Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 16 maart, 2018 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste brouwers,

Zoals aangekondigd hier de aftrap van mijn brouwverslag van een KLM DC-8-53. Deze ga ik maken in een jaren '60 livery met witte bovenkant, en ze moet er uit komen te zien als onderstaande foto. Dit is een foto van de PH-DCS, mijn oorspronkelijke onderwerp, maar toen ik ontdekte dat PH-DCY de naam Anthony Fokker droeg heb ik besloten deze registratie te gaan maken omdat ik de naam mooier vind :mrgreen: Ik kies voor deze livery omdat ik deze zelf beter vind passen dan de lichtblauwe livery met donkerblauwe en witte band, zoals we die bij KLM heel lang gezien hebben. Een DC-8 heeft echt die jaren-60 look en daar horen deze kleuren bij :)
Afbeelding

De grootste uitdaging bij dit model zal de metallic kleur op het buikje zijn. Ik wil de lat hoog leggen en een echt spiegelend resultaat gaan halen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld onderstaande foto. Ik heb voorafgaand aan dit project al wat testjes gedaan met Alclad gepolijst aluminium en daar redelijke resultaten mee behaald. Ik ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken!

Afbeelding

De kit is van AA. Ik wilde aanvankelijk voor een DC-8-63 gaan. Minicraft heeft er een en die schijnt als ik het zo lees best wel goed te zijn. De DC-8-63 was ruim 10 meter langer dan de -53, uiteindelijk vond ik laatstgenoemde wat mooier geproportioneerd (lengte vs. breedte) maar dat is uiteraard geheel persoonlijk. De kit van AA is heel erg mooi. Niet eens gek veel onderdelen en veel mooie details al in de romp meegegoten (zoals bijvoorbeeld de karakteristieke luchthappers in de neus). Ik twijfelde bij het bestellen nog of ik misschien een metalen landingsgestel zou moeten kopen omdat het resin me niet sterk genoeg leek, maar nu ik het heb gezien is een andere set niet nodig; het resin landingsgestel is sterk genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de motoren hebben het nodige detail:
Afbeelding

Afbeelding

De decals heb ik besteld bij 8ADecs. Pas later kwam ik erachter dat F-decal ook een set heeft voor een -63. Deze heb ik ook besteld omdat die naar mijn idee ook wel bruikbaar moet zijn. De set van 8Adecs is wel heel erg summier, F-Decal heeft echt meer details die ook voor een -53 kunnen worden gebruikt. Best kans dat ik de cheatline van F-decal inkort en gebruik en van 8ADecs alleen de registratie en naam pak. De lettergrootte van het fuselage logo 'KLM Royal Dutch Airlines' verschilt nogal tussen beide sets. Daar moet ik nog even gaan meten en uitzoeken wat nu het correcte logo is. Tot slot heb ik ook bij Authentic Airliners cockpit- en fuselage windows besteld. Van de laatste weet ik nog niet of ik ze nodig ga hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ik bij veel brouwverslagen ook wat korte geschiedenis zie opgenomen, doe ik daar graag aan mee dus voor wie het interesseert de DC-8 in een notendop:
De geschiedenis van de DC-8 vind ik interessant, omdat dit toestel gezien kan worden als de schakel tussen de propellervliegtuigen met zuigermotoren zoals ze in de Tweede Wereldoorlog werden gebouwd, en de high-tech turbofan vliegtuigen zoals we ze vandaag de dag zien.
Aanvankelijk liep Douglas in 1954 een veelbelovende order mis voor een militair straalvliegtuig, omdat de opdracht naar concurrent Boeing was gegaan. Omdat er door Douglas inmiddels al wel het nodige werk was gedaan, werd besloten het ontwerp door te ontwikkelen tot civiel vliegtuig wat uiteindelijk de DC-8 zou worden. In de herfst van 1955 bestelde Pan Am de eerste 25 DC-8 en veel andere maatschappijen, waaronder KLM, volgden snel. In 1959 werden de eerste exemplaren in gebruik genomen.

Hierna bleven vervolgorders echter uit. Anders dan bij Boeing (de B707) werd de DC-8 namelijk slechts in één rompgrootte geproduceerd; de varianten beperkten zich tot bereik en type motoren. Na een aanvankelijk goede start leek het DC-8 programma langzaam dood te bloeden. In 1965, twee jaar voor het samengaan met McDonnel, blies Douglas de DC-8 nieuw leven in door het aanbieden van een nieuwe serie (DC-8-6x, ‘super sixties’) die nu ook verschillende romplengtes bevatte en daardoor weer interessant werd voor de maatschappijen. In 1972 rolde de laatste DC-8 de fabriek uit, maar afgedankte toestellen kregen vaak een nieuw leven als vrachtvliegtuig. Hiervoor ontwikkelde Douglas een ombouw naar de DC-8-7x serie, (‘super seventies’) waarbij vooral geïnvesteerd werd in betere en vooral stillere motoren, omdat geluidsregulatie inmiddels een onderdeel was geworden voor vliegvelden. In 1988 werd het DC-8 programma definitief afgesloten.

KLM was met zeven DC-8-33’s de eerste Europese gebruiker van de DC-8. Later werden er vijftien stuks DC-8-53 in dienst genomen en van de super sixties werden er eind jaren ’60 nog eens elf aan de vloot toegevoegd. In 1985 viel het doek voor de DC-8 bij KLM.

Mijn onderwerp, de DC-8-53, was dus een tijd lang het werkpaard van de KLM. Het stond op Schiphol tussen de Convairs, Vickers Viscounts en zelfs nog DC-3’s, maar zag op latere leeftijd de Boeing 747, DC-10 en Airbussen op ten tonele verschijnen. De PH-DCY ‘Anthony Fokker’ werd in 1969 aan de KLM opgeleverd en ging in 1973 uit dienst. Midden jaren '90 is het toestel gesloopt.

Tot slot, voor wie in een nostalgische bui is, een mooi filmpje over Schiphol waarin de DC-8 een prominente rol speelt:


Terug naar het model. Ik heb nog wel wat open eindjes:
1. De staart - ik wil de vertical stabilizer voorzien van donkerblauw/lichtblauwe strepen. Deze zit van zowel 8ADecs als F-decal als decal bij de set. De staart van het model is echter zeer gedetaileerd en ik ben bang dat met het decal juist de fijne details verdwijnen. Zelf schilderen zie ik niet zitten omdat de goede kleur maken dan wel heel moeilijk wordt. Een andere optie zou zijn om de staart wit te houden en het donkerblauwe KLM logo te gebruiken. Maar dat vind ik weer minder mooi...

Afbeelding

Afbeelding

2. De vleugels - ik kan geen foto van de bovenkant van de vleugels vinden en daarom weet ik niet welke kleur die hebben. Zit er een corogard/paneel op met een kleur die afwijkt van de rest van de vleugel? Volgens de F-decal instructies wel, ik vermoed zelf van niet. Ik heb alleen onderstaande foto kunnen vinden maar die biedt nog niet echt uitsluitsel...

Afbeelding

3. Nooduitgang - Bij beide decalsets zit een looppad op de vleugel. Ik heb het idee dat op basis van bovenstaande foto die er helemaal niet op zat. Maar helemaal zeker ben ik niet, ik hoop nog steeds een betere foto van de bovenkant van een KLM DC-8 te vinden...

Genoeg nog om over na te denken, maar eerst maar eens aan de slag met de eerste assemblages! :D Wordt vervolgd dus :)

- Bas :brouw:

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Laatst bijgewerkt door Bas_ op di 01 jan, 2019 18:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 maart, 2018 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Bas,

Prachtig onderwerp heb je gekozen voor een prachtige kit! Ik zou zeker wel gaan voor het kleurenscherm wat je voor ogen had. Gebruik je Microset en -sol? Daarmee moet de decal prima in de paneellijnen vallen. Helaas heb ik geen verdere info m.b.t. de corogard. Het kan prima zijn dat dat later wel aangebracht is, maar toen de DC-8 net in dienst genomen werd nog niet. Let ook op de omlijning van de deuren. Op de ene foto zitten ze er niet op en de andere wel. Dit heeft te maken met regelgeving waarbij die omlijning later verplicht. Dit was het gevolg van een ongeluk. Dus kies een goede foto welke je na wilt maken. Misschien dat je op airlinercafe ook deze vragen kunt stellen. Daar zijn veel niet-Nederlandstaligen actief die ook een schat aan informatie hebben. Succes! En goede keuze om de registratie te veranderen :wink:

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2018 0:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Prachtig onderwerp Bas. De keuze voor de 'pyjama stripe', de on-officiële benaming van de livery naar het ontwerp van F.H.K. Henrion, is een goede!

