Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst maar eens alle vlakjes, die straks na het beplanken van de romp weggehaald moeten worden om plaats te bieden aan de piloot, voorzien van een ruime hoeveelheid boorgaten.

photo 462187

Dat maakt het wegsnijden starks makkelijker. Ook twee verse scalpels uit hun papiertje gehaald, want en moet soepeltjes gesneden worden met minimale druk. Bij voorkeur in het model natuurlijk, niet in de vingers.
De zijkanten op de romp gelijmd:

photo 462186

0.25 mm plaat op de bovenkant van de neus en het drijver lichaam:

photo 462185

En zo worden de huidvelden gelijmd: ruim materiaal en gedurende het drogen vastzetten met ruim plakband.

photo 462184

Als een oppervlak cylindrisch is, werkt dat redelijk simpel. Maar als het dubbelgekromd is, krijg je altijd gedonder met de aansluiting tussen twee stukjes.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het voorste stuk van de boot ingepakt.

photo 462199

Er is relatief fors geweld voor nodig om het plastic in de goede vorm en goed vast te lijmen. Na drogen en ruw bijsnijden (ik weet het, dat kan niet) ziet het er zo uit:

photo 462197

Nu kan de gatenkaas weggehaald worden.

photo 462198

Zoals te zien is aan een kleine beschadiging, is dat niet erg makkelijk in die kleine 9 bij 11 mm ruimte. De onderkant van de drijver na het schuren:

photo 462196

Nu gaat er eerst putty overheen op de niet zo nette plekken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 17:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

Netjes gedaan, die dubbele krommingen blijven altijd moeilijk, jouw resultaat is best goed gelukt, ik heb erger meegemaakt.... :roll:

Ga zo door. :D

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het moest ook haast wel lukken, als je er van uitgaat dat de oorspronkelijke romp van hout was. En een triplex plaat krijg je gewoon niet in een echte dubbele kromming.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 dec, 2018 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Maar eens gekeken naar de motor. Die was hetzelfde als die van de Scheldemusch (heerlijk, is het niet, die sch), een Praga B twee cylinder. Dus maar eens in het afval gekeken, en zo waar:

photo 462316

Nog een restje cilinder (1,2 mm staf met 0,15 mm spoeldraad) en een stukje carter (allerlei maten buis en staf in elkaar gelijmd). Het carter in de boormachine taps afgedraaid met een schuurplankje en een stukje strip van 3 x 2 x 3 pas gevijld en onder het carter gelijmd. Voor de cilinders eindjes van 3 mm afgesneden en versprongen op het carter gelijmd. De motor in ruwbouw:

photo 462317

Les: Nooit wat weggooien (moet ik thuis niet te hard zeggen).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 dec, 2018 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De motor afgemaakt meet 0,4 mm messing draad voor het klep mechanisme, 0,2 mm metaaldraad voor de klepstoters en 0,5 mm gebogen styreen staf voor de uitlaatjes.

photo 462417

Oude recept. Motor ondersteboven:

photo 462415

En even op zijn plaats gehangen:

photo 462416

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 dec, 2018 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Goed bezig, Rob. Inderdaad een goede tip om niet zomaar wat weg te gooien. Ik bewaar ook allerlei bruikbaar verpakkingsmateriaal zoals blisterverpakkingen, plastic plaatjes en koperdraad.
Mij is alleen de bedoeling niet duidelijk van het eerst laten zitten van het middenstuk (met de geboorde gaten) en daarna wegsnijden er van. Waarom niet meteen de zaag er in?

Gr. Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 dec, 2018 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Mij is alleen de bedoeling niet duidelijk van het eerst laten zitten van het middenstuk (met de geboorde gaten) en daarna wegsnijden er van.

Dat binnenwerk (langs profiel, spantjes) was nodig om de vorm er in te krijgen; ik wist niet eens zeker of het zou werken. De huidvelden boven en onder waren maar 0,25 mm dik om ze goed in vorm te kunnen buigen. Toen eenmaal alles in elkaar geplakt was, was het rompje stevig en stijf genoeg om het zonder ingewanden te doen. Zullen we het een "minimum risk approach" noemen?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 dec, 2018 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De staartvlakken onder handen genomen.

photo 462472

Voorrand en scharnierranden van 0,5 x 1,0 mm strip, dubbele strip bij scharnier, want daar ga ik ze straks doorsnijden. Top van het kielvlak een stukje 0,5 mm plaat.
Ook begonnen met het meubilair. Stoel en instrumenten paneel, beide uit 0,5 mm plastic.

photo 462471

Onder het paneel komt een stukje zwart geschilderd plaat. Het profiel moet nog wat beter in het "leer" van de stoel gekrast worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2018 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De staartvlakken afgemaakt. Eerst met een klein sneetje aangegeven waar de roeren van kielvlak en stabilo gescheiden moesten worden, daarna de andere huid er op gelijmd, na de achterrand van de roeren wat afgeschuurd te hebben.

photo 462881

De roeren van van kielvlak en stabilo gescheiden, stabilo in tweeën gedeeld en alle onderdelen netjes in vorm geschuurd.

photo 462880

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement