief genomen worden, anders wordt het helemaal opnieuw beginnen, en daar heb ik niet zoveel zin in.
Het verwijderen van de vleugels is ook risicovol, gezien de huiddikte van 0,25 mm; mogelijk zit de onderhuid van de bovenvleugel beter vast aan de romp dan aan de vleugel, en in dat geval kan hij in de kliko.
We zullen zien.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 dec, 2018 16:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Oplossing ziet er goed uit. Misschien met een microzaagje het achtervlak uitzagen en iets verhogen. In verband met de vleugels evt lichtjes insnijden tussen de gelijmde vlakken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement