Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2018 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
:brouw: Ben er een beetje stil van


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2018 11:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt voor de complimenten :brouw:

Ja, de houtnerf....zucht, altijd een moeilijk onderwerp, ik werk wel graag en veel met hout, maar het echt goed glad krijgen is een ander verhaal.

Inmiddels heb ik de vleugel aardig glad gekregen, het beproefde recept van 4 lagen grondverf , die zitten er inmiddels op. Nu de zaak definitief glad schuren en dan een grijze verflaag erover ter controle
Hierna kan dan eindelijk de aluminium tape erop.

Het resultaat laat ik wel bij het volgende verslag zien.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2018 14:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Deel 6

Beste mensen,

Allemaal nog fijne Pinksterdagen toegewenst ! :D

Ik heb de afgelopen week niet stil gezeten en flink aan de vleugel gewerkt. Na 4 lagen grondverf was het nog niet helemaal OK, hier en daar moest er nog wat geplamuurd worden, om vooral de vleugelvoorrand goed recht te krijgen. Gisteren kon dan eindelijk de grijze verf erop. Nou het resultaat viel mee, het ziet er allemaal redelijk glad uit. Nog wat licht opschuren en vervolgens de lijnen uitzetten, waar de aluminium- tape panelen moeten komen.

photo 446546
photo 446547

Tussen de droogtijden van de verf door, ben ik aan de slag gegaan om de rolroeren, wielen en prop te maken.

photo 446545

Die rolroeren zijn nog in de maak, wordt toch wel een puzzel, hoe ik alles in model moet vijlen. Het begin is er met twee dikke platen plastic op elkaar te lijmen. Het profiel moet passen aan het profiel van de vleugel, plus nog de uitstekende gedeelten. We zien wel hoe één en ander uitpakt bij het vijlen.

De wielen wilde ik eerst zelf maken uit dik plaat en dan in profiel draaien met de dremmel. Echter in mijn reserve onderdelen magazijn, vond ik nog 4 bijpassende gordijnringen(?) Ze bleken de goede maat te hebben. Een mens mag ook wel eens geluk hebben. :lol:
Ik had gekozen voor de uitvoering met "dubbel lucht". Ik vind dat altijd wel apart,omdat ik van plan was de versie F.III in vroege uitvoering te bouwen. Dit ivm met het eerste vroege KLM logo op de romp. Dit logo vind ik mooier dan de latere variant. Vandaar dus.

Zo hoefde ik alleen nog wat ronde schijfjes voor de wielbekleding te maken. Dit zijn rondjes uit 0,5 mm plaat.
Als laatste de propeller, daar heb ik in de loop der tijden, gelukkig wel de nodige ervaring mee opgedaan. Het blijft echter best moeilijk om alles uit één stuk plastic te vijlen. Ik heb al eens beschreven hoe dat in zijn werk gaat. Enfin, na een avondje nauwkeurig vijlen en schuren, was dit het resultaat.

photo 446548

Als slot maar even de onderdelen eraan gehangen om een voorlopig totaal indruk te krijgen. Ik ben er tot nu toe best tevreden over. Die hoekige vorm met die dikke grote lap vleugel komt, in ieder geval, goed uit de verf.

photo 446549
photo 446550

Tot voor nu, volgende stap wordt het verder afwerken van de vleugel. Hierna de rolroeren afmaken en het onderstel brouwen.

Met vr.gr.
JohnHr


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2018 14:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Mooie prop geworden. erg knap werk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2018 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Indrukwekkend! Mooie bouw. Knap om die propellor zo mooi uit te vijlen. Heb je de vleugel gespoten of met de kwast geschilderd?

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2018 12:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Bas, de vleugel heb ik gewoon met een wat brede kwast geschilderd. Humbrol grijs Gloss Nr.5. Als de verf maar goed dun is, lukt het wel aardig. Natuurlijk de stofjes zijn onvermijdelijk, maar in dit geval is het slechts een afwerkingsdetail. Voor het mooie, kom je niet om de verfspuit heen. :) Maar ik moet een gladde ondergrond krijgen, voor de goede hechting van het aluminium tape.

Jullie zien het resultaat bij het volgende verslag. :D

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2018 15:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Deel 7

Beste brouwers,

Ik ben weer een stapje verder gekomen. De afgelopen week met tussenpozen, druk bezig geweest met het "plakwerk" op de vleugel.
Als eerste, aan de hand van de foto's en tekeningen, bepaald waar de lijntjes van de bekleding moesten komen.
Oh ja, die rolroeren, die heb ik nog passend gemaakt aan de vleugel. Het zat hier een beetje tegen, om alles uit één stuk te vijlen met een vreemdsoortig profiel, dat was een beetje teveel gevraagd. Dat werd niet netjes. Dus heb ik het rolroer in twee delen gemaakt en aan elkaar gelijmd.

photo 447410

Bij tijd en wijlen best priegelen en prutsen om alle aluminium stukjes er netjes recht en passend op de vleugel te krijgen. Er gaat dan ook wel eens een stukje mis. :roll:

Het beste werkt alles, door met de voorrand te beginnen. Door de ronde voorkant van de vleugel en het taps toelopen, kun je dit het beste met kleine stukjes tegelijk doen. Ieder stukje bijsnijden om de overlap te verwijderen. Hierna alles boven en onder in één rechte lijn afsnijden om een goed begin te hebben voor de grote stukken.

photo 447408

Hier het resultaat na al het plakken en snijden:

photo 447407

photo 447409

photo 447412

Ik laat de vleugel maar even los van de romp. Er moet nog het nodige schilderswerk aan de romp gedaan worden, dan zit zo'n vleugel vaak maar in de weg. Hij kan makkelijk later op de romp gelijmd worden, past goed en praktisch verder geen naden.

Toen werd het tijd voor het onderstel. De wielen had ik al gemaakt, dus nu waren de assen en de onderstelpootjes aan de beurt. De assen zijn het bekende Fokker systeem, één hoofdas tussen twee assen die een soort raamwerk vormen, waartussen de eigenlijke as op en neer kan bewegen, afgeveerd met rubberkoord. De as heb ik gemaakt van een dikke paperclip en de andere asjes zijn warm getrokken plastic staf. Het rubberkoord heb ik nagemaakt met garen.

photo 447413

Nu het pas en meetwerk om de onderstelpoten te maken. Ik heb eerst de rand van dun plaat in profiel gevijld en vervolgens een dunne reep afgezaagd. Hier ook weer de rand schuin gevijld. Aan de hand van de tekeningen heb ik dan de stijlen op lengte gesneden en aan elkaar gelijmd. Na een nachtje drogen konden ze aan de romp worden gelijmd. Het blijft wel een gokje of alles stevig genoeg is om het gewicht van het model te dragen. Anders zal ik met metaal moeten gaan werken. We gaan het zien. :)

photo 447411

Tot zover de stand van zaken. Ik ben benieuwd of het onderstel een beetje goed uitkomt, maar eerst goed laten drogen.

Op naar het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2018 8:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ziet er weer mooi uit John. Die metalen vleugel is echt heel erg goed geworden, heel mooi.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: wo 13 jun, 2018 11:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Deel 8

Beste mensen,

Weer een stapje gemaakt naar de voltooïng. :)

Eerst maar het onderstel. Gelukkig is het bul niet door de hoeven gezakt, ondanks de relatief zware massieve vleugel.
Hierna kon ik met het schilderwerk beginnen. Ik heb eerst de vleugel in een geelachtig licht tintje geschilderd.

photo 448045
photo 448046

Met wat passen en meten kon ik mijn model een beetje vergelijken met de mooie gouache van Thijs Postma. Leuk geheel zo.

photo 448047

Bij nader inzien vond ik de kleur op de vleugel toch te licht, dus heb ik alles overgeschilderd in een wat donkerder tint; Humbrol Matt 225. Dat zag er al een stuk beter uit. Hierna worden de panel lijnen alles nog wel verder gedetailleerd maar dat komt later wel. Het was weer een heel gedoe om die witte vlakken netjes af te plakken, waarop later de registratieletters moeten komen.
Na het bekijken van de foto's, heb ik besloten het middengedeelte van de vleugel in aluminium te schilderen. Ik heb zo'n vermoeden, dat dit in het echt ook het geval was. Je ziet het niet bij alle toestellen, maar ik vind het wel aardig om dat grote lichtbruine vlak een beetje te onderbreken.

Voor de romp heb ik het lichte blauw Humbrol Gloss 48 gebruikt, ik blijf dat hele lichte blauw toch niet mooi vinden, op foto's lijkt het blauw ook niet zo licht, maar dat is maar mijn mening. Misschien heb ik het helemaal mis... :?

Voor de het voorste gedeelte van de romp heb ik besloten, geen zwart maar heel donker blauw te gebruiken. Zoals Robh op zijn Fokker F.VIII heeft aangebracht. Ik heb alvast een matt laagje donkerblauw, als primer aangebracht. Daarover gaat dan de juiste toplaag , ik ga maar eens proberen of Humbrol Glossy Sea Blue het juiste effect geeft.

De propeller heeft inmiddels zijn laatste kleur gekregen. Met een correctie viltstift heb ik een mooi mahonie houten kleurtje aangebracht.


Tenslotte weer wat plaatjes van hoe het er nu bijstaat. Sorry, dat de foto's een beetje donker uitvielen, de zon liet me vanmorgen weer in de steek.

photo 448048
photo 448049
photo 448050
photo 448051

De volgende stap wordt het maken van de registratieletters, het wordt weer tekenwerk, want ik heb geen grote decal letters meer. Dus maar zelf wat printen. Maar het eerste wat ik moet doen, is het grote KLM logo maken. Dat wordt ook weer een aardige puzzel.

Hoe het allemaal is geworden, zien jullie bij het volgende verslag.

Met vriendelijke groet,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2018 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nummer 9

Beste mensen,

De eindstrip begint nu toch wel in zicht te komen. :)

Na het wat voorlopige schilderswerk aan romp en vleugel, kon ik aan de slag met de decals. In de restantendoos was niets bruikbaars te vinden, dus ben ik maar weer in de weer gegaan met Paint.
Het meeste werk is altijd uitdokteren, hoe het eindresultaat de goede afmetingen heeft. Dus ook nu veel turen op de foto's, hoe alles er uit zag.

Ik ben eerst maar begonnen met het zoeken naar het KLM- logo, na veel zoeken, gelukkig toch een bruikbaar voorbeeld kunnen vinden. Helaas waren wel de kleuren een beetje flets, dus met paint alles een beetje met de hand opgehaald. Er zijn misschien wel andere methodes, maar dit werkt voor mij goed.

Daarna waren de letters aan de beurt. Dit was voor mij al bekend terrein, een kwestie van geduld en geen haast hebben. Hert is altijd weer spannend of ik alles netjes op decal papier uitgeprint kreeg. Eigenlijk ging alles best goed. Hierna kon alles in de glansvernis gezet worden. Dit was het uiteindelijke resultaat:

photo 448637

Ik heb voor de romp alles op wit decal papier geprint, de letters op de vleugel zijn op clear decal papier geprint.

Het is nog niet helemaal perfekt, vooral de grote letter N, ik moet hier en daar nog een lijntje met verf wat strakker zien te krijgen, dat is het nadeel als je met blokjes tekent.

Na dit hoofdstuk, heb ik eerst het KLM-logo op de romp geplaatst, zodoende kon ik verder met het glanzende donkerblauw, wat op het logo aansluit. Verder kon ik ook met de registratieletters op de romp. Ik was blij, dat ik de vleugel nog niet op de romp had gelijmd. Zo werkte het toch wel een stuk makkelijker.

Na de romp was de vleugel aan de beurt. Dat ging eigenlijk best vlot, ik moest wel oppassen, dat de decal wel eens wil omkrullen, dat had ik al eerder meegemaakt. Schijnt te komen door de vernislaag. Maar het viel mee. Ze zitten er netjes glad en recht op.

Na een nachtje drogen, kon de vleugel definitief op de romp gelijmd worden. Hiervoor gebruik ik ook weer mijn beproefde recept, het hout van de vleugel dun insmeren met houtlijm en op de romp een dunne laag plastic-lijm. Eerst had ik ook nog in de cockpit uitsparing in de vleugel voorrand wat metertjes en benzineleidingen van koperdraad aangebracht.

De grote lijn is nu wel gereed, wat nu volgt zijn de details. De uitlaat zit er inmiddels ook op. Moet nog een beetje verder geschilderd worden. De wielen en de prop zijn ook aangebracht, nu nog de vele kleine frutsels.

Vanmorgen scheen een lekker zonnetje, dus heb ik wat plaatjes kunnen maken van de huidige stand van zaken.

photo 448636
photo 448638
photo 448640
photo 448639
photo 448641
photo 448642
photo 448643
photo 448644

Ik hoop, dat het volgende verslag de laatste ronde wordt. Jullie gaan het zien. :D

Met vriendelijke groet,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement