Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 23:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 nov, 2018 10:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Ha Rob,

Dat gaas heb ik ooit op de ESM gekocht. Ik vond het vrij duur voor een relatief klein stukje maar voor ons klein-maar-fijnbouwers is dat niet zo'n punt.
Op de achtergrond heb ik contact gehad met Detlef van ClassicPlanes. Ook hij vond het stoeltje een mooie toevoeging en gaf aan dat hij bij de volgende serie hier wat mee gaat doen.
Ook zou hij naar de motorcilinders kijken of die wat verfijnder kunnen worden uitgevoerd. Dus een soort mini-upgrade zeg maar.
Nu nog wachten op een PE-setje voor de Pander :D :D

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2018 18:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Gauw maar weer verder.
Na de eerste primerlaag kwamen nog de nodige ongerechtigheden naar voren:

photo 460349


Nadat deze zijn weggewerkt nog maar een keertje de spuitbus eroverheen gehaald.
Helaas had ik toch nog wat luchtbelletjes over het hoofd gezien:

photo 460347


Met de nodige extra verlichting erbij, zijn alle putjes en belletjes aangepakt en aangestipt met Vallejoplamuur:

photo 460348


Dit bleken er toch meer dan verwacht. Ooit een vliegtuig met mazelen gezien?

photo 460351


Terwijl de plamuur droogt, is er gelegenheid om een kleurtje te kiezen. Ik heb besloten om een beetje veilig te gaan zitten en kies voor een cremekleurige tint.
Het wordt de H-NACO omdat ik deze foto zo leuk vind van die in het zand gedraaide kist met al die kerels erbij:

photo 458068


De kunst is om een kleur te vinden die qua tint niet te donker uitvalt op een 1:72-modelleke.
Dat wordt dus zoeken in de collectie van dik 200 kleuren... je voelt 'm al aankomen: het is het allemaal net niet.
Ik kom uit op Humbrol H103 Crème en H41 Ivoor. De eerste kleur is mat en naar mij idee wat te donker. De tweede kleur is glanzend en misschien net wat te licht.
Dan maar een compromisoplossing: eerst een laagje 103 en daar een laagje 41 overheen. Hopelijk levert dat precies de gewenste schakering op...

photo 460350

We gaan zien hoe dit uitpakt.


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2018 23:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Ondanks de korte tijd tussen de updates, deze keer veel foto's. Dat is uiteindelijk toch het meest interessant.
De tijd begint te dringen dus maar weer even flink aan de slag gegaan.

Ik had ervoor gekozen om eerst een laagje Crème H103 op te zetten en dan daar met H41 Ivoor overheen te gaan. Had ik beter niet kunnen doen.
Ik wilde te vlug, het werd een rommeltje door sinaasappelhuid, was niet overal mooi dekkend gespoten en her en der een vuiltje. helemaal ruk dus:

photo 460587


Hoewel de deadline met rasse schreden nadert, heb ik de boel hersteld en heb de kist overgespoten met H41.
Het resultaat is nu helemaal naar tevredenheid maar ik heb wel even getwijfeld of het haalbaar is om het ding voor de ESM af te krijgen.

photo 460589


Mijn ervaring is dat voor het afwerken het formaat van een model er minder toe doet als je kijkt naar de bouwuren. Aan een grote kit heb je wat meer schuur- en spuitwerk.
Aan de andere kant is het werk minder pielerig met b.v. afplakken. En of je nu in 1:72 of 1:48 bouwt, voor het aantal kleuren en spuitgangen maakt het weinig uit.

Ondanks dat de tijdsdruk heeft toegeslagen, achtte ik het toch haalbaar om nog een ondergrondje voor het Pandertje te gaan vervaardigen.
Het is al een klein ding en een beetje knappe setting maakt het dan wel aantrekkelijker. Dus bij de plaatselijke sportprijzenzaak zo'n prijzenplankje gehaald en meteen een naamplaatje laten graveren.
Tip: geef de winkelier een duidelijk briefje met duidelijke tekst want ze begrijpen geen moer van al die vliegtuigbenamingen :wink:

Hier een korte How-To-Make-A-Simple-Base.

1. Maak een schetsje van de opstelling. Zet het model diagonaal op de ondergrond. Probeer uit te vogelen hoe het toestel het mooiste uitkomt en teken de positie af.
Plak het schetsje vast op de plaat met tape zodra alles naar je zin staat.
Een diagonale enscenering oogt natuurlijker en minder stijf dan b.v. een stuk taxibaan die parallel met de rand van de plaat loopt.

Mijn idee is gebaseerd op de eerder getoonde foto van een Pander D die net een bocht heeft gemaakt op een zanderige ondergrond.
Om de sporen realistisch te laten lopen heb ik een papieren driehoek gemaakt voor de afstanden tussen de wielen en de staartslof.
Bij een bocht blijven de hoofdwielen (hopelijk) wel evenwijdig aan elkaar maar de staartslof legt een afwijkende weg af.
Met de driehoek kan het spoor uitgezet en afgetekend worden:

photo 460590

De contouren van het diorama wordt eerst uitgesneden.
De houtfolie op de plank is nogal glad. Ik had ooit een diorama van gips gemaakt, hartstikke mooi maar het donderde wel van de plank af toen ik 'm een beetje scheef hield tijdens het schilderen. Leermomentje.
Nu dus op voorhand het mes erin gezet en kruiselings insnijdingen gemaakt voor een goede hechting:

photo 460591

Op een kleine basisplaat probeer ik altijd een kleine toevoeging te doen. Een struik, een hek, een figuurtje of een oliedrum maakt het net wat levendiger.
De houten gebouwen op de foto gaan 'm niet worden, die passen stomweg niet in mijn tijdsplan en zeker niet op het plaatje.
ik heb nog een dun latje gevonden waar ik een soort schuttinghoekje van wil maken:

photo 460592

Terwijl de schuttinkjes liggen te drogen, wordt de tube muurvuller (de goedkoopste van de Gamma of Action) geleegd op de plaat.
Met een spatel wordt het vulmiddel verdeeld tot langs de contouren. Een beetje spelen met de laagdikte maakt het net allemaal wat minder plat:

photo 460593

Met een kwast wordt het vulmiddel lichtjes aangedrukt en gemodelleerd:

photo 460594

Als de bovenzijde wat begint aan te drogen leggen we het schetsje erop en trekken voorzichtig met een mes de wielsporen in het vulmiddel.
Na het verwijderen van het papier kunnen de sporen naar wens nabewerkt worden:

photo 460595

photo 460596


In de basisplaat zijn wat gaatjes geboord en de schuttingdelen worden met houtlijm vastgezet:

photo 460597

Het plateautje moet nu even drogen voordat het in de basiskleuren geschilderd wordt. na het drogen van de verf wordt m.b.v. spuitbuslijm het fijnzand en grasstrooisel aangebracht.
Hier het resultaat:

photo 460602


Ondertussen verder met de Pander. De motorbeplating is met de kwast geschilderd met Humbrol Metalcote 27002 Polished Aluminium.
Dan kunnen de decals erop. Deze zijn heel kwetsbaar. Ik heb ze, als geadviseerd, vlak langs de bedrukking afgesneden maar op een enkele plekje brokkelt de inkt af.
Dat werken we later wel bij.

photo 460598

Voorzichtig weken, dan eerst het papier op het model leggen en zorgvuldig het papier eronder vandaan schuiven, werkt het beste.
Als deze decals gaan "dubbelslaan" krijg je ze niet meer goed ben ik bang.Sol\Set is niet echt nodig op een goede gladde ondergrond.

photo 460599


Mooi detail: de diagonale rood-wit-blauwe banen over de propellerbladen. die moeten er zeker op. Schilderen wordt te grof dus dat wordt zoeken tussen de oude decals naar wat bruikbaars:

photo 460588

We komen nu in de afbouwfase. De leren rand om de cockpit is in H119 Earth geschilderd.
De wielpoten heb ik in Xtracolor X23 Oxford Blue gekwast. Op de foto zijn ze donker en ik dit leek me wel een leuke artistieke vrijheid.
(Er is toch niemand die weet welke kleuren erop zaten en de heren op de foto kunnen het niet meer vertellen).
Verder de motor voorzien van een wash in hoogglans zwart met wat bruin op de uitlaatjes.
Propeller is in donkergrijs en de banden van de hoofdwielen zijn Humbrol 92 grijs.

photo 460600

Wat rest er nu nog:

Pinwash roeren
Stuurkabels
Laklaagje
Windscherm
Venturi op de rechtervleugel

Een heel verhaal dit keer maar de eindstreep komt in zicht.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2018 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk Pandertje. Zal zaterdag goed opletten of ik dit kleine vliegtuigje kan vinden in die grote hallen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 nov, 2018 23:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Hij is klaar, hier de eindfoto's.

photo 460708

photo 460707

En met zijn drieën:
photo 460706


Totale bouwtijd is ca. 36 uur.

Nu gauw alles inpakken voor de ESM :brouw:

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 nov, 2018 8:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Hij is mooi geworden. Ik heb tijdens dan wel niet gereageerd maar ik heb het wel met veel belangstelling gevolgd. Top.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 nov, 2018 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Mooi stukje (priegel)werk..... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 nov, 2018 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooi resultaat van een dergelijke kit. De nationale driekleur op de propeller vind ik ook slim gedaan.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 nov, 2018 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Hij is schattig in het echie. :brouw:
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2018 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ook van mijn kant tijdens de bouw geen reactie, maar wel gevolgd. Gisteren life mogen aanschouwen tijdens de ESM en het goud was dik verdiend! Nu maar hopen dat ik met mijn originele Paulus de Boskabouwer uitgave net zo'n mooi kistje neer kan zetten :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement