Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 7:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2018 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het nieuwe vloeistuk tussen achterkant romp en ondervleugel dan. Pas maken en de juiste kromming geven door het zijdelings te strekken. Je kon er dus op wachten tot het brak, de wetten van de logica volgend op het smalste stuk. Achteraf gezien helemaal niet erg; de twee restjes waren veel makkelijker pas te maken dan het volledige vloeistuk. De naad in het midden nemen we dan voor lief. Aan de onderkant het ik de ruimte opgevuld met witte houtlijm.

photo 464688

Redelijk geslaagd. Dan de drijvers aan de vleugeltippen. Die zijn volgens de maatschets 3 mm breed en hoog en de vleugelkoorde (14,4 mm) lang. Ik zou ze uit vol materiaal kunnen maken, maar ze moeten wel alletwee hetzelfde zijn, en daarvoor vertrouw ik mezelf niet echt. Dus maar weer opbouwen uit een binnenwerk(je) en huidplaten.

photo 464689

Ik weet niet wat mijn camera gedaan heeft, op het camera schermpje zag het er goed uit. Zijaanzicht midden 0,5 mm plastic, twee langsprofielen van 0,4 mm en de (overmaatse) huidjes van 0,25 mm plaat. Uitgesneden en al een beetje vastgelijmd ziet dat er zo uit.

photo 464687

Nu goed laten drogen en daarna samenbouwen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2019 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De ruwbouw van de drijvertjes, maar weer eens met een muntje.

photo 464900

Ik ga ze opvullen met Vallejo putty; ze zijn te klein om het met Milliput te doen, en het plastic is te dun om het met Revell of Tamiya putty te wagen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 11:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Knap herstelwerk Rob!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 12:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7912
Woonplaats: Ingelmunster
om ze alletwee gelijk te krijgen kan je ook negatieve mallen maken aan de hand van deze tekeningen mocht je in vol materiaal werken. sowieso benieuwd... enneuh, heb ik het al gezegd, mooi werk met het aanpassen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Na twee beurten putty en wat (= een uurtje) schuren en vijlen plus een kleine correctie met een plakje plastic zitten de twee hulpdrijvers onder de vleugel.

photo 465132

photo 465131

Nog even de naadjes bijwerken (Vallejo putty plus een vochtig wattenstaafje) en dan kunnen ze geverfd worden. Daarna kan je pas goed zien of de bootvorm voldoende tot uitdrukking komt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2019 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik was begonnen met het aanbrengen van de spandraden tussen de vleugels. De configuratie was anders dan bij de Scheldemusch, die had zowel dubbele lift wires als dubbel landing wires. De Meeuw heeft alleen dubbele lift wires. Toen ik de lift wires van de linker vleugels had aangebracht, zag ik na het lijmen dat ze aan de onderkant van de bovenvleugel uit hetzelfde, achterste gat te komen in plaats van in de twee gaatjes die ik geboord had. Toch had ik ze aan de bovenkant in verschillende gaatjes gestopt.

photo 465322

Dus maar weer de boor erin en opnieuw en vooral beter opletten. Nu ging het wel goed. Ook de enkele landing wires aangebracht.

photo 465323

Inmiddels is dat droog en zijn de draadjes en lijmkoppen afgesneden. Ook heb ik PE uithouders op alle roeren gelijmd ne gaatjes voor de stuurkabels geboord in staartvlakken en vleugel. Foto's volgen, 't is nu te donker.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2019 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Zoals beloofd, de roeren met PE, al grijs geschilderd.

photo 465600

De uithouders onder de rolroeren hebben een nogal kromme vorm, zoals op deze foto uit het boekje van Hooftman te zien is.

photo 465604

Ik heb de best bijpassende vorm uit mijn PE velletje uitgekozen. Daarna de staartbomen aan de vleugel gelijmd, eerst terwijl de staartbomen met tape aan het horizontale staartvlak vast zaten, en toen dat vast zat het verticale staartvlak op de bovenkant van de boot gelijmd.

photo 465602

photo 465601

Spleetjes tussen staartboom en staartvlak netjes opgevuld met witte houtlijm (het past natuurlijk nooit precies).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2019 22:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Hoi Rob,

Goed bezig. Nu heb ik het modelletje in werkelijkheid mogen aanschouwen en het is echt een heel erg klein toestelletje. Toch, als ik het zeggen mag, vind ik de staartbomen tussen vleugels en stabilo wat aan de dikke kant in vergelijking met de foto van Hooftman.
Op de foto tonen de struts en de staartbomen in verhouding ongeveer even zwaar.

Gr. Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2019 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Paul, je hebt helemaal gelijk. Ik heb nog eens gemeten bij de Scheldemusch, en daar zijn de staartbomen 0,7 mm dik (dus waarschijnlijk 0,75 mm messing, meetsla is het wat dunner dan waarvoor het verkocht wordt). En op de NVM tekening staan ze even dik getekend als de N-stijlen. Dus vooruit maar:

photo 465676

Het slopen gaat me goed af, collateral damage valt mee, hoofdzakelijk de verf, want die gaat mee met de lijm. En nu maar radicaal nieuwe staartbomen bouwen van 0,5 mm messing. Leert al weer: Nooit denken dat je je herinnert hoe je het de vorige keer gedaan hebt. Heb ik daarom zo'n hekel aan hetzelfde model twee keer bouwen?
Ik vind het overigens wel een enge contructie. Bij de Scheldemusch was het horizontale staartvlak tenminste nog zijdelings afgesteund met stangen naar de achterzijde van de romp, bij de Meeuw steunt alles op het kielvlak en twee spandraden (die moeten er nog op) van het horizontale staartvlak naar de bovenkant van de bootachterkant.

photo 381850

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2019 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Dit is wel weer ....

Afbeelding

... hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement