Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 maart, 2018 12:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat ik toch al begonnen was om als test wat onderdelen van de pre-productie unit van het resin model (inmiddels is de stal HA Models genaamd) samen te bouwen, ben ik er maar mee doorgegaan. Doel: een model van de laatste Koolhoven F.K.43, zoals die na zijn tournee bij de KLM, de LVA/ML en de RAF bij de Nationale Luchtvaartschool als PH-NAU op Zestienhoven gevlogen heeft. Wel aardig om een kit van je eigen hand als bouwer kritisch te bekijken.

photo 441019

Een korte samenvatting van het voorgaande. Onderdelen van de romp:

photo 441005

Droogpassen en precies pas maken van de onderdelen, essentieel om een rechte romp en goede stand van de vleugel te krijgen:

photo 441006

In elkaar gelijmd:

photo 441009

Stabilo aan de romp:

photo 441012

Stabilo stijlen:

photo 441011

De correctie van de vleugel (paneel lijn en passing op de romp):

photo 441016

photo 441018

Daar waren we gebleven bij het brouwverslag van de KLM F.K.43 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=50115.
Nog wat reparaties met Revell putty en secondelijm aan onderdelen uit de pre-productiekit: Belletjes in de hoofdsteunen en het puntje van de deur.

photo 441003

Die belletjes zijn bij het eerste productie exemplaar overigens verdwenen door aanpassingen van de mallen.
Daarna het interieur geschilderd, zelfde kleuren als bij de KLM kist.

photo 441004

Ik heb de buitenkant van de romp behandeld met Mr. Base om was onregelmatigheden weg te werken.
De hoogteroer helften zijn iets aangepast om meer ruimte te hebben voor een uitgeslagen richtingsroer.

photo 441002

Tot zo ver.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op za 14 jul, 2018 22:25 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 maart, 2018 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugel reparatie is geslaagd, van de foute paneellijn in de bakboord vleugel is niets meer te zien.

photo 441314

De methode werkt dus. Ik heb de klokjes in het resin instrumentenpaneel doorgeboord en er een zwart gelakt stukje wit styreen achter gelijmd.

photo 441313

Daarna de klokjes ingekrast (door de lichtreflecties niets van te zien).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 maart, 2018 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik laat in dit verslag de stappen achterwege, die in feite hetzelfde zijn als bij het bouwen van de KLM F.K.43. Dus in ene is de hele cabine inrichting klaar en zit de neus er op.

photo 441813

Enige verschil met de KLM-er: De stoelriemen her zijn gemaakt van geschilderde Tamiya tape, geplakt op aluminiumfolie.
Daarna het voetenstuur er in (paste bijna; dat klopt ook omdat de wanden van de neus bij het serietoestel iets dunner zijn dan bij het prototype) en het instrumentenpaneel tegen de neus gelijmd.

photo 441812

Een nieuw onderdeel is de oliekoeler onder de neus, die bij de twee nageleverde KLM F.K.43's, en dus ook bij de 965, de RAF-kist en de PH-NAU aanwezig was. De reden dat die bij de eerdere toestellen er niet zat weet ik niet.

photo 441814

De foto laat ook zien dat de overgang tussen neus en romp best wat plamuur nodig heeft. Dat hangt overigens ook een beetje af van hoe je als bouwer de neus aan de romp lijmt; enige invloed op de passing heb je dan wel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2018 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugel is aluminium geschilderd.

photo 442351

Had wel twee beurtjes nodig om alle ongerechtigheden weg te krijgen. Wat dat betreft is metallic aluminium onthullend.
Ook de romp aluminium geschilderd.

photo 442352

Ik heb de deur dicht gezet. Scharnieren een druppeltje lijm, deurkruk een stukje strip. Ik weet niet of ik de kier nog weg ga werken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2018 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De kier heb ik weggewerkt met Vallejo putty. Daarna de cabineraampjes op maat gemaakt.

photo 442877

Een tweetal aan de andere kant zitten er nog niet in, want bij het aluminium verven waren natuurlijk weer twee buizen van het rompframe en de passagiersbank geraakt.
Nadat ik het hele model had voorzien van een laagje glans vernis, was het plakker tijd. De vleugel:

photo 442878

En de romp:

photo 442876

De voorkant van de cowling moet nog donkerblauw geschilderd worden. Doe ik als de decals goed droog zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2018 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Neusje is blauw, laatste cabine ramen er in, ook de schuine frame buis op maat gemaakt en vastgelijmd.

photo 443650

Misschien op een paar plaatsen de kieren tussen raam en romp nog opvullen. Nou ja, kier, minder dan 0,1 mm. Daarna de vleugel vastgelijmd.

photo 443651

Hierna eerst het windscherm pas maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 mei, 2018 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het heeft een maandje geduurd, maar toch weer eens verder met de F.K.43 van de NLS. Windscherm, dus. Template met Kristal Klear op het doorzichtige plastic geplakt, buiglijnen met het mes licht ingesneden en windscherm in vorm gebogen. Daarna pas maken met vele keren passen, voorzichtig knippen, en weer meten. Uiteindelijk:

photo 446429

Dat was het wel. Vervolgens verf maskers maken voor de ramen. Eerst Tamiya tape geplakt op een papieren template van de ramen en de ramen uitgeknipt. Geen succes, het papier splitste wel mooi, maar was niet van de tape af te krijgen. Daarna geprobeerd met de template van karton. Idem dito. Toen maar een list bedacht. Eerst de template op 0,13 mm plastic plaat geplakt met Kristal Klear en onder het plastic de tape.

photo 446426

Maskertjes uitgeknipt (ging prima), scheiden van het plastic (ging ook prima) en op het windscherm geplakt (moest een paar keer over om het netjes uitgelijnd te krijgen).

photo 446427

Daarna met de kwast een aluminium frame geschilderd.

photo 446428

Als dit goed droog is, met witte houtlijm op zijn plaats lijmen. Het ziet er was rafelig uit (komt ook door de vergroting; het windscherm is 15 mm breed en op mijn scherm 20 cm dus een forse vergroting), maar dat werk ik wel bij als het spul op zijn plaats zit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2018 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Windscherm aan de zijkanten met witte houtlijm vastgezet.

photo 446569

Als dat uitgehard is, nog de naden aan boven en onderkant opvullen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jun, 2018 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Toch maar weer eens de F.K.43 opgepakt. Het windscherm is bijgewerkt en het dakraam geplaatst met spaarzaam Kristal Klear.

photo 448058

De krasjes zijn reflecties (opzettelijk het model gedraaid dat ze zichtbaar waren, anders kijk je er zo doorheen). Hierna kan het onderstel er onder.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jun, 2018 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Jeetje, 9 updates en nog geen enkele reactie. Laat ik dan de eerste zijn om te zeggen dat het er goed uitziet tot nu toe. De andere F.K.43 zag er natuurlijk iets spannender uit qua kleurenschema, maar ik vind dit ook wel wat hebben. Doet me denken aan die oude zilvermeeuw metrostellen in Amsterdam, helaas zijn die er nu allemaal uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement