Bouwverslag Nummer 9
Beste mensen,
De eindstrip begint nu toch wel in zicht te komen.
Na het wat voorlopige schilderswerk aan romp en vleugel, kon ik aan de slag met de decals. In de restantendoos was niets bruikbaars te vinden, dus ben ik maar weer in de weer gegaan met Paint.
Het meeste werk is altijd uitdokteren, hoe het eindresultaat de goede afmetingen heeft. Dus ook nu veel turen op de foto's, hoe alles er uit zag.
Ik ben eerst maar begonnen met het zoeken naar het KLM- logo, na veel zoeken, gelukkig toch een bruikbaar voorbeeld kunnen vinden. Helaas waren wel de kleuren een beetje flets, dus met paint alles een beetje met de hand opgehaald. Er zijn misschien wel andere methodes, maar dit werkt voor mij goed.
Daarna waren de letters aan de beurt. Dit was voor mij al bekend terrein, een kwestie van geduld en geen haast hebben. Hert is altijd weer spannend of ik alles netjes op decal papier uitgeprint kreeg. Eigenlijk ging alles best goed. Hierna kon alles in de glansvernis gezet worden. Dit was het uiteindelijke resultaat:
Ik heb voor de romp alles op wit decal papier geprint, de letters op de vleugel zijn op clear decal papier geprint.
Het is nog niet helemaal perfekt, vooral de grote letter N, ik moet hier en daar nog een lijntje met verf wat strakker zien te krijgen, dat is het nadeel als je met blokjes tekent.
Na dit hoofdstuk, heb ik eerst het KLM-logo op de romp geplaatst, zodoende kon ik verder met het glanzende donkerblauw, wat op het logo aansluit. Verder kon ik ook met de registratieletters op de romp. Ik was blij, dat ik de vleugel nog niet op de romp had gelijmd. Zo werkte het toch wel een stuk makkelijker.
Na de romp was de vleugel aan de beurt. Dat ging eigenlijk best vlot, ik moest wel oppassen, dat de decal wel eens wil omkrullen, dat had ik al eerder meegemaakt. Schijnt te komen door de vernislaag. Maar het viel mee. Ze zitten er netjes glad en recht op.
Na een nachtje drogen, kon de vleugel definitief op de romp gelijmd worden. Hiervoor gebruik ik ook weer mijn beproefde recept, het hout van de vleugel dun insmeren met houtlijm en op de romp een dunne laag plastic-lijm. Eerst had ik ook nog in de cockpit uitsparing in de vleugel voorrand wat metertjes en benzineleidingen van koperdraad aangebracht.
De grote lijn is nu wel gereed, wat nu volgt zijn de details. De uitlaat zit er inmiddels ook op. Moet nog een beetje verder geschilderd worden. De wielen en de prop zijn ook aangebracht, nu nog de vele kleine frutsels.
Vanmorgen scheen een lekker zonnetje, dus heb ik wat plaatjes kunnen maken van de huidige stand van zaken.
Ik hoop, dat het volgende verslag de laatste ronde wordt. Jullie gaan het zien.
Met vriendelijke groet,
JohnH