Bas_ schreef:
Hierna bleven vervolgorders echter uit. Anders dan bij Boeing (de B707) werd de DC-8 namelijk slechts in één rompgrootte geproduceerd; de varianten beperkten zich tot bereik en type motoren. Na een aanvankelijk goede start leek het DC-8 programma langzaam dood te bloeden.

Als ik je mag aanvullen: een ander groot probleem voor de DC-8 was dat het toestel niet de beloofde performance waarmaakte. Het was duurder in gebruik dan de 707 en kon minder ver vliegen. In de race met Boeing om als eerste het toestel op de markt te brengen, had Douglas een aantal elementaire fouten gemaakt in de aerodynamische berekeningen en deze niet tijdig onderkend in windtunneltesten. Mede door de wereldwijde recessie, maar ook door tegenvallende prestaties van de -8 leed KLM begin jaren '60 een miljoenen verlies. Uiteindelijk heeft het 'Speed Recovery Program', waardoor het verbruik iets afnam en het bereik met 7% toe nam de -8 en misschien ook de KLM, gered.

Bas_ schreef:
De grootste uitdaging bij dit model zal de metallic kleur op het buikje zijn. Ik wil de lat hoog leggen en een echt spiegelend resultaat gaan halen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld onderstaande foto. Ik heb voorafgaand aan dit project al wat testjes gedaan met Alclad gepolijst aluminium en daar redelijke resultaten mee behaald. Ik ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken!

Goed glanzend zwart als basis met daaroverheen een zeer dun laagje metallic is de truc. Niet vergeten te sealen met een gloss die het dunne laagje metaal niet aantast. Als ik je mag aanraden, Stap 1: Alclad Black Base. Stap 2: bij voorkeur Inspire Chroom (kostbaar, maar veruit de beste metallic glans die er is) in één dunne laag. Alclad polished alu kan ook, maar dat bevat eenvoudig weg minder metaaldeeltjes om een diepe glanzende laag te vormen. Stap 3: Alclad aqua gloss. Dat is op waterbasis en tast de onderliggende laag metallic zo min mogelijk aan, terwijl het wel een harde beschermlaag vormt.

Bas_ schreef:
ik wil de vertical stabilizer voorzien van donkerblauw/lichtblauwe strepen. Deze zit van zowel 8ADecs als F-decal als decal bij de set. De staart van het model is echter zeer gedetaileerd en ik ben bang dat met het decal juist de fijne details verdwijnen. Zelf schilderen zie ik niet zitten omdat de goede kleur maken dan wel heel moeilijk wordt. Een andere optie zou zijn om de staart wit te houden en het donkerblauwe KLM logo te gebruiken. Maar dat vind ik weer minder mooi...

Zie de tip van Ingmar: Set en Sol werkt prima. F-decal decals zijn vaak wat stug. Je zou ook Daco strong kunnen overwegen als de decal niet helemaal zonder silvering wil gaan zitten. Dat heb ik ook bij de Air Inter Caravelle gehad.

Bas_ schreef:
ik kan geen foto van de bovenkant van de vleugels vinden en daarom weet ik niet welke kleur die hebben. Zit er een corogard/paneel op met een kleur die afwijkt van de rest van de vleugel? Volgens de F-decal instructies wel, ik vermoed zelf van niet. Ik heb alleen onderstaande foto kunnen vinden maar die biedt nog niet echt uitsluitsel...

Corogard is een verf, niet een onderdeel. In de jaren '60 werden de KLM vleugels (bijna) nooit geverfd. Dus was je ziet, en waar de instructies op wijzen, is een kleurverschil in het metaal. De wing box, het deel van de vleugel dat de brandstof bevat, is van een andere legering gemaakt dan de delen voor en achter op de vleugel. In de jaren '70 en '80 is men dit deel gaan beschilderen met Corogard verf, uiteraard tegen de schadelijke werking van bijtende stoffen die in jet fuel zitten. Vanaf dat moment was de windbox duidelijk donkerder dan de rest van de vleugel. Sinds de jaren '90 word Corogard type verf in alle mogelijke kleuren geleverd en dus valt het tegenwoordig vaak niet meer op. Om de andere kleur metaal te accentueren zou je bv Alclad dark aluminium kunnen gebruiken. Het effect moet er in elk geval op neer komen dat de beide metaalkleuren verschillen met de lichtinval (maar het is niet perse lichter of donkerder!). In het draadje van de Air Inter Caravelle heb ik dit ook zo gedaan en daar kan je foto's zien bij deze uitleg.

heel veel succes!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op za 17 maart, 2018 1:20 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2018 1:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Als aanvulling op wat hierboven gezegd is over de decal op de staart: ik zou zelf de decal nog van onder naar boven doormidden knippen, precies op de plek van de grote scharniernaad van het roervlak. Die naad lijkt me namelijk net iets te diep voor de decal om goed in te zakken. Verder denk ik dat het detail er prima onder vandaan komt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2018 12:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Even een aanvulling op het alclad verhaal. Na het zwart zijn er mensen die het zwart ook polijsten, ik spuit over het zwart altijd een laag glans blanke lak hiermee glimt het zwart ook super en kleine onregelmatigheden vlak je zo ook uit.
En dan de Alclad kleurplaat gevolgd door nog een laag glans om de Alclad te dealen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 maart, 2018 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Bedankt voor alle reacties, informatie en tips! Ik heb in de paar maanden die ik actief ben op dit forum al heel veel bijgeleerd :)

Even wat reacties van mij:
FokkerFan schreef:
Gebruik je Microset en -sol?

Zeker, maar ik ben vooral bang dat de decal niet goed in de diepste naad komt te liggen. De tip om de decal door te knippen op de diepste naad (TheFlyingDutchman) is een goede. Mogelijk dat ik hem insnijd op het moment dat hij op de staart ligt.

VJ, bedankt voor je aanvullingen! Weer wat bijgeleerd :)

Vintage Jet schreef:
Goed glanzend zwart als basis met daaroverheen een zeer dun laagje metallic is de truc. Niet vergeten te sealen met een gloss die het dunne laagje metaal niet aantast.

Ik heb van te voren wat testjes gedaan. Dat was op basis van een artikel op internet wat ik had gelezen (kan de link even niet meer vinden). Maar de truc was zoals je al zegt een glanzende zwarte laag als primer gebruiken (3 lagen in mijn geval). Ik heb een 5 plastic lepeltjes gespoten, waarvan ééntje zonder zwarte primer en dat ziet er beduidend minder goed uit. Daarna heb ik bij 2 van de 4 testexemplaren de primer geschuurd/gepolijst, maar mijn ervaring was dat dit voor het eindresultaat niet uitmaakte.
Na de primer heb ik enkele dunne lagen Alclad2 polished aluminium aangebracht, en dat met korrel 5000-8000-12000-15000 opgeschuurd. Als laatst heb ik dat met een doek gepolijst en toen dat klaar was, was de glans perfect voor wat ik met de DC-8 wil bereiken 8) Ik ben wel erg benieuwd hoe dit op het model gaat uitpakken, dat is toch weer heel wat anders dan een plastic lepeltje. Ik houd jullie op de hoogte.

Ik ben inmiddels al wat verder met het model, ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.

Nogmaals dank voor de reacties,

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 maart, 2018 10:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Super leuk onderwerp Bas! Ik ga deze met heel veel plezier volgen, daar ik in de toekomst de -63 van AA in KLM kleuren wil maken (met blauwe bovenkant overigens :P).

Ik ben vooral heel benieuwd naar je metaalkleuren. Bij de DC-10 (en natuurlijk ook bij de DC-8-63) zal ik ook een hoop metaalkleuren moeten doen. Jouw tips bij dit verslag zijn dus meer dan welkom!

Heb je al eerder van AA gebouwd, of is dit je eerste keer?

Ik zou trouwens zeker de AA cockpit en raamdecals gebruiken. Ik vind dat zelf altijd een super leuk effect geven.

Heel veel succes met de bouw!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 maart, 2018 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Bedankt Martijn :)

malair schreef:
Heb je al eerder van AA gebouwd, of is dit je eerste keer?

Nee, eerste keer! Maar wat een mooie kit. En dit keer geen gedoe met het netjes wegwerken van de naden na het lijmen van twee romphelften :D

mailair schreef:
Ik zou trouwens zeker de AA cockpit en raamdecals gebruiken. Ik vind dat zelf altijd een super leuk effect geven.

Check, heb ik al binnen. De cockpitramen komen er sowieso op, de raamdecals is nog even een open puntje. Zowel 8ADecs als F-decal heeft de ramen in de blauwe band verwerkt. Dan zouden de AA decals over de bestaande raampjes heen moeten worden geplaatst. Kan op zich wel, mits ze minimaal even groot zijn. Ik zie wel als die band er eenmaal op zit.

Citaat:
Ik ga deze met heel veel plezier volgen, daar ik in de toekomst de -63 van AA in KLM kleuren wil maken (met blauwe bovenkant overigens :P).

Nou, bij mijn weten heeft AA geen DC-8-63 in het assortiment, alleen een -62. Maar die is full-scale ruim 10 meter korter dan een -63 dus dat zou een vrij lastige ombouw worden. In dat geval ben je denk ik aangewezen op de Minicraft DC-8-63. Die schijnt overigens vrij goed te zijn. Er staat er ook één op het Modelbrouwers forum van een aantal jaar terug, zie https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=20176.

- Bas :brouw:

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 maart, 2018 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Bas_ schreef:
Nou, bij mijn weten heeft AA geen DC-8-63 in het assortiment, alleen een -62. Maar die is full-scale ruim 10 meter korter dan een -63 dus dat zou een vrij lastige ombouw worden. In dat geval ben je denk ik aangewezen op de Minicraft DC-8-63. Die schijnt overigens vrij goed te zijn. Er staat er ook één op het Modelbrouwers forum van een aantal jaar terug, zie https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=20176.


Ik heb deze ooit ook gebouwd. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=45048 In 2010, dus een andere standaard dan ik vandaag nastreef, maar het is nog steeds één van de fijnste kits die ik ooit gemaakt heb. Een aanrader!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2018 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste brouwers,

Inmiddels zijn er ook wat vorderingen te melden :D

Eerst maar eens de motoren en staart aan elkaar gezet.
Afbeelding

Daarna de zaak weer gladgeschuurd. Bij de motoren zit vooraan het viergante 'gat' (ik neem aan dat dit de straalomkeerders zijn) een hele dunne rand resin. Bij twee motoren was deze beschadigd, dat heb ik zeer waarschijnlijk zelf gedaan maar het is me niet opgevallen. De scheur heb ik gevuld met secondelijm, daarna het restant geplamuurd en geschuurd.
Afbeelding

De romp kan nu al in de primer. Ik ga dit keer de volgorde anders doen dan wat ik eerder deed. Dat komt voornamelijk door de afwijkende kleuren (wit en metallic). Eerst concentreer ik me op de witte bovenkant:
1. Bovenkant romp en vertical stabilizer primer
2. Bovenkant romp en vertical stabilizer wit spuiten
3. Daarna de motoren glans zwart primen
4. Motoren donker alu spuiten (de motoren hebben een donker deel in het midden)
5. Assemblage motoren aan vleugels
6. Assemblage vleugels
7. Nu kan de rest glans zwart worden gespoten
8. Alu spuiten
10. Schuren/polijsten

De details (landingsgestel) moet ik er ook ergens tussendoor doen maar dat zie ik nog wel.

De primer had een dikke rand gekregen op de tape. Dit komt onder de cheatline maar ga je waarschijnlijk wel zien dus even netjes glad geschuurd.
Afbeelding
Afbeelding

Met de stabilizer had ik een stommiteit. Deze sprong bij het spuiten van de knijper waar ik hem in had geklemd en viel op de grond in het stof :cry:
Afbeelding

Ik heb de grote stukken eruit geplukt, de rest eraf of vlak geschuurd. Toen weer opnieuw primer. Daarna heb ik de romp en stabilizer glans wit gespoten. De stabilizer maak ik ook wit, want als de decal doorschijnt zie je daaronder geen oneffenheden/rare kleuren. En dan heeft hij gelijk een vriendelijke glanzende ondergrond voor de decal :) De romp heeft nu twee lagen maar heeft nog wel een derde laag nodig zie ik omdat de plamuur toch nog wat doorschijnt :? De stabilizer is al wel goed:
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover weer! Het is nu even wachten op een modelbrouwers levering want ik zit nu even zonder verf.

- Bas :brouw:

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement