Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2018 13:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ziet er (weer) prima uit, John. :brouw: Respect voor je werk met Paint (ik neem aan vrijwel pixel voor pixel).

Rob

PS De afgietsels van je houten vleugel voor F.K.49 zijn inmiddels dusdanig mishandeld, dat ze op de romp passen en, het belangrijkste, ze kloppen met tekening en foto's.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Prachtig werk tot nu toe! Echt een heel sierlijk toestel zo.
Paint is vooral voor die schuine lijntjes enzo niet bijzonder geschikt voor het tekenen van decals omdat je dan inderdaad van die zichtbare pixels krijgt, al heb je het inderdaad wel strak voor elkaar gekregen. Ik trek in het vervolg met alle plezier je ontwerpjes over in Corel o.i.d. hoor, dan heb je dat probleem niet. Tip: als je vanuit MS Word print krijg je ook geen pixels, omdat ook die letters allemaal vector based tekeningetjes zijn. Moet je wel kant-en-klaar het juiste lettertype kunnen vinden natuurlijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2018 14:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nummer 10; Het eindverslag !

Beste brouwers,

Het bouwproject is weer tot een goed einde gebracht ! :lol: En natuurlijk bedankt voor de leuke reacties van jullie kant. :wink:

Sinds het vorige verslag, moesten er alleen nog vele kleine details worden aangebracht.
Het eerste wat ik gedaan heb, zijn de roerkabels aanbrengen onder de cabine. Ik had op de foto's gezien, dat de roerkabels, zoals je zou verwachten, onder de vloer van de passagierscabine zouden lopen, niet dus, aan de buitenkant. Zal wel een praktische redenen hebben. Zo dus ook maar nagemaakt.
Verder met de andere kabels aan de staartvlakken en tussen de wielpoten van het onderstel. . Maar weer gemaakt van warm getrokken zwarte plastic staf.

Nog een volgend lastig karweitje, het windscherm voor de cockpit maken. Het loopt een beetje scheef, zo op die motorkap, dus eerste maar getracht, een kartonnen malletje te maken. Na drie pogingen had ik het eindelijk voor elkaar. Ook hier bleek weer, dat op de foto's diverse uitvoeringen werden gebruikt. Het scherm zelf heb ik van een stukje doorzichtig verpakkingsmateriaal gemaak, eerst warm een gogen vorm gegeven en toen aan de hand van het kartonnen malletje afgetekend en uitgeknipt. Het aluminium frame heb ik met de hand zilver geverfd, afplakken is geen beginnen aan hier.
Om het goed vast te lijmen, heb ik eerst een dun strookje plastic op de motorkap gelijmd en daar tegen het scherm zelf, met wat vloeibare witte lijm vastgezet.

Toen waren we er bijna, de deurtjes konden toen eindelijk aangebracht worden.
De laatste handeling was het aanbrengen van wat accenten , met een kleurpotlood, bij de naden van de vleugelbekleding. En toen wat het model klaar voor de eerste vlucht..... :D

Tijd voor de slotplaatjes, goed licht, dus ik heb mijn best gedaan, wat goede scherpe foto's te maken. Ik had al gezien, bij de vorige foto's, dat die donkerblauwe motorkap niet zo goed uit de "verf" kwam, maar het ziet er nu redelijk uit.

Hier zijn ze:


photo 448994
photo 448996
photo 448995
photo 448997
photo 448998
photo 448999
photo 449000
photo 449001

Ter vergelijking heb ik even de voorganger; F.II er bij gezet, zie toch wel veel verschil.

photo 449002
photo 449003

Wel, ik ben er best tevreden over, niet al te moeilijk voor mij, om dit geval te bouwen, jammer eigenlijk, dat er wel aardig wat documentatie te vinden was, maar voor het detailwerk, waren de foto's niet zo geweldig. Maar al met al, het is een leuk model geworden. Hiermee heb ik wel de meeste Fokker passagierskisten compleet.
Misschien nog een F.IX en een F.XX in de toekomst.

Ik hoop, dat ik weer wat nuttige bouwtips heb kunnen geven, veel plezier met de plaatjes.

Met vriendelijke groet,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2018 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Alle twee een pracht, ik vind het een knap stukje scratch-werk..... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2018 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik heb weinig gereageerd maar ik wil nu wel even kwijt dat ik dit een zeer fraaie kist vind. Knap gedaan.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2018 1:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Zeer fraai gebouwd hoor ik vind het er heel realistisch uitzien
:brouw:

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2018 1:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een pracht 'kit' weer gemaakt, leuk en duidelijk verslag.

:brouw: :brouw:

Valt me nu wel op dat er een flinke uitlaad op zit zeg, dat zal vast zo horen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2018 8:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Zoals gewoonlijk weer een prachtig resultaat, John. :brouw:
Ik krijg steeds meer zin om ze in levende lijve te zien.
Citaat:
Valt me nu wel op dat er een flinke uitlaat op zit zeg

@ Rene: Het kan nog erger:

photo 449052

Uitlaat Van Berkel WA.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: zo 01 jul, 2018 12:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste mensen,

Bedankt allemaal voor de complimenten voor mijn model ! Dat geeft toch weer moed, aan wat nieuws te beginnen. Als we er allemaal maar plezier aan beleven. :brouw:

Ik weet nog niet, wat ik ga doen, eerst maar een klusje afmaken. Ik moest nog steeds wat "lorries" voor mijn drijverkisten maken. Ëén stel is al klaar, nog twee te gaan.

Met vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: zo 01 jul, 2018 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank voor het delen van deze schitterende bouw John. Bijzonder inspirerend om te zien hoe 'eenvoudig' (ogenschijnlijk) het je afgaat om zo'n mooi model neer te zetten. Ik kijk zeker uit naar meer!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement