Voorzichtig zijn nu de onderdelen van de gietboom verwijderd. Dit doe ik meestal met een zaagje. Vervolgens met een vijl en grof schuurpapier de naden zoveel mogelijk verwijderd.
Schuur zoveel mogelijk nat met waterproof schuurpapier want resinstof is slecht voor je longen. Gebruik bij droogschuren een mondkapje.
Daarna heb ik de onderdelen afgespoeld met water+beetje zeep waarbij ik een oude zachte tandenborstel gebruik om het stof uit de paneellijntjes te verwijderen. tenslotte alles met een beetje spiritus ontvet.
Het is geen gecompliceerd modelletje dus wat dat betreft een prima ding om mee te beginnen als je ervaring op wilt doen met resinkits.
Alle onderdelen gerangschikt als in een exploded view:
Het werk zit 'm meer in de afwerking. Hier zie je wat luchtbellen op de vleugelvoorrand, de cilinderkoppen en de propellertips.
Soms vallen die minuscule gaatjes pas op na de eerste verflaag. Het is dus aan te raden om een primerlaagje op te zetten voordat je aan het echte schilderwerk begint.
De bijgeleverde cilinderkoppen zijn echt veuls te groot voor een Anzanietje van 25 paardekrachten. Nu vraag je je misschien af: als je dat al weet waarom neem je dan de moeite om ze uit te zagen?
Tja, ik had beloofd ook de mindere punten aan te stippen van dit kitje. T.z.t. laat ik ze, ter vergelijking naast de nieuwgemaakte cilinders zien.
Als eerste pakken we de romp aan. Er zijn drie dingen waar ik mee aan de slag ga: de eerder genoemde paneellijnen plamuren en re-scriben (hergraveren in goed Vlaams), de cockpit uitdiepen en als laatste de gestroomlijnde hoofdsteun iets aanpassen.
Eerst de zitkuil uithollen:
Met de boormachine eerst een rijtje boorgaten gemaakt. Het is handig om een plakbandje om het boortje te doen om zo alle gaten even diep te boren.
Ik maak graag gebruik van de Tamiya boormachine. Deze draait mooi langzaam:
Daarna wat gaatjes boren in het restdeel in het midden zodat er een freesje op losgelaten kan worden. Hiervoor gebruik ik een goedkoop minigraveermachientje met regelbaar toerental, ik geloof dat ie bij de Action vandaan komt.
Op zijn langzaamst draait het ding nog veel te snel om mee te boren in plastic maar voor dit soort freeswerk is het prima. Ook hier weer aandacht voor vrijkomend stof
Het resinmateriaal laat zit verder prima bewerken dus dit verliep allemaal gladjes:
Terwijl ik met de bouw bezig ben, zit ik al wat na te denken over de kleurstelling die het kistje gaat krijgen. Op basis van het beschikbare fotomateriaal valt alleen maar te concluderen dat het om lichte kleuren gaat.
De H-NACO, waarvoor decals in de kit zitten, is een van de meest gefotografeerde civiele Panders. Is ie lichtgeel/bruin, lichtgrijs of wellicht heel lichtgroen?:
De H-NACM, met de rood-wit-blauwe schuine strepen op de propeller:
De H-NADL, volgens mij in een tweetonig schema. De registraties zouden rood kunnen zijn. Dat vind ik wel aantrekkelijk maar dit kan ook een gevalletje orthochromatische film geweest zijn.
De H-NACE, in een fraai tweetonig kleurenschema met de romp in een wat donkerder kleur. De kist werd gevlogen door Marinevlieger Elkerbout dus blauw zou zo maar kunnen.
Maar hier zit een addertje onder het gras: dit is nl. geen Pander maar zijn directe voorganger, de Holland H.2. De verschillen zijn minimaal. Het meest opvallend zijn de gewelfde naden tussen de vaste draagvlakken en de ailerons en hoogteroeren:
Gelukkig hoef ik nu nog niet te kiezen...