Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2018 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
De Pander D, ClassicPLanes 1:72: Klein maar Fijn.

Na lange tijd geen brouwverslagen te hebben geplaatst, lijkt me dit een uitgelezen onderwerp om mijn debuut in de civiele hoek van dit forum te maken.
Daar ik eigenlijk altijd Nederlands militair bouw in 1:72 is deze Pander een vreemde eend in de bijt alhoewel... toch niet helemaal.

Het zaadje voor deze Pander is ooit hier geplant op Modelbrouwers, tijdens de groepsbouw MLD georganiseerd door Shake in 2013.
Ik had het plan gevat om een Pander D in marinekleuren te scratchen maar gedurende het proces werd het een master om zo nog een exemplaar te kunnen gieten in resin.
Immers in De Oost hadden ook een paar van deze lichtgewichten gevolgen bij onze Luchtvaartafdeeling van het KNIL. Die wilde ik ook graag erbij hebben.
Om een lang verhaal kort te maken, ik raakte een kleine twee jaar geleden in contact met Detlef Schorsch van Modellbaustudio Rhein-Ruhr, de man achter o.a. ClassicPLane en Luedemann.
Hij was enthousiast over mijn eerste resingietsels en vond het zonde als er verder niets mee gedaan zou worden. Bovendien was hij als liefhebber van obscure Nederlandse toestellen erg gecharmeerd van de Pander D.
Kortom alles wat ik had aan mallen en informatie is richting Duitsland gegaan en in augustus van dit jaar is de kit uitgekomen in twee versies: militair en civiel.

Hartstikke leuk natuurlijk om je eigen brouwsel in de winkel te zien liggen en daar andere liefhebbers blij mee te maken. Rijk wordt je er niet van, het is gewoon liefdewerk, oud papier.
En nog leuker: een bouwverslag schrijven over je eigen kit. Jullie hoeven overigens niet bang te zijn dat dit een gevalletje wordt van "de slager die zijn eigen vlees keurt".
Ik ga d'r mee aan de slag en zal waar nodig de kritieke punten aangeven. Ook jullie feedback is natuurlijk welkom. Schroom vooral niet om vragen te stellen of kritisch te zijn want dat is de kracht van een forum.


We gaan beginnen! :brouw:


De doos:

photo 457582

De inhoud:

photo 451863

De hardware:

photo 451754

De romp:

photo 457584

De vleugel met wat gratis luchtbellen :mrgreen::

photo 457581

En natuurlijk de vleugel even op de romp gepast:

photo 457576

Aan de onderkant kiert de aansluiting van de linkervleugel op de romp. Als je de vleugel aandrukt tot de kier weg is, komt deze scheef te staan op de romp.
Bovendien creëer je dan meer plamuurwerk omdat de cockpitrompsectie te diep komt te liggen t.o.v. de romp.
Even passen en goed uitlijnen dus:

photo 457575

In de kit zitten twee registraties voor civiele kisten. Op de foto's op de doos en in de handleiding is te zien dat de rompbeplating bij de betreffende kisten anders loopt.
Dit betekent dat de schuine paneellijnen gevuld moeten worden en nieuwe verticale lijnen ingekrast moeten worden.
Volgende keer meer.

Ben je nieuwsgierig geworden dan kun je in onderstaande topics nog meer lezen over de Pander D. Naast wat historie kun je ook volgen hoe de master en de kit tot stand gekomen zijn:

Bouwverslag MLD Pander D
Aankondiging kit

Gr. Paulus


Laatst bijgewerkt door Paulus de Boskabouwer op vr 23 nov, 2018 23:43 pm, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2018 8:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Leuk dat je de derde Pander D gaat bouwen :brouw: . Ik ben vooral benieuwd naar je bevindingen hierbij ten opzichte van je oorspronkelijke eigen brouwsel (en in de bouw zelf natuurlijk). Misschien komt dat nog van pas bij (het maken van) de kit van de Pander Postjager, die ook bij Classic Planes in ontwikkeling is. En voor de volgers: Paul's oorspronkelijke Pander D's zullen te zien zijn op de ESM bij de IPMS SIG Scratchbuild tafel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2018 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Voorzichtig zijn nu de onderdelen van de gietboom verwijderd. Dit doe ik meestal met een zaagje. Vervolgens met een vijl en grof schuurpapier de naden zoveel mogelijk verwijderd.
Schuur zoveel mogelijk nat met waterproof schuurpapier want resinstof is slecht voor je longen. Gebruik bij droogschuren een mondkapje.
Daarna heb ik de onderdelen afgespoeld met water+beetje zeep waarbij ik een oude zachte tandenborstel gebruik om het stof uit de paneellijntjes te verwijderen. tenslotte alles met een beetje spiritus ontvet.

Het is geen gecompliceerd modelletje dus wat dat betreft een prima ding om mee te beginnen als je ervaring op wilt doen met resinkits.

Alle onderdelen gerangschikt als in een exploded view:
photo 458048

Het werk zit 'm meer in de afwerking. Hier zie je wat luchtbellen op de vleugelvoorrand, de cilinderkoppen en de propellertips.
Soms vallen die minuscule gaatjes pas op na de eerste verflaag. Het is dus aan te raden om een primerlaagje op te zetten voordat je aan het echte schilderwerk begint.
De bijgeleverde cilinderkoppen zijn echt veuls te groot voor een Anzanietje van 25 paardekrachten. Nu vraag je je misschien af: als je dat al weet waarom neem je dan de moeite om ze uit te zagen?
Tja, ik had beloofd ook de mindere punten aan te stippen van dit kitje. T.z.t. laat ik ze, ter vergelijking naast de nieuwgemaakte cilinders zien.

photo 458050

Als eerste pakken we de romp aan. Er zijn drie dingen waar ik mee aan de slag ga: de eerder genoemde paneellijnen plamuren en re-scriben (hergraveren in goed Vlaams), de cockpit uitdiepen en als laatste de gestroomlijnde hoofdsteun iets aanpassen.

Eerst de zitkuil uithollen:

photo 457577

Met de boormachine eerst een rijtje boorgaten gemaakt. Het is handig om een plakbandje om het boortje te doen om zo alle gaten even diep te boren.
Ik maak graag gebruik van de Tamiya boormachine. Deze draait mooi langzaam:

photo 458049

Daarna wat gaatjes boren in het restdeel in het midden zodat er een freesje op losgelaten kan worden. Hiervoor gebruik ik een goedkoop minigraveermachientje met regelbaar toerental, ik geloof dat ie bij de Action vandaan komt.
Op zijn langzaamst draait het ding nog veel te snel om mee te boren in plastic maar voor dit soort freeswerk is het prima. Ook hier weer aandacht voor vrijkomend stof :!:
Het resinmateriaal laat zit verder prima bewerken dus dit verliep allemaal gladjes:

photo 458051

Terwijl ik met de bouw bezig ben, zit ik al wat na te denken over de kleurstelling die het kistje gaat krijgen. Op basis van het beschikbare fotomateriaal valt alleen maar te concluderen dat het om lichte kleuren gaat.

De H-NACO, waarvoor decals in de kit zitten, is een van de meest gefotografeerde civiele Panders. Is ie lichtgeel/bruin, lichtgrijs of wellicht heel lichtgroen?:
photo 458068

De H-NACM, met de rood-wit-blauwe schuine strepen op de propeller:
photo 458066

De H-NADL, volgens mij in een tweetonig schema. De registraties zouden rood kunnen zijn. Dat vind ik wel aantrekkelijk maar dit kan ook een gevalletje orthochromatische film geweest zijn.
photo 458069

De H-NACE, in een fraai tweetonig kleurenschema met de romp in een wat donkerder kleur. De kist werd gevlogen door Marinevlieger Elkerbout dus blauw zou zo maar kunnen.
Maar hier zit een addertje onder het gras: dit is nl. geen Pander maar zijn directe voorganger, de Holland H.2. De verschillen zijn minimaal. Het meest opvallend zijn de gewelfde naden tussen de vaste draagvlakken en de ailerons en hoogteroeren:
photo 458067

Gelukkig hoef ik nu nog niet te kiezen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2018 9:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
succes met deze...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2018 22:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Dankjewel Silenoz!

We gaan verder met het uithollen van de cockpit. Nu het deel in de vleugel:

photo 457581

Hier wederom de frees gehanteerd om de achterwand en zijwanden dunner te maken. Houd hierbij wel in de gaten dat het mangat rond en symmetrisch blijft
De achterwand moet mooi vlak en dun worden gemaakt zodat straks de zetel er mooi itegenaan past ten opzichte van de hoofdsteun. Daarover later meer.
De voorzijde zoveel mogelijk uitgehold tot er een dashboardje van plasticard in past:
photo 458464

Net als bij mijn eerder gebouwde Panders ook nu weer een ambachtelijk rieten stoeltje gefabriekt.
Zitvlak en kussen uit plasticard en daarop bevestigd de rugsteun uit fijngaas en 0,3mm looddraad:
photo 458462

De stoel voorzien van riemen uit Tamiyatape en die wat aangekleed met stukjes fotonegatief.
Fotonegatief is niet alleen mooi dun, het laat zich ook goed strak snijden en buigen. Ook een gaatje boren of ponsen gaat heel simpel.
Dashboard uit een stukje plasticplaat met wat basic instrumentatie uit fotonegatief. Om een wijzerplaatje te maken, pons ik eerst een gaatje en snijd dan de contouren uit.
Verder een stuurknuppel van sprue en een eenvoudig voetenstuurtje uit looddraad.
Alles naar eigen inzicht want ik ben nog geen echte interieurfoto van de Pander D tegengekomen:

photo 458463

De paneellijnen op de romp zijn diagonaal ingegraveerd. dat is prima voor o.a. de militaire kisten maar niet voor b.v. de H-NACO.
Hoewel ik nog niet precies weet welke registratie ik ga maken, heb ik er toch voor gekozen om alles weg te plamuren en opnieuw in te graveren.
Meteen maar de propeller meegenomen om wat luchtbelletjes en andere ongerechtigheden dicht te smeren:

photo 458465

Was 'm weer voor deze keer.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 nov, 2018 18:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Tijd voor wat schilderwerk. De kleurkeuze is een beetje naar eigen smaak en inzicht gemaakt.
De binnenzijde van de cockpit is vooraf gespoten in een lichte cremekleur Humbrol H103.

Het met enige artistieke vrijheid vervaardigde dashboard is geschilderd in bruin Humbrol H9, instrumenten in hoogglans zwart. Daarna een donkerbruine wash en tenslotte gedrybrushed met wat wit:
photo 458941

De zetel van de aviateur is eerst meegespoten in de cremekleur en daarna met bruin H9 op kleur gebracht, Stoelkussen in Revell R84 lederbruin, riemen in H168 Hemp
photo 458940

Bij het bevestigen van de vleugel op de romp is het even opletten op de juiste positionering zoals eerder aangegeven. Je hebt nu eenmaal met secondenlijm weinig speelruimte voor correctie.
Meteen daarna met Alabastineplamuur aan de gang gegaan:
photo 458942

En de kiertjes aan de onderzijde gedicht:
photo 458943

Terwijl dit ligt te drogen, ben ik met het landingsgestel aan de gang gegaan. De resin wielpoten heb ik vervangen door metalen exemplaren uit de assortimentsset van StrutZ.
Volgens mij is dit niet meer verkrijgbaar. Jammer, want ik vind het erg fijn om mee te werken.
Handig is dat de maatvoering van de wielpoten in de bouwbeschrijving is aangegeven.

De wielen hebben nog wat aandacht gekregen door het ventielgaatje uit te boren.
Op de as zat een lelijke luchtbel die vrij lastig netjes is weg te werken. Ik heb ervoor gekozen om een stukje rond uitgestanst fotonegatief te gebruiken als naafdop:
photo 458939

Dan is het motortje aan de beurt. In de Pander D lag een driecilinder Anzani van 25 pk:
photo 458955

Omdat alleen de drie cilindertjes uitsteken buiten de motorbeplating, maak ik losse exemplaren uit een stukje rond plastic.
Eerst is dit omwikkeld met heel dun koperdraad van een een of ander spoeltje. Dit heb ik daarna gefixeerd met Parket Plus. als dit droog is snijd ik 13 mm lange stukjes af.

Uiteraard heb ik wat extra lengte gemaakt om uiteindelijk de mooist gelukte cilindertjes te gebruiken:
photo 458938


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2018 15:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Schattig vliegtuigje, en je verslag is leuk om te volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 nov, 2018 23:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Hoi Looney, leuk dat je er plezier aan beleefd. Ik hoop dat het vervolg je ook blijft boeien!

De wielpoten zijn geplaatst. De metalen struts zijn met secondenlijm vastgezet. Ik gebruik meestal de gelvormige lijm. dit geeft net dat beetje tijd om te corrigeren indien nodig:
photo 459565

Het diagonale naadje over de romp is nog niet goed geplamuurd. Gek dat je dat direct opvalt op de foto, in het echt stelt het niks voor:
photo 459570

De Pander staat op zijn pootjes. Er moet nog wel een vloeistuk gemaakt worden waar de struts samenkomen aan de onderzijde van de romp.
de gaten voor de motorcilinders en uitlaatpijpjes zijn verder uitgeboord.
Op deze foto zijn duidelijk de luchtbelletjes te zien in de vleugelneus. Met het blote oog vallen ze niet zo gauw op maar reken erop dat ze tevoorschijn komen bij de eerste verflaag:
photo 459568

Het staartstuk is ook gemonteerd. Om het geheel wat dynamiek te geven, heb ik het richtingsroer en de hoogteroeren wat uitslag gegeven.
Kwestie van de naden een klein beetje inkerven en dan voorzichtig omzetten. De aansluiting van het horizontale staartvalk op de romp vraagt om wat plamuur:
photo 459566

Een punt van aandacht in de kit is de gestroomlijnde hoofdsteun. De mijne was aan de bovenzijde wat bol. ook vond ik de overgang op de romp wat te vloeiend.
Met wat vijlen en schuren, heb ik e.e.a. wat naar wens gemaakt. Detlef heeft ervoor gekozen om de hoofdsteun aan de romp mee te gieten.
Dit heeft tot gevolg dat deze niet doorloopt tot de achterkant van het gat dat cockpit heet. M.a.w. hij is te kort. Verlengen met een stukje halfrond plasticard en nog een beetje nalopen met plamuur, biedt de oplossing.

Nadat alles in vorm is gebracht, volgt er een leuk klusje (vind ik dan hé): het aanbrengen van de leren rand om de cockpit. Geen echt leer natuurlijk maar eentje uit een stukkie looddraad van 0,3mm.
Het draad wordt eerst rechtgerold door met een plat voorwerp eroverheen te rollen terwijl het draad op een harde ondergrond ligt.
Daarna buig ik het om de steel van een penseel op ongeveer de gewenste diameter en knip het af met wat overlengte.
Op één of twee plekjes breng ik wat secondenlijm aan en leg de voorgebogen draad op zijn plaats. dan fixeren met een dun strookje tape en even met rust laten.

Als het naar tevredenheid vast zit, breng ik weer op twee plaatsen lijn aan en duw het draad in vorm. Dit herhalen tot de hele rand netjes vast zit:
photo 459569

Tenslotte de overlengte afsnijden en de uiteinden aandrukken en vastlijmen. Met een schuurpapiertje zijn eventuele oneffenheden in het looddraad weg te werken.
Uit een stukje 0,3mm messingbuis van Albion zijn twee luchtinlaatjes gemaakt in de vleugelwortel. Deze worden nog afgewerkt met plamuur voordat de primerlaag erop gaat.

Tot nu toe gaat het lekker met de Pander!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2018 21:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Deel 6 alweer. Deze keer de laatste detail alvorens de primerlaag erop gaat.

Het 0,3mm looddraad zit op zijn plaats en is waar nodig lichtjes nabewerkt met een schuurpapiertje:

photo 460149


Hier zijn de luchtinlaatjes in de vleugelwortel goed zichtbaar evenals de propellernaaf.
De uitlaatjes zijn van soldeerdraad die na het vastlijmen schuin afgesneden zijn en daarna met een boortje wat verder uitgediept.
De propeller moet wat nabewerkt worden, hij is wat grof en de koorde vind ik wat te breed waardoor de bladen wat lomp overkomen.
Op foto's is te zien dat de echte propellerbladen wat slanker aflopen naar de tip.
In de naaf is een stukje buis in geplaatst en in de ring aan de voorzijde zijn nog wat extra gaatjes geboord.
Een propeller vind ik altijd een blikvanger dus die verdient de nodige aandacht.

photo 460147


Dan verder met de roergaffeltjes. Daarvoor gebruik ik het liefst fotonegatief. Dit is mooi dun en laat zich lekker strak snijden.
Wel maak ik altijd een zooitje extra want meestal raakt onderweg de helft kwijt....
Een wit vel papier als onderlegger helpt bij het terugvinden van kleine onderdelen met vliegneigingen

photo 460150


De staartslof is uit een stukje boterhamzakjesijzerdraad:

photo 460148


Even afnemen met een sopje en dan in de primert, in dit geval Mr. Surfacer.
Na het drogen worden de luchtbelletjes en andere ongerechtigheden genadeloos zichtbaar. Werk aan de winkel dus:

photo 460151

De tijd gaat een beetje dringen want eigenlijk wil ik het ding klaar hebben voor de ESM....

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 nov, 2018 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
.....want eigenlijk wil ik het ding klaar hebben voor de ESM....

Hoeft niet, hoor Paul; tenslotte zullen de "oude" Pandertjes er ook staan. Verder ziet het er prima uit, maar ik had ook niet anders verwacht :wink: .
Jammer dat in de kit niet zo'n mooi stoeltje zit. Waar haal je dat gaas eigenlijk vandaan?
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement