Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 jun, 2018 8:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
9 updates en nog geen enkele reactie

Is te verwachten, hè :mrgreen: . Na de F.K.43 Fokhoven en de F.K.43 van de KLM is het wel een beetje op. En dan ook nog het lage bouwtempo :lol: .
Maar desondanks: Met meer dan 50 verkochte kits heeft het misschien best nut als on-line handleiding.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun, 2018 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Onderstel, dus. Eerst kijken of de vleugel horizontaal staat als het model op de oleo-stijlen rust, anders de lengte van het metalen pennetje inkorten (of het gaatje in de vleugel iets dieper boren). Daarna V-stijlen en oleo-stijl op hun plaats lijmen.

photo 448115

photo 448114

photo 448113

Ik heb het stukje messing bovenaan de oleo-stijl wat langer gemaakt, zodat de kist tijdens de landing nog iets kan inveren. De V-stijlen pasten vrij goed; ik heb maar een heel klein stukje van de rechter af moeten halen om ze pas te maken.
Daarna konden de vier vleugelstijlen op maat gemaakt en vastgelijmd worden.

photo 448112

Dat op maat maken moet in kleine stapjes gebeuren: Stukje (schuin) afsnijden, passen, weer afsnijden, enz. De voorste stijlen moeten ook nog een beetje taps afgeschuurd worden om goed op romp en oleo-stijl aan te sluiten. Aan de onderkant van het rechter windscherm moet echt nog wat opgeknapt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun, 2018 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
robh schreef:
Citaat:
9 updates en nog geen enkele reactie

Is te verwachten, hè :mrgreen: . Na de F.K.43 Fokhoven en de F.K.43 van de KLM is het wel een beetje op. En dan ook nog het lage bouwtempo :lol: .

Vol verwachting en bewondering in de volgmodus! Sowieso lijkt het rustig op dit deel van het forum. Daar zal het mooie weer van de afgelopen weken vast aan hebben bijgedragen. Persoonlijk ben ik heel geïnteresseerd in dit toestel, dat de voorloper is geweest van 'mijn' leskistjes op de NLS. Een school, met een mooie en rijke historie, die helaas in het commerciële geweld ten onder is gegaan.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jul, 2018 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nog even doorbijten dus. Hij (of zij?) staat op de wielen en de prop zit er op.

photo 449299

Voor de prop moet ik nog even checken op de foto's of die kaal was of nog versierd.

photo 449298

Daarna de uitlaat er onder, geverfd met Vallejo Steel.

photo 449296

Daarna de rolroeren er op, waar ik eerst al de balansgewichten en de control horns op had gelijmd.

photo 449297

photo 449294

Hij staat wat scheef, dus heb ik wat lucht uit een van de banden laten lopen. Op hoogte- en richtingsroer zitten inmiddels ook de PE control horns.
Tenslotte nog dat boogje tussen de warmtewisselaar en de cabine voor de verwarming (0,5 mm messing draad).

photo 449295

Nu nog te doen: Verspanning van het kielvlak, staartroeren er op zetten en de stuurkabels maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jul, 2018 11:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Wordt weer een mooie kist Rob. Wat mij alleen opvalt aan de derde en vierde foto is het achterwiel. Daar lijkt een plat kantje aan te zitten. Misschien is het gezichtsbedrog.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jul, 2018 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Daar lijkt een plat kantje aan te zitten.

Klopt. Daar moet je een foto voor hebben om het te zien. Daar zit de aanhechting aan de "sprue", dus waarschijnlijk te dicht bij het wiel afgezaagd. Wordt gecorrigeerd (ook een beetje lucht er uit laten lopen).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jul, 2018 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het staartwiel is gecorrigeerd, en ziet er nu "ronder" uit. Kielvlak is verspannen.

photo 449440

Zoals gebruikelijk (voor mij) van 0,06 mm zwartgelakt vissnoer, geregen door door-en-door gaatjes, gespannen met stukjes tape en vastgezet met een druppeltje dunne secondelijm. Ook al vissnoer voor de rolroer stuurkabels in de gaatjes in de vleugel gelijmd en ze al zo goed mogelijk gericht op het punt van het balansgewicht waar ze vastgemaakt moeten worden. Dan hoeven ze alleen maar op lengte afgeknipt te worden en kunnen met een druppeltje lijm daar vastgezet worden.
Het richtingsroer was al rood-wit-blauw geverfd, het hoogteroer aluminium en alle roeren voorzien van 2,5 mm lange PE control horns van mm lang. De staartroeren vastgelijmd, richtingroer naar links uitgeslagen (zo zat de knuppel nu eenmaal vastgelijmd in de cockpit), en het hoogteroer naar beneden (idem dito).

photo 449438

Hierbij wel opletten dat de hoogteroer helft met trimvlak rechts hoort te zitten. Ook waren de control horns aan de lange kant, ze lieten de staartstijlen maar net vrij.

photo 449439

De prop is weer verwijderd; op diverse foto's was te zien dat de tippen geschilderd waren, vermoedelijk donkerblauw. Heb ik dus ook maar gedaan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2018 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste werkzaamheden: stuurkabels voor hoogte- en richtingsroer. Materiaal weer 0.06 mm zwart gelakt vissnoer.

photo 449689

photo 449688

In het schuine gaatje in de romp steken en zo goed mogelijk richten op de control horn, druppeltje lijm op het gaatje, als dat droog is wat lijm op de control horn, draadje daar over heen trekken, even vasthouden tot de lijm pakt, laten drogen, en het restant afsnijden met een scherp mes of afknippen met een puntig klein schaartje.
Dan is het ding klaar.

photo 449690

photo 449687

photo 449686

photo 449685

photo 449684

photo 449683

photo 449682

photo 449681

photo 449680

photo 449679

photo 449678

Nog even naast het prototype:

photo 449691

photo 449692

Ik vind de "houding" van de NLS kist dankzij de langere pennetjes bovenaan de stijlen van het hoofdlandingsgestel wat natuurgetrouwer dan die van de KLM kist; die laatste staat er een beetje uitgezakt bij. Zo zal het er uit zien met volledig ingeveerde stijlen bij de landing. Dat gaat in de handleiding gecorrigeerd worden, als het tot een tweede productie run komt.

Ja , wat moet ik zeggen van de kit (eigen nest bevuilen en zo :roll: ). Ik vond hem makkelijk te bouwen, zonder echte problemen, maar het was tenslotte mijn tweede. Ik hoor graag op info@hollandaircraft.nl wat andere bouwers er van vinden. Het blijft wel lastig om de vleugel goed horizontaal te krijgen, ook hier moest ik weer corrigeren door wat lucht uit een band te laten lopen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2018 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Rob,

Ik zou bij de KLM uitvoering de onderstelpoten wat rechter zetten, dan komt het geheel wat hoger te staan, vervolgens zou ik dan gelijk de wielen wat rechter zetten. Is dat niet voldoende, tja, dan de wielpootjes maar verlengen.... zucht...

Maar het zijn 2 leuke kistjes geworden. Dan te denken dat ze 1/72 zijn. Ze doen me denken aan lang vervlogen tijden, dat ik nog een Airfix Auster uit zo'n plastic zakje, had, priegelig klein... :lol: :lol:

Proficiat !

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2018 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
.... de onderstelpoten wat rechter zetten ....

Je hebt gelijk, John. Maar daar moet ik nog eens heel goed over nadenken, want het betekent eigenlijk het hele onderstel er onder vandaan slopen en de poten bovenaan verlengen. Alles hangt aan elkaar: de V-stijlen, de hoofdpoten, de voorste vleugelstijlen en dan nog de wielen. Ik ben bang dat ik bij het slopen het verfwerk van de romp en misschien zelfs de decals ga beschadigen. Voorlopig maar even niet, denk ik.
Hierbij de waarschuwing dus aan alle eigenaren van de F.K.43 kit: Maak de wielpoten 2 tot 3 mm langer, dan krijgt ie de juiste stand.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement